Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Boj skrev:
Eftersom du gjorde så snabba bedömningar att hästen var svårriden, hade problem med gångarter osv. Det du själv skrivit flera gånger är att hästen skall kunna nå en avelsbedömning utan långvarig träning, nåväl denna pålla gjorde så. Sen har hon iofs visats om därefter, men det är en helt annat sak.

Ang Glampi så är den avdelningen utagerad för mig, jodå jag gillar att sätta folk på lite hal is om de förtjänar det. Och det handlade inte om at rädda mitt eget skinn, var så säker. :rofl: Dessutom fanns där yterligaren en som drev med er så det stod hejdanes till, märkte du inte det? :angel:

Pratar man om hästar och deras lynne och du byter ämne och menar din kropp du måste kämpa med, utan att skriva att det handlar om dig, så får du skylla dig själv om det totalt misstolkas!

Nej jag märkte inte att någon mer drev med oss. Eftersom jag själv inte driver med folk så är jag så godtrogen så jag tror att folk menar det de säger. Vi är ganska olika du och jag och förstår jag... Jag efterssträvar alltid en seriös debatt.

Men nog om detta nu. Tycker det inget är att fortsätta tjafsa om, varken det ena eller andra, men just du är enormt snabb på att göra egna tolkningar efter din fantasi av mina inlägg ovh lägga till saker jag inte skrivit, så ditt påhopp att det skulle vara mitt stora fel var faktiskt väl mycket när du själv är ungefär minst 10 ggr värre, och det gäller inte bara mina inlägg! Du är väldigt snabb till att fördöma när du tror du fattat och inte ger du dig ens när du fattat fel. Jag erkände jag misstolkat ditt kryptiska inlägg och tyckte hästen låter bra när du förklarat hur det låg till, men du har då verkligen inte gjort det mot mig någon gång. Har inte sett det göra det mot någon annan heller!

Jag gillar inte bråka och jag gillar inte att vara spjutspets för förändringar heller. Jag vill helst leva ifred och sköta mig själv. Men när jag inte får det utan som nu beläggs med straffavgifter för att jag använder en gårdshingst (Som är helt kanon!) samt avkommorna får begränsad användning och när jag vet att Sverige är det enda FEIF-landet som gör så, då kan jag inte vara tyst! Så länge ingen trampar på mig eller någon annan, så bryr jag mig inte. Men om någon gör det får de skylla sig själva för jag är och har alltid varit en fighter när det verkligen gäller! Men söker bråk och retas med folk, det gör jag inte! Däremot kan jag bli irriteradå allas vägnar i vissa lägen och också säga ifrån.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Så är det nog för alla, när det gäller tjaffsinlägg så brukar dessa mer vara när I_U och jag diskuterar. I övrigt har jag nog avhållit mig från det när det gäller andra, men I_U kan jag tjaffsa med utan att ont blod uppstår när det aviskten från dig är jag mer osäker därför får du svar tillbaka. När det gäller tjaffsligan så tror jag att du leder den. ;)

Och nej jag skall inte behöva förklara hela mitt privatliv, det går an att avhålla sig ändå från att skapa en felaktig uppfattning. Notera att jag fick kämpa ja, om jag hade kämpat med hästen hade det nog stått jo jag fick kämpa med denna häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Ja vem har inte fått kämpa med sin kropp, men det blandar jag inte in mitt bland diskussionen av hur lättränad en häst är och det är nog mer än jag som inte är tankeläsare att du plötsligt bytte ämne utan att skriva det. Ingen hade missförstått någonting om du inte lagt till just detta om att du inte fått det gratis eller på en räkmacka, i samma mening direkt efter att du pratat om hästen. Enligt alla svenskaregler så pratade du fortfarande om hur hästen var, inte din kropp!

Jag tycker varken du eller jag leder tjaffsligan, men däremot att du slår mig (du har ju lite fler inlägg och år på nacken på Bukefalos bla), men som sagt det kan vi ju tjaffsa om i evigheter så jag tycker vi lägger ner det. Jag känner inget ont blod till någon bara för att jag säger ifrån och inte fungerar som du. Åter igen lägger du tydligen en egenskap på mig som jag inte har. Eller pratar du om dig själv? ok, jag vet inte om du känner ont blod till mig. Kan tänka mig att du gör det av dina inlägg att döma, men det är ditt problem i så fall, inte mitt. Man måste ju kunna diskutera ordentligt utan att hata varandra och börja med personliga påhopp. Och det var du som startade det bara för att jag misstolkade ditt kryptiska inlägg! Men jag är inte sur för det utan tycker faktiskt att det är utagerat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Jag känner inget ont blod till någon bara för att jag säger ifrån och inte fungerar som du. Åter igen lägger du tydligen en egenskap på mig som jag inte har.

För att avsluta tjaffset, ;) det gör du så bra själv så skyll inte på andra.
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

sambaengi skrev:
Det enda jag inte ger mig på det är fräcka och aggressiva hästar. De hör hemma på mackan!

Men det är ju fräcka och aggressiva hästar som verkligen är problemhästar. En häst som har halvkassa gångarter men ett positivt lynna är ju inte speciellt svår att få med sig efter ett tags träning (lite generaliserat!)!

Ofta kan fräckheten och aggressivititeten ha grunder i hur hästen hanterats som föl/unghäst (uppfödd ensam ingen flock/ gullande utan krav på respekt från människan).

OFTA går det att starta om sådana hästar ganska högt upp i åldrarna med en riktad och intensiv träning som först och främst måste inriktas på respekt för människan (ej uppsuttet till att börja med). Lyckas men med det så har man ofta alla förutsättningar att lyckas med gångarter och andra detaljer.

Men visst är det så att det finns individer där man försökt detta under långa perioder och som ändå inte hittar respekten för människan som flockledare. Då återstår bara slakt tyvärr, eftersom en sådan häst är farlig, både för ryttare och andra som kommer i vägen!

Men att koppla en fräck/aggressiv häst direkt till mackan tycker jag är att inte ha gett hästen en ärlig chans!

Om man skall avla på en sådan häst beror ju egentligen på om man lyckas helt och hållet att bli av med problemet. Om man inte gör det så bör man definitivt inte göra det..
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Problemhästar kan vara hästar som är vilda och otämjda, osäkra och rädda och saknar förtroende och respekt för människan. Med fräcka och aggressiva hästar menar jag just de som är direkt farliga att ha att göra med och dem ger jag ingen chans att skada mig. Om sedan någon annan vill ta sig på sådant är upp till dem men jag har ingen lust att skada mig pga att andra fött upp och fostrat ett monster!

Om någon av mina egna blir aggressiv, så avlivar jag den, precis som med hingsten som tränaren förstörde. Han var hur go som helst före träningen men totalt livsfarlig och opålitlig efter. Han hade ju bitit efter flera innan han attackerade mig. En kompis till mig fick ett blåmärke över halva ena bröstet efter ett bett av honom 3 månader tidigare. Jag kämpade ändå med honom i 6 månader innan hann attackerade även mig och han var fruktansvärt sur och aggressiv efter det. Det hade varit dumdristighet att inte avliva honom!

De flesta problemhästar jag tagit mig an är sådan som människan fått att tappa självförtroendet och som därför skenat, slängt av och gjort annat farligt. Det har handlat om att få dem att bli trygga i sig själv och lita till sig själv igen, och få förtroende för människan igen. De har kämpat mot en men aldrig hotat utan snarare försökt fly. Sedan har det varit gångartsproblem och lydnadsproblem också. Men de har inte varit livsfarligt fräcka utan ganska enkla att korrigera.

Men jag har stött på sådana som styvnackat inte rört sig en millimeter och så tuff som man behöver vara då tycker jag är otrevligt och obehagligt och varför skall jag utsätta mig för det när inte jag gjort hästen sådan??? Nej tack, har man fått hästen sådan då tycker jag man får ta konsekvenserna själv och klarar man inte få ordning på den så får man söka sig till någon dödsföraktande tränare som tar sig an den. Jag gör det inte!
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Boj skrev:
För att avsluta tjaffset, ;) det gör du så bra själv så skyll inte på andra.

Suck! Jag kan inte ens tolka vad du syftar på med den här svenskan och du blir ju så sur om jag försöker så jag skiter i dig och dina kommentarer. Det finns ändå ingen försoningsvilja i dig, du är bara ute efter bråk och bitskhet. Jag har inget ont blod till dig eller någon annan och om du säger jag har den egenskapen så ljuger du och lägger en egenskap på mig jag inte har! Punkt slut! Jag kan inte göra annat än säga att jag misstolkade ditt inlägg men du kan inte ens acceptera ett erkännande utan skulle börja pika och gå till personagrepp. Så ditt onda blod var tydligen lättväckt, om nu någon känner ont blod till någon, men det kan ju bara du svara på. Jag tänker inte stämpla dig med en egenskap du inte har, fast du försöker stämpla mig. Så lägg ner nu!
 
Sv: Lite historik….eller ett inlägg i debatten om fri avel.

Silverkedjan skrev:
Det finns en aspekt som inte framkommit.

Avelsmålet idag är inte en tävlingshäst.

Det som premieras på bedömningar är rasande tempo i gångarterna inkl pass och att hästen "ser" villig ut. Det är i linje med Gaedingakeppni-tävlingarna men de flesta tävlar ju vanliga sportklasser där lydnad och exakthet är viktigare.

...

Och tvärtom, många riktigt framgångsrika tävlingshästar har inte så väldigt höga avelsbedömningar.

Här måste jag göra ett inlägg och hålla med Silverkedjan. Eftersom jag själv "egoavlar" (för att förse mig själv med trevliga och ridbara tävlingshästar :D ) så räcker det inte med en bra bedömning för att jag ska välja en hingst till mitt sto. Jag vill se att hingsten är ridbar i tävlingssammanhang också. Gärna under många års kontinuerlig träning för att få en bild av om hästen håller för träning både fysiskt och mentalt.

Blev glatt överraskad då jag läste på Magnus och Anna Skúlasons hingstavtal (jag tror att det var deras, det var ett tag sedan jag läste det) att man gav rabatt till 1:a-klassbedömda ston, ston tävlade i A-klass samt ston som lämnat 1:a-klassbedömd avkomma. Inte just för själva rabattens skull utan för att det visar att man börjar se på fler aspekter än på bara själva avelsbedömningen.

Att bedömning och tävling är två rätt så skilda moment tycker jag bla speglas i att poängen för kort tölt resp galopp vid avelsbedömning sällan speglar den totala poängen i nämnda gångarter. Dvs tempo premieras mer på avelsbedömning än vad bärighet gör, men en häst med mycket bärighet och samling fungerar ofta mycket bra i sportsammanhang.
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 241
Islandshäst Vilken tråkig vecka det har varit, två kända, mycket erfarna och kunniga islandshästprofiler har ju lämnat oss. Först duktiga uppfödaren...
Svar
4
· Visningar
1 283
Senast: bellabus
·
S
Islandshäst ...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda...
Svar
13
· Visningar
1 756
Senast: sambaengi
·
G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 482
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp