Lite hjälp med rasval önskas!

Sv: Lite hjälp med rasval önskas!

Jag lägger mig i trots att jag är långt ifrån expert. Jag skulle säga border terrier eller jack russel terrier. jack russels är ju tuffa hundar och skulle säkerligen uppskatta att följa med på ridtur. Har sett många jack russells i stallmiljö som verkar trivas fint. mycket hund i liten storlek!
 
Sv: Lite hjälp med rasval önskas!

Ja jack russel är ju behändig storlek men har fått uppfattningen om att dom är lite lätt överaktiva och kräver väldigt mycket stimulans för att hålla sig lugna.
 
Sv: Lite hjälp med rasval önskas!

Nej det kanske inte är någon lämplig ras för min sambo som inte är så hundvan. De amstaffar jag känner är så himla trevliga bara så därför gillar jag rasen. De är lagom sociala, har lätt för att koppla av, lättlärda och lydiga.

Ledarrollen är i sig inget som jag har problem med jag vill ha en lydig hund och har inget emot att jobba för att få det. Sambon vill mer än gärna gå på kurser så att han lär sig.

Ja det är en djungel finns så himla mkt att välja mellan.
 
Sv: Lite hjälp med rasval önskas!

Ja jack russel är ju behändig storlek men har fått uppfattningen om att dom är lite lätt överaktiva och kräver väldigt mycket stimulans för att hålla sig lugna.

Ja. De ska dessutom HA en rejäl dos jaktinstinkt. Å andra sidan så kan det finnas fördelar med det med - stallkatterna kanske blir arbetslösa;).

Men nej, jag skulle inte rekommendera vare sig borderterrier eller nån av russelvarianterna med de krav du beskrivit.
 
Sv: Lite hjälp med rasval önskas!

Känns skönt att du tycker så för det är inte min favoritras ;) hehe :D
 
Sv: Lite hjälp med rasval önskas!

Jag har två stycken raka motsatser till hundar, och båda är knepiga på sitt sätt.

Min hane är 3 år gammal nu, och kom som 8 v valp. Han har med mycket träning blivit en relativt lydig hund, som kan gå lös och som kan många olika kommandon. Han är dock sjukt envis, otroligt självständig, väldigt dominant och anser att han är kung bland alla hundar. Han har även en mycket hög jaktinstinkt.
Väldigt lättjobbad i lydnaden, är alltid kontaktsökande då. Men det kom först i vuxen ålder, innan dess brydde han sig inte ett skvatt om att tänka aktivt på egen hand och lista ut vad jag ville, han hade andra mer viktiga saker att göra ;)
Mycket motor, hög kamplust och (numera) en liten portion av will to please. Han behöver sisådär 3 timmars motion om dagen, plus någon form av hjärngympa också.

Tiken är nu 1½ år gammal, och kom som 9 mån. Import från Kroatien, med mycket av samma linjer som min hane.
Hon är lite mer vek, och besitter inte alls samma motor eller kamplust som hanen. Hon är en bekväm hund, som helst ligger på soffan. 1 timmes motion om dagen, sen är hon nöjd. Hon avskyr att behöva tänka, och har noll intresse för lydnad eller annan träning. Inte kontaktsökande för fem öre, med rätt hög jaktinstinkt. Svårmotiverad i allting, förutom att äta mat eller krypa ner i sängen ;)
Efter 8 månaders träning har hon nu äntligen lärt sig att uppföra sig hyffsat i koppel, bli rumsren och att inte tugga sönder allt hon ser. Vi har dock en lång väg kvar att gå, och allting tar extremt lång tid för hon är helt enkelt inte intresserad...

Min poäng med det hela är väl egentligen att Amstaffen inte direkt är en så lätt ras som folk tror. Det finns några olika typer inom rasen, men dom flesta får arbeta rätt hårt för att kunna ha sina hundar lösa i skogen, och för att få en hund som fokuserar på sina ägare. Och sen kan det ju alltid bli problematiskt med den vanligt förekomna aggressiviteten inom samma kön, eller dominansfrågor öht.

Det är en underbar ras, men man ska vara medveten om vad man har i kopplet! Gällande alla bitar verkligen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 614
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 460
Hundavel & Ras Hej! Skulle bli jätteglad om ni ville komma med förslag på vilken hundras som kan passa mig! Tänker mig främst en äldre omplacering så...
2
Svar
20
· Visningar
2 335
Senast: Björk
·
Hundavel & Ras Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 349
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • hjälm till avlångt huvud?
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp