Lite hjälp och tips med resa med ung hund

Diplomaten

Trådstartare
Jag behöver lite hundtips från er på Bukefalos.

Har fyra stycken hundar. Och eftersom jag bor i Norge per dags datum följer våra hundar med en hel del till Sverige. De är alltså vana att åka längre bilturer.

Mina äldre hundar av små rastyper har bred resvana. Både tåg, buss och flyg och de har varit med i mångt och mycket. För en tid sedan införskaffade jag och min blivande man, två valpar av större ras (Alaskan Huskey/Laika). De är idag 5 månader. Min sambo åker mer än gärna bil vid resande, jag har inga problem med det heller iofs - men finner det avkopplande att åka - främst tåg, men buss går vid praktiska, tillfällen också bra. Vintertid och norska vägar finner jag det i regel bara ++ att åka kollektivt.

Så till min fråga;

Jag är relativt ny på planet (si så där 3 månader) valpar. Så jag behöver praktiska tips och lite information från er som rest eller reser mycket med dem.

Min resa hemåt innebär 2 timmar med buss in till Oslo med goda bussförhållanden och sedan 3 timmars tågresa hem till kära Värmland. Där efter en kortare bilfärd ut på landet.

Jag vill gärna att min valp (jag och sambon ansvarar för varsinn av bröderna) ska vänja sig att åka kollektivt med mig. Jag tycker att det på så vis blir friare och ger större möjligheter, då jag mer än gärna har med mig en av mina hundar på tur.

Vad anser ni är lämplig ålder för en unghund att bege sig ut på en sådan resa?
 
Sv: Lite hjälp och tips med resa med ung hund

Finns det någon olämplig ålder. När jag hämtade min första rottis så åkte jag tåg dit och hem. Det innebar både tåg och buss i flera timmar.Valpen var då åtta veckor.
 
Sv: Lite hjälp och tips med resa med ung hund

Jag resonerar iofs också så.

Av rent praktiska och säkerhetsmässiga skäl har mina äldre hundar varit med på en hel del resande på många längre turer. Jag har också tänkt så då det gäller min valp, men blev osäker på om det verkligen är så "enkelt". En av valparna i kullen for ända från Sverige till Lofoten till sin ägare.

Då är jag om möjligen vid rätt tänk då kanske ....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
36
· Visningar
2 645
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Hola! Så, förra året körde jag och min fästman + doggo nr 1 från England (där vi bor) till Sverige (där alla andra bor, haha!). Det...
Svar
9
· Visningar
2 908
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 278
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har planer på att resa utomlands med vovvarna och vandra i ett par veckor. Skulle vara fruktansvärt roligt :) Har en stor...
Svar
2
· Visningar
1 429
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp