Lite hjälp

W

Wiike

Kompisens shettis har blivit hämtad ur sitt stall av gamla ägaren som hävdar vanvård! Hon har inte vanvårdat ponnyn. Den står i helt godkänd box, får bra med foder, går ute alla dagar och pysslas med dagligen med kel, borstning och ledning (hon är knappt 1 år). Kompisen har även hyrt en rakapparat för att raka ponnyn som har tovor under magen som hon haft sen hon kom och få bort den jättetjocka pälsen pga värmen men nu är hästen borta. De hotar med att stämma henne, de ska ta ut veterinär för att få papper på den sk vanvården och hon fick inga pengar tillbaka eller något utan de bara tog ponnyn utan ett ord.

Vad kan man göra? Hon har papprena på hästen samt kvitto att hon betalt henne.

Jag vill hjälpa men känner mig hjälplös :(

Sv: Lite hjälp

Ähhhh ehhh, är inte det stöld?????
Ring polisen så får ni nog detta utrett. För om det är din kompis häst så kan inte föra ägaren komma och ta hästen, det blir stöld.
Jag åker ju inte och tar din häst hur som helst.
Måste vara väldigt konstiga människor som gör en sån här sak?????

Ring polisen nu!!!!!!

På din beskrivning låter det definitivt inte som vanvård. Snarare tvärtom - att lillen har det rätt så bra.

Vad menar säljaren är vanvård? Vad vill de trycka på, vad förväntar de sig ska komma fram vid besiktningen? Spontant känner jag att det måste finnas något mer...

Fd ägare har INTE rätt att hämta hästen på det viset. Oavsett om de anser att vanvård föreligger så det egenmäktigt förfarande av annans egendom. Polisanmäl!

Norrland

Hej,
Den tidigare ägaren har ingen som helst rätt att hämta hästen.
Det är inget annat än ren och skär stöld.
Din kompis bör gå till polisen direkt imorgon och ta med papperna på hästen att visa upp för polisen.
Den tidigare ägaren har gjort sig skyldig till både stöld och egenmäktigt förfarande. OM denne nu tyckte att hästen var vanvårdad, så skulle hon kontaktat djurskyddsmyndigheten, och låtit dem utreda en ev. vanvård.
Alltså; tidigare ägaren har lika lite rätt att hämta hästen, som vilken annan häst som helst. Bara för att hon ägt den tidigare, har hon ingen rätt att göra så. OM de haft ngt skriftligt kontrakt på att köpet går tillbaka om tex. vanvård upptäcks, så kan hon ju ändå inte bara komma och ta hästen...?
//Jezz

Skickat denna tråd till kompisen per msn och hoppas hon gör som ni säger. Jag sa oxå polisanmäl men hon blev rädd och nervös för att hon skulle gjort något fel vilket jag vet hon inte gjort.

Hon har skriftligt kvitto på köpesumman gällande hästen samt alla uppgifter för pass hon var på väg att posta in :(

Hoppas allt löser sig för din vän. Bra att hon ringde polisen!
Berätta gärna hur det går.

Förra ägaren måste anmäla din kompis till djurskyddsmyndigheten om hon anser vanvård så reder dom ut det å dom tar ponnyn isåfall.

Dock låter detta verkligen inte som vanvård utan som om att ponnyn har fått det riktigt bra hos sin nya ägare.

Skulle snarare tippa på att förra ägaren tänker försöka sälja ponnyn igen å få enu mer pengar för den. Iochmed att det låter som att din kompis inte känner att hon har rätt riktigt så tror förra ägaren att *** kan uttnyttja å sno tillbaka ponnyn å får pengar för den. Så tycker iaf jag att det låter som.

Berätta hur det gick med alltihopa. Så fort som möjligt å jag hoppas det löser sig fortast möjligt :banana:

egenmäktigt förfarande javisst. du får inte ens åka om hämta foderhäst etc utan att säga upp hästen enligt kontraktet samt upplysa om när ma hämtar hästen. En gång hade en kompis en häst på foder som ägaren var och hämtade i en hage utan vår vetskap och det är ju ganska lätt att man ringer polisen då och undrar var hästen är....

Hon anmälde igår men de svarade ärligt att det kan ta tid pga många anmälningar och stöld är inte högt prioriterat :(

Wiike skrev:
Hon anmälde igår men de svarade ärligt att det kan ta tid pga många anmälningar och stöld är inte högt prioriterat :(

Om hon talade i telefonen igår så anmälde hon med största sannolikehet till det som kallas polisens kontaktcenter. Då kan det ta lite tid att mala igenom alla kvarnar. Och frågan är om hon fick fram alla fakta ....

Jag skulle råda din vän att idag ta sig ner till en polisstation och begära att få tala med en polis. Bra är om hon dels tar med sig kort på hästen, förutom de papper hon har på den. Hon skall uppge hon att hon redan anmält stölden i telefon. Då kan polisen på stationen leta fram hennes anmälan i datorn.

Om hon vet var hästen befinner sig nu är det bra om hon berättar det. Dessutom skall hon poängtera att hon är orolig för att hästen säljs vidare och därför kan vara svår att lokalisera om några dagar.

Stölder brukar mycket riktigt vara lågprioriterade. Men i detta fallet finns det ju både misstänkta och en stark aning om var hästen befinner sig. Då har polisen konkreta saker att jobba med och det brukar då vara lättare för dem att agera lite snabbare.

Vet hon dessutom med säkerhet var hästen befinner sig så kan polisen hjälpa henne att snabbt få den tillbaka.

Om det finns vittnen kan det vara bra att ge polisen så fullständiga uppgifter som möjligt om detta.

Det kan kanske även vara en idé att snarast kontakta kronofogdemyndigheten för att få reda på hur det fungerar med handräckning om det skulle behövas för att ta tillbaka ponnyn på ett lagligt sätt!

precis som alla andra råder jag din vän att gå till polisen direkt
inte telefon utan verkligen gå dit o se till att det händer något
att ringa o anmälla saker o ting bruka leda till exakt ingenting är min erfarenhet

Lycka till!

Detta är stöld.
Det kan dessutom vara 'egenmäktigt förfarande'.
Har hon dessutom gått in i ett stall som inte är hennes, så är det 'olaga intrång'.

Ni bör alltså anmäla för alla dessa tre brottsrubriceringar.
Vidare, så kan hon när hon har gjort det, ringa till förra ägaren och tala om att anmälan är gjord, och att hon skall lämna tillbaka hästen omedelbart.

Åk alltså inte ut och hämta tillbaka hästen, då detta är åtalbart, ifall ni inte har innehavarens godkännande.

Lycka till, och kämpa på.

Hug your horses!
/Mike

Hur går det? Vi är sugna på lite uppdateringar.

Öhh detta är ju stöld av häst.. jag skulle polisamnäla fd ägaren utan att tveka..Dessutom skulle jag ringa till fd ägaren och säga återfinns inte MIN häst i stallet SENAST kl 12 i morgon kommer jag anmäla er för häststöld.
Du får mer än gärna anmäla mig för vanvård om du mår bättre av de eftersom JAG och många till vet att så inte fallet är!
MEN hästen SKALL vara i MITT stall senast i morgon oavsätt om du anmäler eller ej!

Vilka idioter det finns...
Har varit med om samma sak och man kan bara skaka på huvudet men mina hästar vart iof inte stulna.

Hej. De har inte svarat när hon ringt dem men lämnat sms samt mailat och informerat att de är anmälda för stöld, olaga intrång samt egenmäktigt förfarande. Samt att de har folk i stallet som ställt upp och vittnat och att polisen vet att de är dom som tagit hästen.

Så vi får se. Jag vet inget mer och kompisen har typ låst in sig hemma och vill inte gå till stallet eller någonting :(

Okej, vad bra att hon har sagt åt dom.

Du får stödja henne extra mycket nu å få henne till att gå till polisen på måndag eller när dom har öppet. Jag har noll koll på polisens öppetider.

Å så får du så klart ge henne vårat fulla stöd oxå :)

Liknande trådar

S
Hästvård Jag har en halvblodsvalack som är född -06, jag har haft honom sen han var tre år. Jag har ett stort problem med honom, och det är att...
Svar
11
· Visningar
1 441
Senast: Midnight
·
A
  • Låst
Hästmänniskan hejhej .:) Min farmor och farfar flyttade till en villa 1km ungefär från ett litet stall. Men jag visste inte att det var ett stall... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
24 388
Övr. Hund Vänder mig hit för att få hjälp, har åtagit mig att för en tid (en dag eller ett år vet vi inte) att ta hand om kompisens hund. Det är...
Svar
6
· Visningar
1 675
Senast: Glimfeather
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 593
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka