Lite hopp kanske?

J

Jeeves

Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett tag:)

Min unghäst har dragits med hältor som började visa sig sept -07 redan, han har fått flera diagnoser/tänkbara diagnoser, som sedan har ändrats sig under resans gång; sulömhet, fångkänningar, röntgenfynd ländryggskotor, bakåtlutade hovben, hovledsinflammationer, knäledsinflammationer bak. Hältan har legat från 0,5 till 3-4 gradig hälta, varierande grad på alla fyra ben men särskilt envis hälta frambenen. Man har genom böjprov och bedövningar lokaliserat det mesta till hovled/hov.

Behandlingen har mestadels bestått av vila i hage + sprutad i hovlederna fram vid ett tillfälle, därefter har jag avböjt sådan behandling. Jag tror inte på detta med att spruta i leder, det är möjligen användbart för tävlingsfolk som har bråttom...
Han har inte heller svarat särskilt på antiinflammatorisk/smärtstillande preparat, marginell effekt.
Hästen har varit såpass dålig att veterinärerna talade om ev utdömning.

I veckan åkte vi in på kliniken ännu en gång, för att få bekräftat det jag redan hade noterat; en klar förbättring. Jag har inte riktigt vågat tro på det utan ville få det bekräftat av kliniken; för första gången på över ett halvår är han HELT ohalt, både på böjt spår och efter böjprov både bak och fram:bump:

Vad har vi då gjort som kan ha påverkat förändringen?

Vila är en viktig del förstås men faktum är att hästen inte har svarat på enbart vilan mer än kanske en 0,5-1 grads förbättring av hältan.

1. Hästen har provat en del sjukbeslag men efter tips från veterinären kontaktade vi en hovslagare som lyckats hjälpa till med en del knepiga fall förut. Han tittade på röntgenbilder av hovbenet och lade sedan på en NB (el liknande) sko i aluminium + helsula med kil + utanpåliggande kilar. (med reservation för fackspråket som jag inte behärskar). Skon har lagts betydligt längre bak än vad jag sett ngn annan göra! Kilarna har successivt kunnat tas ner så mot slutet har han gått enbart med sko och sula m kil, inga utanpåliggande.
Jag har kunnat se hur hästen för varje vecka har blivit bättre och bättre, hur han börjat slappna av i sin rygg. Bakhovarna har ännu så länge fått vara barfota och faktum är att det har fungerat mkt bra, han är helt fri från hälta även där, även efter böjprov.
Jag tror att arbetet med beslagen är den absolut största anledningen till att han har tillfrisknat men har även själv gjort lite insatser som jag helt ovetenskapligt tror på.

2. Med en gammal ponnytravare i minnet har det även tagits blodprov på hästen. Min gamle ponny ( som stod här i samma stall på 70-talet ) insjuknade ganska hastigt och fick plötsligt stora problem med aktionen, han kunde inte ta ut stegen utan rörde sig mer som en symaskinsnål, korta korta stickiga steg. Vi kunde inte få fram ngn diagnos förrän vår gårdsveterinär vid ett tillfälle föreslog att vi skulle kolla om han hade selenbrist - det blev bingo och han fick rent tillskott av selen. Efter relativt kort tid var han på banan igen och sitt vanliga jag.

Jag har läst på en del om selen och hittat information som talar om påverkan av rörelsemekanik och just hovkapsel/hovben.
Jag fick rätt konstiga, lite roade blickar av distriktsveterinären ang min teori och historien om ponnyn men han tog blodprovet med särskilt kontroll av selenhalt. Förutom selenbrist var även muskelvärdet dåligt. Jag har gett hästen Tokosel i ca en månad nu och förändringen är stor, inte bara hältan utan även allmäntillståndet.

3. Jag började även fundera på kraftfoderstaten -kan det ligga ngt allergiskt bakom ledreaktioner och dåligt allmäntillstånd + en rätt envis torrhosta? Bestämde mig för att göra helt om och byta ut i stort sett allt kraftfoder( Krafft groov ) mot andra typer av foder. Det blev Spillers stud&youngstock, ett helfoder i müsliform, havrekross, betfor, linfrökaka, samt grovfodret då som liksom förut består av hö. Betfor och linfrökaka har han också fått tidigare.
Hostan har försvunnit. Förra veckan fick han lite "tackgodis" i form av de där äppelsmakande pelleterade bitarna man kan köpa i foderbutiker och en del ridsportbutiker. Samma dag hörde jag den bekanta hostan igen... Allt pelleterat foder går härmed bort för våran del. Ska tillägga att Krafften har jag provat att ge både torr och uppblött, hostan var oförändrad så jag tippar på att det är ngt bindemedel han inte tål.

Avslutningsvis på ett lååångt inlägg; när jag först bad hovslagaren om hjälp för ca 8 veckor sedan så sa jag att mitt första mål är att få hästen smärtfri så att han kan ha en dräglig konvalescens. Detta mål är i dag uppnått. Nu återstår fortsatt hagvila i en månad till och under vintern blir det på vet rek tömkörning på ridhusbotten, i skritt och med lite stärkande övningar. Inte förrän i vår, om han är fortsatt bra, är det dax för fortsättning av den påbörjade inridningen. Så jag tror på ett långtidsperspektiv och även om jag knappt vågar tro att denna häst, som kliniken i princip hade gett upp på, idag är ohalt och energisk så har jag STORT hopp om att vi ska klara detta. Skulle det komma bakslag så får vi tackla dem när de dyker upp.

Var vill jag komma med inlägget? Jo; tänk brett! Sök kunskap på egen hand! Våga ifrågasätta veterinärers diagnoser och behandlingmetoder! Underskatta inte hovslagarens arbete och möjligheter att påverka sjukdomsförlopp! Våga ändra ditt eget upplägg - är hästen sjuk så måste kanske hela tillvaron ses över/ändras om. Våga undersöka även de mest långsökta möjligheterna/orsakerna till sjukdomen!
Nu ska jag sluta skriva.....ett tag:D
 
Sv: Lite hopp kanske?

vad skönt för er att det ser ljusare ut!
håller tummarna för att det fortsätter
 
Sv: Lite hopp kanske?

Tack!:) Jag FÖRSÖKER hålla huvudet kallt men det är inte lätt, för i mina ögon är detta ett mindre mirakel och spänningarna släpper nu lite i taget efter nästan ett år av oro:crazy:

Det är tur att man på vägen hem i bilen dra till med illvrål av glädje utan att ngn såg eller hörde:D
 
Sv: Lite hopp kanske?

Åhh! Gratulerar! Hmm, har faktiskt en burk Tokosel hemma *tänka*, slutade att ge detta då jag trodde att han inte behövde, gav min pålle i början av vår tid...han har ju problem både med hosta och sina hovar och hovarna har blivit sämre senaste året.

*hoppet tänds lite igen*:bow:
 
Sv: Lite hopp kanske?

Kolla igenom foderstaten med - med tanke på hostan och hovkvalitet.
Hoppet är det sista som överger en, eller hur det nu var:laugh:
 
Sv: Lite hopp kanske?

Åh, så roligt att höra!
Har hållt utkik efter dina trådar för att få höra hur det går för er.
Bra jobbat, och var rädd om den hovslagaren!
Grattis till o-hältan!
 
Sv: Lite hopp kanske?

Grattis till ett gott dagsverke! Du har verkligen lagt ned ett "hästjobb" på att få fram vad som fattades din lilla pålle...håller tummar och tår för er nu!:bump:
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp