Lite hundråd tack

KisseNova

Trådstartare
Snabbt förklarat så bor min förre hund hos en släkting då omständigheterna i mitt liv inte gick att kombinera med hans behov. Jag har kontakt med ägaren och vet att hunden har det mycket bra då ägaren är uppvuxen med rottweiler. Därför sålde jag hunden för att den nya ägaren vet vad hunden kräver i sysselsättning och aktivering och har tid att uppfylla dom. Ett kanon hem med andra ord.

Men jag har inte glömt tanken på en hund. Självklart vill jag ha en avkomma efter Devin (eller helst Devin tillbaka :love:) MEN jag har fått inse att en "så aktiv hund" passar inte i mitt liv tyvärr :cry:. Alltså får jag vända mig åt sällskapshållet som inte kräver lika mycket kroppslig aktivering som det var tänkt från början. En hund som bor hos mig följer med så gott som överallt och bor som en familjemedlem som lämnas själv så lite som möjligt.Det ska kunna aktivera hunden med tex viltspår, agility, utställning om man vill men inget hunden kräver.Måste vara barntålig och inte gjord av porslin. Sen innan hundköpet kommer jag kontakta och leta upp "rätt uppfödare för mig".Endast renrasiga då jag lärde mig en läxa med min förre hund, det finns ingen uppfödare att få stöd av dels att man är låst om man vill ställa ut eller tävla på annat sätt.

Jag funderar på om någon av följande raser skulle passa:
*cavalier king charles spaniel
*Långhårig tax (sägs att dom ska vara mer åt sällskapshållet än strävhåriga och korthåriga)

Nej, jag har inte glömt drömmen om en amstaff överhuvudtaget men insett att den hunden får vänta tills sonen blir större. Kanske väntar jag med hund tills dess, det vet jag inte. Men jag vill kolla upp vilka hundraser som kan passa just nu. Både långhårig tax och cavalier var med i planeringen innan förre hundköpet om vad som skulle vara mest lämplig.

Hundraser som jag inte vill ha förslag på är
*Extremt långhåriga hundar som shih tzu, lhasa apso, tibetansk spaniel, tibetansk terrier och liknande
*Ej papillon.
*Ej heller basset hound
*Ej engelsk bulldogg


Söker inte efter meningar som hur mitt livssituation ser ut eller att jag är olämplig som hundägare. Utan endast rastips och kanske lite förklaring om dom. Alla hundraser är välkomna, dock bara såna som passar i lägenhet och som f ö följer mina sällskapskrav.
 
Sv: Lite hundråd tack

Men, har du omplacerat Devin?
Det verkade ju gå så bra?

(Hörde din mamma "skryta" om honom för inte så länge sedan)
 
Sv: Lite hundråd tack

Ja, väldigt mycket är privat och invecklad tyvärr för att lämna ut här. Det handlar ingenting om att det var jobbigt att ha valp, för jag njöt av varje minut med Devin. Han var efterlängat och välplanerad, men tyvärr gick all planering åt h*e och jag fick stå kastet. Har bestämt med den nya ägaren att om han inte kan ha kvar Devin så ska han kolla med mig först om jag kan ta tillbaka honom.

Så jag kanske placeras in i katergorin på dom som tröttnar på sin valp, men det är mer invecklat än så. Jag har inte blivit avskräckt av valpstadiet eller en till hund överhuvudtaget, bara inse att en så aktiv hund inte går ihop med alla omständigheter just nu.

Inte så länge sen ? Devin flyttade strax innan midsommar.
 
Senast ändrad:
Sv: Lite hundråd tack

Varför inte en släthårig foxterrier, Kan ju visserligen bara prata för min egen , hon älskar att hänga med ute men slappar lika gärna i soffan om man är hemma.
Älskar barn & vill gärna vara med överallt.
 
Sv: Lite hundråd tack

Jag tycker du ska skaffa en cavalier. Jag vet ju att du är förtjust i rasen.

Btw ska Elvis bli "storebror". Jag ska skaffa en liten shih tzu till :D. Förvånad du blev nu va :angel:
 
Sv: Lite hundråd tack

Hahaha, nej inte så värst. Väntade bara på att du skulle erkänna det :angel::angel:

Från M-L oxå ??
 
Sv: Lite hundråd tack

Vill du berätta mer om rasen? Jag har för mig nämligen att dom är i stil med jack russel terrier i sin aktivering och ursprung ?
 
Sv: Lite hundråd tack

vill du ha en hund med låg aktivitits nivå skulle jag då inte råda dig till en foxterrier. Jätte trevliga hundar men rätt aktiva. Kolla gruppen sällskapshundar i stället:)
 
Sv: Lite hundråd tack

Cavalier verkar väl som en utmärkt ras om du hittar en uppfödare som föder upp sunda hundar.

Om vinthundar tilltalar dig kanske en whippet skulle vara intressant? På en vuxen vinthund har du i princip noll motionsbehov men dom hänger med på allt man vill ändå. Men man ska ju gilla den typen av hund i så fall.

Annars gillar jag pudlar.
 
Sv: Lite hundråd tack

Nja, skulle vara långhårig saluki isåfall ;)

Jo, just därför föll cavalieren första gången eftersom jag inte vet vart i allt myller jag ska vända mig mig. Skrev till en cavalier-uppfödare och frågade om rasen men fick till svar att dom kräver total uppmärksamhet o inte kan lämnas själva.

Jag vet att hjärt-undersökningar är väldigt viktigt, och att man ska kolla upp detta väldigt noga innan.
 
Sv: Lite hundråd tack

Skrev till en cavalier-uppfödare och frågade om rasen men fick till svar att dom kräver total uppmärksamhet o inte kan lämnas själva.
Fast att dom inte kan lämnas själva låter lite tramsigt, klart man kan träna vilken hund som helst att vara själv en stund. Jag har en kompis med Cavalier och den är själv 3-4 h 2 dagar i veckan när hon har föreläsning, inga problem alls.
 
Sv: Lite hundråd tack

Jaa, det tycker jag med. Cavalierna jag jobbade med i Danmark hade inga problem med att vara själva. 2 av dom bodde i köket, och sov själva där på nätterna tex.
 
Sv: Lite hundråd tack

Cavalieren tycker jag är en trevlig hund som är relativt "enkel" och inte kräver alltför mycket aktivering. De jag träffat är pigga och glada och vill gärna hänga med på det mesta.

Min syster har en Cavalier som hon tränar lite agility med på hobbynivå och hon tycker det är jätteskoj. Inga problem att lämna henne själv lite då och då heller.
 
Sv: Lite hundråd tack

Ja, det är en underbar ras :love:

Innan vistelsen i Danmark tyckte jag att det var bortskämda pensionärshundar, men förälskade mig i flera stycken därnere som jag gärna hade hundnappat :angel::angel:

Men jag vill inte ha en lätt eller grov cavalier utan en med lagom kroppsstorlek , lagom stort huvud och generationer med bra undersökta hjärtan upp i hög ålder. Sen finns det vissa linjer jag inte vill ha och inte från någon "massproducerad storuppfödare". Jaa, vad återstår ... leta efter en nål i en höstack :crazy:
 
Sv: Lite hundråd tack

Ja, jag kan tänka mig att det är en djungel av uppfödare. Tyvärr har jag noll koll så jag kan inte hjälpa dig.
En bra början borde väl vara att ringa till valphänvisaren i rasklubben? Han eller hon borde väl ha koll på kennlarna och hurdana hundar de har ...
 
Sv: Lite hundråd tack

Ja, men det är alltid en djungel vilken ras man än väljer att köpa.

Får man fråga avrt din systers hund kommer ifrån ?
 
Sv: Lite hundråd tack

Dvärgschnauzer? Fast cavalier blir säkert jättebra det med :). Är dock själv väldigt förtjust i dvärgschnauzer, och skulle gärna ha en sådan någom gång (hoppas dock det dröjer mååååånga år innan det är aktuellt med någon annan hund än de två jag har - cocker o springer). De verkar vara robusta och häng med på det mesta men inte kräva mer aktivering än promenader och "vardagsaktivering"i form av lek- och lydnadsträning för hemmabruk.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 849
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 913
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 385
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 647
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp