Lite information om banningar och varningar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gunnar

Trådstartare
Moderator
Det finns lite olika sätt att bli bannad på här på Bukefalos.

Om någon skriver spam-inlägg kanske på engelska, vanligen en användares första inlägg eller ganska snart efteråt finns det en möjlighet för moderatorerna att använda en spam-funktion som raderar användarens alla inlägg och blockerar användaren.

Moderatorer kan inte banna användare direkt. De kan varna för specifika inlägg, de kan även varna en användares profil om det skulle vara något som inte är kopplat till ett specifikt inlägg. Profil-varningar är dock väldigt ovanliga.

Just nu fungerar varningar på följande sätt, det ändrades senast för något år sedan:
Om man får två varningar inom en månad bannas man automatiskt i ett dygn, fler varningar leder till längre perioder av banning.
Om en varning är äldre än en månad räknas den inte längre med för banningar vilket innebär att ingen är bannad längre än en månad.

Jag som administratör kan välja att permanent-banna en användare som jag inte längre vill se på sidan. Detta är väldigt ovanligt. Ingen av de användare som fått varningar och därmed bannats den senaste tiden har permanent-bannats, ingen av dem är i närheten av något sådant.

Jag funderar på att återgå till att det skall krävas tre varningar innan man blir bannad, möjligen med en förlängning av hur länge varningar skall räknas med och kanske även en förlängning av banningstiden om en användare fått väldigt många banningar.

Varningssystemet och det automatiska banningsystemet är ett väldigt komplext system att ställa in så att det fungerar bra och som vi önskar, vilket ibland leder till onödigt tuffa banningar (i närtid) eller lite väl korta banningar (för något år sedan).
 
En sak jag tänkt på länge, är att en användare kan i en het diskussion fortsätta med inlägg efter inlägg utan att vara medveten om sitt opassande/otrevligt beteende - omedveten om att inläggen rapporterats förrän det hanterats av moderator. Jag tänker om man blir meddelad per automatik att "ditt inlägg har blivit rapporterat till moderator av annan användare" kanske man stannar upp lite och tänker efter innan en postar nästa inlägg. Moderatorer är ju inte alltid online och kan åtgärda menar jag, och en notis om att inlägg rapporterats kanske kan mota olle i grind lite i diskussionerna? Jag kanske är naiv men det skulle nog få många att stanna upp lite.
 
Borde inte graden av anledning till varning bestämma hur snart man kan bannas? Istället för att det krävs tre varningar, som förut (och som du funderar på att återinföra.
Det finns en inställning i systemet för att lägga in olika typer av varningar och att tilldela dessa olika poäng. I dagsläget finns fem olika: Olämpligt beteende, Olämpligt innehåll, Annat regelbrott, Reklam eller Spam samt Custom Warning som i princip aldrig används.
Alla har i dagsläget 1 i varningspoäng.

Det är nästan bara Olämpligt beteende och Olämpligt innehåll som används.

Som jag skrev tidigare är systemet komplext och inte helt lätt att få som vi vill. Jag tror att om vi lade till olika varningspoäng och ännu fler varianter av varningar skulle det bli krångligare att moderera och dela ut varningar och risken finns att fler skulle bli bannade oftare och längre än vore lämpligt.
 
En sak jag tänkt på länge, är att en användare kan i en het diskussion fortsätta med inlägg efter inlägg utan att vara medveten om sitt opassande/otrevligt beteende - omedveten om att inläggen rapporterats förrän det hanterats av moderator. Jag tänker om man blir meddelad per automatik att "ditt inlägg har blivit rapporterat till moderator av annan användare" kanske man stannar upp lite och tänker efter innan en postar nästa inlägg. Moderatorer är ju inte alltid online och kan åtgärda menar jag, och en notis om att inlägg rapporterats kanske kan mota olle i grind lite i diskussionerna? Jag kanske är naiv men det skulle nog få många att stanna upp lite.
Jag är inte helt säker på hur bra detta skulle vara även om tanken är god.

Det är inte säkert att inlägg rapporteras alls vilket innebär att vissa inte får någon förvarning i alla fall.
Samtidigt skulle kanske vissa användare börja använda rapportera-funktionen för att försöka få tyst på andra. I alla fall göra dem osäkra, kanske i onödan.

Vi får rätt ofta rapporter om sådant vi inte anser behöver åtgärdas. Det är bra att vi får dem och själva kan ta ställning till det och att vi kan se eventuella mönster, så fortsätt gärna rapportera och låt oss bedöma.
 
Jag väljer att låsa tråden och rensa de sista inläggen då detta mer var tänkt som en information, inte ytterligare en tråd om vilka användare som borde bannats och vilka som inte borde bannats vid olika tillfällen.

Rapportera om ni ser något i någon tråd som ni anser behöver åtgärdas så vi lättare ser det och kan bedöma om och i så fall vad som bör göras. Om ni inte är nöjda kan ni kontakta mig via konversation.

Skapa gärna en ny tråd om det är något specifikt ni vill fortsätta diskutera.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp