Lite jobbig situation...

F

Filippan

I stallet jag står i nu har vi lite olika åsikter om mat till hästarna (islandshästar allihopa)... De andra hästägarna tycker att det räcker bra med gräset som de fortfarande har i hagen + 1 kg hö om dagen. Alla hästarna i stallet är ganska tjocka efter sommaren, det är därför de andra inte vill ge mer...
Jag anser att gräset visserligen gör att de har något att tugga på men inte kan det väl vara någon näring att tala om i det nu??? I november?? Kan tillägga att det inte direkt är grönt och frodigt, utan mer "grått", gult på vissa ställen och lite grönt på andra.

Vi har ganska höga energihalter på höet, men räcker det med bara 1 kg hö om dagen nu? Tycker att det känns väldigt lite, får de verkligen i sig all näring de behöver för att bygga muskler och sådant?
Man kan väl inte bara skita i att ge hästarna näringsrikt foder för att man tycker att de är feta? Då kommer de väl bara att tappa muskler o bli bukiga?

De andra i stallet säger att om jag vill ge min häst mer så får jag fixa det själv, när jag tar in honom o sådant. Så när jag kommer till stallet så ger jag honom alltid en påse hö. Men problemet är att han varken äter eller dricker så jättebra inne, vet inte varför men han har alltid varit sådan. Det här skapar då lite problem... Finns det något jag kan ge min häst så han får i sig mer näring? Om nu tanterna vägrar ge med sig...
Jag tar gärna emot tips på argument för att få de andra att börja fodra med mer hö...

Vill också gärna höra andras tankar och åsikter, kanske har jag helt fel??? Man börjar ju lätt tvivla när nästan alla i stallet är emot en...
 
Sv: Lite jobbig situation...

Jag skulle absolut ge hö till min häst! det finns ingen näring kvar i gräset nu, bara utfyllnad... jag skulle ge full grovfodergiva om jag vore du, antar att alla hästar står tillsammans eller? kanske finns det möjlighet för dig att ha egen hage och utfodra som du vill tills de andra kommit på bättre tankar..? hoppas det löser sig!
 
Sv: Lite jobbig situation...

Åh, hjälp, jag blir faan (förlåt för svordommen) mörkrädd när jag läser detta. HUR I h.....vte kan man tro att hästarna klarar sig på det gräs som finns ute nu?!?!?!

Nej, du har rätt i det du tänker, hästarna kan INTE trots att dom ser tjocka ut, klara sig rent näringsmässigt på det gräs som finns nu. Gräset som finns ger visserligen bukfylla, men ingen näring, det finns i stort sett ingen näring att tala om överhuvudtaget i gräset vid den här årstiden.

Det räcker absolut inte med att ge hästarna 1 kg hö/dag o tro att det ska stoppa näringsbehovet.

FÅR du inte ge DIN häst mer mat??? Vore jag dig, så skulle jag låta min häst stå inne några timmar/dag o ge honom mer hö.

Går dom fortfarande ute dygnet runt också?
Om så är fallet, så är det i så fall olagligt, såvida det inte finns en ligghall för djuren att gå in i.
Hästar får ENBART vistas ute dygnet runt under betessäsången (har för mig att det är från o med maj till o med augusti månad, minns inte till 100% säkert). Ska dom gå ute året runt, så krävs ligghall enligt djurskyddslagen!

Jag hoppas verkligen att detta löser sig för dig o att jag varit till någon hjälp.

KRAM
 
Sv: Lite jobbig situation...

Måste rätta till en sak som jag skrivit:

Jag skrev, vore jag dig så skulle jag låta honom stå inne några timmar o ge hö. Och det är ju ENBART om de fortfarande går ute dygnet runt. Annars så tycker jag att du fodrar full grovfodergiva som din häst ska ha. Fungerar inte det, dvs, om alla hästar går tillsammans, så håller jag med Aida, att ställa honom i egen hage o ge full grovfodergiva till din häst.

KRAM
 
Sv: Lite jobbig situation...

Tack så jättemycket för svaren! Gud så skönt att äntligen få lite medhåll! Ni skriver precis det jag har tänkt. Känns verkligen inte bra det här :( Jag vet inte vad jag ska göra, hästarna går ute dygnet runt så jag kan inte ge honom hur mycket jag vill på natten heller... :(
Jag får ge min häst hur mycket mat jag vill när jag tar in honom och sådär, bara de andra hästarna inte får något... Men jag kan inte proppa i honom hur mycket som helst då. Han får max i sig 1 kg till om dagen, när jag ger honom extra. Han äter verkligen jättedåligt inne :(

Jag ska försöka övertala de andra att ge mer, men argumentet de har är hela tiden "de är så tjocka" och när jag då säger "men det är näringen jag talar om" så säger de "du kan väl inte veta hur mycket näring det är i gräset nu, vi har ringt till jordbruksverket och frågat och de säger att gräset är bra tills det blir minusgrader på nätterna". Vad ska jag säga??? Känns helt omöjligt ibland...

Jag vill helst inte att min häst ska gå själv, han blir väldigt deprimerad när han måste gå ensam och flocken är ju hans liv... Han är flockledaren också. Det skulle kännas grymt att sätta honom i egen hage och frågan är om han inte skulle matvägra bara för det...

Men tillsvidare, finns det något jag kan ge honom för att få i honom extra näring? Lucernhack eller något??
Ska förstås göra allt för att övertala de andra, men jag tänkte under tiden...

De har förresten ingen ligghall, men mycket träd och massa skydd. Men jag kan ju tillägga att jag letar nytt stall för fullt...

Fy vad jobbigt det här är alltså :(
 
Sv: Lite jobbig situation...

Jag förstår dej.... Allmänt är det tyvärr ganska vanligt bland islandshästar att man gör så här. Om du kanske kan ge din häst lucernhack/pellets eller Hippo Alfa, något som han tycker om?? Prova. Då får han ganska mycket näring i sej. Är han dålig på att äta hö ensam så kanske inte lucernhack går fortare, det påminner ju om hackat hö. Kanske pelletsen går bättre? Den ska blötas lite. Kolla o prova dej fram.

Lycka till, jag känner med dej.
 
Sv: Lite jobbig situation...

ja gräset ute nu är ungefär samma sak som
att utfodra med halm =bukfylla.
hur gamla är dina stallkamrater egentligen?
förstår inte alls deras tankesätt.
jag var tvungen att börja fodra extra hö i början av september (5kg) fastän det fanns gott om gräs, för att näringen började ta slut.
stå på dig:banana:
 
Sv: Lite jobbig situation...

Usch, jag förstår att du tycker det är jätte jobbigt!
Men då råder jag dig till att ge lusern pellets, MEN, du måste vara försiktig vid introduceringen av det, annars kan han må väldigt dåligt i magen o dessutom reagera på proteinet med att få utslag på kroppen.

Hur stor är din häst? O hur mkt rider du?

Dom kan INTE ha pratat med jordbruksverket angående gräset, det tror jag bara är skitsnack!!

Dom kan ju prata med jordbruksverket o fråga om man får ha hästar gå ute dygnet runt nu, UTAN ligghall!!!
Det spelar ingen roll om hästarna har tillgång till skyddad skog, det är inte samma sak som att gå in i en torrströad ligghall. Så, enligt lag, så får dom INTE gå ute dygnet runt nu. Det kan du ju säga åt dom, om dom inte tror dig, be dom ringa jordbruksverket o fråga. Eller varför inte en djurskyddsinspektör. Skulle en sån komma ut, då skulle hästarna åka in om nätterna på en gång!!

Jag håller verkligen tummarna för dig!
Du får gärna maila mig privat: ettan_robin@hotmail.com

KRAM
 
Sv: Lite jobbig situation...

Tack Balderum, bra tips! Jag får nog göra det om inte tanterna ger med sig...

Igår gick jag till attack i stallet iaf ;) Nä, men jag och en annan tjej (som är den enda som tycker helt samma som jag) vi pratade om det här med maten väldigt mycket.
Sedan kom två andra, som är väldigt snälla men lite osäkra, dom vågar nog inte riktigt säga vad de tycker till de "värsta" tanterna tror jag. Jag gick rakt på sak och sa att vi måste prata om det här med höet.
Jag berättade att de kommer ta musklerna före fettet och att det INTE är något bra sätt att banta hästarna på osv osv. De höll helt med mig och sa att de hade tänkt samma :)
De tyckte att de absolut borde få 1 kg hö på morgonen också. Och eftersom jag (och några till) är där vid lunchtid ganska ofta så erbjöd jag mig att ge lunch också. Men vi kan inte bestämma något utan att de andra tre är med på det. Så vi skrev på tavlan att vi skulle rösta och så fick man skriva upp sig på ja- eller nej-sidan (ang hö på morgon). Vi är 4 av 7 på ja just nu, så vi är i majoritet!
Men om de andra absolut inte vill ha hö till sina hästar så får vi helt enkelt ta och dela på hästarna.
Kan tillägga att jag la ut extra mycket hö nu när jag fodrade hästarna :angel:
 
Sv: Lite jobbig situation...

Precis vad jag sagt till dem, gräset är bara bukfylla. Men de vill ju inte lyssna... Det är så typiskt, för jag var den som i somras hela tiden var emot allt det här flyttandet till olika hagar hela tiden, de fick ju aldrig beta "klart" någonstans och de blev feta som bollar... (vi har extremt mycket bete) Men näe då skulle hästarna minsann få i sig tillräckligt med näring och olika örter och blabla. Suck!
"Tanterna" (;)) är väl i åldern 40-50-60? Sen är det jag som är 15 och en annan tjej (hon som tycker samma som jag) som är 18. Och så är det dottern till en av "tanterna", hon är väl 20-nånting skulle jag tro. Hon verkar vettig tycker jag, men jag tror hon håller med "tanterna" just nu...
 
Sv: Lite jobbig situation...

Tack för tipset, får testa det om det här inte löser sig!

Min häst är 140 cm hög, hyfsat smäcker när han är i form (;)), vad han väger vet jag inte... Jag rider 5-6 dagar i veckan, jag är nog den som rider mest av alla (eller 18-åringen rider nog mkt också). Fast just nu ska jag mest longera/tömköra/löshoppa och inte rida för hårt eller i för hög form och mest trava, enligt equiterapeuten som vi hade ut i fredags. Min häst var lite ansträngd i bakknäna bl a. Men det är bara under ett par veckor.

Jag tror inte heller på det där med jordbruksverket... Eller, hon kanske har ringt, men vad tusan kan de veta om VÅRT gräs? Dessutom ringde hon i början av september tror jag och då hade det inte varit några frostnätter men det har det varit nu, för lääänge sedan!

Läget är så att vi endast har 3 boxar nu... På 7 hästar (kommer 2 till snart om någon månad). Och min häst äter som sagt dåligt inne, så :crazy: Det är ganska rörigt med stallsituationen nu, såhär var det inte när jag flyttade hit. Men jag letar som sagt stallplats, står i kö på ett ställe som verkar superbra. Hoppas bara att någon flyttar därifrån snart ;) Det är ett stort stall på 70 ( :eek: ) hästar, så någon borde ju flytta snart! :D

Tack så mycket för ditt stöd! :bow:
 
Sv: Lite jobbig situation...

Jag skulle ge hö ändå och mer än 1 kg, om ni inte kan/vill ge så mkt pga det blir jätte tjocka så kan ni väl låta de få lite halm att tugga i alla fall
 
Sv: Lite jobbig situation...

De ville alltså att hästarna skulle äta örter i somras!!? Hästar äter inte örter, de är gräsätare! Man ser ofta i hagen att de lämnat blommor (smörblommorna t.ex.) men de betar gräset ordentligt. De är inte så intresserade av att äta örter faktiskt!!!
Bara liten upplysning, hjälper väl inte dig med ditt problem just nu men endå!
 
Sv: Lite jobbig situation...

Hur menar du? Att vi ska ge mer än 1 kg vid fodring eller när jag tar in honom? För han får så mycket han vill ha när jag tar in honom, tyvärr äter han max 1 kg då... igår åt han kanske en tugga...
Om du menar vid fodring så håller jag helt med dig, men problemet är ju att vissa andra inte gör det :crazy:

Fast, deras tuggbehov är ju tillfredsställt med tanke på allt gräs i hagen. Det är ungefär som halm nu ju. Det är mer näringen jag tänker på :/
 
Sv: Lite jobbig situation...

Haha, ja det var faktiskt precis vad de sa! Tack för upplysningen, det var bra att veta! :) :D
 
Sv: Lite jobbig situation...

Filippan skrev:
Tack Balderum, bra tips! Jag får nog göra det om inte tanterna ger med sig...

Igår gick jag till attack i stallet iaf ;) Nä, men jag och en annan tjej (som är den enda som tycker helt samma som jag) vi pratade om det här med maten väldigt mycket.
Sedan kom två andra, som är väldigt snälla men lite osäkra, dom vågar nog inte riktigt säga vad de tycker till de "värsta" tanterna tror jag. Jag gick rakt på sak och sa att vi måste prata om det här med höet.
Jag berättade att de kommer ta musklerna före fettet och att det INTE är något bra sätt att banta hästarna på osv osv. De höll helt med mig och sa att de hade tänkt samma :)
De tyckte att de absolut borde få 1 kg hö på morgonen också. Och eftersom jag (och några till) är där vid lunchtid ganska ofta så erbjöd jag mig att ge lunch också. Men vi kan inte bestämma något utan att de andra tre är med på det. Så vi skrev på tavlan att vi skulle rösta och så fick man skriva upp sig på ja- eller nej-sidan (ang hö på morgon). Vi är 4 av 7 på ja just nu, så vi är i majoritet!
Men om de andra absolut inte vill ha hö till sina hästar så får vi helt enkelt ta och dela på hästarna.
Kan tillägga att jag la ut extra mycket hö nu när jag fodrade hästarna :angel:


Skönt att det kanske börjar lösa sig för dig. Hoppas det gör det snarast! Hur länge ska hästarna gå ute? Har de tillgång till ligghall?
Hoppas du får plats i det andra stallet.

Mvh Nuzzan
 
Sv: Lite jobbig situation...

Filippan skrev:
Tack för tipset, får testa det om det här inte löser sig!

Min häst är 140 cm hög, hyfsat smäcker när han är i form (;)), vad han väger vet jag inte... Jag rider 5-6 dagar i veckan, jag är nog den som rider mest av alla (eller 18-åringen rider nog mkt också). Fast just nu ska jag mest longera/tömköra/löshoppa och inte rida för hårt eller i för hög form och mest trava, enligt equiterapeuten som vi hade ut i fredags. Min häst var lite ansträngd i bakknäna bl a. Men det är bara under ett par veckor.

Hm, en anledning till att han är ansträngd i bakknäna kan faktiskt vara att han går ute dygnet runt fortfarande, på halkigt underlag. Hästar lägger sig inte ute om det är blött o kallt på backen, vilket det är nu. Vet ju visserligen inte hur det ser ut i era hagar, men jag vet hur mina ser ut o då har jag stora hagar, de är ändå upptrampade o just nu flyter de pga det vidriga regn som kom i natt o i morse.
Så om han inte kan lägga sig ned o vila o kanske tycker att underlaget är halkigt o äckligt, så står han o spänner sig o därav blir ansträngd i bakknäna.

Det behöver ju inte vara så här, men det är bara en teori från mig!:)

//Nuzzan
 
Sv: Lite jobbig situation...

Mitt tips, är att du anhåller om att få sätta upp en egen grindöppnare. De finns av lite olika slag.

Då kan du ställa din häst i en avskild "ruta" åtminstone en gång per dag, så att den får äta sin egen hömängd, så öppnas den när den är klar. dvs den tid du beräknat att det tar för din häst en måltid.
Det bästa är ju om den får äta alla sina måltider i "eget utrymme", så den som ger mat alltid ställer hästen där och knappar in grindöppnaren.

De är lite dyra, men har i allafall varit en jättebra investering för mig, då jag har hästar som har så olika behov, och äter så olika fort, så alla ska få i sig de behöver och må bra.

Min tävlingsislandshäst äter nu 6-7 kg hö om dagen+kraft (pyttelite), mineraler o andra tillskott.(höet hade extremt bra värden i år). För lite hö kan ge en rad störningar i mage, tarm o andra besvär.
Går ute dygnet runt i lösdrift och har ganska nerbetad hage.
Ja, det var bara ett litet tips!

Hoppas det löser sig! Håller tummarna för dig!
 
Sv: Lite jobbig situation...

Lucern, pellets eller stråform. Ge nått kilo om dagen och nut av din välmående häst medan de andar stackarna får spetsig rygg. Det är främst protein som pållarna kommer att få brist av, inte energi.
 
Sv: Lite jobbig situation...

*lånar*

det finns en regel som heter 1 kg ts/100 kg häst och dag, MINST! och 1 kg ts är ungefär 1,5 kg hö. Vilket betyder att om hästen väger 300 kg så ska den minst ha 4,5/5 kg hö om dagen.. då räcker inte ett kilo hö + de lilla som finns i hagen.. hästen är en grovtarmsjäsare, den är gjord för att äta grovfoder, och måste på något sätt tillgodogöra sig sitt tuggbehov..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
874
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
740
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 553
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 192
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp