Lite konfunderad...

lizzie

Trådstartare
Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par gånger. Sökt veterinär med det har blivit klassat som någon form av allergisk reaktion.

Jag tycker dock att hon blivit lite mer harklig och ätit dåligt så förnyad kontakt med veterinär i början av v.41. Vetten kunde inte se något och för dagen var vovven pigg, ej smärtpåverkad eller svullen. Så vi bokade in ett besök där vovven ska sövas för att kolla i svalget etc. Vi fick tid den 2/11 då vi inte bedömde det hela akut.

Dock så tyckte jag att vovven var lite väl frånvarande i slutet av vecka 42 och funderade på ifall kunde vänta 2 veckor på undersökningen av halsen, men skulle avvakta helgen. Eftersom jag och sambon var i sluttampen av att bygga klart mitt stall så tänkte vi att vovven var tämligen uttråkad.

Det hela slutade med att vi fick vara med om något ytterst obehagligt. Den 22/10 fick hon helt plötsligt ett "anfall" där jag trodde hon skulle dö i någon form av kvävning eftersom hon fick fulla munnen med segt slem som hon inte svalde utan bara tuggade helt frenetisk och började krampa lite - vi släppte allt vi hade och drog iväg till närmaste akutklinik (30 min resa). När vi kom fram så fick vi komma in på en gång. Vovven var hyfsat pigg och visade inga tecken på några anfall. När vi väl fick träffa en veterinär så klämde hon igenom hunden, lyssnade noga på hjärta, lungor etc. Tog ett helt gäng med blodprover som alla var helt ua. Inga fel på lever, njurar eller någon pågående infektion etc. Det enda är att vovven är lite irriterad i luftstrupen och så lite täppt i näsan, men inget snor.

Det veterinären kom fram till vara att vovven har en pågående process i näsa/svalg. Och skulle hon få problem med slem så skulle jag ta en frottéhandduk för att snabbt få bort det. En spruta med kortison fick vovven och så fick jag med mig kortisontabletter hem.

Vi for hem, vovven var jättetrött under kvällen och sov mycket. Mitt i natten vaknade jag utav att hon tuggade slem, hämtar en frottéhandduk - men får inte upp munnen eftersom vovven får ett fullskaligt kramanfall.

Jag och sambon får fullständig panik. Vi är övertygade om att hunden håller på och kvävs framför våra ögon. Jag har nog aldrig varit så himla rädd i hela mitt liv. Anfallet håller i dryga minuten. Vovven är sedan lugn i 4 timmar och får sedan ytterligare ett krampanfall, som dock inte håller i lika länge. Jag ringde veterinären på morgonen, men de tyckte vi skulle avvakta och vänta på att kortisonet skulle göra sitt. Jag fick förklarat för mig att krampanfallen inte var farliga för hunden, bara obehagliga för oss att se. Vi höll telefonkontakt under dagen då jag skulle ringa och rapportera hur dagen förlöpte. Vovven fick ett krampanfall till mitt på dagen som släppte efter cirka 30 sek. Efter det krampanfallen var vovven hur pigg som helst. Vi fick dock en tid för utredning den 26/10.

Vid utredningsbesöket så togs det en metastasröntgen, men den visade inga metastaser. Hjärta, lungor etc är helt ua. Även denna veterinär menar på att det är en pågående process i näsa/svalg som gör att hon haft de besvär hon har plus krampanfallen - som är en form av epileptiska anfall. Vovven har också tappat väldigt mycket i vikt, vi har reagerat på att hon ätit dåligt den senaste veckorna, men jag fick en chock när hon vägde. Hon hade gått ner från 30 kg till 25 kg - vilket också gjort att hon är väldigt omusklad, även på huvudet. Veternärna menar på att muskelförlusten i ansikte och på huvud är pga den pågående processen.

Eftersom min hund är 11 år och det är rätt gammal för en schäfer så är det högst troligt att det är en pågående process i näsa-svalg och en elakartad sådan.

Men det jag är konfunderad över är detta: Vi har träffat 3 olika veterinärer och INGEN av dem har titta hunden i näsan. När vi kom hem efter senaste besöket så tyckte jag fasen vad täppt hon var och när jag kollade närmare så var vänster näsborre helt igensatt av hårt klutt av slem och torkad blod. När jag fick bort detta blev det genast mycket lättare för henne att andas. Hon är dessutom väldigt svullen precis inne i vänster näsborre - polyp?

Jag anser inte att man ska göra tusen undersökningar, det är en gammal vovve - men borde man inte utesluta något så enkelt som hur hon ser ut i nosen?

/Lizzie
 
Jag skulle be specifikt om undersökning av luftvägarna i nosen, för det kan inte vara så svårt då det inte är en speciellt liten hund.
 
Jag skulle be specifikt om undersökning av luftvägarna i nosen, för det kan inte vara så svårt då det inte är en speciellt liten hund.

Veterinären har föreslagit CT-skalle, men talade också om att ifall de hittar något kan de i alla fall inte göra något :confused:. I min värld alltså en onödig undersökning.

Men undersöka luftvägarna borde kan kunna göra utan CT.

/Lizzie
 
Be veterinären kolla så det inte är tumörbildning i anslutning till näsa/hals/hjärna. Symptomen tyder på att så kan vara fallet.

Det är det scenariot som veterinären misstänker. Och för att vara säker på det så är man tvungen att göra en CT-skalle.

Finns det andra undersökningar man kan göra?

/Lizzie
 
Min mors 14 åriga terrier som alltid varit frisk, fast lite döv, fick helt plötsligt anfall som din tror jag. Hon började hosta lite sen blev det mer och man såg verkligen hur hela hunden anstränge sig för att inte dö av allt slem. Åkte vetrenär och dom sa att hon hade något knepigt med hjärtat plus ålder. Dock har hon alltif haft lite orytmiska slag men det har inte hindrat henne förr. Mor bestämde sig för att avliva en gammal hund med besvär, men kanske hade det räckt om vetten kollat henne i näsan :(
 
Min mors 14 åriga terrier som alltid varit frisk, fast lite döv, fick helt plötsligt anfall som din tror jag. Hon började hosta lite sen blev det mer och man såg verkligen hur hela hunden anstränge sig för att inte dö av allt slem. Åkte vetrenär och dom sa att hon hade något knepigt med hjärtat plus ålder. Dock har hon alltif haft lite orytmiska slag men det har inte hindrat henne förr. Mor bestämde sig för att avliva en gammal hund med besvär, men kanske hade det räckt om vetten kollat henne i näsan :(

Min är väldigt täppt vid ena näsborren. Det är inte det täppta som är orsaken till allt slem. Vad jag förstått så är det fradga som bildas vid EP-anfall. Min vovve har inget fel på hjärtat, annars så brukar det väl vara vanligt med hosta just vid hjärtfel.

/Lizzie
 
Jag tycker CT av skallen låter som en rimlig undersökning. Man kan göra rhinoskopi av nosen (gå in med ett litet endoskop, typ) på större hundar och då även ta biopsier, men man kommer inte åt att se överallt.
 
Det är det scenariot som veterinären misstänker. Och för att vara säker på det så är man tvungen att göra en CT-skalle.

Finns det andra undersökningar man kan göra?

/Lizzie
Det rimliga är att det görs en CT-skalle snarast. Det går att gå in och ta biopsier men det ger inte en lika bra bild som en CT. MR används i vissa fall också.
 
Det rimliga är att det görs en CT-skalle snarast. Det går att gå in och ta biopsier men det ger inte en lika bra bild som en CT. MR används i vissa fall också.

Men vad kan man göra med en CT-skalle då. Veterinären sa till mig att även om CT:n visar något så kan man inte göra något.

Med akutbesöket och med utredningsbesöket är jag upp i 9000 kr i veterinärvård - och det enda konkreta jag fått ut är blodprover som är ua och röntgenplåtar som är ua. Jag har vovven försäkrad för 30 000 kr i veterinärvård och har alltså 21 000 kr kvar till veterinärvård. Men i den här farten kommer ju försäkringspengarna vara slut på nolltid :crazy:

/Lizzie
 
Vad är en rimlig kostnad för en CT-skalle på schäfer - Veterinärvårdkliniken ingår i Anicura.

/Lizzie
 
Men vad kan man göra med en CT-skalle då. Veterinären sa till mig att även om CT:n visar något så kan man inte göra något.

Med akutbesöket och med utredningsbesöket är jag upp i 9000 kr i veterinärvård - och det enda konkreta jag fått ut är blodprover som är ua och röntgenplåtar som är ua. Jag har vovven försäkrad för 30 000 kr i veterinärvård och har alltså 21 000 kr kvar till veterinärvård. Men i den här farten kommer ju försäkringspengarna vara slut på nolltid :crazy:

/Lizzie

CT gör man för att få en diagnos och plan vidare behandling. Dock, Om man inte kan eller vill behandla eventuella fynd, så är ett besked och en diagnos allt man kan förvänta sig. För vissa är det enklare att ta beslut om avlivning när de väl fått veta vad felet är.

När ryggen till slut gav upp på min gamla hane brydde jag mig inte om att röntga. Jag visste förvisso att han hade spondylos då vi röntgat honom två år tidigare, men att göra det igen för att kolla om det förvärrats eller om något annat orsakat det onda kändes onödigt. Oavsett vad vi hittat så hade jag inte behandlat. Han skulle inte opereras, inga fler medicinet ellet högre doser. Inget liv stillhet. Så det var över. Han fick somna in utan vidare undersökning.

I ditt fall, med en 11-årig Schäfer med krampanfall och blod i nosen, hade jag inte gjort en CT. Jag hade låtit hunden somna.
 
Det är med största sannolikhet en tumör. Något godartat i nosen orsakar inte krampanfall. CT kan ge diagnos men det går inte att åtgärda tumörer i noshålan.
Jag hade låtit hunden somna in nu eller gjort en CT men förberett mig på att det sannolikt rör sig om något som ej går att behandla.
Att titta in i nosen ger sällan tillräckliga svar. En CT är det bästa för att undersöka noshåla och då ser man även skalle och hjärna.
Jag hade föreslagit CT redan vid första besöket med tanke på hundens ålder och symtom.
 
De borde ha kollat nosen, absolut.
Sen håller jag med @Jadzia om att göra CT.
Jag hade också avstått, just pga åldern ihop med EP. De två sakerna tillsammans hade gjort att jag låtit hunden somna in.
Har själv sjukdomen och vet hur otroligt påfrestande ett anfall (och medicineringen) är både fysiskt och psykiskt. Så en 11-årig schäfer (har rasen) hade jag låtit slippa mediciner och behandlingar när det ändå inte handlar om mycket tid och livskvalité.
 
Min (numera avlidna) gamla hund fick krampanfall (ca 4 anfall under en treveckorsperiod) och magrade även av. Jag visste sedan innan att hon hade tumör i hörselgången som inte besvärat henne, men när anfallen kom förstod jag att något av på tok. Tumören sprack och hunden var utan anfall i 6 månader, när sedan anfallen kom åter blev hon snabbt sämre och fick tas bort akut.

Min poäng är väl att tyvärr har anfallen dålig prognos, oavsett orsak. Beklagar:heart
 
Men vad kan man göra med en CT-skalle då. Veterinären sa till mig att även om CT:n visar något så kan man inte göra något.

Med akutbesöket och med utredningsbesöket är jag upp i 9000 kr i veterinärvård - och det enda konkreta jag fått ut är blodprover som är ua och röntgenplåtar som är ua. Jag har vovven försäkrad för 30 000 kr i veterinärvård och har alltså 21 000 kr kvar till veterinärvård. Men i den här farten kommer ju försäkringspengarna vara slut på nolltid :crazy:

/Lizzie
En CT görs för att ställa diagnos. Vill du veta vad som orsakar din hunds symptom så kan du göra en CT.
 
Att tänka på om du väljer att gå vidare med CT: Om det visar sig vara tumör, låt helst inte hunden vakna igen efter narkosen (ja man väljer ofta narkos för att det är säkrare än bara lugnande). Själva narkosen brukar gå bra, men att vakna upp ur den ger ofta nya anfall. Det går visserligen att häva, oftast, men känns som onödigt för hunden.

Hoppas du kommer fram till ett beslut och även får ett svar, om du vill ha det.
 
En kompis 10 åriga golden hade vissa av dessa symptomen. Frekvent näsblod, täppt näsa och framförallt slem som satte igen allt. Vet kom fram till att han hade en tumör som tryckte mellan näsa och hjärna. så han avlivades när det blev för jobbigt för hunden.

Jag håller tummarna för vovve. :heart
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
925
Senast: annaovega
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 131
Senast: Sassy
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
646
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp