Bukefalos 28 år!

Lite kraftfoder?

majola

Trådstartare
Ponera följande situation:

Om man vill ge så lite kraftfoder som möjligt, men hö inte räcker till utan man ändå måste komplettera, hur ska man då tänka? Är "lite kraftfoder" få MJ eller är det liten vikt? Det vill säga, är det bättre att de ett halvt kilo av ett energirikare kraftfoder än att ge ett kilo av ett energifattigare, eller spelar det ingen roll?
 
Jaa..borde väl inte spela nån roll. Så länge hästens aptit inte begränsar? Havre är ju en bra början.
 
Det har ju med ekonomi att göra också. Vill du hellre ge 1 kg av mindre proteinrikt foder så kostar det väl antagligen lite mer än om du ger ½ kg.
 
Man kan ju lätt räkna ut pris/MJ eller pris/g smb rp.
Ta bara MJ per kg/kilopris, eller g rp per kg/kilopris.
Och havren blir nästan alltid billigast!
1 kg havre håller ca 10 MJ och 90 g smb rp, kostar den 1,50 blir det 15 öre/MJ och 1,6 öre/g protein. För ett foder med samma innehåll som kostar 4 kr blir det 40 öre/MJ och 4,4 öre/g smb rp. Eller? :)
 
Vad du tjatar om din j...kla havre.
Det finns jättemånga hästar som inte kan äta havre.
Jag förmodar att du är en travkille och dom brukar ju gärna ge mycket havre till sina hästar. :smirk:
Jag äger 5 st hästar och bara en får havre av dom och det är mitt föl som är 5 månader.
 
Varför inte helt enkelt bara titta på analysen och fodra efter den...Fick i början komplettera med K.Protein pga dåligt grovfoder. Visst, det är dyrt, men ett måste.

Självklart är en foderstat på 99% grovfoder (bara nån näve havre för gottis) att föredra, men det är inte alltid det går. :( Då får man helt enkelt fodra upp det som saknas och försöka få till så mycket grovfoder man kan i foderstaten.

//Alice
 
Beror ju mest på VARFÖR man inte vill ge så mycket kraftfoder. Principskäl, kostnadsskäl eller att hästen mår/beter sig sämre av det...etc...
Om man t ex ger lucern eller betfor är det ju mildare kraftfoder än havre eller soja.
mvh Maria
 
Nej, inte direkt...Förresten, många av de nya "heta" travkillarna, med riktig framgång, köper silage med 11 MJ/kg ts och 90 g rp för att slippa krångel med kraftfoder och sammansatta foderstater. Men har man taskigt hö måste man ju förstås kompensera det med nåt. Varför inte skaffa bra grovfoder direkt i stället för att lägga pengarna på först taskigt hö (som inte är billigt!) och sen en massa kompletteringsfoder???
 
Kanske inte det lättaste att skaffa ett bra grovfoder från början om man själv skördar det(då vet man ju inte värdena förrän man gjort analysen ju) eller som i mångas fall då grovfoder ingår i stallhyran.
Vi har grovfoder som ingår i stallhyran och vi har haft dåligt hö en gång och det blev då billigare att kompletera med lite soja och lucern än att gå och köpa ett helt nytt parti hö.
 
Varför inte skaffa bra grovfoder direkt i stället för att lägga pengarna på först taskigt hö (som inte är billigt!) och sen en massa kompletteringsfoder???

Hrm, det är inte alla som KAN få tag på bra grovfoder.
 
Nu är inte mitt hö särskilt "taskigt" det är jättefint har bra ts-halt och framförallt billigt. Jag ger bara 1,25 kr/kg och ts-halten är 74 % precis som vi önskade.
Jag valde mellan två bönder och tog självklart det bästa i värdena. Hade förhandlat fram ett bra pris på båda.
Storbal/fyrkant. Jag köpte för tredje året i rad av samma bonde i en annan stad och det är detta pris med leverans.
Kvoten ligger på 5,65. Det är inte så dåligt i jämförelse med andra som köper hö i närheten här.
Jag bestämmer vad för hösilage jag ska köpa för det är jag som har inackorderat folk här. Är alltså själv stallägare.
Men den enda som det är dåligt för är mitt halvblodsföl, tyvärr. Sedan har jag mamman till halvblodet, islänning, fjording och en korsning på halvblod/fullblod. Så dom som kräver mest och bra hö med höga värden är halvblod/fullblodet och fölet. Annars är det ingen fara tycker jag. :)
 
Psst! ;) Varför hösilage med ts 74 när det är "bevisat" att vid ts över 70, kommer inte ensileringen igång..?
 
I största allmänhet... Tycker ni inte att ni har snott min tråd? :angel:

Jag har ett bra, analyserat hö, hästen äter 10 kilo av det om dagen. Det räcker för henne just nu när hon inte arbetar särskilt mycket. Däremot kommer det inte att räcka framåt våren, och eftersom hon går i hage med ponnyer så är det svårt att fodra på hur mycket hö som helst under dagarna.

Med vilket som var bäst menade jag för hästen inte för min ekonomi (det är jag tack och lov fullt kapabel att räkna ut! ;)) eller av principskäl.

Det flesta (ingen särskild avsedd) verkar tycka att det inte spelar någon roll, men ingen har förklarat varför. Jag skulle bli jätteglad över en förklaring.

/Majola
 
Jag har bara skrivit ett inlägg. :angel:

Men det beror ju på varför det ska vara så lite som möjligt. Hade din häst problem med magen eller hur var det?
 
Jupps. Hon får Mag&Tarm nu och möjligen har det blivit lite bättre, men inte direkt mycket. Vi har ju jättekäckt hö (8,3MJ/61 g smb rp) så jag behöcer något magvänligt som ger energi, mineraler etc men inte för mycket protein. Dessutom är jag ju, som du säkert förstår, inte så sugen på att fodra på flera kilo kraftfoder... :crazy:

Nu har hon gått 3-4 gånger i veckan, varav bara 1-2 pass har varit "arbete" i övrigt har hon skrittat i skogen mest. Snart är det dags för vintervila, sen ska hon i gång i februari. Då är hon ju fyra år och stora damen, och hon kommer att arbetas mer förstås. Jag tycker att hon har tappat lite hull nu (eller så har sadelgjorden töjt sig) på 10 kg hö (alltså 83 MJ) så jag är ganska säker på att hon inte klarar sig på det i vår, framför allt inte när de börjar gå ute lite längre på kvällarna, vilket torde infalla ungefär samtidigt som hon kommer upp i kondition igen.
 
Jo, det kan man visst! Om man vet vad man vill ha, och hittar en bra leverantör!
 
Bah.
Jag vet vad jag vill ha. Har haft flera(massor) med olika bönder men ingen ger mig rätt hö :devil:

Men jag är nöjd ändå.
Jag gillar att pytsa och blanda åt kusan.
 
:oJag erkänner!! Jag odlar hö och silage, i år blev det kanonfint, och jag önskar att jag fick chansen att visa er hur bra det blev *stolt*. :) Men jag älskar hästar, har ridit och så sen jag var liten...Om det nu är förmildrande :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
759
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 893
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva hitta ett kraftfoder med ruskigt hög energinivå i. Detta då stallplatsen jag stod på i Luleå tyvärr inte blev alls...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 992
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 295
Senast: Kalkon87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp