Lite marsvinsfrågor !!

_Sascha_

Trådstartare
Nu är det så att jag har tänkt rätt länge på att skaffa marsvin, för dom är så otroligt söta :D och verkar vara roliga djur.
Så nu får jag chansen att ha 2 hos min pojkvän :bump: eftersom min morbrors hund är allergisk :crazy: och är rätt ofta hemma hos mig. Haha och jag behöver sällskap när jag är här ensam så ofta :D
Har alltid haft kaniner så jag är inte helt okunnig men det är väldigt mycket av det jag har läst som är olikt och nu behöver jag ställa några frågor :)

1. Har läst att marsvin helst inte kan ha spån (vilket passar mig utmärkt haha för jag är lite allergisk mot det) men hur är det med halm? Kan man ha tidningspapper? ge gärna andra förslag !

2. Jag vet att de ska ha fri tillgång till hö men ungefär hur mycket pellets ska dom ha (tänkte ha 2 stycken)? Och grönsaker, tänkte mest ge morötter å sen sånt jag har hemma (typ blomkål) och är det något man absolut inte ska ge dem?

3.Vad är bäst att ha ihop, 2 hanar eller 2 honor? Jag har förstått att de är rätt fredliga djur men är det någon stor skillnad?

4.När man har hus till dom ska man inreda därinne på något speciellt sätt?

5. Gillar de att ha pinnar och sånt i buren? Tips på roliga saker dom kan ha vore kul :)

6. Hårar de mycket? Finns det några raser (med det menar jag korthåriga, långhåriga och virvel, mer kan jag inte ;) ) som är mer lättskötta eller så när det gäller pälsvård?

7.Har de ofta problem med tänderna? Vad ska man titta på som är vanliga problem (asså sånt som man rutinkollar typ varje dag) ?

8.Är de gnagiga av sig? tänker mest när de springer lösa med sladdar och sådant?

9.Är de lätta att få rumsrena? Så de kan kolla på tv med mig i soffan utan att det blir kissfläckar varje gång;)

Jag har säkert glömt massvis med frågor nu, för sån är jag, men lägg gärna till mer om det är mer å veta !

Tack för alla svar på förhand :banana:
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

Jag upplever att de gnagar betydligt mindre på kablar än kaniner men kissar mer när de är lösa. Kissar tyvärr i hela sin bur så man får småstäda varje dag. Bara tidning och halm blir hårt men toapellets är toppen. Strävhår ska håra minst och de andra lika mycket, men inte så farligt faktiskt på ett friskt marsvin. Tänder och övrig hälsa upplever jag som mycket sundare djur än kaniner. Marsvin behöver knapt pellets alls efter 6-8 mån ålder när de slutat växa så intensivt, blir oerhört lätt feta. De kan äta alla grönsaker men citrusfrukter och äpple och tomat ska man vara lite försiktig med och inte ge varje dag för vissa marsvin kan få munsvamp då. Det man ska tänka på är att ge 3 olika saker varje dag minst så de får i sig c-vitamin.

De blir dessvärre inte riktigt tama förrän 1 årsåldern om man inte får tag i en oerhört hanterad unge. Hanar kan bråka i tonären mellan 3-7 mån ålder om buren är trång och de är jämngamla, bäst och oftast mer komplikationsfritt än honor, är att ta en årsgammal hane och sätta ihop med en liten unge på max 8 veckor. Hanar är lite mer orädda och lugnare som vuxna. OCH köp en stooooor bur, så får du plats med grenar och allt kul, de behöver motion som sagt.
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

Kan man ha någon slags "toalett hörna" till dem med bara toapellets å sen sprida ut lite i resten av buren?

Jag tänkte på att ta ut dem några gånger i veckan (utomhus då), asså bara i 10 minuters pass, men hur mycket kyla tål de?

Vill gärna höra mer om vad som är bäst att sätta ihop, men är det nån regel på hur stor åldersskillnad det kan minst vara?
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

1. Skulle i så fall rekommendera toapellets, suger åt sig urinen bra. Om du vill göra det lite extra mysigt kan du halm på. Själv har jag dammfritt kutterspån med halm på till mina fyra marsvin.

2. Ungefär 1 dl per dag är ganska lagom åt två stycken. Blir dom tjocka så kan du sluta ge dom pellets överhuvudtaget.

3. Jag har 2 hanar och 2 honor. Honor går bra att hålla flera stycken tillsammans.Eftersom det är naturligt för marsvinshonor att leva med andra marsvinshonor i det vilda, är det också lättare att para ihop två tama honor, men även honor kan bråka. Hanar som går i samma bur kan ibland bli osams och börja bita varandra. För att förebygga detta bör man först och främst se till att marsvinen har en tillräckligt stor bur och att de har gott om mat så att de inte behöver slåss om vare sig mat eller utrymme. En annan sak som man bör tänka på innan man skaffar två hanar är att man antingen skaffar två unga hanar (under 3 månader) samtidigt så att de kan växa upp med varandra eller så kan man skaffa en ung och en äldre hane samtidigt. Sätt aldrig ihop två vuxna hanar som inte känner varandra utan att först testa om de trivs med varandra. Till hanarnas fördel kan jag säga att de nästan är trevligare att ha som sällskap än honor, eftersom de oftast har mer temperament och framåtanda (tycker jag själv i alla fall).

4. Lite halm som dom kan mysa iblir nog populärt.

5. Pinnar från fruktträd brukar vara populärt. Sen brukar gnagstängerna från djuraffärerna vara väldigt populära.

6. Virvelmarsvinen hårar minst. Korthåriga är väldigt lätta, dom sköter sin päls själv, medan långhåriga måste borstas varje dag.

7. Det händer att de får problem med tänderna, i så fall är det oftast ärftligt. Jag kollar varje dag så att de äter ordentligt, att de mår bra och att de inte har några sår eller så.

8. Inte lika mycket som kaniner, men det händer att de gnager på sladdar och annat som ligger framme.

9. Nej, tyvärr inte. Jag skulle rekommendera att du har en vaxduk eller liknande under dom.:)
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

Yay för marsvin! :D

1. Halm har jag hört börjar lukta rätt snabbt, men jag har själv spånn och jag ser inga problem med det. Men du kan alltid använda toalett (sorts papper pellets som suger upp fukt jätte bra), det är lite dyrt men man behöver kanske bara byta en gång i veckan istället för 2.

2. Ge inte äpple och tomat så ofta eftersom det är väldigt syrligt och ge aldrig rabarber. Var försiktig med grönsaker som kan ge gaser och med grönsaker som har mycket kalcium i sig. Sen får du känna dig fram och se vad dina marsvin gillar :).

3. Med två honor tycker jag själv att man bara behöver en 100x50 bur men med två hanar så måste man nästan ha en 120x60 bur men större är alltid bättre oavsett vilket kön. Tänk på att marsvin kommer oftast bäst överrens när det är en vuxen och en liten, testa omplaceringshem!

4. Marsvin älskar att ha något mjukt att sova på! Jag har en toalett hörna som jag har gjort om till myshörna genom att lägga en bit fleece i den, den är väldigt populär!

5. Ja en stor pinne brukar vara roligt (fast min ena hane är livrädd för pinnar...), ta det från ett äpple träd. Sen har jag tips på en väldigt roligt leksak, en tom toalett rulle som du fyller med hö och andra godsaker! Sen finns det roliga bollar med bjällror på som man kan köpa på djuraffären.

... Äsch Phocahontas svarade så bra på de andra frågorna ;D
Hoppas det går bra!
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

tack för svaren :)

Hur ska de stå i rummet?
Kan de stå nära element eller blir det för varmt?
Blir det för mörkt under ett bord?
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

1. Har läst att marsvin helst inte kan ha spån (vilket passar mig utmärkt haha för jag är lite allergisk mot det) men hur är det med halm? Kan man ha tidningspapper? ge gärna andra förslag !

Jag har ett marsvin och han har kutterspån i sin bur. Jag tycker det är bra och även mjukt för tassarna. Men vad jag har hört så ska pellets vara väldigt bra att ha som underlag. Halm skulle jag nog inte rekomendera att bara ha då det inte suger upp kisset så som spån eller pellets gör. Varför inte lägga ett tunt lager spån alv. Pellets underst och sedan halm över? :p

2. Jag vet att de ska ha fri tillgång till hö men ungefär hur mycket pellets ska dom ha (tänkte ha 2 stycken)? Och grönsaker, tänkte mest ge morötter å sen sånt jag har hemma (typ blomkål) och är det något man absolut inte ska ge dem?

Jag ger mitt marsvin ca 1 matsked pellets varje dag och vad jag har fått höra är detta vad man bör ge till sitt marsvin. Du får hålla koll på så att det ena marsvinet inte äter upp all mat utan båda marsvinen får ungefär lika mycket mat. Om den ena marsvinet kör bort det andra så ger du först de marsvinet som kör bort sin mat och sedan tar du det marsvinet i famen och ger det marsvinet som inte brukar få så mycket mat.

Ätliga saker:
Sallad
Gräs
Vitkål (bättre att ge än isbergssallad då det sägs att de får ont i magen)
Klöver
Morötter + deras blast
Maskrosblad
Äpplen (Marsvinet ska inte ha äpple i sin bur alltid, detta eftersom det finns en syra som inte är så bra i stora mängder men då och då kan man ge dem äpple)
Tussilago
Päron
Groblad
Banan (tycker inte mitt marsvin om men andra gör säkert det)
Persilja
Melon
Mandarin
Rödbeta (rå)
Harkål
Kiwi
Lomme
Kålrot
Kirskål

Giftiga växter:
Smörblomma (växer i gräs)
Åkervinda, Snårvinda
Bolmört (Mycket giftig!)
Liljekonvalje (Källan till råttgift!)
Revormstörel (litet ogräs i trädgården)
Kamomill (påminner om prästkrage)
Åkerkulla (påminner om prästkrage)
Baldersbrå (påminner om prästkrage)
Åkersenap (Kan ses på åkrarna)
Fingerborgsblomma
Odört (liknar hundloka, mycket giftig!)
Hundloka (blir ca 1m)
Gulsporre (växer på öppen gräsmark och i diken)
Rödarv (växer i öppen jord, i trädgårdsland)
Idegran (giftiga barr och frön)
De flesta odlade blommor


3.Vad är bäst att ha ihop, 2 hanar eller 2 honor? Jag har förstått att de är rätt fredliga djur men är det någon stor skillnad?

Jag tror själv att det är lättast att ha två honor ihop. Jag skulle nog valt det framför 2 hanar.


4.När man har hus till dom ska man inreda därinne på något speciellt sätt?

Nej, bara ksnak lite extra spån eller halm eller vad man nu har i buren så att där blir mjukt och skönt att ligga. Vänta med att sätta in huset tills marsvinen har gjort sig hemma stada, annars söker de förmycket skydd i huset. Efter någon vecka kan man sätta in huset och se hur det går. Det är ju väldigt fega till en början.

5. Gillar de att ha pinnar och sånt i buren? Tips på roliga saker dom kan ha vore kul

Pinnar älskar mitt marsvin. Speciellt äppelpinnar som har kan gnaga bort barken på. Mycket bra för tändernas slipning också.


6. Hårar de mycket? Finns det några raser (med det menar jag korthåriga, långhåriga och virvel, mer kan jag inte ) som är mer lättskötta eller så när det gäller pälsvård?

Långhåriga marsvin är väldigt jobbigt att bara ha som sälskapsdjur efter som de kräver väldigt mycket pälsvård, te.x. klippning varje vecka och kammning varje dag för att pälsen inte ska bli för trasslig.

7.Har de ofta problem med tänderna? Vad ska man titta på som är vanliga problem (asså sånt som man rutinkollar typ varje dag) ?

Man får kolla så att tänderna inte blir för långa, de ävxer inte jätte fort men man får ändå kolla. När man köper marsvinet ska man försöka hitta ett marsvin som framtänderna sitter mot varandra och inte att bara en av de två tänderna sitter emot varandra.

8.Är de gnagiga av sig? tänker mest när de springer lösa med sladdar och sådant?

Man får kolla så att det inte är på några sladdar, men det har aldrig varit någrot problem med mitt marsvin, men jag vet marsvin som har varit väldigt mycket på sladdar, men det är väl hur man uppfostrar dem igentligen tror jag.

9.Är de lätta att få rumsrena? Så de kan kolla på tv med mig i soffan utan att det blir kissfläckar varje gång

Jag brukar alltid ha handuk under mitt marsvin när jag sitter med honom i famnen. Man märker rätt lätt när de börjar bli kissnödiga, men det kan ju alltid hända något.

Detta stod på en sida om rumsrena marsvin: Det går att lära marsvin att bli rumsrena. Vissa lär sig det fortare än andra. De marsvin som redan har en speciell hörna som toalett inne i sin bur, brukar ha lätt för att bli rumsrena.

Låt burunderdelen, eller en kattlåda med marsvinsspillning i, stå i rummet när marsvinet är ute och springer. Då och då kan du lyfta upp marsvinet i lådan, och så småningom kommer han att uträtta sina behov där. Om marsvinet skulle välja någon annan hörna flyttar du dit lådan där istället. Du kan också lägga ut tidningar på de ställen där du ser att marsvinet gärna uträttar sina behov, för att lära marsvinet att "gå på tidning" när det blir dags. I början måste du ha tålamod, men med träning kommer ni att få resultat.

De marsvinen som är aktivast på golvet brukar också ha lättast för att bli rumsrena. Marsvinsungar kissar oftare och behöver tätare ställen att kissa på, man får ha överseende med dem. Lägg en tidning där du ser att de kissar oftast. Sedan kan du successivt prova att ta bort de tidningar som du ser att de inte använder lika mycket. När de blivit större kommer de att ha valt en eller två ställen där de kissar. Låt det ta sin tid, det går inte på en eller två veckor. Ibland kan det ta månader innan de lärt sig helt. Vissa ungar verkar dock kunna lära sig från sin mamma om hon är rumsren, och då går det fortare.




Glöm inte att de alltid ska ha tillgång till nytt hö (gärna i en hökorg på bur gallret då det blir väldigt äckligt annars).
C-vitamin måste ges i tablett eller som draoppar i vattnet om de inte får tillräckligt med sånt genom paprika eller vitkål eller persilja.


Skicka gärna ett PM om du vill ha svar på fler frågor.
Hoppas du fick bra svar på dessa frågorna iaf :bump:

Mvh Malin
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

nej du bör inte ta ut dem om det är kallt, de blir lätt förkylda av drag (mitt första dog i lunginflammation för att han var på golvet när vi öppnade kylskåpet, fick kalldrag på sig.. :cry: )

Marsvin är sociala djur som är vakna på dagen, ha djuren där du är mest, vardagsrum/kök brukar fungera bra..

nära element tror jag inte är någon fara alls, men man får ju en jämnare temperatur om du har dem en bit ifrån..

under ett bord blir mökt och dammigt, ha dem på bordet.. dvs placera buren där du kan tänka dig ha ett akvarium, marsvinen vill ha utsikt och dom blir mer sociala om du har dem öppet än om du gömmer undan dem i något mörkt hörn..

ha dom gärna ute på golvet varje dag, spärra av köket med en 3-4 dm bred plywoodbit i dörröppningen så kommer du och din kille lätt in och ut men marsvinen förblir inne i köket.. är ni noga kan ni ha dem på golvet på dagen om du inte är hemma, en katttransportbur med en handduk eller tidning+spån i fungerar som hus/toalett, iallafall till mina marsvin..

Lycka till och glöm inte att fotografera sötnosarna när du köpt dem :idea:
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

Långhåriga marsvin är väldigt jobbigt att bara ha som sälskapsdjur efter som de kräver väldigt mycket pälsvård, te.x. klippning varje vecka och kammning varje dag för att pälsen inte ska bli för trasslig.

Jag har flera långhår och känner inte igen det du skriver.
Det enda jobbiga med långhår är när dom skall rullas för att ställa ut.
Jag klipper absolut inte mina så ofta som varje vecka, inte ens om jag har pälsen så den lagom går i bordskanten. Jag tror jag klipper var annan eller tredje månad. Ibland klipper jag pälsen jättekort och då tar det ett halvår minst innan det är dax att klippa nästa gång.
Inte heller borstar jag varje dag med samma längd utan snarare någon gång i veckan bara. Pälsen längs bak är den som är i riskzonen så den klipper man kortare än övriga.
Stollan med 6 långhåriga marsvin hemma just nu.
1 coronett
1 merino
4 sheltis

_Sascha_ Jag skall försöka komma ihåg din fråga tills i morgon så skall jag svara. Just nu skall jag stänga ner och gå för att sova.
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

okej :p Då hade jag kanske lite fel uppfattning av just långhår Sorry :crazy:
men det blir ju ändå mer "pälsjobb" på ett långhårigt än ett virvel eller korthårigt marsvin eller?
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

1. Har läst att marsvin helst inte kan ha spån (vilket passar mig utmärkt haha för jag är lite allergisk mot det) men hur är det med halm? Kan man ha tidningspapper? ge gärna andra förslag !

Går alldeles utmärkt att ha marsvin på kutterspån.
Annars är toatlett ett alternativ. Det finns dom som har sina på fleece och handdukar. Är dock arbetsmässigt jobbigt, skall bytas ofta och mycket tvätt.
Halm går bra med pappre i botten men kan lukta och behöver städning oftare då man inte kan göra som i en box pga brist på yta.

2. Jag vet att de ska ha fri tillgång till hö men ungefär hur mycket pellets ska dom ha (tänkte ha 2 stycken)? Och grönsaker, tänkte mest ge morötter å sen sånt jag har hemma (typ blomkål) och är det något man absolut inte ska ge dem?

Innan 6 månader fri tillgång. Ger du pellets blanda gärna in lite havre (tror att mellan 1/5-2/5 havre/pellets är lagom för att kalciumhalten inte skall bli för hög mot fosforhalten. Hur mycket efter 6 månader beror på hur bra hö du får tag på och hurpass lättfödda marsvins du har.

3.Vad är bäst att ha ihop, 2 hanar eller 2 honor? Jag har förstått att de är rätt fredliga djur men är det någon stor skillnad?

Det beror på djuren du köper. Jag har båda varianterna här och detta brevid varandra :p
Hanna brukar vara bäst att ha med ålderskillnad emellen om man nu inte köpert två vuxna hannar som gått tillsammans ett bra tag utan problem. Två tonåringar kan ge en massa tjafs och bråk.
När honon bråkar är dom faktiskt värre än hannarna när dessa bråkar.
Oftast går det bra överlag och allra bsät brukar det faktiskt gå när där finns ålderskillnader.

4.När man har hus till dom ska man inreda därinne på något speciellt sätt?

För marsvinet räcker det att det går att vara inne och över. Annat är inte lika viktigt. Stort hus så båda lätt kan få plats.
Annars är hängmatta ett hett tips. Marsvin tycker ofta om att ligga i dom (bekvämt) och ligga under dom. Ha sådana du kan koppla loss och tvätta för det där med att kissa på särskilda platser liksom inte finns i en marsvinsvärld. Man pinkar där man råkar ha häcken för tillfället :crazy:

5. Gillar de att ha pinnar och sånt i buren? Tips på roliga saker dom kan ha vore kul

Dom gillar tunnlar (allt man kan gömma sig i), dom gillar saker att kunna ligga högt på, allt som man kan ligga mjukt på är också populärt. Mina tycker om att få in grenar med löv på (vår och sommar).

6. Hårar de mycket? Finns det några raser (med det menar jag korthåriga, långhåriga och virvel, mer kan jag inte ) som är mer lättskötta eller så när det gäller pälsvård?

Marsvin hårar mer vissa delar på året men ett bad med borstning efteråt får lättare bort årstråna snabbare. Dom fäller dock inte samma mängd som min kanin här hemma.

7.Har de ofta problem med tänderna? Vad ska man titta på som är vanliga problem (asså sånt som man rutinkollar typ varje dag) ?

Nej, så vanligt är inte problem med tänderna. Man ser på hur marsvinet äter fodret om det är problem där. Dela inte tex morötter odyl i småbitar för då ser du om marsvinet kan tugga på dessa. Kan dom det är tänderna inget att oroa sig för.

8.Är de gnagiga av sig? tänker mest när de springer lösa med sladdar och sådant?

Platspåsar är hopplösa här. Får dom tag på en sådan så skall den tuggas på. marsvin brukar oftast bara lite lätt "smaka" på vissa saker ibland men oftast resulterar det inte att något går i sönder.
När dom undersökt är det liksom inget dom går tillaba för att kolla igen. Jag skulle dock hålla koll om marsvinen var ute och sprang och där var sladdar. Du skulle hinna ta bort dom innan för dom kapar inte saddar eller liknande utan "nipprar" bara på dom om du förstår vad jag menar.

9.Är de lätta att få rumsrena? Så de kan kolla på tv med mig i soffan utan att det blir kissfläckar varje gång

Handduk är en fruktansvärt bra uppfinning som man gärna får lägga under sitt marsvin när man gosar. Marsvin brukar inte kissa det första dom gör men sitter dom tillräcligt länge så kan det komma.
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

Kelar man aldrig med marsvinen är det klart att det tar längre tid.
Själva klippningen tar inte alls speciellt läng tid om man inte skall helklippa ett väldigt kittligt marsvin för då kan det ta en stund.
Själva borstningen kan man ta samtidigt som man kelar. Gör ialla fall jag när jag ändå sitter framför tv-rutan med ett marsvin i famnen.
Samma gör jag när jag klipper.
Om man bara skall ha marsvin för att titta på så tar det bra mycket mer tid med långhår men annars så är det bara en del i den vanliga hanteringen.
Långhår som skall ställas ut tar tid men åt andra sidan det gör även teddysar, rexar, slähåriga odyl då dom också skall trimmas.
Mina långhår tar inte mycket mer av min tid än dotterns teddysar.
Den lilla extra tid det tar sitter jag ändå framför tv-rutan och kollar på någon film samtidigt. Klippa går så fort om man inte har krav på att det skall bli jättesnyggt och jämt.
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

Tack för alla svar :) Nu känner jag mig mycket säkrare !
Jag hade tänkt mig å ha en virvel och en teddy tror jag (haha har redan namn)

Jag läste att marsvin inte alls ska ha sitt hö i höhäck för det är dumt å bla bla men som någon skrev det blir ju äckligt fort, så höhäck är att rekommendera?
Kan marsvin äta silage eller är det för starkt för dom?
Kan man ta samma spån som man har till hästarna?
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

Egentligen ska ju kaniner och marsvin inte äta ur höhäck men jag har det endå, en stor med stora hål som egentligen är halvcirkelrund grej att plantera blommor i och hänga på vägg, tyvärr säjs de inte längre = DUMT. Den sitter lagom lågt så de når bra men ändå har ngt att pilla med, jag tycker de ska ha lite lagom svårt att äta ,de har ändå så tråkigt...och så blir det ju renare. Det trillar ändå ner en massa som de pillar runt i men oxå tyvärr kissar på! Mina marsvins bur är 180 cm lång, 75 djup i ena änden och 60 i andra, ett egenfixat ställe med lite olika sektioner nät och parakitbursbottnar med mera. Kan tillägga de älskar det. Och mitt långhår klippte jag ner till 5 mm för ca 10 veckor sedan, nu är pälsen flera cm lång och jag har inte ens dragit fingrarna igenom och inte en enda tova har han, så det där stämmer inte....visst kiss och bajs i rumpan och speciellt långhår med satinpäls, kan få tovor men vanliga långhår nej.

IM000429.jpg


IM000426.jpg

IM000427.jpg
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

Tack för alla svar :) Nu känner jag mig mycket säkrare !
Jag hade tänkt mig å ha en virvel och en teddy tror jag (haha har redan namn)

Jag läste att marsvin inte alls ska ha sitt hö i höhäck för det är dumt å bla bla men som någon skrev det blir ju äckligt fort, så höhäck är att rekommendera?
Kan marsvin äta silage eller är det för starkt för dom?
Kan man ta samma spån som man har till hästarna?

Jag har höhäck till mitt marsvin, och det är väldigt bra enligt min mening. Det ser inte så smutsigt ut i buren + höet inte ligger på burspånet där allt kiss och bajs hamnar. Har provat att ha det i buren, men jag tycker att det blir jobbigare att städa m.m

Silage blir nog förstark smak för de små liven, om jag har hört rätt vill säga :p
Man kan säkert ha samma spån som till hästarna bara det inte är allt förstora "flisor" så att sdet gör ont i marsvinets fötter ;)
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

Tack :)

Förresten en sak har jag verkligen totalt glömt, hur bra är de på att klättra liksom mitt hus är kanske 20 cm högt och det var min kanins, är det för högt å ska jag bygga nån ramp då?
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

Ett friskt marsvin kan hoppa max 20-25 cm och det är bra motion, jag skulle inte ha ramp, tvärtom servera maten där så de måste röra på sig.
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

Åhå, ett marsvin kan hoppa över 30 cm om dom är motiverade nog :angel:
Något jag själv har upptäckt.
Speciellt hannar när dom då vill komma åt honor brukar kunna prestera sådan höjd.
_Sascha_ 20 cm skall dom kunna komma upp själva på den höjden.
När jag har hängmattor brukar dom ligga på en höjd av 18 cm vilket marsvinen hoppar upp på utan större anstängning och då är det ändå sviktande material.
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

*kl*
Hur bygger men en hängmatta till grisarna? har nån en bild kanske?

// Fossing, vars marsvin skulle behöva lite roligare saker
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
618
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 955
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
606
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp