Lite om att transportera

Twister2007

Trådstartare
I alla år jag har ägt häst har jag alltid lastade mina hästar utan utrustningen på. Bara täcke (om de behövs) och benskydd. Vissa har utrustningen på direkt, vilket är smart om man har bråttom eller vill spara tid. Dock har jag alltid undrat om de har kört korta sträckor. Hur tänker ni? Hur långt bör man åka för att man ska kunna åka med utrustningen på från början? Hoppas ni förstår vad jag menar😅
 
När jag kört sadlat har jag haft max 10 minuters körväg. Låter kanske löjligt att bara köra tio minuter men då har det varit väldigt dåliga ridvägar till ridhus/vissa skogsvägar. Så då har det varit smidigt att göra hösten klar och sen skicka in den i släpet och köra till lämpligt ställe.
 
Vi åker ca 15-30 minuter till träning ibland och åker jag själv så sadlar jag oftast hemma, tränsar gör jag på plats i släpet. Är vi två brukar vi sadla på plats. Skydd åker hon i de jag ska rida med
 
Vi åker ca 15-30 minuter till träning ibland och åker jag själv så sadlar jag oftast hemma, tränsar gör jag på plats i släpet. Är vi två brukar vi sadla på plats. Skydd åker hon i de jag ska rida med
Okej! Jag har tänkt på de för jag är så himla långsam vilket gör att vi åker alltid för tidigt🙈Jag har aldrig gjort de tills jag har sätt att många börjar göra de. Vad finns de för skaderisker?
 
Okej! Jag har tänkt på de för jag är så himla långsam vilket gör att vi åker alltid för tidigt🙈Jag har aldrig gjort de tills jag har sätt att många börjar göra de. Vad finns de för skaderisker?

Med utrustning är såklart alltid risken att de fastnar i nåt. De få ggr jag transporterat med sadel har det varit korta sträckor typ 10-15 min, med häst som åker väldigt bra, och så ett täcke över för att minimera risk att nån dl av sadel ska kunna ta i tex mellanvägg eller annat. Har då åkt i sidolastad b-kortsbil dessutom, minimal risk för nåt att haka i sadel. Men har man ett släp med gott om plats är det nog ingen större fara där heller.
 
Okej! Jag har tänkt på de för jag är så himla långsam vilket gör att vi åker alltid för tidigt🙈Jag har aldrig gjort de tills jag har sätt att många börjar göra de. Vad finns de för skaderisker?
Som skrivet nedanför så är ju risken att de kan fastna. Jag åker bara med sadel på hästar jag vet åker bra. Har dessutom en ponny i ett stort Forzab, det finns gott om plats. Sen täcke med gjordar ovanpå sadeln för att minimera risken.
 
Jag ser ingen direkt fördel med att köra hästen med sadel/utrustning på, men tycker det beror på vad man har för transport, en del billigare släp har mycket man kan fastna i, mellanväggar med rör och mellanrum mm. Den största nackdelen jag ser är om det händer något, tex krock och man måste lasta ur en skadad häst. Har läst för många skräckhistorier med släp som gått sönder vid krock eller vält, då hade jag velat ha så lite saker som möjligt i vägen.

Om allt går bra och inget händer med hästen, så vore jag om inte annat för snål för att råka repa eller skada en sadel för ett flertal tiotusen kr.
 
Jag åker alltid med utrustning på till hoppträningen vilket tar 25 min. Har nog åkt upp till 40 min med kläder på.
Mina hästar har alla stått bra och jag har inget i släpet som de kan fastna i, hade omständigheterna varit annorlunda hade jag inte gjort det.
 
Jag har åkt sadlad till träning när jag åker själv med häst som då var lite "mycket" när man kom fram men åkte bra. Sadel på, stigbyglar av och täcke ovanpå alltihop. Hade lite under 30 min i resväg.

Med häst som reser dåligt hade jag inte åkt sadlad och klar, endast i benskydd om hästen ska ha det när den kommer fram och jag misstänker att det blir ett riskmoment att ta på dem vid ankomst.
 
I alla år jag har ägt häst har jag alltid lastade mina hästar utan utrustningen på. Bara täcke (om de behövs) och benskydd. Vissa har utrustningen på direkt, vilket är smart om man har bråttom eller vill spara tid. Dock har jag alltid undrat om de har kört korta sträckor. Hur tänker ni? Hur långt bör man åka för att man ska kunna åka med utrustningen på från början? Hoppas ni förstår vad jag menar😅
Jag har haft sadel på när jag skulle köra till annat ridhus 5 min bort. Åker inte med utrustning på i normala fall och absolut inte med martingal/förbygel eller ngt sånt utan endast sadeln+benskydd samt skydd på sadeln och täcke över.
 
Jag åker i princip alltid själv och jag åker dessutom ofta då jag inte har någon ridbana hemma utan kör till ridhus för att rida flera gånger i veckan. För smidighetens skull kör jag därför hästen sadlad. Har täcke på för att inget ska fastna och för att skydda sadeln. Åker upp till 40 minuter i alla fall med sadel på. Är det varmt så brukar jag ta av sadeln på hemvägen.
 
Verkar vara olika inom olika discipliner, det där. Jag håller på med islandshästar och har aldrig transporterat häst med sadel eller sett någon som gjort det. Våra åker i allmänhet endast i grimma, kan eventuellt ha boots på som skydd eller täcke på en väldigt svettig häst men annars åker de "nakna". Jag tycker det känns som en risk att fastna och/eller skada både häst och utrustning att ha det på, så tar hellre tio minuter extra till att sadla på plats!
 
Man ska ju inte åka med utrustning på eftersom det är en ökad risk för att hästen kan fastna och skada sig eller utrustning, men när jag bara var medryttare valde ägaren ibland att vi skulle sadla hemma och köra hästarna med sadel på till ridhuset, och då gjorde jag såklart det och det gick bra. Men inget jag skulle välja att göra nu när jag själv är hästägare.
Jag kör hästarna i grimma och transportskydd runt om och sätter på utrustningen när vi kommit fram.
 
Jag skulle aldrig i livet få för mig att köra med sadlad häst i släpet. Att göra det tycker jag mest är ett tecken på att man saknar konsekvenstänk. Att sadla tar ju max någon minut så jag ser verkligen ingen anledning. Däremot så är ingen av mina hästar något större fan av transportskydd så jag kör ofta med bara vanliga skydd och då tar jag de jag ändå tänkt rida med.
 
Verkar vara olika inom olika discipliner, det där. Jag håller på med islandshästar och har aldrig transporterat häst med sadel eller sett någon som gjort det. Våra åker i allmänhet endast i grimma, kan eventuellt ha boots på som skydd eller täcke på en väldigt svettig häst men annars åker de "nakna". Jag tycker det känns som en risk att fastna och/eller skada både häst och utrustning att ha det på, så tar hellre tio minuter extra till att sadla på plats!
Håller med, jag tänkte också att det verkar vara olika inom olika discipliner.
Har inte sett eller hört talas om någon inom western där jag håller till som kör sadlade hästar.
 
Håller med, jag tänkte också att det verkar vara olika inom olika discipliner.
Har inte sett eller hört talas om någon inom western där jag håller till som kör sadlade hästar.
Många westernfolk som kör med sadel på. De lastar utan ramp också.
 
Jag har fått lära mig att säkerheten alltid går först, därför transporterar jag aldrig med sadel på.
 
Vår har en ovana luta sig mot väggen när han åker (tror det är en rest från när förra ägaren körde....som en galning)
Hon lastade även med sadel på och kunde sen inte fatta varför sadeln var så sliten på ena kåpan 🤔 (hade ingen kamera)

Så kort svar, nej aldrig sadel på i transporten
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 280
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Ska åka och hämta min nya häst som står fyra timmar bort imorgon och har stött på lite huvudbry. Har som längst kört en häst ca 1.5-2...
Svar
18
· Visningar
1 769
Senast: Morces
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp