Lite om vad som händer

Nu tänkte jag skriva lite fast jag säkert inte borde. Men vill ändå förklara några saker ifall nån undrar bara.
Så det första är att det var många andledningar att jag hade en paus och jag har inte läst den förra dagboks tråden efter det sista jag skrev där tror jag. Och kommer inte göra det heller för det blev ganska neggativt på flera sätt.
En sak var att jag blev påmind om det som hände med C varje gång. Och såklart var det jobbigt.
Men sen var det olika diskutioner som blev jobbiga för mig. Och nu menar INTE jag att nån skrev nåt dåligt eller att det var nåns fel eller nåt sånt! Men vill bara förklara. Och det är typ om nån skrev kanske nåt vad den tyckte är huvud problemet för mig och vad som inte är det tillexempel eller kanske nån skrev typ som att det var dåligt med den psykologen jag går till. Bara som exempel men typ såna svar så blir det väldigt neggativ på verkan för mig och blir typ jätte osäker och massa sånt. Så därför typ behövde jag ta en paus också. Och vill säga också OM nån vill skriva nåt sånt så vore det snällt om ni kanske kunde låta bli just det. För det blir bara sämre för mig av såna diskutioner.
Jag kommer nog inte skriva lika mycket nu heller och inte så mycket om såna saker heller för det blir bara dåligt ändå. Men bara så ni vet liksom.
Iallafall så en sak jag vill berätta iallafall så har jag varit till stallet igår och idag och träffat O :heart
 

Iallafall så nånting ändå possitivt så har jag varit i stallet idag också. Skulle egentligen ha åkt hem först men det blev inte så av en andledning. Men iallafall stallet men red inte idag för hon som också rider O var på träning tidigare med han. Så jag fixade hans box bara och det låter säkert knäppt men det var mysigt att bara mocka och sånt som jag inte har gjort på jätte länge.
Och fixade hans eftermiddags mat i krubban somvanligt lite extrafint liksom. Ser kanske inte så gott ut nu för han får blött nu när han får lusern pellets. Men ändå bara en bild ändå. Och ja han åt nog upp det jätte snabbt ändå och brydde sig inte vad jag hade gjort liksom men bara känns bra ändå.Visa bifogad fil 79929
Knäppt att det är mysigt att mocka och fixa åt sin häst? Aldrig i livet, visst är det mysigt att fixa boxen, tycker jag i vart fall :love: .
 
Jag hatar helgerna och hatar kvällar och det är nästan alltid då det är jobbigast. För finns liksom inget att göra och det händer nästan inget på hela dagen förutom att jag var i stallet då. Men ändå som att nästan inget händer på helgerna och allt är typ ännu långsammare då. Och alla andra gör massa saker hela dagarna och jag bara sitter här liksom.
Och har massa olika frågor om olika saker men kan inte fråga nån om det. Så dom bara upp repas i huvudet helatiden men går inte att få nåt svar.
Och också så det var somsagt mysigt i stallet och så. Och jag försöker ha fokus på det men ändå så är det neggativa tankar också typ att jag inte åkte hem nånting idag och att O har roligare med hon som hjälper oss med honom än han har med mig. Och desto mer jag tänker på allt så får jag jätte dåligt samvete att jag är så dum mot mamma och pappa. För jag VILL ju inte vara det och jag vet att jag borde vara väldigt tacksam och glad för allting dom gör och har gjort och allt sånt. Men ändå så är jag inte det.
Vet inte vad jag vill få fram med dethär egentligen men bara ville skriva lite om det. Och att jag VILL inte vara såhär neggativ och jag försöker tänka possitivt och ha fokus på bra saker och så. Och försöker inte bli så sur på mamma och pappa men jag blir det ändå. Och skulle bara vilja kunna få bort den neggativa sidan eller iallafall att jag kunde prata med dom om endel saker och bara typ få en kram eller nånting men kan inte det heller.
 
Jag hatar helgerna och hatar kvällar och det är nästan alltid då det är jobbigast. För finns liksom inget att göra och det händer nästan inget på hela dagen förutom att jag var i stallet då. Men ändå som att nästan inget händer på helgerna och allt är typ ännu långsammare då. Och alla andra gör massa saker hela dagarna och jag bara sitter här liksom.
Och har massa olika frågor om olika saker men kan inte fråga nån om det. Så dom bara upp repas i huvudet helatiden men går inte att få nåt svar.
Och också så det var somsagt mysigt i stallet och så. Och jag försöker ha fokus på det men ändå så är det neggativa tankar också typ att jag inte åkte hem nånting idag och att O har roligare med hon som hjälper oss med honom än han har med mig. Och desto mer jag tänker på allt så får jag jätte dåligt samvete att jag är så dum mot mamma och pappa. För jag VILL ju inte vara det och jag vet att jag borde vara väldigt tacksam och glad för allting dom gör och har gjort och allt sånt. Men ändå så är jag inte det.
Vet inte vad jag vill få fram med dethär egentligen men bara ville skriva lite om det. Och att jag VILL inte vara såhär neggativ och jag försöker tänka possitivt och ha fokus på bra saker och så. Och försöker inte bli så sur på mamma och pappa men jag blir det ändå. Och skulle bara vilja kunna få bort den neggativa sidan eller iallafall att jag kunde prata med dom om endel saker och bara typ få en kram eller nånting men kan inte det heller.
På tal om sysselsättning; har du testat spelet Sort Ball 3D via fb? :). Jag började med det idag och fastnat för det. Bara en tanke :)
 
@EmmaFilippa Kan du skriva ner alla frågor du vill ha svar på, i din bok eller på ett papper bara? Och även om du inte vill visa för någon så har du ändå fått ner dom på papper om du skulle vilja nån gång? Kanske kan flytta dom från hjärnan till pappret så kanske det släpper lite?

Jag blev så glad över hur fint du hade gjort med O’s mat. Du är så omtänksam och han tycker alltid bäst om dig för du är ändå hans människa, oavsett.
 
@EmmaFilippa Kan du skriva ner alla frågor du vill ha svar på, i din bok eller på ett papper bara? Och även om du inte vill visa för någon så har du ändå fått ner dom på papper om du skulle vilja nån gång? Kanske kan flytta dom från hjärnan till pappret så kanske det släpper lite?

Jag blev så glad över hur fint du hade gjort med O’s mat. Du är så omtänksam och han tycker alltid bäst om dig för du är ändå hans människa, oavsett.
Ja det skulle jag väl kunna men bara att jag är typ orolig för att nån ska råka se det då. Men kanske.
Och tack för det du skrev om O :heart Jag hoppas iallafall han tycker om mig men vet inte om han gör det.
 
Jag vill bara skriva lite om en sak sen kommer jag nog inte skriva mer kanske idag iallafall. Men vet inte säkert.
Men iallafall så dethär menar INTE jag att det är nån av er som har skrivit här som gör så men vissa är så. Och det är folk som verkar som dom bara måste vara neggativa och klaga och typ få en att verka dålig och tappa sina drömmar liksom. Och jag fattar INTE varför vissa är så.
Som dom flesta har nog hört att om man inte har nåt snällt att säga så är det bättre att inte säga nånting än att vara taskig. Och det verkar vissa inte bry sig om alls utan vissa verkar tycka att det är bra att vara neggativ och ha kritik fast ingen har frågat om det ens. Eller typ att om man inte kan allt så är man dålig och borde inte ens tänka på den saken man kanske vill lära sig om.
Så liksom om nån skulle fråga nånting som jag vet mer om. För att den kanske vill lära sig mer och så. Då tycker jag att man kan antingen svara på det man själv kan eller tycker. Eller så behöver man inte svara alls. Liksom jag tycker iallafall att det är taskigt om jag skulle säga att den kan för lite eller nånting bara för den ville lära sig.
Men ja iallafall så alla tänker ju inte så heller utan vissa verkar som dom bara måste vara neggativa och kanske inte tänker på att det på verkar andra också.
Och ja det är säkert jag som inte borde diskutera saker också men det är typ enda jag kan göra och om jag försöker tänka possitivt och ha drömmar framåt och sånt så vill jag såklart lära mig mer om det.
Men pågrund av det och alltså menar INTE att det är nån annans fel utan JAG borde veta att jag inte ska fråga eller diskutera alls för jag blir för på verkad. Men iallafall så blev det bara skit jobbigt och känns som jag hade iallafall lite drömmar om saker jag vill göra men nu känns det typ skit och att alla skulle tycka jag var dålig och dum i huvudet bara. Så dom drömmarna typ försvann ju snabbt.
Och idag så är planen att jag ska åka hem ett litet tag och sen till stallet och rida men som det känns nu iallafall så vill jag bara åka till stallet och pyssla med O och typ krama han. Skulle vilja träffa B också och ha henne i knät och kanske kunna typ få ut gråten iallafall men vet inte om vi kan ta med henne till stallet. Men ja får se.
Men iallafall så vet ni varför jag kanske inte skriver idag så är det för jag mår inte bra och jag blir bara på verkad neggativt då.
 
Jag vill bara skriva lite om en sak sen kommer jag nog inte skriva mer kanske idag iallafall. Men vet inte säkert.
Men iallafall så dethär menar INTE jag att det är nån av er som har skrivit här som gör så men vissa är så. Och det är folk som verkar som dom bara måste vara neggativa och klaga och typ få en att verka dålig och tappa sina drömmar liksom. Och jag fattar INTE varför vissa är så.
Som dom flesta har nog hört att om man inte har nåt snällt att säga så är det bättre att inte säga nånting än att vara taskig. Och det verkar vissa inte bry sig om alls utan vissa verkar tycka att det är bra att vara neggativ och ha kritik fast ingen har frågat om det ens. Eller typ att om man inte kan allt så är man dålig och borde inte ens tänka på den saken man kanske vill lära sig om.
Så liksom om nån skulle fråga nånting som jag vet mer om. För att den kanske vill lära sig mer och så. Då tycker jag att man kan antingen svara på det man själv kan eller tycker. Eller så behöver man inte svara alls. Liksom jag tycker iallafall att det är taskigt om jag skulle säga att den kan för lite eller nånting bara för den ville lära sig.
Men ja iallafall så alla tänker ju inte så heller utan vissa verkar som dom bara måste vara neggativa och kanske inte tänker på att det på verkar andra också.
Och ja det är säkert jag som inte borde diskutera saker också men det är typ enda jag kan göra och om jag försöker tänka possitivt och ha drömmar framåt och sånt så vill jag såklart lära mig mer om det.
Men pågrund av det och alltså menar INTE att det är nån annans fel utan JAG borde veta att jag inte ska fråga eller diskutera alls för jag blir för på verkad. Men iallafall så blev det bara skit jobbigt och känns som jag hade iallafall lite drömmar om saker jag vill göra men nu känns det typ skit och att alla skulle tycka jag var dålig och dum i huvudet bara. Så dom drömmarna typ försvann ju snabbt.
Och idag så är planen att jag ska åka hem ett litet tag och sen till stallet och rida men som det känns nu iallafall så vill jag bara åka till stallet och pyssla med O och typ krama han. Skulle vilja träffa B också och ha henne i knät och kanske kunna typ få ut gråten iallafall men vet inte om vi kan ta med henne till stallet. Men ja får se.
Men iallafall så vet ni varför jag kanske inte skriver idag så är det för jag mår inte bra och jag blir bara på verkad neggativt då.
Det låter som en bra plan att krama häst och mysa hund ♥️
Hoppas dagen blir lite bättre för dig
 
Kram på dig @EmmaFilippa :heart

Förstår att det är tråden om unghästar som fått dig att känna så. Samtidigt så vet du bättre än alla här hur mycket du har ridit, hur mycket din mamma kan och hur mycket kunniga människor du har omkring dig. De som svarat i den andra tråden kanske drar lite för snabba slutsatser och tror att det är någon som tagit tio lektioner på en ridskola och nu vill köpa en unghäst, och så blir det bryskare svar än om man vetat mer om din historia. Det kan se hårdare ut i skrift än vad som faktiskt är avsett men som sagt förstår att det påverkar dig ändå.

Jag har berättat om min första storhäst i den där tråden om att känna att man tycker mer om en häst, men om jag sammanfattar så köptes han som tvåårigt halvblod när jag skulle fylla 14, och min rid- och hästkunskap var teoretiskt att jag hade läst en massa hästböcker, men var annars i princip självlärd med mitt gotlandsruss.

Jag fick försöka med inridning när han var tre men ramlade av ett par gånger och blev rädd och kände mig osäker på hur vi någonsin skulle kunna funka ihop. När han var fyra skickades han på inridning och när jag skulle börja igen var jag fortfarande lite rädd. Men det gick över och när jag skaffat tränarhjälp lite mer regelbundet så tävlade vi så småningom MsvB i både hoppning och dressyr. Säkert gjorde jag en del fel av okunskap på vägen som hästexperterna också hade tyckt var dumt och kasst, men jag gjorde mitt bästa och han var frisk till sin sista dag. Vi kom varandra så nära som det bara går och jag älskade den hästen så otroligt mycket, kommer alltid att sakna honom fastän det är många år sedan nu.

Vad jag vill ha sagt med detta är att jag skulle inte rekommendera någon annan just en sådan övergång som min till att skaffa en unghäst, men bara av det jag läst så har du ju väldigt mycket bättre förutsättningar än vad jag hade och skulle väl inte börja med en oinriden häst heller. Just nu har jag två unghästar som jag också kommer att ta viss hjälp med, det är inte alltid enkelt men med tränarhjälp och erfarna människor att fråga så är det något särskilt fantastiskt med att få följa en hästs utveckling från början.

Det handlar också om att hitta en vettig individ, oavsett om det är en unghäst. Min halvblodshingst som nu är ett och ett halvt är hittills tryggare och enklare än mitt förra halvblod någonsin var, och grannarnas tre- och fyraåringar är också fantastiska och stabila.

Dvs: släpp inte dina drömmar bara för att någon som inte vet någonting om dig skriver något förhastat! Jag tror på dig, och jag tror helt klart på dina drömmar framåt. Och jag säger inte det bara för att hitta på något som kan pigga upp dig, utan på största allvar utifrån det jag läst om hur du tar hand om hästarna och din erfarenhet och den uppbackning du har runt om dig. Hoppas du får en fin dag med O och annars också.
 
Senast ändrad:
Jag har inte läst den tråd som nu menas, men jag tycker det är BRA med pauser från diskussioner och sociala medier.

Jag brukar själv ta pauser ibland när jag känner att folks "prat" blir för mycket för mig. Alla får förstås skriva vad de vill, men jag behöver inte läsa.

Alla ser saker på sitt sätt och det är viktigt att komma ihåg att man inte behöver hålla med alla människor. Det är sällan värt att diskutera väldigt länge och försöka övertala nån som inte alls tycker som man själv. Då får den personen helt enkelt fortsätta tycka som den gör och man tycker som man gör.

Det viktigaste är att man känner att man mår så bra man kan. Det som gör en ledsen, arg eller på annat sätt upprörd behöver man inte sätta tid på.

Om folk skriver konstiga saker på nätet kan man sluta skriva helt enkelt. Kom ihåg att du inte har nån skyldighet att folk ska vara på gott humör eller hålla med dig.
Du vet vad du kan och vad din verklighet är. Det räcker. :heart :heart
 
Tack till er som har skrivit snälla saker och så :heart
Mamma läste det inlägget och svaren så hon vet vad det handlade om iallafall och varför jag blev ledsen och så. Så vi var bara i stallet idag och då tyckte hon att jag skulle rida på ridbanan idag så kunde jag trava och galoppera lite. Så gjorde det idag och det var väl kul men blev inte gladare av det liksom.
Men ja det om att den drömmen typ försvann så är det inte att jag har bestämt att jag inte vill ha en unghäst utan mer som att jag ville det och det var som possitivt att tänka på det och läsa om och så. Men att nu känns det inte possitivt om jag tänker på det alls utan känner mig bara dum och dålig nu och att den drömmen bara försvann.
Men mamma säger iallafall att när jag blir frisk och tar tillbaka O helt så vill hon ha en häst för hon är typ van att rida mycket nu så hon kommer sakna det annars och att hon vill också vara i stallet. Så då kanske hon köper en unghäst iallafall.
 
Tack till er som har skrivit snälla saker och så :heart
Mamma läste det inlägget och svaren så hon vet vad det handlade om iallafall och varför jag blev ledsen och så. Så vi var bara i stallet idag och då tyckte hon att jag skulle rida på ridbanan idag så kunde jag trava och galoppera lite. Så gjorde det idag och det var väl kul men blev inte gladare av det liksom.
Men ja det om att den drömmen typ försvann så är det inte att jag har bestämt att jag inte vill ha en unghäst utan mer som att jag ville det och det var som possitivt att tänka på det och läsa om och så. Men att nu känns det inte possitivt om jag tänker på det alls utan känner mig bara dum och dålig nu och att den drömmen bara försvann.
Men mamma säger iallafall att när jag blir frisk och tar tillbaka O helt så vill hon ha en häst för hon är typ van att rida mycket nu så hon kommer sakna det annars och att hon vill också vara i stallet. Så då kanske hon köper en unghäst iallafall.
När jag var i din ålder så drömde jag om en stor gård med flera stallar, ridbanor och tja allt man skulle kunna önska sig som ryttare. Jag kunde sitta i timmar och planera, skissa upp planlösningar, rita fasader, göra arbetsscheman osv. Just min dröm förändrades sedan men det var så oerhört terapeutiskt att drömma och planera i en värld som annars kändes kaos.

Det är oerhört tråkigt att någons kommentar gjort att din dröm känns dum. Jag tycker inte alls det låter dumt utan som ett bra mål/dröm sedan om det blir exakt så som du önskar just nu det vet ju ingen men att drömma och planera är ett jättebra sätt att komma fram till vad det är man vill. Jag hoppas du kan hitta tillbaka till planerandet ♥️
 
Drömma är jättehärligt. Jag är trots mina 40, snart 41, en drömmare! Jag drömmer om en superfin gård, som jag aldrig kommer ha råd med, men det gör inget. Det gör mig ändå glad att fantisera.

Sen drömmer jag om att köpa en ”färdig häst”, en riktig läromästare som gjort allt. En dag kommer jag köpa en sån, men det får dröja lite till. En dröm som jag gjort verklighet av är att ta fram ett fint föl, den blev allt jag önskat, ett jättefint skäcksto med bläs 😍 Hon är idag fyra år och under utbildning (av mig).
 
Tack till er som har skrivit snälla saker och så :heart
Mamma läste det inlägget och svaren så hon vet vad det handlade om iallafall och varför jag blev ledsen och så. Så vi var bara i stallet idag och då tyckte hon att jag skulle rida på ridbanan idag så kunde jag trava och galoppera lite. Så gjorde det idag och det var väl kul men blev inte gladare av det liksom.
Men ja det om att den drömmen typ försvann så är det inte att jag har bestämt att jag inte vill ha en unghäst utan mer som att jag ville det och det var som possitivt att tänka på det och läsa om och så. Men att nu känns det inte possitivt om jag tänker på det alls utan känner mig bara dum och dålig nu och att den drömmen bara försvann.
Men mamma säger iallafall att när jag blir frisk och tar tillbaka O helt så vill hon ha en häst för hon är typ van att rida mycket nu så hon kommer sakna det annars och att hon vill också vara i stallet. Så då kanske hon köper en unghäst iallafall.

Jag hoppas också att drömmen bara kom av sig lite, och att den kommer att komma tillbaka lika positiv och fin som förut när det gått en stund. Låt du tanken smälta lite och så kanske låt din mamma diskutera saken med din tränare eller om du träffar din tränare själv och kan ta upp frågan med någon som känner dig.

Jag älskar också detta med att planera och se framåt, inte bara kring hästarna utan med allt som gjorts på gården och med trädgården. Det är liksom halva nöjet att sitta och teckna skisser från alla möjliga vinklar och fantisera om hur det kommer att bli och hur det kommer att se ut innan själva jobbet ens har börjat. Det kommer jag nog aldrig att sluta med hur gammal jag än blir. Eller vad andra än skulle ha för åsikter om mina drömmar och planer. Och de som inte har trott på mina planer, har många gånger fått konstatera att det var de som hade fel. :) Det finns ingen anledning att det inte skulle bli så för dig också!

Så roligt också att läsa att du får rida både oftare och mer som vanligt nu! Även om inte varje gång känns lika bra precis för stunden, så för varje pass så tar du ändå ett litet steg närmare att komma tillbaka och få hoppträna och tävla igen, om du vill det dvs. Förutom det positiva att du bara får vara med fina O en stund.
 
Jag har inte läst den tråden, men jag förstår om du (framför allt just nu när du mår extra dåligt) blir ledsen av hur vissa väljer att svara. Själv kände jag mig nedtryckt i skoskaften när jag som 18-19 åring delade med mig lite om min första häst. Det var inte många rätt jag gjorde, tyckte folk, trots att jag då gick hästinriktad gymnasieutbildning och hade stöd och hjälp av mina instruktörer i skolan. Då beslutade jag mig helt enkelt för att inte skriva något mer om vad jag gör med mina hästar här.

Förra året fick min häst sitt första föl, vilket även är mitt första. Det var lite dramatiskt då fölet kom för tidigt och satt fast, så jag har varit med att dra ut min första egna uppfödning och hjälpt henne till sitt första andetag. Jag har och har haft kunnigt folk omkring mig för att få hjälp med det jag är osäker på som förstagångsuppfödare och föl-/unghästägare. Men! Jag är ytterst sparsamt med vad jag delar av mig här på forumet om vad jag gör med min lilla älskling. Det finns många åsikter om vad som bör göras med en häst i den åldern och vissa tycker jag gör för mycket och andra tycker att jag gör för lite. För att slippa bli ledsen över taskiga kommentarer, blir det mest några bilder och inte så mycket som bjuder in till diskussion.

Fortsätt drömma, Emma! Jag har hela livet drömt om en egen fölunge. Nu står hon på en lösdrift i närheten och har hunnit bli 1,5 år gammal och börjar se ut som en riktig häst. Dessutom har jag alltid älskat gulbruna hästar med vita tecken och önskade mig ett sto. Vad fick jag? Precis just det! Ett gulbrunt litet sto med bläs och vitt på tre ben. ❤️
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 182
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 365
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 189
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 266
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp