Bukefalos 28 år!

lite problem av varje

W

Wild_child__

Jag har mitt lilla varmblods sto på 9 år, hon är knappt riden eller något innan ja köpte henne och jag jobbar med henne dagligen så gott jag kan, men jag kan verkligen inte finna all den tid jag vill ge henne eller nått, att hitta en seriös skötare som klarar av henne är ju inte det lätaste heller och man börjar nu överväga om man ska avliva henne pga att jag inte hinner med pga hårt skolschema osv.

Det är verkligen segt att jag har den tankebannan men vad ska man göra? de sista jag vill är att hon ska stå 5 dagar i veckan liksom.

Efter flera år med att ha vart barfota så har jag äntligen skott henne också och de är toppen för henne för man ser att hon mår bättre av det, så jag gör ju allt för henne för att hon ska må bra med de känns som att varken jag eller tiden räker till.

Det med att hitta en skötare för min del är svårt, för hon kan ju inprencip inget, hon är inte tränad i varken dressyr eller hopp, jag tränar så gott ja kan men de är svårt också.

Jag är ju rädd för att sätta vem som hälst på henne med tanke på att hon kan börja bråka. Har satt annonser efter skötare med stora krav på va ja söker, men får bara svar av folk som är 12-15 år och jag vågar inte sätta så unga på henne. Hur hittar man en ryttare som inte är rädd och en ryttare man kan lita på att personen inte sliter ut henne utan har samma mål som mig och sätter hennes bästa framför något, och vill träna upp hennes muskler osv och inte bara lek i skogen med massa galopp...

// En fundersam hästägare
 
Sv: lite problem av varje

Förstår att du har extra höga kvar, då hon är ung o outbildad. Sätt in annonser på hemsidor, blocket. Ica-affärer eller liknande, överallt. Sätt in åldersgräns. Sätt upp lappar överallt. Inte lätt o avliva sin ögonsten. !
Hoppas verkligen ngn har tiden att hjälpa dig.
Berätta mycket om hästen, o smyg in vad du kräver. Väck intresset !
Lycka till !
 
Sv: lite problem av varje

Ta inte illa upp, men jag måste ju fråga varför du alls köpte en såpass svår häst om du inte har tid för den?
Travare kan bli jättetrevliga ridhästar, det finns oändliga exempel på inte minst här på Buke :) men man måste vara beredd på att lägga ner massor med jobb för att komma dit, och då gäller det ju att ha både den kunskap och tid som krävs. Oftast behöver man även tillgång till tränare någorlunda regelbundet, det är inte nyttigt för någon att bara sitta och nöta för sig själv även om man är duktig.

Tror tyvärr det kan bli väldigt svårt att hitta någon som kan rida hästen (gratis) åt dig...de som är tillräckligt duktiga vill förmodligen ha betalt, de som inte är det gör henne förmodligen bara sämre.

Som jag ser det har du just nu dessa alternativ:

*Försök få loss mer tid så du kan jobba hästen åtminstone 4-5 dagar i veckan och ta hjälp av en bra instruktör.
Jobba från grunden med tömkörning och lydnadsträning förutom ridningen, och lägg ridträningen på en väldigt enkel och grundläggande nivå.

*Skicka iväg henne till någon som kan göra jobbet åt dig. Dyrt tyvärr, men kan vara det vettigaste i det här läget.

*Sälj. Är hon frisk och utan större olater och fel kan det ju gå att hitta någon annan som vill ha henne - avlivning måste inte vara enda utvägen.

Önskar dig verkligen lycka till!
 
Sv: lite problem av varje

Prata med din instruktör och be han/hon tipsa rutinerade ryttare som söker sköthästar om din häst.:idea:
 
Sv: lite problem av varje

Anledningen till att jag köpte henne från början är delvis för att jag tyckte de va synd att dom som hade henne innan skulle avlivat henne om ingen hade köpt henne..

Men jag vet även att hon kan om hon bara vill och om jag kan lossa mer tid.

Jag hade tid från början, de blev hårda studier och skoltröttheter som jag inte va riktigt med på skulle komma bara sådär. Dom dök liksom upp från ingenstans, va berädd på att de skulle bli hårt men inte såhär hårt.

Just nu så är jag ju i stallet 6 dagar i veckan, får hjälp 1 dag för tillfället för att ja ska hinna med studier, men som sagt, de är min ögonsten och hon är speciell i sitt sätt, alla hästar har sina fel och brister även om jag och hon har lite smått extra.

är det någon som vet vart man kan "skicka" iväg henne isåfall? är öppen för alla förslag, för jag vill verkligen ge henne en chans att bli trygg i sig själv och allt runt omkring, och kosta va de kosta vill säger jag, jag gör allt för min lilla tjej...

Tack för alla tips osv :) tar gärna emot mer... !!
 
Sv: lite problem av varje

Ok, då förstår jag bättre hur situationen har uppstått :)

Förstår mycket väl att du ville rädda hästen, jag gjorde samma sak själv för drygt ett år sedan - köpte en nioårig, helt oriden travarmärr som annars skulle slaktats. Hon är numera inriden och börjar bli riktigt trevlig att rida, men än är det lååång väg kvar.
Kan ju berätta att jag jobbade med henne från marken i dryga fyra månader innan jag började sitta upp. Först långa promenader i grimma för att lära henne följa mig överallt, så småningom tömkörning för att lära in tygeltag och röstkommandon samt att sätta lite muskler. Man har så mycket hjälp av ett grundläggande arbete sen när man väl sitter upp och börjar rida!
MEN jag visste mycket väl vad jag gav mig in på eftersom jag ridit in ett antal hästar innan, och även jobbat med 'problemhästar'.
Har man inte den kunskapen är det stor risk att man gör mer skada än nytta, hur väl man än menar :o

Alternativet att skicka bort hästen för tillridning förutsätter att du är beredd att fortsätta jobba när den kommer tillbaka, annars kommer inte framstegen att hålla i sig.
Frågor du måste ställa dig är om du kommer att få mer tid framöver?
Om du kommer ha tillgång till en bra instruktör?

Om du inte kan svara ja på dessa frågor, kanske du ändå skulle överväga att sälja henne till någon som har bättre möjligheter.
Såklart det svider i hjärtat att skiljas från en vän, men det allra viktigaste är ju ändå att hästen får det bra.
 
Sv: lite problem av varje

Tiden kommer jag lyckas få fram, behöver bara en pytte tid att fixa studierna sedan inga problem, men jag har så mkt praktik osv nu resten så de är inga problem, den tiden kan man ordna på ett eller annat sätt... som sagt gör allt för henne...

jag har ridit en del hästar innan, hon är inte min första häst utan snarare 4:e sedan att min familj har andra hästar också osv.
Men som sagt har ju aldrig direkt jobbat med "problem" hästar.

och vi har en helt underbar instruktör i stallet där ja har henne nu. och har tillgång till många fler, instruktörer från utlandet osv som är toppen :) har ridit för dom innan på min mors häst.

så frågorna kan ja svara på!
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 435
Senast: Fazeem
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 427
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 676
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 234
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp