Lite råd angående ett bygglov

Ava22

Trådstartare
Jag och sambon köpte ett hus i maj 2014, inflyttning september -14. Säljaren sålde för att hans son inte ville köpa huset som de kommit överens om från början.
Denna tomt blev avstyckad -83 då säljaren byggde ett hus till sig själv och sin familj (som vi köpte förra året). Säljaren äger genom arv även hästgården som denna tomt angränsar till samt mark runt omkring.
Hästgården ligger bakom vår tomt. Till vänster om vår tomt finns en stor äng som inte används till mer än att det slängs gödsel på den (om det luktar i sommar så kommer jag säga till, jag är en hästtjej från början, men jag vill inte sitta på altanen och äta samtidigt som de på hästgården slängen skiten 50 meter från där vi äter)
Säljaren köpte sig en lgh inne i Sthlm men ångrade tydligen sig snabbt. När han var här i höstas (han är på hästgården då och då för han har en verktygsbod och massor med grejer i ladorna) så meddelade han att han saknade att bo här ute och hade ansökt om ett bygglov på ängen till vänster om oss.
Vi har sett vart han tänker bygga då man ser det från vår tomt och det blir till vänster, men längre bak, om ni förstår vad jag menar? Huset kommer inte direkt jämte oss utan snett bakåt åt sidan.
Jag blev inte jätteglad när han sa det, vi köpte huset för att vi ville slippa grannar nära. Hästgårdens bostadshus ser vi inte. Andra bostadshus ser vi inte alls. Precis så som jag vill ha det. Sen var det lugnt, fram tills idag.

Idag kom det godkända bygglovet, tyvärr hann jag inte ringa kommunen för att fråga lite om det, men tänker göra det på måndag.

Jag trodde att innan ett bygglov blev godkänt så fick grannarna säga sitt? Det verkar inte så i detta fall?
Sen är det de, ska jag verkligen bestrida det? Han kommer ju vara här ute oavsett och det är trist om det blir bråk. Men jag vill ogärna ha grannar. Det får inte byggas hejvilt på denna sida Vallentunasjön, det är för mycket fornlämningar mm, så det kommer aldrig bli ett bostadsområde. Jag uppfattade av säljaren när vi kikade på huset på visningen att det absolut inte skulle byggas hus här. Att han trivdes i stan. Men tji fick jag.
Är det bara att ta det och få höra ett bygge hela sommaren?

Eller är det jag som överreagerar? (mest troligt! ;) )

Här är bild på vårt hus.
Kolla snett till vänster, ser ni högen med bråte, där ungefär ska han bygga, kanske lite närmre vårt hus.
IMG_4148-0.jpg
 
Alltså, han får väl göra som han vill på sin mark.. Men jag hade blivit riktigt sné, jag hade känt mig lurad då jag inte heller vill ha grannar nära inpå. Får nästan känslan att gubben vetat om att han inte trivs i stan, men att han behövde startkapital i form av ert köp för att påbörja ett nytt hus...
 
Kan du inte prata med mannen och fråga hur han har tänkt ställa det nya huset och hur det ska se ut?
Ni kanske bara får en "baksida" mot erat håll och därmed slipper känslan av att ha granne?
Ni kanske kan komma överens om t.ex en flytt av hans husbygge en bit bort för att ni ska känna er friare?
Ni kan ju påtala att ni inte hade köpt om det funnits grannar och att han visste det och att ni därmed känner er lurade.
Ni kanske kan komma överens om att han får se till, med hjälp av en fin häck eller liknande, att ni inte känner av att ni har granne?!
 
Precis så är det, @Tora. Själv bävar jag om de två grannfastigheter som finns bredvid oss får för sej att stycka av för att bygga hus. Flyttade också ut på landet för att slippa grannar precis inpå.
 
Precis så är det, @Tora. Själv bävar jag om de två grannfastigheter som finns bredvid oss får för sej att stycka av för att bygga hus. Flyttade också ut på landet för att slippa grannar precis inpå.
Det här är en sån där korkad fråga men om det är så viktigt med ett visst avstånd till grannarna är det då inte bättre att köpa något som håller det avståndet och är ens egna mark?
 
Jo, @Tora, men vi blev förälskade i huset och de som då ägde grannfastigheterna hade inga planer att sälja eller stycka av. Men livet blir inte alltid som man tänkt sej...

Dessutom har ju tanken funnits att själva höra med grannarna om möjlighet finns att köpa loss delar av marken, men ekonomin har inte riktigt infunnit sej till det.
 
Alltså, han får väl göra som han vill på sin mark.. Men jag hade blivit riktigt sné, jag hade känt mig lurad då jag inte heller vill ha grannar nära inpå. Får nästan känslan att gubben vetat om att han inte trivs i stan, men att han behövde startkapital i form av ert köp för att påbörja ett nytt hus...

Mja, jag tror han har gott om pengar, vi skrev kontraktet i hans lgh, och den ligger högst upp i ett nybygge vid Hornsbergs strand, ca 100 kvm med två balkonger med utsikt över vattnet. Så pengar han han nog :p Men jag är övertygad om att han visse vid försäljningen att han ville flytta tillbaka, men inte till detta hus.


Eller högt plank har vi tänkt.

Kan du inte prata med mannen och fråga hur han har tänkt ställa det nya huset och hur det ska se ut?
Ni kanske bara får en "baksida" mot erat håll och därmed slipper känslan av att ha granne?
Ni kanske kan komma överens om t.ex en flytt av hans husbygge en bit bort för att ni ska känna er friare?
Ni kan ju påtala att ni inte hade köpt om det funnits grannar och att han visste det och att ni därmed känner er lurade.
Ni kanske kan komma överens om att han får se till, med hjälp av en fin häck eller liknande, att ni inte känner av att ni har granne?!

Jo, det kommer vi göra, jag vill gärna veta exakt vart han bygger och testa hur mycket vi kommer att "se" honom, så vi kan göra något åt det, plank eller liknande.

Så länge man inte äger marken själv så kan man ju aldrig vara säker att ingen bygger något där.

Absolut inte, men, han äger marken runtomkring och sa vid försäljningen att han var intresserad i framtiden av att sälja marken runt omkring till oss, om vi var intresserade. Det skulle vi absolut göra om han frågade och vi fick betala ett vettigt pris. Inte för att göra ngt speciellt med marken utan bara veta att ingen kan bygga där :)
 
Först gällande grannhörande.

Omfattas er fastighet av detaljplan eller områdesbestämmelser? Grannar ska höras vid nybyggnation när det är en fastighet utanför detaljplan/områdesbestämmelserna eller om åtgärden innebär avvikelse från planen.

Sen förstår jag inte riktigt om det nya huset ska stå på stamfastigheten eller om det ska styckas av först? Isf borde ni ha underrättats vid förhandsbesked från kommunen (som fastighetsägaren borde sökt innan avstyckningen) och vid själva avstyckningen från Lantmäteriet. Båda dessa borde gjorts innan bygglovet var klart.

Men egentligen alldeles oavsett så är ju frågan vad du ska bestrida. Ska du få rätt bör du ha andra argument än att du inte vill ha fler grannar. Då handlar det ju mer om att dra ut på tiden så länge som möjligt och det är ju fråga om det är värt i förhållande till grannfriden.

Däremot kan ni ju vara positiva till bygget i sig, men ha invändningar när det gäller hushöjd, närhet till fastighetsgräns osv. Men det borde ni fått chans att tycka till i vid ett grannhörande.

Visst är det surt när grannen helt plötsligt har andra planer än vad ha sade sig ha när ni köpte huset. Samtidigt är det ju aldrig något ni kunnat räkna med ändå. Det hade ju lika gärna kunna varit så att grannen avlidit ett år efter att ni köpte ert hus, och nya ägaren hade massor med byggplaner. Det går ju inte att räkna med något annat än att man bara har kontroll över den mark man faktiskt äger :)
 
Först gällande grannhörande.

Omfattas er fastighet av detaljplan eller områdesbestämmelser? Grannar ska höras vid nybyggnation när det är en fastighet utanför detaljplan/områdesbestämmelserna eller om åtgärden innebär avvikelse från planen.

Sen förstår jag inte riktigt om det nya huset ska stå på stamfastigheten eller om det ska styckas av först? Isf borde ni ha underrättats vid förhandsbesked från kommunen (som fastighetsägaren borde sökt innan avstyckningen) och vid själva avstyckningen från Lantmäteriet. Båda dessa borde gjorts innan bygglovet var klart.

Men egentligen alldeles oavsett så är ju frågan vad du ska bestrida. Ska du få rätt bör du ha andra argument än att du inte vill ha fler grannar. Då handlar det ju mer om att dra ut på tiden så länge som möjligt och det är ju fråga om det är värt i förhållande till grannfriden.

Däremot kan ni ju vara positiva till bygget i sig, men ha invändningar när det gäller hushöjd, närhet till fastighetsgräns osv. Men det borde ni fått chans att tycka till i vid ett grannhörande.

Visst är det surt när grannen helt plötsligt har andra planer än vad ha sade sig ha när ni köpte huset. Samtidigt är det ju aldrig något ni kunnat räkna med ändå. Det hade ju lika gärna kunna varit så att grannen avlidit ett år efter att ni köpte ert hus, och nya ägaren hade massor med byggplaner. Det går ju inte att räkna med något annat än att man bara har kontroll över den mark man faktiskt äger :)

Detaljplan tror jag inte att det är, då vi bor på landet. Han äger tomten med hästgården på, som han ska bygga sitt nya hus på. Jag vet inte om han styckar av, eller bara bygger på samma tomt. Han har redan två bostadshus på samma tomt och ett flertal stall och andra byggnader. Bostadshus och stall fyr han ut.

Grannfriden sett så tänker jag inte bestrida själva byggandet. Det är inte värt det. MEN jag vill se exakt vart huset ska ligga, storlek mm. Vi ska bygga veranda i sommar, ochdå vill jag veta vart hans hus ska ligga så vi kan bygga ett ordentligt staket mot hans hus.

Jag ska ringa till kommunen snarast och fråga mer om det, tack för ditt svar @Breaktown !:)
 
Det låter som att ni borde hörts inför bygglovet då.

Men ja det enda raka är ju att ringa kommunen och fråga. Då kan du ju också begära ut handlingarna så får du alla uppgifter om bygget på papper :)
 
Har han fått bygglov så kan ni väl ev överklaga.
Men som jag ser det så bygger han på sin mark och inte närmare er tomtgräns än 4, 5 meter så...
Och ett eventuellt överklagande kan ju resultera i problem framöver.
 
Nu har jag fått svar från kommunen, och fått alla uppgifter. Det ser helt ok ut. Men vi ska kolla ikväll hemma, och jämföra med bilderna på ritningen. Huset är större än vad jag trodde, ett enplanshus.
Vad jag kan utläsa från bygglovspapperna så var detta redan på gång 2012.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om...
2
Svar
27
· Visningar
2 670
Senast: Breaktown
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 258
Senast: Jadzia
·
Fritid Vad har ni för projekt för kommande år? Stort som smått, inne eller ute, huset eller cykeln. Mitt främsta 2022 projekt är att lösa...
2
Svar
32
· Visningar
2 488
Senast: svea
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 294
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp