Lite råd om krångelsto. Betäcka med RP naturligt, istället för halvblod på semin?

Molekyl

Trådstartare
Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte?
Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully – Flamingo – Cosmos xx och mkh ca 162 född 1992 så hon är alltså 18 år i år.
Betäckt 1:a gången 2005 med en fullblodshingst på naturlig och det tog sig på första försöket och höll i sig hela vägen.

Sommaren 2008 lånade jag ut hennes mage och hon seminerades 2 gånger med en godkänd halvblodshingst på TAI. Hon tog sig på första försöket, men seminstationen såg en cysta som de ville ha lite koll på så ca en vecka senare var vi inne igen, men då höll hon tyvärr på att resorbera. Så hon fick sprutor och tillslut kunde hon semineras en gång till men det tog sig inte och det var sent på sommaren, så vi gav upp. Cystan hade hon för övrigt redan vid betäckning 2005.

Förra året försökte vi igen. Var på seminstation tidigt och tog bakt-prov som inte visade något, vid nästa brunst seminerades hon med en annan halvblodshingst på TAI och det tog sig också, dock såg ägget lite konstigt ut så vi åkte tillbaka 1-1 ½ vecka senare och då hade hon resorberat… sprutades igång till ny brunst men det tog sig inte då, en tredje brunst seminerades hon med en av stationens hingst, för vi ville prova AI, men det blev inget heller. Sedan var säsongen över och kvar stod jag med ett hål i plånboken…

Ska jag inse fakta att hon inte går att få dräktig igen? Det känns så jäkla trist bara. Hon är en kanontrevlig ridhäst, mycket samarbetsvillig, med ett bra psyke, som verkar nedärvas, Visserligen ingen tävlingshäst på elitnivå, men det är jag inte ute efter heller. Men hon är tränad upp till LB-LA hoppning och LA-MSV dressyr.

Jag har kollat lite på halvblodshingstar som står på naturlig, men jag hittar inget som jag tycker kan förbättra hennes svagheter. Använda närmsta hingst, som inte är godkänd, för få ett urgulligt föl bara för sakens skull vill jag inte. Det finns tillräckligt med ”gatukorsningar”. Utan jag är ute efter en trevlig individ som kan ta över hennes roll när hon är borta, men den ska ändå vara säljbar om det skulle komma till det.


Så nu, äntligen till min fråga: Vad anser ni om att prova med naturligt en sista gång och då med en liten ponny, för att försöka få fram en bra ridponny?
Ni som håller på med RP-avel, vad har ni haft för erfarenheter gällande halvblod och ponny? Blir det oftast bra? Vilka hingstar står på naturligt och lämnar smått? (Om man inte får skriva ut dem i tråden får ni gärna skicka privatmeddelande)
Är det eftertraktat med halvblod i RP?

Stoets mamma och mormor var runt 158 och mormor lämnade mest runt den storleken.
Stoets enda avkomma är själv ca 163 och då var pappan 167 cm

Oj vad långt det blev, men jag vore tacksam om jag kunde få lite tips och trix 

/Malin
 
Sv: Lite råd om krångelsto. Betäcka med RP naturligt, istället för halvblod på semin?

Jag hade satsat på en seminhingst med mycket bra fertilitet och valt station noga, allra helst en station där hingsten själv står på AI. Gärna en där stoet kan stå kvar tills det tagit sig och gärna med bete, och hingst på stataionen (även om det inte är han som får äran).
Det kan bli bra med ridponnyhingst men det är svårt att gissa storleken på avkomman, och det kan vara att det blir ännu en övervuxen fd. korsningsponny. Vill du ha kvar avkomman om den blir 151 cm så är det en annan historia.
/U
 
Sv: Lite råd om krångelsto. Betäcka med RP naturligt, istället för halvblod på semin?

Vilka SWB-hingstar har du att välja mellan som står på naturligt inom rimligt avstånd?
/U
 
Sv: Lite råd om krångelsto. Betäcka med RP naturligt, istället för halvblod på semin?

Att hon resorberar har (oftast) ingenting att göra med hingstens fertilitet eller betäckningssättet, N, AI, TAI eller FAI. Dräktig blir hon ju uppenbarligen även du bara verkar ha en chans på dej. Vissa ston funkar bara inte när man väl börjat krångla med dem. Eftersom hon två gånger blivit dräktig med olika hingstar, och sedan resorberat tycker jag hon bör hormonbehandlas i brunst och tidig dräktighet för att förhindra resorbtion. Kontakta en välrenomerad seminstation med en duktig och erfaren veterinär som känner till denna behandling. Gå inte med på att låta stationen prova att göra "som de brukar" och bara seminera utan se till att du har en veterinär som är införstådd i hennens historia och är villig att ta tjuren vid hornen genast. Så kan du välja vilken hingst du vill! Givetvis bör du, med tanke på hennes ålder bla, välja en högfertil hingst på AI eller TAI. Att välja narutlig betäckning är nog bara en nackdel, då man inte följer hennes brunstcykel lika väl oftast.
Lycka till!
 
Sv: Lite råd om krångelsto. Betäcka med RP naturligt, istället för halvblod på semin?

Tack för era svar!

RP hade jag mest som en sista utväg eftersom jag inte tycker att de hingstar som står på Naturlig inte är sådär jätteintressanta. Även om en häst runt 150 skulle passa mig storleksmässigt, eftersom jag inte är så lång själv, så kan det ju komma till den punkten att jag måste sälja och då blir det ju svårare. Jag trodde att det kunde vara lättare att få föl på N men så är kanske inte fallet?

Helst av allt vill jag ju ha ett rent halvblod, med bra dressyrstam och som passar stoet och kan väga upp hennes svagheter. (lågställd, något kort hals, ordinär trav, skritten är väl bra, men kan förbättras)

Hingstar på N som står hyfsat i närheten av Linköping är:
De la Gardie – Något grov
Goldmine xx – pappa till avkomman jag har, men inget jag vill betäcka med igen.
Majim G – skulle kunna vara en kandidat, jag har kikat på honom tidigare år, men valet har fallit på andra.

Hingstar jag skulle kunna tänka mig (2 av dem har jag provat) är bland annat:

Bocelli
Figaro – Lite osäker på hans hals, den ser lite kort ut.
Damino
Faustinos
Dionysos
Okeanos – Kanske något dålig skritt
Biggles

Dessa hingstar står ju tyvärr rätt långt bort (40-45 mil) och vad jag vet finns det inte möjlighet att stalla upp hos Waldhof och Gränsbo har väl inget bete och då blir det sviiindyrt om hon ska stå kvar där under hela tiden. Tullstorp har jag ingen koll om hur de har det med bete/uppstallning och står Dionysos i Sverige i år?

Vet ni var man kan hitta statistik om hingstarnas fertilitet? Jag har försökt att leta, men det senaste är från 2006…

Angående seminstation jag har använt mig av, är det en EU-godkänd station som hållit på med avel i många år och som borde kunna sin sak. Dock tyckte jag att veterinären var något burdus, så jag har faktiskt funderat på att se mig om efter en annan i år. Dessutom trivdes inte stoet när hon stod där och vi fick åka fram och tillbaka en hel del så hon kanske blev påverkad av det också, även om hon är ganska lugn i vanliga fall. Vi bor ca 1.5 mil ifrån stationen.
Hon sprutades inte igång på första brunsten båda åren utan det var naturlig brunst vi väntade på. Däremot alla de andra brunsterna efter var igångsprutade.

Finns det någonstans statistik på seminstationerna? Eller hur vet man vad andra har haft för åsikter och tankar om dessa? Sedan finns det ju givetvis alltid de som trivs där andra inte gör det och de som har lättare att få sina ston dräktiga än andra. Men jag tycker ju ändå att man borde kunna se någon trend i hur stationerna sköter sitt arbete? Eller?

/Malin
 
Sv: Lite råd om krångelsto. Betäcka med RP naturligt, istället för halvblod på semin?

Jag har hållit på i tre år med ett sto som av allt att döma blev dräktig men tappade det runt dygn 20. Efter då att ha hållit på i två år frågade jag SLU:s expert på ston och fertilitet om det var lönt att prova igen eller om jag skulle ge upp. Svaret jag fick var att av den beskrivning jag lämnade så tydde allt på att detta sto behövde semineras med färsk men som om det var fryst. Så förra året lämnade in stoet på station med en mycket bra veterinär på just fryst och talade om förutsättningarna Så vips stoet dräktigt på första försöket och med tvillingar dessutom. Som tur var klarade det kvarvarande fostret klämingen av syskonet så ni väntar jag föl från henne i slutet på april.
Kan tillägga att jag hade maximal tur med hingstvalet också för den valde hade extremt bra simmare förra året.
 
Sv: Lite råd om krångelsto. Betäcka med RP naturligt, istället för halvblod på semin?

Intressant tråd då jag har lite samma funderingar själv med min ena märr.

För mig lutar det åt att jag skickar henne till en station med hingst (AI) och betäcker med denna (har tur då det verkar som en passande hingst kommer stå hyfsat nära).
Då kan man förhoppningsvis pricka ägget exakt och man undviker dyra skick.
 
Sv: Lite råd om krångelsto. Betäcka med RP naturligt, istället för halvblod på semin?

Intressant!

Kan du förklara vad det är för skillnad på de olika?
 
Sv: Lite råd om krångelsto. Betäcka med RP naturligt, istället för halvblod på semin?

Med tanke på var du bor hade jag utan att blinka åkt till "expertveterinären" som finns i din närhet (PM kommer, då namedropping inte är tillrådligt här). Hon är den enda som lyckats få min krångeldam dräktig. Kan någon få henne dräktig så är det hon. :) Och hon kan alla metoder, det kan du nog lita på.
 
Sv: Lite råd om krångelsto. Betäcka med RP naturligt, istället för halvblod på semin?

Intressant!

Kan du förklara vad det är för skillnad på de olika?

Vid normal seminering så lever ju spermierna i äggledarna i flera dagar.
De väntar tålmodigt in att ägget ska komma farande efter ägglossning.
Fryst sperma lever inte alls många timmar efter att man tinat, så då vill man seminera i exakt anslutning till ägglossning.
Max 8 timmar efter.
Med andra ord blir det då typ tvärt om, ägget väntar på spermierna.

Ägget har dålig hållbarhet, och blir det befruktad sent så ökar riskerna för att stoet ska resorbera tidigt.
 
Sv: Lite råd om krångelsto. Betäcka med RP naturligt, istället för halvblod på semin?

Jag har ett precis likadant sto som du!
Tar sig på N direkt men strular på semin. Och hon är betäckt både med Tai och Fai..
Hon ska på semin i år för att se om det går. Sturlar det direkt så kommer jag att byta till hingst som står på N.
Nu har hon gått tom ett år och därav min oro för det är bara då hon strular, har hon föl vid sidan och betäcks om så går det på semin..

Har hört att strulston gärna inte ska gå tomma utan det sköter kroppen själv om dom inte ska ha fler på rad, men tyvärr fick plånboken bestämma förra året därav fick hon går tom..
 
Sv: Lite råd om krångelsto. Betäcka med RP naturligt, istället för halvblod på semin?

Hade jag varit som du så hade jag valt en hingst på N, hbl eller ponny men att du kanske tittar på en D/C-ponny för att för en någerlunda stor storhäst ändå om du nu förstår hur jag menar?

Lycka till!
 
Sv: Lite råd om krångelsto. Betäcka med RP naturligt, istället för halvblod på semin?

Tack för en fin förklaring!:bow:
 
Sv: Lite råd om krångelsto. Betäcka med RP naturligt, istället för halvblod på semin?

Vid normal seminering så lever ju spermierna i äggledarna i flera dagar.
De väntar tålmodigt in att ägget ska komma farande efter ägglossning.
Fryst sperma lever inte alls många timmar efter att man tinat, så då vill man seminera i exakt anslutning till ägglossning.
Max 8 timmar efter.
Med andra ord blir det då typ tvärt om, ägget väntar på spermierna.

Ägget har dålig hållbarhet, och blir det befruktad sent så ökar riskerna för att stoet ska resorbera tidigt.

Här kan det då vara en fördel med fribetäckning av en erfaren hingst, de brukar veta när de ska betäcka.

KL
Jag ska betäcka min 17 åriga märr i sommar och vill helst ha naturlig betäckning men det är tyvärr inte så många halvblod som går på fribetäckning. Handbetäckning i andra hand. Ev blir det en ponnyhingst åt henne, welsh i såfall.
 
Sv: Lite råd om krångelsto. Betäcka med RP naturligt, istället för halvblod på semin?

Welch: Finns det nån halvblodshingst som fribetäcker alls?


rebeckasff: Nej om jag skulle betäcka med en ponnyhingst skulle det vara med en så liten som möjligt för att försöka få en ponny.
Jag fick också höra av min seminstation förra året, att hade stona väl föl vid sidan var de lättare att få dräktiga. Men det tänkte jag ju inte på när hon fick sin första (och enda), dessutom passade det inte med föl året efter, eller fanns pengar till det.


Men efter att ha läst och fått lite svar har jag nu bestämt mig för att ta kontakt med denna expertveterinär och se vad hon tror och i så fall försöka få stoet dräktigt med en halvblodshingst. Det är ju det jag helst vill.

Det jag dock fortfarande undrar är om någon vet var man kan få reda på hur hingstarna ligger till fertilitetsmässigt? Ett sätt är ju iof att ringa runt till respektive station, men ibland undrar jag om de verkligen talar sanning?


Måtte nu bara snön försvinna snart, att hon tappar vinterpälsen omgående och kommer in i en bra brunst precis när betäckningssäsongen sätter igång Och så håller vi alla tummarna för att alla krångelston tar sig! :)


/Malin
 
Sv: Lite råd om krångelsto. Betäcka med RP naturligt, istället för halvblod på semin?

Det jag dock fortfarande undrar är om någon vet var man kan få reda på hur hingstarna ligger till fertilitetsmässigt? Ett sätt är ju iof att ringa runt till respektive station, men ibland undrar jag om de verkligen talar sanning?

Jag har Blå Boken mellan 1993-2007, där framgår det hur stor % av de betäckta stona som får föl med respektive hingst. Tyvärr är det först 2007 som orsakerna till uteblivet föl specificeras (gall, kastat, dödfött föl etc.). Likaså har SH inte gett ut någon Blå Bok för 2008 än. :devil:

Men hojta till om du vill att jag skall sammanställa för några specifika hingstar, än så länge är det bara fjordhäst jag hunnit med. :)
 
Sv: Lite råd om krångelsto. Betäcka med RP naturligt, istället för halvblod på semin?

Dessa hingstar står ju tyvärr rätt långt bort (40-45 mil) och vad jag vet finns det inte möjlighet att stalla upp hos Waldhof och Gränsbo har väl inget bete och då blir det sviiindyrt om hon ska stå kvar där under hela tiden. Tullstorp har jag ingen koll om hur de har det med bete/uppstallning och står Dionysos i Sverige i år?

Är det inte så att stall Waldhof har ett samarbete med Team Piaff? I så fall har piaff bete tyvärr plan mark och inga träd men så är det ju i skåne!
 
Sv: Lite råd om krångelsto. Betäcka med RP naturligt, istället för halvblod på semin?

Jag tycker att du ska hålla dig till halvblodsavel och att du tar ditt sto till en seminstation i närheten och seminerar henne med en hingst som har hög dräktighetsprocent!
 
Sv: Lite råd om krångelsto. Betäcka med RP naturligt, istället för halvblod på semin?

Är det inte så att stall Waldhof har ett samarbete med Team Piaff? I så fall har piaff bete tyvärr plan mark och inga träd men så är det ju i skåne!

Jo men så är det i Skåne!
Lura nu inte i folk att det är helt platt här-
(litet tillägg är att Lund är den tätort i Sverige som har näst störst skillnad i höjdläge från högsta till lägsta punkten(en ganska seg backe som jag cyklat i många gånger)
Men visst, vi har ganska ont om fjäll här, det får jag erkänna ;).
/U
 
Sv: Lite råd om krångelsto. Betäcka med RP naturligt, istället för halvblod på semin?

De som bor i Skåne som brukar köpa häst från Småland brukar berömma hästarna härifrån för att de har en sådan naturligt bra balans! De är ju nämligen vana vid att gå i kuperade hagar med mycket sten! ;)
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 364
Senast: Hedinn
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 829
Senast: ginnies
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
4 914
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp