Lite rád om nyársafton.....

P

Pirayan

Har tvá hästar som stár i öppna boxar nattetid.
Nu börjar jag bli lite orolig för nyársafton och raketer....
Jag kan stänga över luckan, men det dräktiga stoet blir väldigt nervös dá.
Alternativet ár att ha luckan öppen sá att hon kan se allt.
Ja, det är som att välja mellan pest och kolera ungefär. :(
Det är väl inte troligt att hon hoppar ut ur boxen till/mot raketerna? Bakom stallet är det troligtvis lugnt.

Hon är sedan augusti mer van vid saker, t ex karuseller pá lite avstánd, hög musik mm, men har tidigare i sitt liv varit rätt sá skyddad ute i den Svenska böleskogen....

Vad tror ni är det bästa att göra?
Tacksam för rád.
 
Jag tror det bästa trots allt är att stänga för och ev även sätta för fönsterna. Det kommer jag själv att göra!

Vill inte vara med om en lika dan nyårsafton som förra året, då jag kom ut på morgonen efter o upptäckte ett stort blödande jack i huvudet på ena hästen...hon hade förmodligen stegrat sig i boxen såpass att hon stött emot något (bjälke förmodligen), stackarn.

I år ska vi tejpa fast svarta sopsäckar framför alla stallfönsterna (utsidan) o även ha takbelysningen på hela natten. I år är stoet dessutom dräktigt och den nya ungponnyn har jag ingen aning om hur hon kan tänkas reagera, men jag tar inga risker!
 
Jag skulle nog välja att stänga ändå för säkerhets skull, det dämpar ändå en del av ljudet.
Men du kanske kan stoppa bomull i öronen så ljudet blir ännu mer dämpat?
Och massa hö att knapra på.

Hoppas det går bra!
 
Jag hade nog åzå stängt den övre luckan, det känns säkrare tycker jag...& sen gerr en massa hö att plocka med...å ev. bomull i öronen!
 
Tack ni som svarat.
Visst láter det väl mest rimligt att stänga luckan, men hon lever runt och sparkar i väggarna som bara den.....
Hon har reagerat bra pá övriga nyheter som uppkommit, men jag har hört att raketer ska vara extra besvärligt...
Det är väl inte själva smällarna, utan det ljudet som kommer när de skjuter upp dem som de reagerar pá mest tror jag.

Fönster har jag inga, sá det klarar sig ändá och bomull har jag faktiskt tänkt pá - det är en bra idé. :)
Ja, det är knepigt.
Hur gör t ex de som har sina hästar pá lösdrift och hur fungerar det?

Vet ocksá om en häst som dagen efter nyársafton dog utav en hjärnblödning.
Hon hade fátt en smäll i huvudet troligtvis av nágon bjälke, galler eller liknande dá hon var orolig av raketerna..... :crazy:
 
jag skulle stänga.
har själv min pålle i ute box med "engelsk" dörr
han brukar bli lite stressad av att få helstängt :crazy:
jag hade honom förra året (vårat första nyår) och jag gick och oroade mig för min lilla gris :D
cyklade ner 5 över tolvslaget för kolla till honom,
när jag öppnade luckan ligger han hur cool som helst och sover :p tji fick jag :D då kände jag att jag kunde slappna av igen :)
men stängd lucka kommer jag ha vare sig pålle gillar det el ej :devil:
mvh/Arabizar
 
In på box,sätt på lite bra musik, ge dem hö och stoppa ev bomull i öronen...så ska det gå utan att någon skadar sig.

Vi firar nyår i stallet, ett glas champange och det blir precis som hemma framför brasan :D
 
skulle oxå ha stängt och massa hö..
undrar egentligen hur de kommer göra på skolan där vi har massa uteboxar :crazy:
 
Skulle ABSOLUT stänga övre dörren med! Av anledningen att jag har varit med om en häst som försökt hoppa över och fastnade hängandes över. Som tur var blev den så chockad att den höll sig still. Slutade med att brandkåren fick komma och hjälpa till att få loss den. Fruktansvärt! (Hästen klarade sig undan med skrapsår tack vare att den höll sig så pass lugn)
 
proppa bomull och trasor öronen på hästen med...här skjuter dom som de vore tolvslaget redan ..*ungjävlar*
 
Tack igen för alla svar.
Det blir nog att hon fár vara innestängd.
Kanske öppnar upp senare när det har lugnat ner sig....
Bomull och huva blir det. Hö har hon alltid massor pá kvällen. :D
 
Hur gör t ex de som har sina hästar pá lösdrift och hur fungerar det?

Jag har min häst på lösdrift och vi ställer in hästarna i ligghallen, stänger dörrarna, sätter för fönsterna och sätter på radion. Det är 10 stycken hästar som står tillsammans och de brukar trycka ihop sig och känner trygghet hos varandra. Vi tar in dem vid 6-tiden och släpper ut dem vid 4-5-tiden på morgonen. Det brukar gå jättebra. Dessutom är stallägaren alltid hemma på nyårsafton så hon springer ut och tittar till dem stup i kvarten.
 
Jag stänger alltid (på nyårsnatten alltså) alla dörrar, vi spikar upp skivor för fönstren. Radion på med ganska hög volym (man får välja ett program som inte har några raketer i sändningen) lampan tänd och så fodrar jag med rejält med hö strax innan tolvslaget så har dom något att pyssla med och även om dom blir rädda så kan dom äta hö efteråt för att lugna sej med.

Första året när vi bodde här så hade jag min gamla häst och jag hade ju haft henne i 20 år, men aldrig haft eget stall och brukade ju inte precis fira nyår i stallet så jag hade inte en tanke på att hästarna skulle bli rädda. Vid tolvslaget gick jag ner till stallet bara för att kolla ändå och när jag öppnade dörren så hörde jag hur hennes hjärta slog, hon var skräckslagen men stod bara alldeles stilla och stirrade ut genom fönstret där grannarnas raketer syntes. Stackarn att hon inte fick hjärtinfarkt då det var konstigt. Men efter det så sätter vi alltid för fönstren.

Hoppas att det går bra för din häst och alla andra också,

GOTT SLUT OCH GOTT NYTT ÅR! :banana:
 
Vi täcker för öppningar o fönster med handdukar o dyl.
Den hästen som reagerar mest sätter vi "travbollar" (vet inte vad dom heter på riktigt) i öronen på. Och rejält med hö.
Om dom ändå kunde hålla sig till nyårsafton kl. 24.00 bara. Här har dom skjutit i flera dagar redan. Jag blir så ilsk.
Man kan ju inte va helgarderad i en vecka. Fram för förbud mot sattyget!!!
 
Jag brukade ha min häst ute bra länge förut på nyårs afton.. hon var rädd för raketer o liknande förut..
Så hon vart mkt lugnare då..
o nu kan man ha henne inne utan att hon bryr sej om raketerna :D :banana:
 
Till AMIA!:Dom sätter bomull i öronen och sen ger dom en massa hösilage;)

Fråga mig...jag vet! ;)

Gott nytt år på er!
 
Skulle ocksá vilja ta in mina hästar sent eftersom de i normala fall gár in vid 23-tiden.
Det skulle ju vara mer normalt att ta in dem senare och dessutom har de ju mer ro i kroppen dá, men man vet ju inte när de börjar med raketerna sá det är ju lite trixigt....

Har tänkt pá det där med radio och bomull. Jag tror inte att det fungerar för min häst, dá hon hela tiden máste lyssna om shettisen hörs i boxen bredvid...
De ser ju inte varandra när man har "Engelska boxar"....
Náväl, det blir väl att stänga strax innan det värsta eländet börjar och sedan tillbringa 12-slaget i stallet. :D
Det är nog säkert bara jag som oroar mig i onödan.
Sá har det varit mer eller mindre sedan vi flyttade hit.
Vi bor nämligen mer eller mindre inne i en by.
Ofta flyger fallskärms gubbar över hagen och vi hade ju som sagt ett tivoli utanför hagen i höstas, utan reaktion.... :angel:
Lycka till ni andra och áterkom gärna med era erfarenheter av nyársnatten.
 
Jäklar vad det small!!!!!! :cry: :(
Jag var ute i stallet mellan 23,40 och 01,15 och det var tryck pá raketerna kan jag lova.
Hade bästa plats om det hade varit för áskáderi, men i stället hade jag ett sto som flög runt som en vante i boxen och en shettis som gjorde likadant till en början, utan att veta varför, sá det varade inte sá länge....
Ja, nästa ár kommer jag nog att vara ännu mer nervös, med en fyra mánaders fölis ocksá....
Hur gick det för er andra?

Gott nytt ár!
 
Min gamla ponny på 24 år är livrädd för raket-eländet och varje år har det varit ett helsike. Jag har testat allt, täckt för fönster, mycket hö, bomull i öronen, satt på radion på hög volym osv. Inget har hjälpt och han har varit fullkomligt hysterisk varje gång...

..tills jag hade honom på lösdrift . första gången på lösdrift var jag livrädd för att ha honom ute på nyår, trodde han skulle springa halvt ihjäl sig av all stress.
23 grader kallt var det, jag och två stackars släktingar gav oss ut vid tolvslaget för att hålla koll så att han inte skulle skada sig. Vad vi hittade? Utestallet var tomt och inte gömde dem sig i skogen. Mitt ute på ängen stod tre glada ponnyer och grävde fram gräs ur snön. Inga bekymmer med nyårsraketerna inte :D

I år är han installad, men han fick faktiskt gå ute på nyårsafton tillsammans med min andra ponny. Eftersom de får hö ute är de ändå inte intresserade av att komma in och vädret var fint, snö, kallt och vindstilla. Hemskt att låta hästarna gå ute då tycker vissa, men mina ponnyer står hellre ute när raketerna smäller som värst! De var helt lugna i hagen.

Hästar är ju trots allt inte som oss, som vill krypa in och gömma oss och då känner sig trygga.
 

Liknande trådar

P
Hästvård Bor i raketernas mecka och hade förra áret en smátt hysterisk dam i stallet. Hon kastade sitt förra föl i 7:e mánaden och nu infaller...
Svar
16
· Visningar
1 299
Senast: Pirayan
·
P
Foder & Strö Jag har tvá ston, en shetlandsponny pá tvá ár och ett dräktigt (90 dygn) halvblod som är sju ár. De gár i gräshage under dagen och stár...
Svar
2
· Visningar
714
Senast: Korven
·
P
Avel Har ett sto som för ca ett ár sedan blev triangelmärkt p g a ett dáligt läkt benbrott. Dá hon är en korrekt, vacker, ridbar och mycket...
2
Svar
30
· Visningar
3 142
Senast: Pirayan
·
P
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra. Har nu flyttat till nytt hus och fátt mitt eget stall. Allt är bra förutom att jag inte vet vad jag...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Pirayan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp