Lite råd?

-Remont-

Trådstartare
Nu behöver jag lite tankehjälp.
Min pojke (läs 16-åring) har skadat sig, repbränna fram på bringan. Så illa när det hände att dom trodde att han hade skadat strupen.
Har stått på hippotrim (trots att den ytterst briljanta distriktaren tyckte att han kunde gå på pencillin...fastän han är allergisk mot det :crazy: ).

Det är nu 3veckor sedan det hände. Svullnaden som var enorm gick neråt och i helgen så sprack den, tyvärr i överkant, men det verkar gå bra ändå.
Hon som var här i helgen pratade med distriktarna om det över telefon och de var av samma åsikt som mig: så länge han inte har feber är det ingen fara...och att han inte får komma ut och få in jordbakterier så klart. Han gick ute som vanligt innan den sprack eftersom det inte bekom honom.

Nu vätskar såret, men det ser fint ut och det luktar inget (det är en rätt djup fick med ett ingångshål på 2cm ca). Jag har gjort så att jag är ute och skrittar honom varje dag. Uppsuttet eftersom jag inte kan se att min vikt eller utrustningen skulle kunna göra någon skada (rätta mig om jag tänkt fel!).
Men, kan jag hålla igång honom mer än det? Eller det är skritt som gäller tills det är läckt?
Han är hingst och rör sig en del i boxen (inget stress, men ja ni vet) och han mår som bäst när han får röra på sig. Han har inte ont av den vad jag kan se. Enda gången han reagerar är när jag är och trycker på det (för att kolla så att allt känns normalt och det inte kommer ut något riktigt äckligt).

Vår veterinär har semester och jag litar tyvärr inte ett skit på distriktarna vi har här efter flera incidenter och korkade uttalanden... :crazy:
Kan så klart ringa djursjukhuset och höra med dom men det känns lite overkill för en sån här fråga. :o
 
Sv: Lite råd?

Hade det varit min häst hade jag nog velat ha ett dränage i underkant på såret så det inte samlas något i fickan.

Det är säkert ingen fara att skritta så länge hästen mår bra för övrigt..
 
Sv: Lite råd?

Vore d min häst skulle jag köra på med lättare motion, så länge den inte är allmänpåverkad eller har ont av det. Snarare att rörelse hjälper till att rensa ut "skit" ur såret.
Antar att du spolar och håller rent med koksalt? Kroppen klarar av att läka väldigt mkt på egen hand utan "drän" och annat jox som stör. Så länge det inte blir infekterat av något vill säga.
 
Sv: Lite råd?

Till bägge:

Upplever att ju mer han rör sig desto mer skit kommer ut. Det kommer ut även när han bara står i box. Har alltid runnit vätska (luktfri sådan) ur det när jag tittar till honom.
Håller såret så rent jag kan, sköljer och smörjer.

Upplevde det som att vet. höll med om att ett drän var onödigt så länge såret hålls rent. Det är 5dagar sen det sprack nu och det har inte blivit infekterat ännu samt att det bara ser bättre och bättre ut.

Skönt att höra att ni också hade hållt igång hästen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en månad sedan blev min häst troligtvis biten av en orm i hagen, för plötsligt var han 2 gradigt halt på HF när jag tog in...
Svar
18
· Visningar
5 618
Senast: a1agnlju
·
Hästvård longerade hästen i går på ridplan som var rätt hård då de frusit på. Tyvärr blev hon "rädd" för nått och stack iväg. Såg inget skilt och...
2
Svar
22
· Visningar
2 872
Senast: vinkelina
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 951
Ekonomi & Juridik Nu kommer min långa historia..... Jag flyttade till hösten nu till nytt stall, på en 4H gård dessutom. Pga av att jag redan efter...
Svar
10
· Visningar
2 094
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp