Bukefalos 28 år!

Lite rinnig i magen, samband med lera i hagen?

N

Nina83

Jo, det är så att senaste veckan har jag noterat vid ett flertal ggr att när min häst bajsar, så rinner det lite vätska antingen före eller efter, eller både och. Själva bajset ser helt normalt ut.

Vi började ge mer och större morötter i veckan, de såg ut som anabola morötter.. de var gigantiska! :eek: Men gav ändå bara ca 600 g per dag, som jag brukar. Jag tog dock bort de flesta morötterna och tyckte sedan inte att hon var rinnig längre. Igår gav jag dock ett par morötter och ett äpple, och idag tyckte jag att det blev lite "rinn" igen. Så nu får hon inga mer morötter/äpplen på ett tag.

Men det som stör mig är varför hon blev sådan här.. hon har ju alltid klarat morötterna prima förut..? För ca 2 veckor sedan ökade jag även fodret med 0,5 kg hö(på en dag) och 1 dl krafft protein (på ca 4 dagar). I hagen är det väldigt lerigt och finns tyvärr inget att äta, förutom höet som ges vid frukost o lunch. Lite grenar läggs in regelbundet. Så alltså, kan hon få i sig lera när hon äter höet eller försöker nappa åt sig de få grässtrån som finns kvar..? Och därför lite rinnig när hon dessutom får extra morötter?

Tja jag vet inte, jag överanalyserar som vanligt.

Hur många här ger sina hästar ngt "magmedel" i förebyggande syfte, och isf vad?

MVH Nina
 
prova en "kur" med loppfrö.
Dollar blir också lite konstig av morötter, men din häst "borde" ju inte reagera om hon är så van ju!
 
Fast kanske det är nåt med leran också tänkte jag.. Får köra med loppfröna om hon inte blir bra i magen nu när jag tagit bort morötterna.
 
loppfröna rensar ju magen om hon har massa lera/sand i magen från när hon äter grovfodret i hagen.. Så jag skulle nog ge loppfrö någon gång ibland, även om hon inte visar symptom (förebyggande)
 
Ok. Kan lera ge rinnig mage? Det är ju inte mkt det rinner.. Och bollarna ser ut som vanligt.
 
jord/sand mm kan ge problem med magen.
Morötter/frukt/foderbyten är väl närmare till hands (eller om de går i hage med gräs i)
 
Förmodligen så finns det mindre att äta i hagen, så hästen börjar äta det den förut ratat som är "hårdare" för magen.
 
Ah tack, så borde det väl vara. Ska ge lite äcv i fodret och köpa loppfrön. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 446
Senast: Cicci75
·
Hästvård Har en liten fundering kring min häst. Ett kallblod, pigg och kry och alltid matglad, har aldrig lämnat ett strå i hela sitt liv...
Svar
6
· Visningar
1 479
Senast: Dandylinn
·
Hästhantering Nja, det var ju att ta i, för det är hon verkligen inte. Men något är helt klart fel. Min kelgris som alltid kommit fram bland de...
2
Svar
23
· Visningar
5 534
Senast: moiran
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 281
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp