Bukefalos 28 år!

Lite tidigt. Vinterridning =) En sagolik tid.

D

darktails

Hejsan alla glada :laugh:

Nu när hösten närmar sig med en hög fart så börjar man fundera över vinterkläder och allt annat som har med den kalla årstiden att göra.

Jag skall köpa in en overall med reflexer på är det tänkt ifrån H**ks.
Hört att många tycker att den är bra.:)

Sedan tänker man ju även på allt som har med is och snö samt halka att göra.
Många ser detta som en besvärlig årstid vilket även jag kan tycka.

Men när det kommer till ridnining så är det sååååå mysigt.

Tänk dig en lagom kall vinterdag. Det har snöa hela natten och på morgonen är det uppehåll. Klarblå himlen. Solen är framme och du bara njuter.
Du åker/går till stallet och gör i ordning din vän som väntar på dig där ute.
När du går genom den fina dun liknande snön så knastrar det om skorna precis som det gör när det är vinter.
Du har med dig varm choklad och mackor samt morot till hästen i en väska på ryggen.

Du sitter upp på din häst och skrittar iväg.
Snön ligger som ett vitt tjockt täcke på marken och det gnistrar och glimmar när solens varma strålar värmer mot snön. Du rider in i skogen och och där ser du hur trädens alla grenar bygger som en tunnel för dig och in häst.
Du ser hur det "ryker" ifrån hästens nos när hon/han bär dig igenom skogen.
Allt är magiskt.
Hästen pulsar fram i snön och du känner hästens värme stiga upp mot dig där du sitter tryggt på din bästa kompis rygg. Ni fortsätter att rida länge den dagen och bara njuter av denna vintersaga som bara kan upplevas ifrån hästryggen.
Längre fram tar ni en fikapaus och bara sitter och kollar på varandra.

Detta är vinter och mys.

Precis så vill jag ha det i vinter med eller utan sadel på =):love:
 
Sv: Lite tidigt. Vinterridning =) En sagolik tid.

Ojojoj..

Du bor inte i Stockholmsområdet hör jag..

Vinterridning för mej är snöglopp, snöblandat regn, alla ridvägar en knögglig blandning mellan is och vatten och "det där mittemellan som fastnar i hästarnas skor och ger styltor hur man än gör". Skritt i 2-3 månader konstant, konstant genomblöt, kall och frusen. Allting är lerigt, allt är mörkt och helst vill man bara slippa gå ut överhuvudtaget!

Nej, mer sommar till folket!

/ Lavinia, älskar värme och sol:-) (Fast de 2-3 gånger jag fått uppleva det du beskriver har det gått an det med)
 
Sv: Lite tidigt. Vinterridning =) En sagolik tid.

Här är en till... som bor på rätta delen av Sverige för att kunna njuta den härliga vintern......:love::love::love:
 
Sv: Lite tidigt. Vinterridning =) En sagolik tid.

Här är en som avskyr vintern!! Håller fullkomligt med Lavinia i allt hon skriver.
Styltor under hovarna, kallt, blåsigt och stelfrusna händer och fötter. :mad:

Hade det nu bara varit -5 med klarblå himmel och sol så ok. Men hur ofta är det det här nere i södra Sverige?

Nä, vintertid = skritt.

Så jag föredrar sommaren, trots flugorna... :bow:
 
Sv: Lite tidigt. Vinterridning =) En sagolik tid.

oooh iskalla fötter man inte känner längre... :/ HU
 
Sv: Lite tidigt. Vinterridning =) En sagolik tid.

Jag tillhör dem som fått uppleva det du berättare om men även 30 grader kallt och en häst som ändå skall ut och skrittas. I vinter blir det min första som hästägare i Stockholm och jag är väldigt rådvill vad det gäller vad jag känner för det. Hur fasen skall man klä sig? Jag fryser svansen av mig reda nu och det är början på oktober :crazy: Även om det vissa dagar kan vara helt underbara höst dagar.

Önskar verkligen jag fick uppleva de vintrarna som du berättar om även igen. Rejsa genom flera dm oupptrampad snö :love: med galna ponnysar, eller ramla av från en galen islänning i en meter snö, utanför ridbanan. Ah, minnen..;)
 
Sv: Lite tidigt. Vinterridning =) En sagolik tid.

Jag är den här männsikan som får vandra i snöslask och regn i cirka 5 månader om året. Jag tror inte vi har haft en riktig vinter på gotland på åratal. Det är kallt som satan men snön saknas.
 
Sv: Lite tidigt. Vinterridning =) En sagolik tid.

Skulle de flesta vinterdagar innebära snö så skulle jag tycka att vintern är underbar men när det hela tiden är slask eller blankis så är det inte lika kul...
 
Sv: Lite tidigt. Vinterridning =) En sagolik tid.

Snyft snyft, min första hästlösa vinter på länge, riktigt tråkigt!!

En bild säger mer än 1000 ord...

Photo_48335_1032013.jpg

:love:
 
Sv: Lite tidigt. Vinterridning =) En sagolik tid.

bidrar med en vinterbild till. :D
bilder_mob_anna_dec_069.jpg


håller med er alla, när det är som TS beskriver är det underbart, men hur ofta inträffar det? annars kan det allt kvitta.....

oftast ser det ut såhär hos oss:
stjrna_i_snn.jpg

dvs snö, snö och åter snö......
 
Sv: Lite tidigt. Vinterridning =) En sagolik tid.

KL
Åhhhhh - vilka underbara bilder ni lägger in. Att man inte har med sig kameran oftare! Eller använder mobilen ibland......... Får så många minnesbilder på gamla vänner som inte finns längre.

Och vintrarna är ju inte vad de var heller...... Slask tål jag - men den j-a isen och broddning :-( Hade guldskor tidigare men jag tror inte det är OK där vi står nu (har inte frågat, dock). Skulle vara roligt att se fler bilder. Ska söka på gnägg om det finns ngn vintertråd.
 
Sv: Lite tidigt. Vinterridning =) En sagolik tid.

kan bidra med lite bilder dom få dagarna vi hade snö och så pass mycket minusgrader att man kunde ha full rulle ute i skogen utan att det klumpade sig. så här kommer lite från vintern 08.



men även många dimmiga dagar när snön håller på att försvinna


då blev det täckesfria dagar och bara massa solande och bus i hagen :D



men så värst mycket längtar jag inte till vintern. Ska tom. ge pollens viloperiod i januari. Sitter här med en kopp tee och fryser redan :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 770
Senast: Sirap
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 912
Tjatter Som barn var jag vild. Inte på det sättet ni förmodligen tänker dock. I sociala sammanhang, som i skolan eller på kalas - var jag tyst...
30 31 32
Svar
629
· Visningar
18 445
Senast: Kilauea
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 638
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp