Lite tips inför vet-besök

bananabambi

Trådstartare
I morgon ska Bosse och Semlan kastreras, vaccineras och id-märkas :angel: Intet ont anande sitter de här bredvid mig och spinner, känner mig :devil:-lig.

Vad bör jag tänka på när missarna kommer hem och är sövda? Har ni några tips?
 
Kissarna kommer ju inte hem sövda...
De skall inte äta eller dricka på några timmar. Man testar därefter genom att ge litet vatten om sväljreflexen kommit i gång.
Håll koll så de inte blöder ur såren. Om de slickar så blir det till att sätta på krage då saliven innehåller en del farligheter.
Men du kommer att få info på kliniken!
 
Jag fick hem min honkatt sovandes. Åkte och hämtade henne direkt efter kastreringen. Så fick hon vakna här hemma. Det gick bra.
 
OK. Låter lite konstigt eftersom man på kliniken brukar vilja se att djuret verkligen vaknar. Dessutom kan eventuella blödningar då tillta så även det bör kollas.
 
Det verkar som om man får hem katten sovandes från de flesta veterinärer... Min vet behåller dem tills man hämtar dem på eftermiddagen, så att man inte lämnar katten hemma och åker till jobbet...
 
Låt dem vila, helst i ett mörkt rum, de kan vara lite känsliga för ljud och ljus när de vaknar, (jämför med en ordentlig baksmälla, för det är ju ungefär vad det handlar om :devil:)och låt dem ligga på golvet, balansen är inte den bästa när de vaknar. Något varmt att ligga på är inte fel, de är ofta lite frusna, men tänk på at de kan kissa på sig, så kanske inte finaste pläden...
 
Ronja var med om precis samma procedur igår. Nu börjar hon piggna till lite mer.
När du kommer hem ska du tänka på att inte ha skarpt ljus och inte spela musik, då kan kissarna få ont i huvudet. Lägg dem så de har nära till sin låda, de klarar inte av att hasa sig genom en hel lägenhet när de känner att det är dags att gå på lådan.
 
När jag bokade tid frågade jag i vilket tillstånd de skulle komma hem, eftersom jag bara har en transportbur och behövde veta om jag skulle låna en till. Hon sa att de skulle vara sövda så hon tyckte det lämpligasre var om jag tog buren + en kartong med filt i. Och jag litar ju på vad dom säger :smirk:
 
Tycker det är lite dåligt att skicka hem katterna när de ännu sover. Gemene man bestitter ju inte lika stor akunskaper som personalen på ett djursjukhus/veterinären ifråga och det är ingen baggis att söva ett djur. Aldrig att man skulle göra så med en människa!

Mina katter tar vi till en liten klinik men de propsar på att ha katterna där tills de vaknat ordentligt för det finns så stora risker. Det borde ni begära folk! :)
 
Dessa råd fick jag av min vet när jag hämtade hem två sövda missar:

  • Lägg dem åtskilda utifall den ene vaknar tidigare. Problemet är att luktsinnet vaknar långsammare än synen, och blinkreflexen vaknar ännu senare. Resultatet kan bli att de ser varandra, men känner inte igen den andre på doften. Då kan de råka slänga ut en klo eftersom de känner sig förvirrade och kanske hotade. Eftersom blinkreflexen ännu inte vaknat helt så kan ögonen skadas. Kanske inte korrekta medecinska termer, men jag hoppas jag lyckades förmedla det hela ändå.
  • Inga djupa vattenskålar. Katterna somnar om stup i kvarten, och kan råka drunkna. Ett kaffefat med lite vatten på går nog bra.
  • Se till att de har det lugnt och mörkt. Men det har ju andra redan sagt.
  • Vänta med att ge dem mat tills de kan gå helt stadigt och är helt klara i blicken.
  • Se till att de inte hoppar upp på en säng, eller dylikt, för de kan somna "mitt i språnget" och slå sig ordentligt.
Jag satt hemma med mina katter hela kvällen. Spirit hade bara id-märkts så han vaknade redan hos vet, men sedan somnar de om igen hela tiden. Det är en sak att de vaknar upp ur nedsövningen (det gjorde de nog båda hos vet), men sedan är de ändå så trötta att de sover hela kvällen. De var inte riktigt sig själva förrän tre dygn senare.

När Singoalla började röra på sig ville jag ha uppsikt över dem båda så det slutade med att jag satt hela kvällen i soffan med en katt på var sida om knät... men det var myyysigt! :love: Se bara till att ha en god bok eller en film som du kan spela med låg ljudvolym.

Lycka till!
 
Jag frågade veterinären om de inte hade möjlighet att ha missarna kvar tills de vaknade upp, och det gick bra. Lämnade dom 11.20 och ska hämta dom 14.30, då skulle de vara vakna.
 
Jag har tagit ledigt från jobbet resten av dagen + kvällen (skulle ha jobbat till 20 annars) så jag allt möjlighet i världen att kunna se efter missarna nu. Jobbar bara mellan 8-11 i morgon också, sedan bär det hem till de små igen. Skönt att ha ett jobb man kan anpassa efter sina djur :D

Nu har jag tänkt såhär: Placerar dom i det här datorrummet jag sitter i, för då kan jag sitta här vid datorn och ha uppsikt över dom. Här inne har de även en kattlåda att gå till, jag har lagt ut varsin filt åt dom i andra ändarna av rummet. Ska stänga till sovrummet, så de inte kan hoppa upp i sängen. Det är annars deras favoritplats. Persiennerna är nerdragna, en grund vattenskål finns här, och lådan är full med ny sand :) Sambon har jag sett till att han jobbar över = inga önödiga ljud :p

Jag märker väl hur de mår ikväll, kanske kan de ligga hos oss i soffan.

Som jag skrev tidigare så kunde jag hämta dom lite senare hos vet, så de får möjlighet att vakna upp där. :)

Tack för alla råd! Hoppas det går vägen! Jag är sååå orolig för mina små krakar! :crazy: :cry:
 
Det kommer att gå jättebra! Jag var hur cool som helst när katterna skulle in (vaddå? De' é ju bara katter!) tills vet tog buren och bar iväg med mina små änglar... uuuuh vad jag blev sjåpig helt plötsligt, men vet-assistenten skrattade och sade att det var en mycket vanlig reaktion.

Ujj vad jag längtar hem till mina lurvbollar nu... :crazy: :smirk:
 
Hoppas allt går bra med dina kisar. Att hämta dem när de vaknat verkar vara det absolut bästa valet. Jag fick aldrig välja när mina kastrerades utan ombads bara hämta dem på kvällen.
Operationen går säkert bra, det brukar det ju göra för det mesta.
Själv var jag rätt orolig och ringde runt till flera innan jag bestämde mig för veterinär. Den skummaste ville att jag skulle stanna kvar och hålla i katten (?!). Dit ville jag banne mig inte ta mina älsklingar.

Passa såren bara noga efteråt. En av mina katter ville inte låta såret vara i fred utan slickade på det så det blev rött och läskigt. Vi fick rådet att inte använda tratt - många katter mår dåligt av det (de skäms) utan att klippa till en liten tröja att sätta på henne. Lite klipp och "klistra" så löste det sig och magen är idag jättefin.

Du har fått så många bra tips nu så det blir säkert inga problem när du äntligen får hem dem. Lycka till!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 388
Senast: s957
·
Kropp & Själ Hej! Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 725
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
655
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp