Lite tips och idéer tack...

TheHunted

Trådstartare
HejHej!
Jag skulle villja veta vad ni gör för övningar när ni rider dressyr. Börjar tappa lite fantasi :o :crazy:
Skrive hälst inte bara, typ skänkelvikningar, serpentiner, för det kan faktist jag me komma på men, kanske lite i detalj eller hur ni rider... Ge mig lite idéer...

Skulle bli JÄTTE tacksam för svar!

MvH//TheHunter1 :d
 
Sv: Lite tips och idéer tack...

Här kommer lite proffsiga ideer...
1. Sätt 4 st konor i en fyrkant, de ska vara ca:4-5 meter mellan konorna. Flytta runt i skänkelvikning, runt konorna.
De e jätte jobbigt för hästen, å du måste jobba så benen går av... :D
2. Använd dig av långsidan.
Korta först stegen så att hästen trampar under sig jätte mycket å blir jätte kort, sen länger du på stegen så hästen länger sig lite, i ca: 10-15 m. sen kortar du hästen igen. å gör om övningen tills du känner dig färdig.
3.Galoppfattningar är alltid bra.
Testa att fatta galopp från skritt. gör övningen på en ganska liten volt. Byt varv när du känner dig klar.
4.Sluta och öppna.
Gör sluta och öppna på lång sidorna, de e jätte bra för hästen.
5. Skänkelvikning.
Gå i skänkelvikning på diagonalen i ca: 5 meter.
Sen går du rakt fram i ca: 5 meter (direkt från skänkelvikningen)
Sen flyttar du skänkelvikning igen... å så vidare...

Jag e GANSKA dålig på att förklara... :D
Men hoppas du förstog någon av övningarna... :)
Lycka till!
 
Sv: Lite tips och idéer tack...

Tack!
Den första måste jag prova och den sista och dom andra för den delen...

Kanske inte galopp ur skritt det tycker min häst är jätte lätt :d
hon älskar galopp, fattar från en ryggning om man ber henne :angel:

Fler förslag??

MvH//TheHunted1
 
Sv: Lite tips och idéer tack...

förvänd galopp! det är jättenyttigt!

fyrkant i galopp med tanke bakdelsvändning i hörnen

öppna volt sluta
 
Sv: Lite tips och idéer tack...

Chokladmonster´s tips var bra, ska tillägga ett par saker;

*Trappa, börja på ena kortsidan i trav vänt in på diagonalen i sluta, rid kasnke 5 steg, sen rider du rakt fram i öppna 5 steg, sen går du över till sluta 5 steg, och sen öppna 5 steg igen.

Din häst kommer att bli väldigt snabb på hjälpena i slutet, och de flesta hästarna brukar tycka att det är en kul övning! Min häst bli alltid super kort och fin efteråt:)

En sak du kan göra (läsde att din häst var bra på galppfattningar) är att galoppera mellan varje bokstav och göra halv presis vid dom, ibörjan kan det räcka med att du siktar in dig på 2 st per långsida, tillslut ska din häst kunna stanna presis vid dom, uta så många skritt eller trav steg emellan, och sen fram i galopp.
När du e Kung på det här ;) kan du äve växla galopp så att du varannann gång fattar höger och varannan vänster.

Men den sista övningen kräver en del arbete, men det är kul när det sitter!! :)
 
Sv: Lite tips och idéer tack...

Tant Agda, Tack men ganska kort, men få pröva, Ska nog rida lite fövänd galopp...

Akustik, Tack, det värkar supper kul, måste prova särsilt det med galoppen då min häst helldre vill fatta en stanna så det lär vara en nyuttig övning för henne ;)


F L E R F Ö R S L A G ??

MvH//TheHunted1 ;)
 
Sv: Lite tips och idéer tack...

Skänkelvikning på hörnlinjen till medellinjen rakt några steg sedan övergå till en sluta efter medellinjen.
Denna övning är ganska bra med tanke på att man redan har hjälp med ställningen innan slutan....
Hoppas att du förstår övningen.
 
Sv: Lite tips och idéer tack...

sen kan man rida serpentiner i galopp med tanke bakdelsvändning i "hörnen" och enkelt byte på medelinjen i varje båge. jättekul å inte så himla enkelt...

rida öppna på långsidan och sen gå över i sluta in mot mitten på ridbanan e åxå nyttigt å kul!!!

jag jobbar just nu mycket med byten åxå (håller på å lära min häst)...de e ju jättekul. kan man göra lite varsomhelst åxå....
 
Sv: Lite tips och idéer tack...

:D Tack!

Tant Agda:
Hade tänkt lära min häst galoppombyten också...Har några förslag på hur jag ska börja, Hur gör du??
Ha du några ENKLA övningar att börja med??

MvH//TheHunted1
 
Sv: Lite tips och idéer tack...

börja med att rida enkla byten - galopp-skritt-galopp å växla mellan höger och vänster galopp!!!

sen får man pröva sej lite fram. det bästa är om man kan få hjälp av nån med erfarenhet av unghästar/utbildning av hästar.

men man kan pröva att rida ihop hästen så den blir "studsig" i galoppen och sen byta varv, tex rida halvt igenom, och ge byteshjälp när man kommer till väggen.

eller rida i förvänd på en volt och sen byta till rättvänd.

det är vanligt att hästen byter fram men inte bak, då får man pröva sej fram där åxå, på vissa hästar kan man peta lite med spöet på ytterbak i bytet, på andra går det inte.

men har man ingen erfarenhet av att lära hästar byten tycker jag att man ska ta hjälp av nån så det blir rätt från början!

hoppas du fick ut nånting av detta iaf...Lycka till med din häst!!!
 
Sv: Lite tips och idéer tack...

1: Rid sluta på diagonalen (eller långsidan), på medellinjen bryter du av till skritt i sluta, skrittar några steg i sluta och kommer fram i trav igen i sluta. Svårare att behålla böjningen och linjen än man tror. Jätte bra övning!
2:På långsidan, trava in i öpnna, gå sedan långsamt över till förvänd sluta, fortsätt växla.
3: På volt, rid öppna, gå över till sluta och fortsätt växla. Jättebra samlande övning.
4: I galopp. börja i arbetsgalopp, växla mellan att ha hästen rättställd, rkställd och motställd. gå över till samlad galopp och gö samma sak. Gå över til mellangalopp och gör samma sakoch gå sedan över till samlad igen och fortsätt växla hela tiden. Tanken är att få hästen lösgjord och reaktions kvick samt öka bärigheten.

Tänk på att alla de här övningarna är jobbiga för hästen.
Lycka till!!!
 
Sv: Lite tips och idéer tack...

Hej! Lite tips...

*Övergångar! det bästa som finna att öva upp lydighet på och stärka hästen samtidigt! Rid mellan alla gångarterna och växla ofta. Lyssnar inte hästen på din skänkel när du skänklat en gång, använd spöt. men viktigt är, när du korrigerat hästen t.ex använt spöt måste du göra en igångsättning igen och se om hästen har "tagit korrigeringen". Tänk på att alltid använda dom små hjälperna föst och sen ta till dom stora (t.ex spö då).

*Växla mellan ställning och rakhet. Rid hästen på rakt spår,ställ till vänster, ställ till höger i de olika varven. Mkt nyttigt, och man märker om hästen är felställd eller vill skjuta ut ngn bog.

*Vänd upp på meddellinjen från a. Rid rakt fram tills du kommer till 1:a bokstaven. Där lägger du en volt till höger. Rid rakt fram förbi X. Vid nästa bokstav lägger du en volt till vänster och sen rakt fram igen. Var noga med din blick och att hästen ska vara absolut rak på meddellinjen och ställd i volterna.

*Var i höger varv. Rid öppna på volten. Ställ sen hästen åt vänster i stället, och flytta bakdelen till vänster. Detta kallas förvänd sluta och har hjälpt mig jättemkt när jag gymastiserat min häst. Byt varv ofta.

*Saxskänkelvikning. Rid skänkelvikning från spåret, för vä skänkel, in till X och tillbaka igen för hö skänkel. Rid gärna hästen så rak du kan och öva även motställd skänkelvikning, nästan som sluta, fast du flyttar inte på baken lika mkt, bara ställer "åt fel håll" i skänkelvikningen.

*Spader Ess heter denna övning. Ställ upp fyra koner i en fyrkant. Rid runt dem och vid varje kon flyttar du hästen några steg i framdelsvändning. Se till att du får med dig hästen ordentligt. Samla upp innan, behåll energi, vänd och skritta sedan fram ordentligt igen. Viktigt att behålla energin. Rid denna övning i båda varven..

Hoppas du fick något bra tips!
 
Sv: Lite tips och idéer tack...

jag börjar med att skritta fram, kortar tyglarna så han går i lång o låg form i skritt (det ÄR svårt, tro mig, han har stooora problem med det ;) ) o sedan börjar jag flytta bogen in längs långsidorna, båda varven, byter varv, kör baken in längs långsidorna. det är en underbart bra övning, iaf för min häst för då lugnar han ner sig från början o hetsar inte så mkt när man börjar trava.
gör samma sak eg. med skänkelvikningar, hörnlinjerna är välanvända av oss. eller varför inte sick-sacka fram över medellinjen, då har min häst fullt sjå med o känna vart han sätter ner sina ben.
sen har vi börjat rida på en fyrkantig volt, det är jättebra för hörnpasseringarna har vart jättesvåra, men fyrkantiga volter (helst med två hörn ingående då) är superbra.
en annan övningar jag verkligen gillar är 9 galoppsprång - skritt - 9 galoppsprång - skritt o.s.v., sen kan man minska ner på galoppsprången, än så länge är jag o pållen fortf. på 9 men med min andra valack som numera är utlånad var vi nere i ett galoppsprång - två skrittsteg - ett galoppsprång o.s.v. väldigt lösgörande!
 
Sv: Lite tips och idéer tack...

Rid på volten i valfri gångart. Börja med att ha hästen ställd inåt, ställ sedan den rakt fram och sedan utåt. Det svåra är att få hästen att gå kvar i samma form i omställningarna. En bra övning för att lösgöra hästen. Om man ska träna förvänd galopp kan man ju göra denna övningen i galopp.

Rid på volten i tex vänster varv, ställ hästen ganska mkt inåt och flytta in bakdelen. Minska sedan volten mer och mer tills hästen nästan gör bakdelsvändning. En bra "förövning" till bakdelsvändning. En annan bakdelsövning är att man rider i en rykant och i varje hörn gör man några steg bakdelsvändning.
 
Sv: Lite tips och idéer tack...

Jag är också Otroligt dålig på att komma på grejer som man kan göra när jag rider ;) Men jag brukar träna lite fram-och-bakdelsvändningar (halva) på volten genom att sätta upp koner så att det bilder en fyrkant (kvadrat :P) sedan vänder man bara runt dem.
man kan också träna på att vända rätt upp från A/C och fatta galopp på X. Sedan kan man ju också vända halft igenom och träna på förvänd galopp, nyttigt! Jag brukar även rida lite delar ur vissa dressyrprogram (tex. serpentiner som är jag USEL på).
Elin
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 717
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Jag har en valack på 16 år som betyder mest i hela världen för mig. Har ägt honom nu i några år och han är hur härlig som helst...
Svar
17
· Visningar
1 454
Ridning Hej! Jag har en kallblodstravare, D ponny. Hon är inriden sen 4/5 år tillbaka men har dock stått i 3 år, har ridit henne i ungefär två...
Svar
10
· Visningar
1 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp