Lite tips på övningar tack!

S

susekl

Vill ha lite tips på övningar, ska hyra en häst på ridskolan ibland för att rida självständigt i paddocken. Eftersom jag gjorde ett uppehåll på 13 år innan jag började rida igen i höstas så är jag lite ringrostig när det gäller att hitta på egna övningar. Ska börja med ett timslångt pass nästa vecka, jag kan också få hyra längre tid om jag känner att det inte räcker, men börjar med en timme, sen är det inte så exakt på minuten, utan självklart ska jag avsluta när det känns bra.

Har tänkt att värma upp 10-15 minuter beroende på hur hästen känns, se hur han svarar på framåtdrivande, förhållande och vändande hjälper (Kyras ABC alltså). Sen gå vidare med lite lösgörande arbete i form av skänkelvikning, bogen in o.s.v.

Det är islandshäst jag rider så det lösgörande är viktigt för tölten. Sen öva på lite övergångar mellan skritt och tölt, eventuellt också trav men det är en passtaktig häst som har lite svårt att hitta traven så just övergångar tölt/trav känns lite svårt kanske.

Vill gärna ha tips på hur jag kan variera övningar för det lösgörande arbetet o.s.v, det kan vara andra privatryttare som rider i paddocken samtidigt, men det är inga lektioner eller så på de tiderna jag ska rida. Och vad hinner man på en timme egentligen om man räknar 20-25 minuter för framridning och avskrittning. Tror ni det är för kort tid?
 
Sv: Lite tips på övningar tack!

jag är medryttare på en islandshäst men även på "vanliga" hästar och jag tränar mycket över gångar och skänkelvikningar. Åttavolter, och istället för att rida vanlig volt så kan du rida som en fyrkant och i varje hörn gör du en framdelsvändning, träna tex. trav på varannan långsida och tex tölt på kortsidora (kan varieras i olika gångarter.) Rid en åttavolt och ta "ena volten" i trav och den andra i tölt.
lycka till hoppas du fått nåt du kan ha nytta av!
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp