Lite Tips! smått och gott till alla oss ryttare. LÄS!

E

Extasia_ox

Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här.
OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag kan se så ser det inte ut att vara något farligt för varken häst eller ryttare
Är det något ni undrar över så skriv! :D Och ser ni något som ni vet inte funkar eller som är fel så skriv då också!
Hoppas att någon kanske kan använda sig utav detta :idea:

  • Vetekli, lättfuktad är stoppande mot lindrig diarré, mycket blöt kli är däremot lösande
  • En halvliter hirsflingor är bra mot hårremmen, dessutom bra mot hovarnas tillväxt
  • Fiksleverolja eller fodertran är en nyttig fodertillsats. Innehåller D-vitamin som förebygger bristningsjukdommar hos föl och A-vitamin som underlättar nybildning av celler och ger frisk hud och hårrem
  • Fodertran är bra för hästar som är disponerade för fång
  • Ett tillskott av cirka 100g öljäst/foderjäst om dagen påverkar hästens tarmflora positivt, reglerar ämnesomsättingen och underlättar vid foderbyten
  • Äpplen är betydligt mer lättsmälta om man skär upp dem i bitar och låter dem stå en stund. Då försvinner syran som kan orsaka dåliga magar.
  • Ger man hästen för mycket päron så är risken för kolik större än med äpplen
  • Frukt och morötter tillgodogörs bättre utav hästen om den får det vid sidan om- och inte tillsammans med kraftfodret
  • Bananer innehåller mycket magnesuim, vitaminer och mineraler. Sägs vara bra mot nervösa hästar
  • Brännässlor är jätte bra att torka och sedan ge till hästen, även tistlar. Som stimulerar mjölkproduktionen hos digivande ston. (vet inte om det är på gott eller ont)
  • Praktiskt taget så älskar alla hästar te, speciellet när det serveras med kraftfodret
  • Brännässelte hjälper kroppen att befria sig från slaggprodukter vid hälta och fång. I kombination kan även åkerfräken lindra vid artros
  • Svart te (i stora mängder) kan hjälpa vid diarré
  • Åkerfräken sägs ge frisk hud och motverka eksem
  • Johannesört är lugnande efter anstängning och stress. (vet inte om det räknas som doping)
  • Nypon te är bra för matsmältningen och sägs vara blodrenande och urindrivande. Nypon innheåller höga halter av vitamin C och är därför ett bra fodertillskott
  • Te av isländsk mosslav kan du servera om hästen tappat aptiten, har tarmbesvär eller lätt får kolik. Lär också vara bra mot hosta.
  • Det idealiska trädet för hästhagar är valnötsträd. Som alla andra träd ger det skugga men det växer också snabbt och hästarna tycker inte om att gnaga på dess stam. Även fläderbusken är en häck som hästarna heller inte tycker speciellt mycket om att tugga på. Den växer snabbt och håller även myggor borta
  • Hjärtat klappar för stallkatten!!
  • Spindelväv är bästa flugfångaren
  • Ättika är bra att tvätta bort styngflugeäggen (vet inte om det funkar)
  • Gödselfäckar på skimmlar - Gnida in fläckarna med en bit träkol, sedan borsta bort
  • En bra grej är att efter ridturen gå av och gå en bit hem (istället för att skritta hela vägen hem) och då lossa på sadelgjorden. Då kommer det in luft under sadeln och tryckpunkterna på hästens rygg släpper (det gör jag nästan alltid)
  • Att förebygga gallor kan man linda fuktiga (inte blöta) bandagelindor av ylle efterridturen. De ska sitta på benen minst 4 timmar, egentligen helt till lindorna har torkat. Massage har även bra effekt på gallor
  • Öronmassage är bra om hästen tex. har koliksmärtor så lugnar det och får hästen på andra tankar. Genom att knåda och mjukt dra med handen längs örat
  • Mjölkfett är mjukgörande och bra mot de mesta
  • Våtvamra omslag är ett slags konstgjord svettning. Det stimulerar ämnesomsättningen och har en lugnande inverkan på kolikhästar. Doppa ett lakan i varmt vatten (ca 18 grader) och vrid ur det ordentligt. Vik ihop det så det täcker hästryggen från manken till korset och även flankerna. Det ska hänga ner lika mkt på båda sidorna. Över det våtvarma lakanet lägger du ett ylle täcke. Bör sitta kvar minst en timme
  • Kokade linfrö är bra att ge till kolikhästar (efter ett kolikanfall)
  • Luftrörs te - Med ett te för luftrören kan du på ett naturligt sätt förebygga eller komplettera en medecinering mot hosta. Recept: 25g vardera av timjan, salvia, anis, kamomill, malva, tussilago, svartkämpar, rölleka, kungsljus och lungört. Koka upp en kanna vatten, häll enhandfull av teblandingen i kannan och låt det dra i ca 10 min. Servera med kraftfodret. Låt bladen vara med, hästar gillar örter och kryddväxter
  • Lök kan föerbygga hosta och även förkylning. En kokt lök med lite honung och en pressad viktlöks klyfta är bra för hästens hälsa
  • Kamomillte har en lugnande inverkan på både mage och tarm hos hästar och människor
  • En häst som lider av luftvägsproblem ska alltid få sin mat serverad på marken/golvet. När den tuggar gör käkens muskler att de övre luftvägarna töms på slem
  • Nya och mycket varma svullnader ska man normalt behandla med kylande omslag. Skador eller sjukdomar som kräver långvarig behandling ska vanligtvis behandlas med kylande omslag
  • Vitkålsblad mot senskadeinflammation
  • Hellre morgondagg än hovfett på hovarna
  • Om du blandar avmaskningsmedlet i maten och hästen vägrar äta, beror det oftast på lukten. Stryker du några droppar eukalyptus olja invid hästens näsborrar så blockeras luktsinnet tillfälligt och förhoppningsvis så kommer hästen att äta upp sin mat
  • Läkeväxter - Bockholmsklöverfrö är stärkande och vitaliserande 20 g per dag. Enbär, björkblad, blåbärsblad och brännässlor reglerar ämnesomsättningen och stärker njurarna
  • Om en häst stelnar när man sitter upp eller när den får syn på ett främmande föremål så kan det vara en bra idé att ge den en godbit. Det är absolut inge muta utan det är tuggrörelsen som har en lugnande effekt på hästen. När hästen tuggar så kan den nämligen samtidigt inte hålla andan. Följaktligen andas den djupare och lugnare och nervositeten minskar
  • Att andas med magen lugnar en häst


Hoppas ni har sett något som kanske kan vara värt att prova som kan hjälpa våra pållar i det vardagliga livet ;)
 
Sv: Lite Tips! smått och gott till alla oss ryttare. LÄS!

Kul med lite sådana tips! är imponerad av att du orkade skriva av allt! Får man fråga vad boken heter? Verkar rolig. Känner igen mkt av det oxå..
 
Sv: Lite Tips! smått och gott till alla oss ryttare. LÄS!

[*]Det idealiska trädet för hästhagar är valnötsträd. Som alla andra träd ger det skugga men det växer också snabbt och hästarna tycker inte om att gnaga på dess stam. Även fläderbusken är en häck som hästarna heller inte tycker speciellt mycket om att tugga på. Den växer snabbt och håller även myggor borta
:eek: :eek:
Vad jag hört så är valnötsträd jäkligt giftiga!!Har en aning om att fläder också är mindre nyttigt att tugga på,skulle inte våga låta nån häst gå i sån hage med dessa träd..:eek: :eek:
Vad är det för bok:confused:
 
Sv: Lite Tips! smått och gott till alla oss ryttare. LÄS!

:eek: :eek:
Vad jag hört så är valnötsträd jäkligt giftiga!!Har en aning om att fläder också är mindre nyttigt att tugga på,skulle inte våga låta nån häst gå i sån hage med dessa träd..:eek: :eek:
Vad är det för bok:confused:

ok men vad bra :) då vet jag det. Har faktiskt inte kollat upp alla fakta, men väldigt bra att du skriver. nej det stod inget om det, bara att hästar inte äter dom. samma med fläder
 
Sv: Lite Tips! smått och gott till alla oss ryttare. LÄS!

Om jag inte är helt ute och vimsar så är det en bok/häfte som Pollux Hästbokklubb har gett ut runt mitten på 90-talet.
"Stallmästarens bästa tips, knep och gamla huskurer" av Christiane Gohl. Finns en hel del roliga grejjer i den!
 
Sv: Lite Tips! smått och gott till alla oss ryttare. LÄS!

Kul med lite sådana tips! är imponerad av att du orkade skriva av allt! Får man fråga vad boken heter? Verkar rolig. Känner igen mkt av det oxå..


Tips, knep och gamla huskurer. Lånat den av en tjej i stallet, kommer från Pollux hästbokkkubb. En väldigt gammal bok så det finns säkert saker som redan är bevisade att de inte funkar :)
 
Sv: Lite Tips! smått och gott till alla oss ryttare. LÄS!

  • Det idealiska trädet för hästhagar är valnötsträd. Som alla andra träd ger det skugga men det växer också snabbt och hästarna tycker inte om att gnaga på dess stam. Även fläderbusken är en häck som hästarna heller inte tycker speciellt mycket om att tugga på. Den växer snabbt och håller även myggor borta


Har kollat upp lite, valnötsträd sätter sällan frukt. Vet ej om den är giftig. Stod inget om det :( Tack Lille Skutt iaf!
Men som sagt, boken jag hämtade dessa fakta från är gammal. Så jag skrev upp det som verkade intressant och kanske inget man lär sig på ridskolan. Tror inte att det är en dålig bok men, gammal :smirk:
Så ser ni något som verkar intressant, och vill veta mer så skriv så kanske jag kan hitta något om det i boken.
Annars får ni väl använda eget sunt fönuft :bow:
 
Sv: Lite Tips! smått och gott till alla oss ryttare. LÄS!

En häst som lider av luftvägsproblem ska alltid få sin mat serverad på marken/golvet. När den tuggar gör käkens muskler att de övre luftvägarna töms på slem

Är det så? En häst i mitt stall har problem med hosta och hon får alltid sitt hö i hönät. Kanske kan vara något att tipsa ägaren om i så fall.
Någon som har erfarenhet?
 
Sv: Lite Tips! smått och gott till alla oss ryttare. LÄS!

Är det så? En häst i mitt stall har problem med hosta och hon får alltid sitt hö i hönät. Kanske kan vara något att tipsa ägaren om i så fall.
Någon som har erfarenhet?

jag skulle iaf prova :D det är ju inget farligt som kan skada hästen. skriv gärna om hur det går. om det blir någon skillnad ifall dom provar ;)
 
Sv: Lite Tips! smått och gott till alla oss ryttare. LÄS!

Är det så? En häst i mitt stall har problem med hosta och hon får alltid sitt hö i hönät. Kanske kan vara något att tipsa ägaren om i så fall.
Någon som har erfarenhet?

Det är 'nästan sant'. Hästar har lååånga luftvägar (långa halsar) och är designade för att äta från marken. Då rinner överflödigt slem etc ut (huvudet & näsborrarna lägre än lungorna etc). Dessutom minskar risken för att hästen andas in fallande spill från ett högt satt hönät.

Som 'bonus' så sliter hästen sina tänder rätt om den äter från mark, vilket den inte gör av att äta högt.

Dess atvå ovan ÄR belagda och alltså inte personlig åsikt, utan det finns mer än en studie som bevisar det.

Sen MINA egna helt ovetenskapliga erfarenheter är att det går bra om de äter i max boghöjd med inne i boxen (men marknivå ute). Vissa hästar fungerar inte så bra med att äta på golvet då de drar runt maten för mkt.
 
Sv: Lite Tips! smått och gott till alla oss ryttare. LÄS!

Så det kan förbättras märkbart vid att man tex. sätter en krubba/hink på golvet de äter ur?
Min valack har haft problem med foderstrupsförstoppning och har sedan efter det utan att jag tänkt på det alltid ätit från krubba på golvet och heller aldrig fått tilbaka foderstrupsförstoppning. Kan de ha ngt samband?
 
Sv: Lite Tips! smått och gott till alla oss ryttare. LÄS!

[*]Fiksleverolja eller fodertran är en nyttig fodertillsats. Innehåller D-vitamin som förebygger bristningsjukdommar hos föl och A-vitamin som underlättar nybildning av celler och ger frisk hud och hårrem

Sant vad gäller att A- och D-vit fungerar så. Men fiskleverolja är ingenting hästar äter i det vilda, och JAG tycker man kan fundera på om vi ska ge hästar animaliska produkter??

[*]Fodertran är bra för hästar som är disponerade för fång

Finns inte minsta belägg för. Fodertran är dock bra smörja hovarna med under torra somrar.

[*]Ett tillskott av cirka 100g öljäst/foderjäst om dagen påverkar hästens tarmflora positivt, reglerar ämnesomsättingen och underlättar vid foderbyten

Ang ämnesomsättning och foderbyten så pass, men det är bra för magen ja. Mycket B-vitaminrikt.


[*]Bananer innehåller mycket magnesuim, vitaminer och mineraler. Sägs vara bra mot nervösa hästar

Magnesium kan lugna ja, om bananer är magnesiumrika vet jag däremot inte.

[*]Brännässlor är jätte bra att torka och sedan ge till hästen, även tistlar. Som stimulerar mjölkproduktionen hos digivande ston. (vet inte om det är på gott eller ont)

Det går utmärkt torka nässlor och ge. De påstås vara bland annat blodrenande. Oavsett vilket så tycker hästarna det är smaskens på vintern.


[*]Hjärtat klappar för stallkatten!!

Haha, stämmer här iaf, stallkatten är hästarnas egna lilla gosdejur ;)


[*]Gödselfäckar på skimmlar - Gnida in fläckarna med en bit träkol, sedan borsta bort

Fungerar utmärkt.

[*]En bra grej är att efter ridturen gå av och gå en bit hem (istället för att skritta hela vägen hem) och då lossa på sadelgjorden. Då kommer det in luft under sadeln och tryckpunkterna på hästens rygg släpper (det gör jag nästan alltid)

Alldeles bekräftat och sant. Och inte minst väldigt nyttigt.

[*]Att förebygga gallor kan man linda fuktiga (inte blöta) bandagelindor av ylle efterridturen. De ska sitta på benen minst 4 timmar, egentligen helt till lindorna har torkat. Massage har även bra effekt på gallor

Allt som ökar cirkulationen fungerar, så ja. Bäst fungerar dock gå i stor hage efter ridturen ;)

[*]Öronmassage är bra om hästen tex. har koliksmärtor så lugnar det och får hästen på andra tankar. Genom att knåda och mjukt dra med handen längs örat

Det fnns beröringspunkter i öronen som lugnar ja. (Min valack hamnar i koma av salighet om man drar i hans öron *s*)

[*]Kokade linfrö är bra att ge till kolikhästar (efter ett kolikanfall)

Både och, linfröets slem ger en skyddande hinna i magen, linfrö är till viss del lösande med. Men kolikhästar ska helt bara ha stråfoder efter ett anfall. Linfrö är dock bra att ge förebyggande.

[*]Lök kan föerbygga hosta och även förkylning. En kokt lök med lite honung och en pressad viktlöks klyfta är bra för hästens hälsa

FEL. Nya studier visar att vitlök INTE är bra för hästar och kan ge blodbrist.

[
*]Kamomillte har en lugnande inverkan på både mage och tarm hos hästar och människor

Hästar vetefan, men människor har det en lugnande (om än marginell och placeboeffekten kan diskuteras) verkar.

[*]En häst som lider av luftvägsproblem ska alltid få sin mat serverad på marken/golvet. När den tuggar gör käkens muskler att de övre luftvägarna töms på slem

Sant, men förklaringen är mer än så, genom att huvudet är i marknivå rinner slemmet neråt och transporteras bort. (Huvudet lägre än lungor etc)

[*]Hellre morgondagg än hovfett på hovarna

bekräftat och sant.

[*]Om du blandar avmaskningsmedlet i maten och hästen vägrar äta, beror det oftast på lukten. Stryker du några droppar eukalyptus olja invid hästens näsborrar så blockeras luktsinnet tillfälligt och förhoppningsvis så kommer hästen att äta upp sin mat

Fungerar på folk (dövar luktsinnet alltså) så borde fungera på häst.


[*]Att andas med magen lugnar en häst

Atta ndas 'med magen' lugnar ALLA djur..och människor med =)
 
Sv: Lite Tips! smått och gott till alla oss ryttare. LÄS!

Så det kan förbättras märkbart vid att man tex. sätter en krubba/hink på golvet de äter ur?
Min valack har haft problem med foderstrupsförstoppning och har sedan efter det utan att jag tänkt på det alltid ätit från krubba på golvet och heller aldrig fått tilbaka foderstrupsförstoppning. Kan de ha ngt samband?

Ja det kan ha samband, men behöver inte. Min valack har haft en foderstrupsförstoppning, då åt han från golvet ur hink. han äter kraftfoder i boghöjd sen flera år och har inte haft mer foderstrupsförstoppning. Jag tror dock det var slump & otur att han fick det den gången, svalde fel/satte i halsen helt enkelt.

Men en hosthäst blir def av med mer slem om den äter från mark/golv. Och ALLA hästar utom de med specifika typer av problem ( t ex om de har problem med kroppen så de inte kan ta ner huvudet så långt, föl med bockhovstendens etc och lite annat) mår bäst av att äta från golv/mark, de är designade för det. (men som sagt, MIN erfarenhet är att högst boghöjd går lika bra)

Det är dock inte bra ur något perspektiv att äta från hög foderhäck (som en foderhäck ska sitta, dvs de drar ut mat från botten) eller liknande. Inte bara tänder, slemtransport och så påverkas, utan det är fel ryggställning, fel tuggställning och de riskerar få boss etc från t ex höet i ögonen.
 
Sv: Lite Tips! smått och gott till alla oss ryttare. LÄS!

Tack för svaret :)
Jag har funderat på höhäckar i hagen men kom sedan fram till att det måste vara hundra gånger bättre och naturligare att lägga det i vattenbaljor i stället.
Men det har säker någon påverkan. Jag försöker i största möjliga mån låta mina äta från marken
 
Sv: Lite Tips! smått och gott till alla oss ryttare. LÄS!

Vad kul att ni skriver vad ni vet och vad ni tycker och har provat!
Fortsätt så!
 
Sv: Lite Tips! smått och gott till alla oss ryttare. LÄS!

Har kollat upp lite, valnötsträd sätter sällan frukt. Vet ej om den är giftig. Stod inget om det :( Tack Lille Skutt iaf!
Men som sagt, boken jag hämtade dessa fakta från är gammal. Så jag skrev upp det som verkade intressant och kanske inget man lär sig på ridskolan. Tror inte att det är en dålig bok men, gammal :smirk:
Så ser ni något som verkar intressant, och vill veta mer så skriv så kanske jag kan hitta något om det i boken.
Annars får ni väl använda eget sunt fönuft :bow:


På min mammas valnötsträd finns hur mycket "frukt" (valnötter)som helst. Så visst blir det nötter på svenska valnötsträd.
 
Sv: Lite Tips! smått och gott till alla oss ryttare. LÄS!

Johannesört är lugnande efter anstängning och stress. (vet inte om det räknas som doping)

Såvitt jag vet har man tagit bort johannsesört ur de sk örtblandningaran, för att den orsakat förgiftningssymtom hos häst.

En bra grej är att efter ridturen gå av och gå en bit hem (istället för att skritta hela vägen hem) och då lossa på sadelgjorden. Då kommer det in luft under sadeln och tryckpunkterna på hästens rygg släpper (det gör jag nästan alltid)

Det här är en kul grej, hur bespottad har jag inte blivit för detta. Som islandshästägare har jag blivit skolad att gå sista biten med hästen, detta är något som väckt ont blod i många. Kommentarer i stil med "Har bensinen tagit slut" etc har inte varit ovanliga, förekommer friskt kommentarer om detta även här på Bukefalos.:angel:
 
Sv: Lite Tips! smått och gott till alla oss ryttare. LÄS!

Ja visst är det trist att varje gång bli ifrågasatt och nästan hånad för att man väljer att leda sin häst....före ridpasset, efter det eller ve och fasa om man väljer att gå en promenad med sin häst istället för att skritta en runda uppsuttet...:mad:


Mvh B
som ofta går en promenad med sin pålle ändå och samtidigt tränar kommunikation, "gå fot" etc
 
Sv: Lite Tips! smått och gott till alla oss ryttare. LÄS!

Ja visst är det trist att varje gång bli ifrågasatt och nästan hånad för att man väljer att leda sin häst....före ridpasset, efter det eller ve och fasa om man väljer att gå en promenad med sin häst istället för att skritta en runda uppsuttet...:mad:


Mvh B
som ofta går en promenad med sin pålle ändå och samtidigt tränar kommunikation, "gå fot" etc


Promenader vid hand är ju skitbra ju, särskilt för att jobba med kommunikationen. :bump:
 
Sv: Lite Tips! smått och gott till alla oss ryttare. LÄS!

va?!?!

men det där är ju gammal hästkunskap,hur kan de bespotta sådant?!

dessutom är det väldigt bra för ryttaren..kunde jagså skulle jag,menmen...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 499
Senast: Alazan
·
Träning Nu när jag hittade en ny häst och allt gick så snabbt, kunde vi ej ha kvar min "gamla" häst.. Vi var tvugna att sälja/hyra ut henne...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 262
Senast: Åsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp