Bukefalos 28 år!

Lite undran efter fånganfall

Grazing

Trådstartare
Lite allmän undran om vad som händer efter ett fånganfall har jag. Hästen får ett väldigt kraftigt fånganfall, riktigt dålig var den. Veterinär kommer och ger smärtstillande och hästen ställs på box ett antal veckor (i mitt tycke för kort tid men men) sedan släpps den ut i hage dock utan gräs. Hästen rör sig alltså bra nu med skor på. Hästen är inte kollad med röntgen trots det kraftiga anfallet, inte min häst så jag har inte mycket att säga till om i detta läge, men vill gärna få ägaren att åka in.

Det jag undrar och det jag vill veta lite mera om för att kunna påverka lite mera, efter ett fånganfall som detta som var väldigt kraftigt, om det blivit en rotation, påverkar det hästen även ifall hästen inte har någon puls kvar tex, kan dom ha ont av tex rotation trots att hovarna är kalla? För det är det enda som det gås på här tyvärr, det är om det finns puls och värme, har den ingen puls då har den ingen smärta. Jag är inte kunnig nog att säga så mycket annat egentligen då jag inte kan mycket om rotation och fång osv, hur och om det påverkar hästen smärtmässigt när den inte har någon puls eller värme kvar i hovarna.

Det är främst när det gäller skoning som hästen reagerar otroligt starkt när skorna tas på och av, hästen är normalt sett inte såhär jobbig. Men eftersom hästen inte har puls eller värme i hovarna så ska tydligen inte hästen ha ont, enligt både hovis och ägare iallafall.

Är detta bara ett smärtminne hos hästen eller är det så att hästen kan ha ont efter fång trots bristen på puls och värme? Hur fungerar detta och när blir egentligen en fånghäst smärtfri? Hästen är för övrigt ömfotad barfota vilket ju hästen heller aldrig varit innan, fräsch med skor på dock. I mitt tycke är det självklart med klinik och röntgen men det är det inte för alla.

Någon som kan reda ut lite saker om hur fång fungerar efter att värmen och pulsen försvunnit?
 
Jag hade absolut röntgat efter ett kraftigt anfall. Det låter ju inte som om hovarna mår bra ännu. Och så hade jag sett till att anlita en godkänd hovslagare med stor kunskap och erfarenhet av fång. Men det görs kanske redan?
 
Jag undrar samma sak. Här finns det en häst som fick kraftig fång, fick stå på box några dagar innan ut i sjukhage, vet kollade på den och fick medicin. Men trots långa hovar blev inte hovslagare frågad att komma. Hästen har nu gått över tiden med hovslagare (som vanligt pga ägares ekonomi), haft fång och går nu i hage utan gräs. Han har dock ont, går sällan mer än nödvändigt osv.:confused:
 
Jag hade absolut röntgat efter ett kraftigt anfall. Det låter ju inte som om hovarna mår bra ännu. Och så hade jag sett till att anlita en godkänd hovslagare med stor kunskap och erfarenhet av fång. Men det görs kanske redan?
Ja, hovslagaren ska vara duktig och utbildad, säger dock ingenting egentligen om kunskapen dock har jag lärt mig efter alla år. Och ja, jag tycker också hästen ska till klinik och det är därför som jag vill få reda på hur detta efter fånganfall fungerar, när/om man kan veta när hästen inte längre känner av fånganfallet eller permanenta skador efter fånganfallet.

Tex så finns ju hästar med lättare rotation som fungerar smärtfritt(?) tror jag att jag hört. Och om dom känner av smärta från en rotation/sänkning tex, känner dom av smärta pga inflammationen rotationen ger eller är det för att hovbenet har hamnat som det hamnat och därför avger en viss grad av smärta.

Tänker som tex pålagringar även ifall det är långt ifrån samma sak men det kan ju hästen känna av trots att det inte finns någon tydlig kännbar inflammation att känna av på utsidan så att säga. Kan det vara samma med hovbenet och rotation/sänkning tro?

Det känns bara så dumt för min del att stå och påstå att jag tror hästen har ont när den rör sig bra, dock med skor på men ändå. För mig är det inte bara att hästen reagerar under skoningen, hästen ska inte reagera alls enligt mig, inte på detta sättet. Känns som att jag behöver lite mer info om hur det fungerar egentligen med sänkning och rotation, om det blivit en sänkning/rotation, när försvinner smärtan/värmen/pulsen?

Förstår ju att det är svårt att svara på varför hästen reagerar men om det kan ha med fången att göra så kan jag få lite mera på fötterna när jag tjatar om att dom ska åka in med hästen även ifall hästen rör sig okej för tillfället..med skor på.
 
Jag vet faktiskt inte...

Men om den reagerar vid skoning, och aldrig har gjort det förut, så tycker jag ändå att det är ett varningstecken. Hur ser hovarna ut. Kan man se någon typ av fångränder, eller dylikt?

Är den skodd med sjukbeslag eller med helt vanliga skor?
 
Jag vet faktiskt inte...

Men om den reagerar vid skoning, och aldrig har gjort det förut, så tycker jag ändå att det är ett varningstecken. Hur ser hovarna ut. Kan man se någon typ av fångränder, eller dylikt?

Är den skodd med sjukbeslag eller med helt vanliga skor?
Dom är långa, man ser fångränder också, vanlig skoning med tåkappa. Försökte ju sist att korta ner dom så mycket det gick men det var halvt om omöjligt då hästen reagerade så starkt.
 
Jag undrar samma sak. Här finns det en häst som fick kraftig fång, fick stå på box några dagar innan ut i sjukhage, vet kollade på den och fick medicin. Men trots långa hovar blev inte hovslagare frågad att komma. Hästen har nu gått över tiden med hovslagare (som vanligt pga ägares ekonomi), haft fång och går nu i hage utan gräs. Han har dock ont, går sällan mer än nödvändigt osv.:confused:
Jag hoppas du har anmält detta? Man har som hästägare skyldighet att hålla hästen med hovslagare och övrig vård. Man kan inte välja bara för man inte har råd.... En anmälan kanske kan få hästägaren att vakna upp också och inse att andra ser och märker och framförallt agerar.
 
Jag vet inte men om det finns fångränder så har något hänt i hoven. Det verkar också konstigt om den reagerar när hovslagaren är där och när den går barfota.

Hästar visar ju inte alltid att de har ont så det är nog svårt att veta. Om den känner av det rejält haltar den antagligen eller visar på annat sätt vilket den tycks göra. Utan röntgen är det svårt att säga och också svårt att avgöra om hästen blir bättre.
 
Hästen behöver inte alls ha förstärkt puls eller värme i hovarna för att ha ont. Inte ens i det akuta skedet. Våran hade aldrig varken värme i hovarna eller förstärkt puls när han hade fång men nog hade han ont och nog var det fång ändå. Om hästen reagerar så starkt vid skoning så anser jag att det är riktigt illa. Våran reagerade enbart första gången och det var i det akuta skedet när skorna togs av och tån kortades för att han skulle få lindring.
 
Min enda häst som fick fång såg rätt ok ut på hemmaplan, krånglade inte med hovis osv (boxvila). När jag åkte in och röntgade och de bedövade kota och nedåt så såg jag skillnaden... Hon hade bra mycket mer ont än vad som syntes, trots smärtstillande.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: Habina
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 260
Senast: super
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 810
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 740
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp