Liten bebis och gosiga husdjur

Voeux

Trådstartare
Ni som har eller har haft små bebisar och samtidigt haft husdjur som gärna vill krypa upp och gosa, hur har ni löst det? Bruce sover i dagsläget i sängen med oss, och jag ser framför mig att han hemskt gärna skulle vilja krypa upp i en bedside crib och gosa helst på bebis på nätterna (baserat på att han i dagsläget klättrar in i varenda baby nest och gosig vagn som han ser). Vi skulle såklart kunna stänga ute honom på nätterna, men efter 8 år i sängen känns det inte så roligt. I förlängningen kanske vi kommer ha en hög spjälsäng och då kommer han ju ändå inte in i den. Men i dagsläget kommer vi enbart ha plats med bedside crib eller liknande.

Tänker att Buke kryllar av hund- och kattägare. Har ni några tips?
 
Kanske en sån här? :D Vore ju onekligen hundsäkert i varje fall.


card_large.jpg
 
Hade en katt när första barnet föddes (barn och katter förökade sig sen)
Hon gillade att ligga i barnvagnen innan han var född så vi blev ju varnade att hon skulle lägga sig på bäbisen
När vi kom hem från bb tittade hon lite avvaktande och gick sen därifrån. Vägrade gå in i sovrummet ens, från att alltid sovit i vår säng.
När lillasyster föddes däremot låg hon gärna utsträckt bredvid om bäbis låg i soffan, men var aldrig i varken vagga eller vagnen.
 
Kanske en sån här? :D Vore ju onekligen hundsäkert i varje fall.


card_large.jpg
Vi hade något liknande stående i vardagsrummet, typ denna:
1623069697940.png

Eftersom både ena katten och hunden gärna låg nära i soffan i början tyckte jag faktiskt det var väldigt praktiskt att kunna lägga bebis där. :up:

I sängen hade vi bara ett nest mellan oss, men där la sig aldrig djuren så där har jag inga bra idéer
 
Vi hade något liknande stående i vardagsrummet, typ denna:
Visa bifogad fil 71132
Eftersom både ena katten och hunden gärna låg nära i soffan i början tyckte jag faktiskt det var väldigt praktiskt att kunna lägga bebis där. :up:

I sängen hade vi bara ett nest mellan oss, men där la sig aldrig djuren så där har jag inga bra idéer

Jag tänker att det skulle vara perfekt med ett portabelt litet nest, så kan hen sova i det på nätterna och på dagarna är det smidigt att flytta ut i vardagsrummet så bebis är lite på höjd. Så slipper man ha ögonen på kvick hund som dundrar upp och ner ur soffan. Han är så försiktig och snäll med bebisar, men har som sagt en tendens att vilja ligga och sova, och när han får för sig att vakta (kommer att älska skällande hund som väcker sovande bebis..) så kan han riva av från soffan in en rasande fart.

Men ja, om han inte skulle kunna klättra in i det nattetid så skulle det ju vara helt optimalt. Det kan ju räcka att det har lite högre kanter för då skulle jag ju vakna om han försökte klättra in. Men ja, vågar man lita på att man gör det?
 
Jag tänker att det skulle vara perfekt med ett portabelt litet nest, så kan hen sova i det på nätterna och på dagarna är det smidigt att flytta ut i vardagsrummet så bebis är lite på höjd. Så slipper man ha ögonen på kvick hund som dundrar upp och ner ur soffan. Han är så försiktig och snäll med bebisar, men har som sagt en tendens att vilja ligga och sova, och när han får för sig att vakta (kommer att älska skällande hund som väcker sovande bebis..) så kan han riva av från soffan in en rasande fart.

Men ja, om han inte skulle kunna klättra in i det nattetid så skulle det ju vara helt optimalt. Det kan ju räcka att det har lite högre kanter för då skulle jag ju vakna om han försökte klättra in. Men ja, vågar man lita på att man gör det?

Ja, jag tyckte det var smidigt att man kunde bära med sig korgen och att vi hade ett stativ att ställa den på som var lite ur vägen, även när vi hade besök.

Just det vi har hade jag inte velat ha mellan oss i sängen eftersom utsidan är lite stickig, men annars hade ju det gått med. Första nätterna sov jag så väldigt lätt och kikade på bebis typ varannan minut, så jag hade definitivt märkt det :laugh: Och de flesta baby-sidor har väldigt kort leveranstid om det inte funkar ;)
 
Vår labbe sover i fotändan av vår säng. Helst skulle han sova på kuddarna, men det är han för stor för när vi andra sover samtidigt. Om det bara är en av oss vuxna och ungarna så får han plats :).

Katten gillar vagnen, men sover endast där när det är ledigt. Så inga problem trots att de vill vara med och vara nära alltså.
 
Våra katter skulle aldrig få för sig att ligga i samma säng som bebis, hon är alldeles för oberäknelig för deras smak. Dock vet jag att deras tidigare ägare tränade med aluminiumfolie i spjälsängen innan dom fick barn så de tyckte det var obehagligt att landa i sängen.

En sak att tänka på med att hunden sover i er säng kan dock vara att testa att låta honom sova någon annanstans nån natt innan barnet kommer, i fall det blir så att ni bestämmer er för att samsova, om du inte känner att du litar på att ha både honom och barnet i sängen :)
 
Katterna agerade lite olika. Framförallt en av honkatterna tog barnet till sitt hjärta och blev gärna sängkompis. Hon höll sig oftast till ungens fötter så det funkade bra :) Övriga katter gosade bara med barnet när någon vuxen höll i det.

Hunden, en golden, fick av naturliga skäl inte sova i vagn eller spjälsäng :D
 
Ni som har eller har haft små bebisar och samtidigt haft husdjur som gärna vill krypa upp och gosa, hur har ni löst det? Bruce sover i dagsläget i sängen med oss, och jag ser framför mig att han hemskt gärna skulle vilja krypa upp i en bedside crib och gosa helst på bebis på nätterna (baserat på att han i dagsläget klättrar in i varenda baby nest och gosig vagn som han ser). Vi skulle såklart kunna stänga ute honom på nätterna, men efter 8 år i sängen känns det inte så roligt. I förlängningen kanske vi kommer ha en hög spjälsäng och då kommer han ju ändå inte in i den. Men i dagsläget kommer vi enbart ha plats med bedside crib eller liknande.

Tänker att Buke kryllar av hund- och kattägare. Har ni några tips?
Vi modifierade en ”sänghimmel” så den gick att stänga runt spjälsängen. Stängde med två hårklämmor på natten. Fungerade bra.
 
Vår kvarvarande katt sover gärna i vagnen, men bara om den är tom. Hon sover på min mage men sover gärna i spjälsängen, bredvid bebisen. Hon är 16 och och blind men har fungerat bra. Den katten vi hade när de andra var små (plus denna då) sov Max i fotända på sängen)
 
Vi har två katter som väldigt gärna sov hos W när han var bebis. Dock skulle ingen av dom fått för sig att lägga sig PÅ honom, båda hade stor respekt och tillförsikt och låg liksom mer bredvid och vaktade honom.
 

Bifogade filer

  • A3C74D71-E3EC-4770-829A-F2BEC1FA2C81.jpeg
    A3C74D71-E3EC-4770-829A-F2BEC1FA2C81.jpeg
    72 KB · Visningar: 127
Jag funderade också på om något liknande sänghimmel skulle kunna vara ett alternativ. Ett myggnät över spjälsängen med några pinnar som håller upp det lite högre eller ngt i den stilen.

(Sen har ju i den här familjen spjälsängen bredvid sängen framför allt haft användningsområdet överdimensionerat nattygsbord och bebisarna inte haft något större intresse av att ändra den saken :p )
 
Vi satte detta stativ mitt på långsidan av spjälsängen. Då blir sänghimmeln centrerad i mitten. Vi satte sedan fast himmelen i sängen överallt utom på andra långsidan, där vi hade öppningen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur i hela friden ska man tänka gällande saker till bebisen? Vi vill inte överköpa oss på saker men vissa saker känns ju nödvändiga. Så...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
10 047
Senast: Imogen
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150
Gravid - 1år som mamma! Isaac är drygt 6,5 månad (född 1/1-2010) och det känns som om jag har gjort allting fel. Han är helt klart världens gladaste...
2
Svar
22
· Visningar
2 817
Senast: Pallas
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 321
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp