Liten box?

emma016

Trådstartare
Hej!
Vill inte ha några pekpinnar nu utan bara en uppriktig fråga.

Är i stort behov av stallplats innan hösten och stallplatser växer tyvärr inte på träd. Har nu hittat en helt perfekt stallplats, granne med mig själv dessutom!
Dock är boxen i fråga 2,2x3, till mina 168cm häst. Han är dock väldigt kort i kroppen, men ändå. Hästarna är ute 24/7 på sommaren och ute mellan 7-21 på hösten/vintern.

Skulle detta fungera?
 
Nej! Det är en alldeles för liten box till en häst av den storleken!
Din häst behöver 9 kvadratmeter box, enligt djurskyddslagens måttbestämmelser.
6,6 kvm räcker till en C-ponny...
29493
 
Nej det är alldeles för litet. Djurskyddslagens mått är minimimått, dvs. det absolut minsta du får lov att ha och djurskyddslagarna finns av en mycket god anledning, för djurens välfärd! Mina d-ponnyers boxar är på 11 kvm. Jag anser att de är lagom stora till dem. Mindre hade jag absolut inte velat ha trots att mina är ute mer än din skulle vara.
 
Hej!
Vill inte ha några pekpinnar nu utan bara en uppriktig fråga.

Är i stort behov av stallplats innan hösten och stallplatser växer tyvärr inte på träd. Har nu hittat en helt perfekt stallplats, granne med mig själv dessutom!
Dock är boxen i fråga 2,2x3, till mina 168cm häst. Han är dock väldigt kort i kroppen, men ändå. Hästarna är ute 24/7 på sommaren och ute mellan 7-21 på hösten/vintern.

Skulle detta fungera?
Kan kan du kanske, men ta med dig ett skohorn så du kan få in hästen.

Sen har vi haken att det är olagligt, vill du ha hästen olagligt? Och vill du stå i ett stall där stallägaren tycker det är okej med uppenbara olagligheter? Är det någon som anmäler så lär du åka ut ändå. Minimireglerna handlar inte om väl tilltagna ytor utan om just minsta tillåtna. Det är många som tycker storleken är snålt tilltagen som det är.
 
Efter att ha haft en häst som rullat fast (trots laglig storlek på box) så skulle jag aldrig någonsin våga låta en häst stå i någonting som är i närheten av att vara för litet.
Rulla fast är värsta mardrömmen. Våra hästarrullar sig alltid i boxen efter arbete. Ingen lämnar stallet förrän hästarna är fädigrullade. Har man varit med om det en gång så är man alltid medveten om risken. Våra ponnies står i storhästbox av just den anledningen att stallchefen varit med fastrullad häst.
 
Rulla fast är värsta mardrömmen. Våra hästarrullar sig alltid i boxen efter arbete. Ingen lämnar stallet förrän hästarna är fädigrullade. Har man varit med om det en gång så är man alltid medveten om risken. Våra ponnies står i storhästbox av just den anledningen att stallchefen varit med fastrullad häst.
Ja, det är extremt obehagligt. Jag hade ändå turen att det var en tvååring som var lätt i kroppen och dessutom sansad mentalt så det gick enkelt att dra loss henne. Men en stor häst och liten box gör det ju förutom större risk för hästen att fastna även helt livsfarlig att försöka få loss den eftersom man inte kan hoppa iväg speciellt långt om den börjar sprattla.
 
Hej!
Vill inte ha några pekpinnar nu utan bara en uppriktig fråga.

Är i stort behov av stallplats innan hösten och stallplatser växer tyvärr inte på träd. Har nu hittat en helt perfekt stallplats, granne med mig själv dessutom!
Dock är boxen i fråga 2,2x3, till mina 168cm häst. Han är dock väldigt kort i kroppen, men ändå. Hästarna är ute 24/7 på sommaren och ute mellan 7-21 på hösten/vintern.

Skulle detta fungera?

En spilta med de måtten är laglig. Klarar ni takhöjden i stallet? Den ska vara 1,5 gånger hästens mankhöjd räknat i bäddens ovankant.
 
Uppriktigt sagt, nej - även om det hade varit lagligt så hade det inte varit lämpligt. Om hästen skulle rulla fast i boxen så vill en ha lite utrymme att manövrera på för att få upp den - en vill inte behöva plocka ner boxväggar i det läget.

Min häst är lägre i mankhöjd än din, och kort och ädelt byggd - en nätt liten häst med långa ben. Hon står i en betydligt större box än så. I vintras rullade hon fast mot stallets yttervägg, och det krävdes två personer för att få loss henne. Hade inte jag kunnat komma, så hade det troligen krävts fler för att göra på ett annat sätt (det är en stor risk att klättra in mellan hästben och vägg. Vi litar på varandra och hon höll sig helt still, men jag räknar inte med att nån annan ska göra så!). Hade det dessutom varit trångt i boxen så hade det inte varit kul. Hade det varit trångt och hästen börjat sprattla/sparka och ha sig, hade det blivit farligt.

Som spilta skulle det väl möjligen kunna fungera, förutsatt att det finns/ordnas vettig uppbindning. Men det hänger ju isf på stallägaren, att hen är ok med det. (Jag hoppas innerligt att hen inte skulle acceptera att ställa hästen i den boxen som just box.)
 
Senast ändrad:
Kan kan du kanske, men ta med dig ett skohorn så du kan få in hästen.

Sen har vi haken att det är olagligt, vill du ha hästen olagligt? Och vill du stå i ett stall där stallägaren tycker det är okej med uppenbara olagligheter? Är det någon som anmäler så lär du åka ut ändå. Minimireglerna handlar inte om väl tilltagna ytor utan om just minsta tillåtna. Det är många som tycker storleken är snålt tilltagen som det är.
Jag tänker också att en stallägare som är okej med sådant kanske inte är så noga med annat som regleras i djurskyddslagen heller, som luften i stallet t ex.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Solis
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 952
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 955
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp