Liten (eller vid närmare eftertanke kanske ganska lång...) gnälltråd i v. 17...

MittNyaJag

Trådstartare
16+5 eller vad ni nu vill...

Jag är så leds. Jag har ont överallt. Var ute och red i går, vallade kor och satt i sadeln ganska länge. Det i samband med livet iövrigt resulterade i en makalös ryggvärk.
Inatt har jag knappt sovit och när jag sovit har jag drömt mardrömmar. Jag drömde att mormor dött och att jag hittade henne i sängen och fick lov att ringa hem mamma från kursen hon varit på måndag-onsdag. Sedan drömde jag att jag vaknade... Bara för att vakna till en värld där min ponny dött och min kanin (som brutalt mördades tidigare i år...) hade dött... Denna gång en naturlig död dock, men han låg i en byrålåda... Jag vaknade av att jag pratade i sömnen och viftade omkring...

Väckarklockan ringde halv sju och jag var näst intill tröttare än vad jag var igårkväll. Ont i ryggen och nacken. Klarade inte av att äta just någonting, en halv tallrik fil fick jag i mig... Lyckades vara på jobbet halv åtta iallafall men insåg efter ett tag att det inte skulle fungera och fick gå hem vid tolv. (privatstäd, mycket lyft med tex dammsugare och grejjer...)
Då var jag iallafall hungrig och lagade mat och åt. Somnade på soffan vid 13 och vaknade vid 15.30. Bättre i ryggen men fortfarande ont i nacken.
Kan knappt ha kläder på mig heller... Om byxorna trycker på magen mår jag illa, sitter de för långt ner och trycker på korset får jag ont i ryggen, upp till skulderbladen... Blev spyfärdig av trycket som BH'n gav på axlarna. Likaså när jackan/halsringningn på tröjan trycker på nacken... Normalt? säkert...

Mamma kom förbi när hon kommit hem från kursen och när jag pratade med henne kom jag ungefär tre meningar innan jag brister ut i gråt... vilket jag för övrigt gjort hela dagen så fort jag varit antingen ensam eller pratat med kärleken på telefon...
Ringde till kärleken nu och frågade om han kunde köpa ost på vägen hem, i något skede lät jag väl antagligen tvär (konstigt när man har ont...) och han ursäktade sig för att han frågat om vad det nu var. Det leder ju såklart till att jag gråter. När vi lagt på telefon eskalerar gråtandet och jag hulkar och gråter till jag kräks.

Nu har jag ätit en toast och försöker dricka te. Det spöregnar ute och det är ungefär så det känns i hela kroppen. Hur jag ska orka jobba imorgon vet jag inte. Jag måste dessutom jobba med en människa som jag inte hör vad säger. Hon är hemskt dålig på svenska och jag måste fråga fyra gånger innan jag förstår vad hon menar... Det får en verkligen att känna sig bättre... *suck*

Mamma skulle leta reda på journaler och anteckningar sen hon var gravid. Frågade om hon haft foglossning eller nått... Ska ju lyckas genomföra tre helgkurser med hästen nu på fyra veckor.... Ska bli hysteriskt roligt men det känns som om det kan bli jobbigt...
Jag vill bara på ultraljudet och se så att Den mår bra därinne. Så sjukt orolig eftersom jag inte märkt några livstecken... Även om jag vet att vissa inte känner någonting förens långt efter vecka 20 så vill ju JAG göra det. :grin::crazy:

Nu gråter jag igen... well well... Jag har skrivit av mig lite iaf. Någon kanske känner igen sig och kan övertala mig om att jag är normal. ;) :crazy::confused::)
 
Sv: Liten (eller vid närmare eftertanke kanske ganska lång...) gnälltråd i v. 17...

*tycker synd om dej*

Du är helt normal. Men du ta det lugnt med foglossningarna, man kan få problem långt efter graviditeten om man inte tar det lugnt när man har ont i dem.

Vilken hemsk dröm du hade! Och vad hemskt att någon mördat din kanin!

Kramar
 
Sv: Liten (eller vid närmare eftertanke kanske ganska lång...) gnälltråd i v. 17...

Har inte ont i fogarna/höfterna nu (eller, ännu), men tänkte kolla hur mamma har haft det, "för säkerhets skull"...
Nu är det mest nacken som mördar mig...
Ska gå och lägga mig nu och hoppas på att må bättre imorgon...

På något vis känns det bättre när man får beklaga sig och se att någon bryr sig/läser... :)
 
Sv: Liten (eller vid närmare eftertanke kanske ganska lång...) gnälltråd i v. 17...

klart det känns bättre när man får klaga av sej lite. Man vill ju inte känna sej "sjuk" för man är ju inte sjuk, bara lite gravid! :D
 
Sv: Liten (eller vid närmare eftertanke kanske ganska lång...) gnälltråd i v. 17...

Precis! jag är ju bara lite gravid!
Jag vill ju inte må illa, det "bara blev så"!!! :D

natti natti buke. :)
 
Sv: Liten (eller vid närmare eftertanke kanske ganska lång...) gnälltråd i v. 17...

Jag fick foglossningar redan i v.12, var sjukskriven på 50% v. 14-18 och stog sen ut till v. 26 eller 28 då jag gick på HP. Som tur var vi många på jobbet då så jag kunde gå hem när jag ville (inte orkade mer)

Illamående klarade jag mig ifrån *phu*

Foglossningarna höll väl i sig i ca 9 månader efter förlossningen, nu känner jag inte av de längre :bump:

Har du ett jobb med lyft och oergonomiska arbetsställningar? Har du så du kan gå och lägga dig och vila när du behöver? Be om att bli omplacerad redan nu. Går inte de så får din arbetsgivare stänga av dig (ja de låter hemskt) med hjälp av arbetsmiljöverket. De var så jag fick närmare 90 dagar med HP istället för de normala 60 eller vad de är.
 
Sv: Liten (eller vid närmare eftertanke kanske ganska lång...) gnälltråd i v. 17...

Har inte ont i fogarna/höfterna nu (eller, ännu), men tänkte kolla hur mamma har haft det, "för säkerhets skull"...
Nu är det mest nacken som mördar mig...

Men ryggontet kan garanterat ha med foglossningar att göra.
Och eftersom foglossningarna ju orsakas av ett hormon som mjukar upp fogarna, så kan man ju tänka sig att det påverkar även andra leder än just de i bäckenet (spånar bara).

Själv är jag i v 36 och "soffbunden" p.g.a. foglossningen. Jag klarar 1/2 timme i stallet morgon och kväll, ridit har jag inte gjort sen v 28. Sover bra gör jag bara om jag tagit en Panadol just före läggdags, annars vaknar jag så fort jag rör mig....:mad:
Tur att Buke finns och att det är OS på tv!;)

Bebisen får gärna komma när som helst nu.....
 
Sv: Liten (eller vid närmare eftertanke kanske ganska lång...) gnälltråd i v. 17...

:

Har du ett jobb med lyft och oergonomiska arbetsställningar? Har du så du kan gå och lägga dig och vila när du behöver? Be om att bli omplacerad redan nu. Går inte de så får din arbetsgivare stänga av dig (ja de låter hemskt) med hjälp av arbetsmiljöverket. De var så jag fick närmare 90 dagar med HP istället för de normala 60 eller vad de är.

Jobbar extra, timvikarie eller nått, på en (underbemannad) städfirma. Lyft är det mest hela tiden, dammsugare, skurhinkar... Låter kanske inte tungt men känns på väldigt när man ska bära allting fram och tillbaka mellan bil-kundens hem-bilen-firman... Vilorum finns inget. Det är snarare 150%'s tempo som gäller för att hinna städa på utsatt tid och inte komma försent till nästa kund... Skulle jag begära ett vilorum skulle jag nog snarare få gå ut och sätta mig i en bil en stund, eller få åka hem och inte komma tillbaka...
Gick på ett semestervik. på industristäd (Leksandsbröd! ;)) i två veckor där det var mest toalettstäd och golvvård. Det kände jag inte alls av i ryggen/kroppen trots att gick säkert närmare en mil om dagen och sköt en städvagn/skurmaskin framför sig... Mest för att jag fick ta det i det tempo jag klarade av och kunde sätta mig när jag behövde det. Var det segt någon dag kunde jag ju bara gå långsammare. När jag sedan kom tillbaka till privatstäd jobbade jag en halvdag och fick genast ont i ryggen...

I morse ställde jag väckarklockan extra tidigt för att ge kroppen en chans att hoppa igång. Jag vaknade däremot långt innan klockan och har kräkts som en gris sedan dess. Ringde till jobbet. De får fasen fixa det utan mig idag... Troligen satt jag dem i skiten men egoistiska jag känner att MIN kropp är viktigare än att städa hos fullt friska människor som kunde ha städat själva... *bitter och aningens bitsk*
 
Senast ändrad:
Sv: Liten (eller vid närmare eftertanke kanske ganska lång...) gnälltråd i v. 17...

schhh! säg inte sådär! Jag är ju bara lite gravid, jag vill inte bli soffbunden på riktigt! Även om jag ligger väldigt bra i soffan mest hela tiden nu oxå... :angel:

Tänkte ta mig till mamma och bada badkar idag. Nacken/ryggen känns betydligt bättre idag, men jag har ju inte "rört" på mig i någon utsträckning ännu...
 
Sv: Liten (eller vid närmare eftertanke kanske ganska lång...) gnälltråd i v. 17...

Vattengympa i varmt (32 gradigt;)) vatten samt att bada bastu är faktiskt det som känns bäst just nu. Badkar har vi tyvärr inget, vore nog skönt det också :d.
 
Sv: Liten (eller vid närmare eftertanke kanske ganska lång...) gnälltråd i v. 17...

Spelar ingen roll vilken typ av anställingsform du har. De ska följa de ändå.

Jag tog inte mina foglossningar på allvar och fortsatte rida hela graviditeten, och efteråt blev det 1000 ggr värre.

Är du så illamående att du kräks "hela tiden" så kan du faktiskt bli sjukskriven. Vet fler som blivit de.

Här har du föreskriften för gravida och ammande.

Lite ur den som du ska ta upp med din chef:

2. Belastningsergonomiska faktorer
särskilt
– manuell hantering av laster som innebär risker, särskilt för ländryggen,
– arbetsrörelser och arbetsställningar,
– förflyttningar inom eller utanför arbetsstället,
– fysisk uttröttning och annan fysisk belastning.


Jag vet inte vad du använder för rengöringsmedel.

4. Kemiska ämnen
om det är känt att de skadligt påverkar gravida kvinnors, fosters eller ammade barns hälsa, särskilt
– ämnen som är klassificerade och försedda med riskfraser som anger att de är cancerframkallande,
reproduktionsstörande eller mutagena,
– kvicksilver och kvicksilverföreningar,
– mitoshämmande ämnen (t.ex. vissa cytostatika),
– kolmonoxid,
– kemiska ämnen som är skadliga när de tas upp genom huden.

Sen de med vilorum:

Vilutrymme
10 § Arbetet för gravida eller ammande arbetstagare ska ordnas så att det finns möjlighet för dem att under lämpliga
förhållanden tillfälligt kunna vila i liggande ställning på arbetsstället.
 
Sv: Liten (eller vid närmare eftertanke kanske ganska lång...) gnälltråd i v. 17...

Mår illa så jag kräks hela tiden gör jag ju inte, har faktiskt mått riktigt bra i två veckor... Morgonen idag var dock en pärs. Nu ärdet bättre dock. Mest trött i ryggen.

Skolan börjar igen till veckan så jag kommer inte jobba så mycket framöver. En eller eventuellt två dagar i veckan vid behov... Fördelen med att gå på timmar är ju att man faktiskt kan tacka nej, även om det kan vara svårt ibland.
Chefen på jobbet har jag faktiskt aldrig träffat, men arbetsledarna har jag rätt bra kontakt med och de brukar "ta hand om mig" och har låtit mig gå halva dagar när jag kännt att jag behövt gå hem.


Tackar för googlande dock! Det kan vara väldigt bra att veta/ha läst!!!
 
Sv: Liten (eller vid närmare eftertanke kanske ganska lång...) gnälltråd i v. 17...

De var faktiskt inget googlande, de fick jag förra året när jag sökte HP ;-)
 
Sv: Liten (eller vid närmare eftertanke kanske ganska lång...) gnälltråd i v. 17...

För en del fungerar akupunktur för ryggen. Min kiropraktor sa senast att hon kan kiropraktera under hela graviditeten och det hjälper ofta bra mot foglossningar. Hon är iofs ingen vanlig kiropraktor, det heter McTimony kiropraktor och är mjukare än vanliga.

Men man ska ändå ta det lugnt eftersom ligamenten är uppluckrade. Annars kan du få problem långt framöver...
 
Sv: Liten (eller vid närmare eftertanke kanske ganska lång...) gnälltråd i v. 17...

Jag ska ta det lugnt. Om en månad! :D
*prata snällt med kroppen och lova guld och gröna skogar om den mår bra en månad till*
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 985
Senast: Sel
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 436
Senast: Ramona
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 592
Senast: alazzi
·
Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
21 813
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp