Bukefalos 28 år!

Liten fågel

majola

Trådstartare
Idag när min kompis S och jag gick hem från ridskolan så upptäckte hon en liten fågel som sprattade på marken. Den hade snott in ena benet i någon sorts vadd. Vi lyckades pillra bort vadden men den kunde inte flyga (en tån ser ut att vara skadad, fast det borde väl inte påverka flygningen?).

Jag trodde att den kanske var trött efter att ha kämpat så länge men S menade att vi ju absolut inte kunde lämna den där. Jag föreslog att hon skulle ta med den hem i så fall. Men hon tittade så förebrående på mig at det till slut blev jag som kom hem med fågeln. jag gillar ju inte ens fåglar något vidare. Fast den här är rätt söt.

I alla fall. Jag har satt den i gerbilernas transportbox med en skål vatten och en skål med havregryn och undulatblandning. Det piper och hoppar runt lite. Till en början var den väldigt nervös och satt med huvudet på sned hela tiden, men nu när jag tittade till den såg den mer "normal" ut, trippade runt i buren och så.

Jag hoppas kunna släppa ut den imorgon (om min teori om utmattning och chock stämmer). Funkar den här maten så länge eller ska jag lägga in något mer? Hur ska jag kolla om den kan släppas ut? bara öppna buren och se om den kan flyga iväg?
 
Uppdatering

Så här blev det:

Vi försökte mata den med undulatfrö och uppblött kattmat, men den ville inte äta. :( Varken jag eller pojkvännen har någon vana av fåglar så att få upp näbben på en liten sparv som slingrade sig gick bara inte.

Den bodde i gerbilernas transportbur under natten och igår morse satte jag ut den på terassen på en handduk och lade lite mat bredvid. Där sprattlade den omkring under dagen, försöke flyga med fick inte alls till det. När sambon kom hem på kvällen så låg den helt utmattat bredvid handduken. Han försökte mata, men den ville inte ha. Då var vi rätt säkra på att den inte skulle klara sig.

Under natten sov den inne i en glassburk (tom förstås) och imorse satte jag ut den med lite mat igen. Kollade til den med jämna mellanrum på förmiddagen och efter ett par timmar fick jag se ett ganska lyckat flygförsök (klarade ca en halv meter). Den satt mer upprätt och såg lite piggare ut. När sambon kom hem från jobbet var den borta! Vi har just inga katter i området och jag tror inte att rovfåglarna tar sig så när in bland husen, så förhoppningsvis har den själv klarat att flyga bort. Vi har ställt ett fat med mat ute ifall den skulle få för sig att komma tillbaka. ;)
 
Sv: Uppdatering

Vad var det för sorts fink? Om det var en insektsätare så kan det förklara varför den inte villa äta maten ni gav den. Oftast kan man se på näbbens form vad fågeln vill äta: bred näbb: frön, smal näbb: insekter.
 
Sv: Uppdatering

Vi tror att det var en sparv. Den var lite brunaktig. Tyvärr har vi ingen fågelbok och är verkligen inga ornitologer så helt säkra är vi inte.

Vi bjöd den på både kattmat och undulatfrö (mest hirs) och lite solrosfrö coh jordnötter (men det var nog för stora bitar för den).

Man får väl aldrig veta hur det gick, men åtminstone gjorde vi vårt bästa och det fanns inga spår av strid på terassen (fjädrar eller så) så jag tror inte att den blev tagen av ett rovdjur.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp