Liten fråga och massa gnäll.

TryMe

Trådstartare
I slutet av juni började min högra handled krångla. Jag trodde först att jag bara hade legat på den när jag sov eftersom det kändes så. En vecka gick och det började göra riktigt ont, och sen började det kännas likadant i vänster handled också :confused:

Under en månads tid har jag haft kontakt med min VC tre gånger, resultatet av dessa samtal har varit att jag har knaprat ipren och voltaren i två omgångar (ej tillsammans) samt vilat helt från träningen. Jag får ingen läkartid eftersom de anser att det inte är lönt? Läkaren kommer tydligen säga samma sak som sköterskan, så det är slöseri med tider att jag går dit.

VC tror att det är en inflammation i handleden, och det låter mycket rimligt. Jag är dock inte överförstjust i tanken på mer Voltaren mm eftersom jag har Crohns sjukdom och helst ska undvika sånt... Vänster handled blev bra efter första omgången Ipren.

Men! Till poängen!

Idag ringde jag 1177 eftersom det är lördag och jag inte vill sätta mig på akuten i onödan. Min handled har nu varit värre de senaste 3 dagarna än den varit under hela perioden. Igår och idag har handleden börjat "hoppa ur". Precis som att en av de mindre lederna hoppar upp och lägger sig på de andra (?) och jag måste ta med andra handen och "skjuta tillbaka" för att det ska bli ok igen. Detta gör förbannat ont :arghh: (Jag vet inte om handleden kan hoppa ur led, har försökt googla men hittar ingen, så får beskriva det som så så länge)

Sköterskan på 1177 sa till mig att ringa en jour som min vårdcentral har på helger, så att jag kan få hjälp eftersom hon ansåg att den nivå av smärta jag har nu samt "hoppa ur"-saken borde tittas på. Jag ringer då jouren och får i princip ett "stå ut, det här är inte akut".

Nej, jag vet att detta inte är akut, jag sitter ju trots allt inte på akuten. Men jag har nu pratat med min vårdcentral 3 ggr, och det har klargjorts av de att en läkare inte kommer ge ett annat utlåtande IRL än en sköterska över telefon. :banghead:

Så min fråga är: Hur hade ni gjort?
Väntat tills på måndag, ringt och tagit fighten och envisats med att få en tid?
Eller struntat i VC och gått till sjukhuset och satt sig på deras akutmottagning?

Idag har jag förbannat ont och jag har försökt sätta upp håret 4 gånger utan att lyckas eftersom handleden hoppar ur. Gaah :arghh:
 
Om den hoppar ur led så ofta så skulle jag satt mig på akuten. Men tagit med nåt att äta och läsa, eftersom de kommer ta annat före som är mer akut. Sen får du visa hur den gör!
 
Om den hoppar ur led så ofta så skulle jag satt mig på akuten. Men tagit med nåt att äta och läsa, eftersom de kommer ta annat före som är mer akut. Sen får du visa hur den gör!

Tack för svaret.
Var inom akuten en runda och blev kollad av sjuksköterska. Enligt henne så var det inte lönt att skicka mig vidare till läkare och röntgen, eftersom min VC redan hade påbörjat detta så måste de göra uppföljning och boka röntgen osv, och om jag hade gått vidare till läkare på akuten så hade de börjat från början med ipren/voltaren som VC redan har gjort.

Så måndagmorgon blir det VC :cautious:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 097
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 066
Senast: tornblomma
·
Kropp & Själ Hoppas någon sjukvårdsutbildad kan tänka sig att svara här. Jag kan givetvis ringa 1177 också, men eftersom detta inte är något...
Svar
6
· Visningar
2 135
Senast: blommma
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 429
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp