liten fundering

T

Tomaten

Hur tätt bör man ha stolparna i en hage?
hur lyder regeln för sommarbete hektar per häst?
:) :)
 
ingen som har nån uppskattning om vad ni har för avstånd i era hagar??
 
Jag brukar ha 5-6 steg mellan stolparna.
Sommarbete bör väl vara minst 1 hektar per häst tror jag iallafall.
 
Om man bygger en permanent hage så brukar jag ha ca 7 steg mellan stolpen, är det en beteshage som ska användas ca 2 månader så brukar jag ha upp till 15 steg mellan stolpen. Sen beror det ju på vad man har för häst, mina är inte särskilt rymmningsbenägna och har respekt för tråden så då går det med långt emellan (bete).
 
ok, jag förstår direkt att dina och mina steg INTE är lika långa för när jag måtar steg till hagen är mina steg en meter, för 15 meter har du väl inte,eller?kan du försöka omvandla så gott det går?
 
För permanenthagar har jag haft 4-5 meter mellan stolparna och i sommarhagarna upp till 8-9 meter beroende på hur terrängen sett ut. Är det ex. en häck på andra sidan staketet behöver stolparna inte stå så tätt.
 
vi har ca 3 meter mellan stolparna i hagarna. spelar ingen roll om det är permanetnt eller inte. det ser prydligare ut och det är lättare att spänna banden om stolparna sitter tätare + att jag har fått för mig att det skulle hålla bättre om hästarna springer emot :confused:
 
Har 3 meter emellan stolparna, och 1 häst per hektar på sommarbete ska det vara enligt "böckerna". :)
 
Det där med att hålla bättre har fokl sakt till mej oxå. Vet dock inet om de e sant? Men jag tycker då att det borde va de. :confused:
 
ja jag har också hört att det ska hålla bättre. men jag vet inte om det stämmer men jag tycker iallafall att det ser mycket stabilare ut med flera stolpar än med väldigt långt avstånd mellan..
 

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
622
Senast: Blyger
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 664
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 466
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp