Liten gaffelbandsskada kanske.

C

Camarotheking

Vår gamla travhäst som är 18 år var svullen i ett bakben när han kom hem från betet för två veckor sen.Det kom fram att de som ridit honom hade ridit typ intervall jobb på rakbanan med mkt trav.När han slutade trava gjorde han det för att han inte höll för den typen av arbete längre så jag blev mäkta arg.Hur som helst bad jag min kiropraktor kolla på honom när hon ändå kollade mitt halvblod.Hon sa att ngt var det, kanske en gaffelband skada. Jag fick panik.Det var ju det benet som alltid krånglat med gaffelbanden när han var aktiv.Ringde vetrinär, sa att jag ville att han skulle se om det var allvarligt osv.En häst som är 18 år kanske det inte är "värt" att ge åtta månaders vila.Vi har honom utlånad till grannen som betalar allt och man kan inte begära det av dom heller.Hur som helst kom vet.Han kände och sa att det nog var en liten gaffelbandsskada.Vi sprang med honom och han var en halv grad halt.När jag berättade att han haft gaffelbandsskador sa vet att det inte ens var säkert att det var det nu utan att det var den gamla skadan han kände. Oavsett var han inte ett dugg orolig utan sa att han skulle vila med lindor på båda bak till svullnaden gått ner.
Jag blev hemskt lättad, vi har ju fött upp honom själva och han är piggare än de flesta.

Iaf till frågan.Nu har det gått två veckor och han är lika svullen.Ngn som vet hur länge ungefär det kan beräknas ta?
Jag ringer och är hysterisk till vet ofta och det är aldrig ngt allvarligt*s*
Jag ska prata med honom så fort jag ser honom men ge gärna era råd ändå.
 
Först - få gaffelbandet ultraljudat! På plats om någon kan, annars på klinik.

Min valack fick en gaffelbandsövertänjning i hagen (jagad, halkade i full galopp och mer behövde sinte).

Svullnade väldigt, och vet som kom ut kunde inte utesluta fraktur eller fissur. Kollades på klinik dagen efter och inget brutet, men en gaffelbandslövertänjning, en liten blödning på gaffelbandet pga yttre våld och mjukdelsskador runt omkring. Boxvila två veckor, quadrisol fem dagar. Sen å.b., bättre men inte bra, så två nya veckor på boxvila, men nu med skrittpromenader. Hästen mycket bättre men halt nu och då, så han fick 4 veckor till boxvila med skrittpromenader vid hand, och sen ÄNNu en månad i hage (skrittmotion i hagen bara, skulle inte springa). Sen sattes han igång saaaaaakta och var fräsch.

Dock är han fortf öm för tryck rakt på gaffelbandsfästet men syns inget på UL, men han kan ha ärrvävnad som irriterar lite.

Så, in och kolla på klinik, det behöver inte vara en gaffelbandsskada, men om det är det så är det bra att veta HUR skadat och var skadan är på gaffelbandet. och är det inte gaffelbandsskada så kan du ju få senor UL:ade och benet röntgat. Det KAN vara en spricka också eller en griffelbensfraktur t ex..
 
Men..Skulle inte min vet säga det som du säger om han trodde det fanns risk för ngt sånt?Jag uttryckte ju verkligen min oro och han är jätte duktig?Jag menar..han fick ju inte ngt smärtlindrande eller liknande ens.

Jag vet inte vad jag ska tro....?
 
Även veterinärer är människor som kan begå fel. Och jag tror absolut inte din veterinär "hållit inne" med något han tror. men han var ju inte heller säker på gaffelbandsskada, och det är lika bra att få det kollat. Och även om vet har rätt och det är en gaffelbandsskada så går det inte att säga något om konvalescens förrän man vet HUR skadat gaffelbandet är.

Så, klinik på måndag, eller om vet kan ultraljuda på plats. Annars kommer du bara få vänta och se, vänta och se och vänta mer och se =/
 
Jag väntar och ser och pratar med min vet igen.
Vi har tio mil till närmaste klinik så jag är glad om jag slipper.
Han är ju knappt synbart halt så jag tror inte att han har spec ont.
 
Jag har haft en häst med gaffelbandsskada som var väldigt långdragen. Hon fick tas bort av andra orsaker men det är tveksamt om hon hållt pga gaffelbandet.

Hon var aldrig märkbart halt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 120
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 410
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 670
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp