Liten insider berättelse

Hazel

Trådstartare
En berättelse om vår Stäppvaran Tösen. Och en berättelse om hur illa vissa reptiler sköts. Med folk som slutar mata för att den ska hålla sig liten eller struntar i värme och ger dom kattmat :crazy:
Ska försöka leta fram en bild på Tösen med. Så ni får se hur hon såg ut när hon va i livet.

En tös, en tös till Max.
[2005-07-17]


Jag har alltid sagt att folk, dom är inte kloka igentligen, Tösen är bara ett till bevis på att det är så det är. Vad har hon någonsin gjort för ont? växte hon för fort? eller var det bara bristande intresse som plötsligt gjorde det ok att sluta mata henne?

Det finns få saker som gör en så förbannad som när folk inte kan ta hand om sina djur. Hur man kan göra ett djur illa, som aldrig någonsin förstår vad de gjort för fel är över mitt förstånd. När vi köpte Tösen hade vi ingen aning om hur illa det var.


Tösen är en stäppvaran. Hon är ca 80 cm lång, lika lång som vår hane. Och väger inte ens hälften av vad han gör. Och då har hon ökat i vikt. Folk brukar fråga oss om hon lever... Och ja det gör hon. Om än kanske ganska knappt. Ofta funderar jag på om det är lika illa att låta henne fortsätta leva som det var illa av hennes ägare att sluta ge henne mat. Tösen kan inte gå ordentligt. Då hennes ryggrad är sne, detta antagligen pågrund av att hon gått i ett terrarie där hon inte kunnat sträcka sig medans hon växte. När Tösen ligger på marken ser man hennes ryggrad enda ut i svansstippen. Något är fel även inuti Tösen, för hon kan inte äta ordenligt, på den tid det tar Max att sätta i sig en kyckling får hon inte ner en pinkis. Men viljan finns där när hon känner blodslukten och försöker tappert få tag i sitt byte.


Tösen älskar att duscha. Bada är inte roligt. Men duscha är skönt, hon sträcker på sig försöker få huvudet direkt i vatten strålen. Ibland dricker hon lite, men oftast så blundar hon bara.


Ibland när jag tittar på Tösen så vet jag om att igentligen borde det vara bättre för henne att somna in. Att inte behöva kämpa för att få i sig minst föda eller att lyfta magen från marken. Jag vet inte om hon lider, det ser inte så ut när hon står i badkaret och njuter av det ljumma vattnet som strilar längs med ryggen. Men det kan man omöjligt veta. För frisk blir hon inte, inte ens med all mat och alla vitaminer i världen.


Jag antar att det handlar en del om egoism i detta fallet, jag vill se henne må bättre, men hur länge ska man kämpa? när är det moraliskt rätt att låta ett djur somna in? när man inte vet om det mår dåligt eller bra? Den dagen Tösen lämnar vårt hem, om det blir av "naturlig" orsak eller inte så kommer jag sakna henne. Hon som alla andra djur är en stor personlighet. Och att någon gjort henne så illa att vi aldrig få se henne frisk gör mig fruktansvärt arg.


Ta hand om era djur, och gör det ordentligt. Jag yrkar på livstid för djurmisshandel!
//Johanna


ANDRA ARTIKELN

Tösen är borta
[2005-10-11]

Tösen är numera i varanhimmelen.. Jo jag är så löjlig så att jag faktiskt kan tro att det finns ett ställe där även alla varaner kan gå ordentligt och inga byten är för svåra att fånga. Jag tror sällan på himlen det får jag nog påstå, men visst tröstar det lite om man kan tro på att dom kommer till ett bättre ställe?

Tösen, vår varanflicka (läs tidigare artikel) avlivades för ett tag sedan, länge tänkte jag på att skriva denna artikel. Men det kändes helt enkelt inte rätt. På vissa sätt tycker jag nog att det var mitt fel att Tösen aldrig blev bra igen. Även om jag innerst inne vet att den skada som hennes föregångna ägare orsakat henne är skälet till att hon idag finns i varanhimmelen.. Man skulle kunna slå till med att vara ännu mer snyftig och säga att Max saknar henne, men det vore nog att ljuga.


En reptil är en reptil, man kan inte komma ifrån det. Man kan inte göra som till en hund eller en katt. Helt enkelt för att dom är så långt ifrån våra övriga kramdjur man kan komma. Detta enkla faktum, till trots att många verkar vara fullständigt omedvetna om det så skall de såklart behandlas minst lika bra. Någonstans på vägen bestämde sig dock Tösens förra ägare för att Tösen inte var någonting värd. Att hon nog kunde få gå utan mat, utan tillräcklig plats eller värme. Hade Tösen ätit, druckit, rört sig utan några större problem. och endast varit alldeles för tunn hade jag nog försökt ett tag till. Men de uppenbara problem hon hade, som varken blev bättre eller försvann gjorde att jag tillslut fick fatta beslutet att hon inte gick att rädda.


Visst funderar man på om det verkligen var så. Kanske var det bara en liten sak som fattades för att göra Tösen frisk. Kanske berövade jag henne från en chans att bli frisk. Eller så gav jag henne en chans att slippa sitt eget helvete.


Vi saknar vår Tös, Och visst ser Max lite ensam ut därinne i sitt stora terrarium? även om det bara är ur våra ögon..
 
Sv: Liten insider berättelse

:cry: Jag får tårar i ögonen av att läsa hur lilla Tösen haft det. Men hennes sista tid hade hon det bästa liv en varan kan önska sig:love:

Det är väl på ett ungefär här som du beskriver det, fast med katter. När de är kattungar så är de roliga, sedan när de är äldre är de inte särskildt gulliga eller roliga längre. Och då är det ju enkelt att bara kasta ut katten och låta den gå ute dygnet runt, året om utan mat tills kattkräket vandrar vidare. Usch att människor aldrig kan använda hjärnan någon gång:mad:
 
Sv: Liten insider berättelse

Att katter har det dåligt uppmärksammas hela tiden (missförstå mig inte jag tycker det är rätt att dom gör det, har själv varit med och hjälpt till på katthem)även hästar, hundar och till och med smådjur i viss utsträckning får uppmärksamhet. Men sällan reptiler, den enda uppmärksamnhet dom får är när dom rymmer eller biter någon :crazy:

En reptil lever dessutom betydligt längre än de flesta andra djur. Och ska ju skötas under alla dessa år!
 
Sv: Liten insider berättelse

Jag håller med dig.
Det är hemskt att ingen bryr sig om att även reptiler far illa, förutom såna hjältar som t.ex. Du. Alla djur ska ha ett värdigt liv att leva.
 
Sv: Liten insider berättelse

ush, kan enkelt relatera till din vän Tösen.

För ett gäng år sedan fick jag en mycket sjuk boaorm dumpad vid min dörr:cry: :mad:
Han levererades i en sportbag, kall och utmärglad, uttorkad och full med kvalster.
Denne orm överlevde inte.

För ett år sedan fick jag två boor på halsen där huss fått för sig att "om dom inte får mat så växer dom inte" :confused: stackars djur.

Problemet med sommarkatter har alltid funnits, nu på senare år blir det alltfler reptiler som går samma öde till mötes.
 
Sv: Liten insider berättelse

jag känner en som säger sådär med, att om man inte matar dom så växer dom inte. naej, de dör väl snarare? :crazy:
det är någon slags sköldpaddor det handlar om...

jag tyckte det lät otroligt konstigt men h*n höll bestämt fast vid att så var det. jag kan ingenting om skölpaddor, men tyckte att det lät otroligt konstigt ... :crazy:


nej, endel borde inte ha djur. :/
 
Sv: Liten insider berättelse

Jag har även hört att ormar krymper om man inte matar dom.. Jo menvisst! kanske det ser så ut när ormen börjar bli mager?


//johanna som brukade lägga 100 kr i veckan på att mata ormar
 
Sv: Liten insider berättelse

Kan även berätta att vi tagit hand om..

1 mjölksnok som en djuraffär varken matat eller fuktat ordentligt till, när vi fick henne hade hon legat i öms (Alltså ömsat en bit) i nästan två veckor.. tog hem henne och la henne i en riktigt fuktig låda. En timme senare ömsade hon helt. Hon blev helt frisk!

1 leguan som bott i ett nersläckt terrarie i över ett halvår, med endast sallad som mat (avlivades senare)

1 dabbagam som bodde på samma stället som leguanen :mad: han fick ett bra halvår men var ganska illa däran. Avlivades efter ett halvår då han blev sämre.

1 vattenagam som var dålig inuti och fick avlivas. Hade antagligen bara levat på nåt salladsblad och nån syrsa när ägaren orkade

1 skäggis som ägaren tröttnat på och slutat mata. Han blev helt frisk!
 
Sv: Liten insider berättelse

Jag är tveksam till om jag tycker att man ska få hålla reptiler som husdjur överhuvudtaget. Tyvärr skulle en sådan bestämmelse slå mot de seriösa, intresserade ägarna som finns, men tyvärr är de få. Det är så VIDRIGT att se hur människor behandlar reptiler. Vi får varje år in hinkar (anonymt avlämnade) på jobbet med enorma vattensköldpaddor som krälar i varandras avföring, kunder hittar sköldisar när de är ute och fiskar. En del som bllir sura när vi inte vill ta emot dom säger att "Då lämnar jag dom till Jonas på skansen då!"
Var har dom fått uppfattningen att han vill ha hela världens avlagda sköldpaddor.
Leguaner har det lika illa, billiga som de tyvärr är att köpa...

Usch, det är bara att slå på något veterinärprogram på tv så ser man hur en del reptiler har det.
 
Sv: Liten insider berättelse

I sånna fall borde i princip alla djur förbjudas. Katthemmet jag hjälpte till på fick inte hur mycket katter som helst. Djur som dumpats nånstans, inte blivit matade osv.

Förbud hjälper inte, det har vi fått erfara från Norge. Det finns GOTT om reptiler där, trots totalförbud. Det enda som hjäper är att folk som säljer talar om för det som köper att det är ett stor ANSVAR kostar en del och att djuret lever LÄNGE. Dessutom berhövs mycket information om att keldjurs reptiler inte existerar.

Jag kan bara säga att mina djur ger mig massor tillbaka. Fast jag aldrig har kelat med dom. Man måste helt enkelt ha intresset och kunna se det vackra med reptiler
 
Sv: Liten insider berättelse

Problemet är delvis att det lever kvar så mycket skrönor att folk inte lyssnar fast man försöker banka i dem att djuren KRÄVER saker. Man får jämt höra; Men jag hade en sköldpadda i en skokartong när jag var liten, och den mådde minsann hur bra som helst utan UV-ljus...Vad säger du om det va?? Va?? Komma här och vilja sälja saker...

Men visst, det finns andra djur som har det dåligt också. Skillnaden är att många iaf VET att en smal och darrande katt inte mår bra, men en smal ödla vet de inte ens hur hur den SKA se ut..
 
Sv: Liten insider berättelse

Jo visst är det så, folk ger ut felaktig information som andra lyssnar på.. Och det är ju många gånger vårt ansvar som uppfödare/säljare att se till att folk vet vad dom ger sig in på, många gånger har jag sagt till folk att en orm är ju ganska tråkig igentligen ;) just för att dom har känts som att dom inte vet riktigt vad som gäller. När man berättar lite mer om djuret så fallar de flesta bort. Men kvar står den underbara ormägaren som tycker att ett snyggt terrarie är en tavla där man kan betrakta en orm i sin "rätta" miljö,
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 683
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 530
Senast: Dorinda
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 462
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp