Liten katt som tappat massa päls runt halsen plötsligt

Yohab

Trådstartare
Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte syskon men födda på samma ställe.

Upptäckte idag att lilla honan har blivit helt kal runt halva halsen på sidorna och lite upp mellan öronen. Ingen annanstans på kroppen. Inga sår eller skorpor, verkar inte ha ont. Bara pälslös... områdena är som 3-4 femkronor i strl så inget smått och inte fläckvis utan sammanhängande.
Funderar nu på orsaken.. Att det skulle vara sjukdom tror jag inte, ringorm ex, då hon inte är besvärad av det och inga sår el skorpor. Jag t r o r inte det är allergi heller då hon fått samma foder hela tiden och läste att katter ofta är känsliga mot fiskprotein och det innehåller det inte heller. Har inte sett att hon kliar sig på halsen något nämnvärt. Hon har haft halsband på sig sedan hon kom hit men det har suttit jättelöst och hon har inte kliat eller på annat vis visat att hon varit störd av det. Tog dock av det nu ikväll när vi upptäckte pälslösheten.

Troligaste är att de andra katterna orsakat detta..de slåss/busar nämligen en hel del sista veckorna. Hanen som bara är något större än lilltjejen vill ju busa, MEN han biter henne så pass hårt att hon blir liggande på rygg och illskriker! Samma sak har även stora tjejen börjat med! Hon gör det på båda de små men mest på lilltjejen som är minst och lägst i rangordningen. (Kan det vara något slags dominansbeteende??) Dom biter iaf lilltjejen precis där hon tappat pälsen, alltså kring halsen. Det ligger pälstussar överallt på framförallt mattan där de oftast hamnar vid bråken.

Första veckorna gick bra och katterna kom bra överens men nu vet jag inte vad som hänt!
Dom sover ihop jämt men så får dom sina ryck och då går dom så illa åt lilltjejen.. :(

Vad ska jag göra???
 
Jag skulle gissa att dina ungkatter börjar bli könsmogna. Om de inte redan är kastrerade så se till att få tid till kastrering omgående. Är din vuxna katt kastrerad?
 
Jag fick pollenallergi när jag var 11 år, allergi är inte alltid nått man föds med. Så länge det handlar om hals/huvud, skulle jag testa att byta till ett allergifoder och kolla läget. Fisk och kyckling samt spannmål är det vanligaste kitten reagerar på i foder.
 
Stress (som i nya katter och ev fertila sådana på kuppen?) kan få allergi som tidigare inte gett symptom att blossa upp. Hur som helst låter det inte hållbart att de slåss så att tussar far ofta.
 
Den stora är kastrerad sedan länge, lilla hanen är kastrerad sedan 3 veckor tillbaka och lilla utsatta tjejen ska kastreras om några veckor då vet. tyckte att vi skulle vänta och låta henne växa till sig då hon är rätt liten.
Tycker att hanen har en del "kåtbeteenden" kvar (det var pga det han kastrerades direkt när han flyttade hit) då han ofta går och luktar lilltjejen där bak och sen ska bita henne i nacken och går och stryker sig mot saker och har det där dova mjauandet.. men det är ju bara 3 v sedan han blev av med kulorna så beteendet kanske kan stanna kvar ett tag? Har som sagt bara haft katterna lite mer än en månad..

Kan lilltjejen vara könsmogen och av det stressad eller på annat vis må dåligt tror ni?
Hur gör jag för att stoppa dessa bråk? Den stora tjejen är som sagt värst..

Tips på bra foder att testa? Nu får dom Royal Canin Feline indoor (kommer att vara ute senare och går då över till outdoor).
 
Varför jag föreslog kastrering och frågade om de är kastrerade är för att det är ett vanligt beteende att fertila katter blir bitna i nacken/runt halsen.
Vad väger den yngsta honkatten? Katter kan kastreras redan vid 12 veckors ålder eller vid en vikt på 1 kg så jag tror att det bästa för henne är att kastreras snarast så att de andra katterna upphör med att bita henne. En kastrering hämmar inte tillväxten på något sätt.
Det kan ofta ta upp till 5-6 veckor innan hanars fertila beteende försvinner om de kastreras när de är runt 6 månader. En vuxen katt som kastreras kan bete sig som en fertil katt i över ett år efter kastreringen.
 
Att veterinären vill vänta med kastrering av honan är inte pga tillväxthämning (??) Det är pga att risken med narkos är större ju mindre katten är.... Men som sagt, kastrering sker närmaste 2 veckorna. Hoppas det lugnar sig efter det och när hanens beteende lägger sig.

Dock är det ju fortfarande den stora katten som är mest elak och hårdhänt och mest på den lilla. Har inte fått några förslag på åtgärder eller så (som jag skrev i min senaste kommentar). Den stora är på och biter hanen med men han ser inte ut så kring halsen, pälsen är hel och fin på honom..
 
Förmodligen kommer bitandet att försvinna successivt när kastreringen väl är gjord och den vuxna honan inte känner könshormonerna på ungarna längre.
 
@Yohab: Kan du dela på dem ett tag? De behöver ju inte isoleras helt men man kommer långt med kompostgaller. Tex kan ju lilla honan få ett "eget" rum med kompostgaller för dörröppningen. Då ser och hör hon de andra men får också lugn och ro.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp