Bukefalos 28 år!

liten kluven klo

Grazing

Trådstartare
Vad tycker ni man ska göra när klon är lite kluven? Jag har varit med om att klon har brutit sig och vi fick ta bort den och låta en ny växa ut. Men då stod klon rätt ut och det såg ganska illa ut. Nu är det bara en liten spricka i klon.

Det blödde lite lite först men jag har tvättat och torkat och kollat och det blöder ingenting längre och han har inte ont.

Det är ju dock en liten del av klon som delat sig, ser ungefär ut som ett litet jack i den liksom på längden. Tänkte höra med veterinären imorgon ifall dom kan slipa ner/klippa bort den lilla delen som delat sig. Jag kan inte precisionklippa den lilla biten på det sättet och jag är rädd att klon ska spricka mera om han fastnar i något eller liknande.

Vad hade ni gjort i en sådan här situation? Jag vill aldrig vara med om att behöva ta bort klon igen för det var ett litet helvete med all bandage och skor och plastpåsar på tassen i flera veckor efteråt, väldigt jobbigt för hunden också.
 
Sv: liten kluven klo

Eftersom det blödde så är förmodligen pulpan lite skadad. Det betyder att det kan komma in smuts i såret. Om du inte kan klippa och slipa till klon med nagelfil så att hela jacket i klon försvinner så bör du få hjälp av någon som kan. Det kan ju tänkas att man måste ta såpass att pulpan börjar blöda rejält och då måste man ha något blodstillande att sätta på. Om det är sporren behövs inget bandage, men annars skadar det nog inte att ha något på tassen några dagar så att det inte kommer in smuts.
 

Liknande trådar

Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 573
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 819
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 081
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp