Liten och stor hund tillsammans

Amandaagility

Trådstartare
Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den.

Men har idag en chihuahua/papillon/pomeranian blandning på 4 år som väger 4kg/25 cm i manke. Hur funkar det att ha en ras i storlek som mas tillsammans med en mindre hund? Jag kommer att välja en tik då han funkar bäst med tikar. Tiken som ska valpa är mindre, 36cm i manken men det behöver väl inte betyda att valparna blir små...

Han har ganska bra kroppsspråk min lilla. Visar tydligt om han gillar någon eller om han vill ha space. Masar är ju energiska hundar men de är ju ändå ganska bra på att läsa av kroppsspråk? De är ju lättlärda, borde väl gå att lära att med den lilla tar man det försiktigt? Han har träffat 1 busig mas på 6 månader som väldigt gärna ville leka med min lilla, men han visade tydligt när det blev för mycket och masen rörde honom aldrig och backade av direkt när han sa till. Vi träffar en bekant ibland som har en mellanpudel och den är betydligt värre och röjer över min lilla även fast han säger ifrån. Men det kanske är individuellt och inte rasbundet.

Jag vill ju väldigt gärna ta den här chansen med mas valp. Men vill samtidigt inte att min lilla ska riskeras att känna sig överkörd i sitt eget hem och riskera att bli skadad. Han är väldigt tydlig/bestämd och fysiskt fit men leker ändå ganska mjukt när han leker, mer kull än brottning.
Tror ni det blir för stor kontrast och att det blir en ständig passning för att undvika skador, eller brukar hundar anpassa sig till varandra bra?
 
Jag har hundar i olika storlek och säger att det beror på hunden, man får ju gå emellan och stävja upp om det blir för brutalt. Vår minsta väger 7 kg och bcn nästan 20, hon säger till honom rejält om han och får göra det då han är både stor, klumpig och okänslig. Han har absolut mest respekt för vår minsta hund också vilket gör att vi inte behöver passa dom konstant, leker dom så gör dom det helt på den lilles villkor.
Har även en mas som väger dubbelt så mycket som vår minsta men hon har superkoll på sin kropp, leker väldigt försiktigt och väl avvägt och springer aldrig på eller rätt över nån annan hund så henne behöver jag aldrig oroa mig för. De masar jag träffat verkar överlag leka mer lagom än tex dom corgis jag träffat som leker synnerligen brutalt med brottningar och tacklingar.
 
Jag har hundar i olika storlek och säger att det beror på hunden, man får ju gå emellan och stävja upp om det blir för brutalt. Vår minsta väger 7 kg och bcn nästan 20, hon säger till honom rejält om han och får göra det då han är både stor, klumpig och okänslig. Han har absolut mest respekt för vår minsta hund också vilket gör att vi inte behöver passa dom konstant, leker dom så gör dom det helt på den lilles villkor.
Har även en mas som väger dubbelt så mycket som vår minsta men hon har superkoll på sin kropp, leker väldigt försiktigt och väl avvägt och springer aldrig på eller rätt över nån annan hund så henne behöver jag aldrig oroa mig för. De masar jag träffat verkar överlag leka mer lagom än tex dom corgis jag träffat som leker synnerligen brutalt med brottningar och tacklingar.
Då låter det kanske inte helt omöjligt. Så svårt att veta eftersom det verkar vara väldigt individuellt. Läst mycket på diverse facebookgrupper om mas där frågan kom upp. Några sa att det funka hur bra som helst med deras mindre hundar och masarna, medans vissa avrådde starkt att ha så två olika raser pga masarna lekte brutalt och orkade mer på promenaderna än vad deras små gjorde. Motionsmässigt är jag inte orolig att det ska krocka då vi går i skogen ca 1-1.5h per dag, men det är ju just om de leker/interagerar med varandra. Men om man sätter tydliga gränser redan från första början så kanske det kan funka.

Du som har mas själv tycker du att det är stor skillnad på tik/hane i sättet att vara, är tikarna mer milda/mindre brötiga än hanarna, eller ingen större skillnad? Nu blir det nog tik oavsett men kan ju vara bra att veta :)
 
Jag tycker generellt att det är väldigt individuellt, masen är så spretig än så länge att det svårt att uttala sig utan det handlar mest om vilken individ du får. Jag har mött både tikar och hanar med riktigt tvivelaktig mentalitet även om de flesta jag träffat har varit trevliga. Sen hjälper de inte att vissa köper en söt hund och inte förstår att de ändå kräver en del jobb för att vara nöjda i tillvaron om de inte ska hitta på olämpliga aktiviteter på egen hand. Vår är en väldigt lugn hund men även hon kräver ett par träningspass i veckan för att inte börja hitta på egna saker..
 
Skulle säga att det beror helt på hundarna.
Jag har Pekingese, 5.5 kg. Han har levt med mastiff på 55 kg, gick utmärkt och jag var aldrig oroligt trots att de lekte rätt våldsamt. Pekingesen är tuff och auktoritär, mastiffen var klok och försiktig.
Har umgåtts väldigt mycket med två mas, en han och en tik. De är ju plutthundar så där reflekterade jag inte ens över storleken, allt var på min hunds villkor.
Nu umgås han mest med en stor golden hane, inga bekymmer.

Jag hade varit mer orolig över masens mentalitet 🙄
 
Jag är väl införstådd att masen är spretig och att det finns dålig mentalitet i rasen och tvivelaktiga uppfödare. Den min lilla träffa är supertrevlig men den andra som samma person skaffade sig är mycket rädd för allt och hade tydligen startat grova slagsmål med den yngre. Den är inte så rolig att möta på promenad, gör inte utfall men stirrar ut och ”blåser” upp sig samt blir okontaktbar för ägaren. Tror dessa hundar är från en sämre uppfödare. Men har träffat fler trevliga mas än otrevliga, hittills. Har gjort research så gott det går och haft koll på rasen i ca 2 år.

Men uppfödaren jag har kontakt med verkar riktigt kunnig och seriös. Hon lägger upp alla hälso och mentaltester offentligt på hennes hemsida att se samt utvärderar alla valpkullar så gott det går, så det känns tryggt. Tror mas kan passa mig riktigt bra om jag får en bra och trygg individ, så länge det funkar ihop med den lilla :) Men såklart kommer jag avstå mas om det inte känns bra och inte hittar rätt individ från rätt föräldrar.
 
Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den.

Men har idag en chihuahua/papillon/pomeranian blandning på 4 år som väger 4kg/25 cm i manke. Hur funkar det att ha en ras i storlek som mas tillsammans med en mindre hund? Jag kommer att välja en tik då han funkar bäst med tikar. Tiken som ska valpa är mindre, 36cm i manken men det behöver väl inte betyda att valparna blir små...

Han har ganska bra kroppsspråk min lilla. Visar tydligt om han gillar någon eller om han vill ha space. Masar är ju energiska hundar men de är ju ändå ganska bra på att läsa av kroppsspråk? De är ju lättlärda, borde väl gå att lära att med den lilla tar man det försiktigt? Han har träffat 1 busig mas på 6 månader som väldigt gärna ville leka med min lilla, men han visade tydligt när det blev för mycket och masen rörde honom aldrig och backade av direkt när han sa till. Vi träffar en bekant ibland som har en mellanpudel och den är betydligt värre och röjer över min lilla även fast han säger ifrån. Men det kanske är individuellt och inte rasbundet.

Jag vill ju väldigt gärna ta den här chansen med mas valp. Men vill samtidigt inte att min lilla ska riskeras att känna sig överkörd i sitt eget hem och riskera att bli skadad. Han är väldigt tydlig/bestämd och fysiskt fit men leker ändå ganska mjukt när han leker, mer kull än brottning.
Tror ni det blir för stor kontrast och att det blir en ständig passning för att undvika skador, eller brukar hundar anpassa sig till varandra bra?
Del är ju inte någon jätte stor skillnad ändå. Man får vara bestämd mot den större hunden om man märker att den lilla inte klarar att säga stopp själv. Jag har en 35 kg hund tillsammans med en mycket äldre 15 kg hund. Där får jag stoppa den större hunden så att han är försiktig med gamlingen. När den lilla var yngre och starkare var det inga problem.
 
Trodde ni pratade om en stor hund. Blir extremt nyfiken på varför en liten hund som Mas inte går ihop med andra mindre hundar? Är dom buffliga?
 
Som flera sagt - det beror på hundarna. Själv hade jag borzoi och cocker spaniel tillsammans i många år. Det gick jättebra.
 
Min hane (55 kg) kan gå lös på promenader och umgås med kompisens chihuahua (2,5 kg).
Min mamma hade en hund förut som vägde 6 kg och de lekte utan problem.
 
Trodde ni pratade om en stor hund. Blir extremt nyfiken på varför en liten hund som Mas inte går ihop med andra mindre hundar? Är dom buffliga?

Eftersom MAS är en ny och spretig ras så finns dom från väldigt små till stora som aussies även om det enligt rasstandard är önskvärt att de ligger mellan 35-46 cm i mankhöjd.

Sen har jag själv oftast tänkt att det löser sig och det har det hittills också gjort utan problem.
 
Eftersom MAS är en ny och spretig ras så finns dom från väldigt små till stora som aussies även om det enligt rasstandard är önskvärt att de ligger mellan 35-46 cm i mankhöjd.

Sen har jag själv oftast tänkt att det löser sig och det har det hittills också gjort utan problem.
Men det är ju ändå en liten hund.

Kl

Jag ser inget problem. Vi har 10kg, 12 kg och 13kg hund tillsammans med 30kg och 32kg hund utan problem. Man får ju styra upp om det blir vilt, hålla koll i början. Våra lämnas inte tillsammans om vi inte är hemma. Stora springer inte lösa med små (annat än på gården under kisseri)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 161
Senast: Acto
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
634
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 753
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp