Liten pigg ras?

Lalinea

Trådstartare
Om man är ute efter en mycket liten hund som är pigg och glad och tycker om att träna agility vad hade ni rekommenderat?
Vilken är den roligaste minihunden?

Om man är ute efter en mycket liten hund som är pigg och glad och tycker om att träna agility vad hade ni rekommenderat?
Vilken är den roligaste minihunden?

Helt klart welsh corgi pembroke 😆😂

20251012_123701.webp

Dock så har de ju inte den ultimata fysiken även om det finns individer som tävlar till och med på internationell nivå.

Annars brukar populära agility-raser vara sheltie och pudel i small klassen. Vill man satsa på x-small så chihuahua, Jack russel mfl.

Egentligen är agility en sport som passar de flesta hundar (som har en ok fysik och är friska) så fundera på vad som är viktigt i övrigt. Vår soffpotatis och en av de mest omotiverade hundar man haft i träning sprang SM i agility (fyrvägskorsning av sällskaps raser).. Just agility är en av de mest självbelönande hundsporter man kan hålla på med så man behöver inte nödvändigtvis en extrem arbetsnarkoman även om lite driv är bra. 🙂

Beror på hur seriöst du vill satsa och hur mycket tid du vill lägga..

Helt klart welsh corgi pembroke 😆😂

Visa bifogad fil 176356

Dock så har de ju inte den ultimata fysiken även om det finns individer som tävlar till och med på internationell nivå.

Annars brukar populära agility-raser vara sheltie och pudel i small klassen. Vill man satsa på x-small så chihuahua, Jack russel mfl.

Egentligen är agility en sport som passar de flesta hundar (som har en ok fysik och är friska) så fundera på vad som är viktigt i övrigt. Vår soffpotatis och en av de mest omotiverade hundar man haft i träning sprang SM i agility (fyrvägskorsning av sällskaps raser).. Just agility är en av de mest självbelönande hundsporter man kan hålla på med så man behöver inte nödvändigtvis en extrem arbetsnarkoman även om lite driv är bra. 🙂

Beror på hur seriöst du vill satsa och hur mycket tid du vill lägga..
Fast dom är ju inte små 🙈 jag menar minihundar alltså chihuahua-storlek :)

Fast dom är ju inte små 🙈 jag menar minihundar alltså chihuahua-storlek :)

Jo, min går i extra small klassen så definitivt en "liten" agilityhund :D :D :D .

I chihuahua storleken = x-small klassen så slår jag ett slag för pappisarna och heelers som ändå är trevliga hundar och har lite mer tryck än de flesta chihuahuor. Det är definitivt en fördel att inte ha en fjäderlätt hund så man slipper vänta en evighet på att gungan ska slå över.

Papillon är käck och kul. Finns också ett gäng små terriers som gillar agility, English Toy Terrier och American Toy Fox Terrier tänker jag på direkt som minst :)

Jag har chihuahua och han hade älskat agility, jag har bara inte haft råd med lektioner för att köra på riktigt. Det finns definitivt vavvor med drag!

Definitivt Praszky Krysarik 😍. Jag hade JRT innan och detta är samma energinivå och intelligens. Väldigt små, min är "stor" med sina 2.5 kg. Pigg, aktiv, följsam och världens mysigaste lilla hund. Min är med i stallet hela tiden, går lös och har bra koll på mig. Lite minus på självbevarelsedriften runt hästarna bara🙈.
20250817_110850.webp

Säger också Papillon!
Alltid pigga och glada! De är såna alerta och positiva glädjesprinklers.
De hänger gärna med på allt. De är energiska, atletiskt byggda, smidiga och snabba. De är intelligenta och väldigt lätta att träna iom stor will to please och signalkänslighet. Finns många som går bra i agility.
De är också sociala och uppskattar att ligga och gosa ihop i soffan.
Pälsen är silkig och behöver inte borstas så ofta som man kan tro. Och smuts halkar av den rätt bra.
Livet med pappi känns kul varje dag. Min hund är så skojig att man skrattar halva dagarna över hennes clownerier. 😂❤️
Hon har kvar samma mentalitet sen hon var valp vad gäller skojeriet. Sen är hon ju klokare etc nu.
8232BE4A-E4E9-4755-A22F-E19EBA6B8A6D.webp

Säger också Papillon!
Alltid pigga och glada! De är såna alerta och positiva glädjesprinklers.
De hänger gärna med på allt. De är energiska, atletiskt byggda, smidiga och snabba. De är intelligenta och väldigt lätta att träna iom stor will to please och signalkänslighet. Finns många som går bra i agility.
De är också sociala och uppskattar att ligga och gosa ihop i soffan.
Pälsen är silkig och behöver inte borstas så ofta som man kan tro. Och smuts halkar av den rätt bra.
Livet med pappi känns kul varje dag. Min hund är så skojig att man skrattar halva dagarna över hennes clownerier. 😂❤️
Hon har kvar samma mentalitet sen hon var valp vad gäller skojeriet. Sen är hon ju klokare etc nu.
Visa bifogad fil 176373
Bra reklam!
Jag instämmer ju. Har phalene, den andra varianten av fjäril. I grunden samma hund.
Min har varit ett par månder som stödhund i skolgruppen på en grundskola och har tydligen gjort ett väldigt bra jobb med sköra, ledsna elelr bara oroliga barn.
Mamman i familjen jobbar där, och tog med honom på jobbet.
Så fjärilar är inte enbart sprall och bus, de är känsliga och inkännande också. :)
Papp-agility

Bra reklam!
Jag instämmer ju. Har phalene, den andra varianten av fjäril. I grunden samma hund.
Min har varit ett par månder som stödhund i skolgruppen på en grundskola och har tydligen gjort ett väldigt bra jobb med sköra, ledsna elelr bara oroliga barn.
Mamman i familjen jobbar där, och tog med honom på jobbet.
Så fjärilar är inte enbart sprall och bus, de är känsliga och inkännande också. :)
Papp-agility
Vad fint att han varit stödhund! Min hund har jag tänkt på vore så fin att ta till tex äldreboende för att umgås med gamlingarna. Hon är så social och vill vara i allas knä och ta hand om en.
Jag fick nog inte med det inkännande. De är känsliga även vad gäller sånt. Sambos hund har stalkat mig nu när jag går på cancerbehandling och är sänkt. Hon är med hela tiden. Hon brukar annars vara med honom en del en hel del. Men inte nu.

Mina har varit himla bra att presentera för barn som blivit hundrädda. Även om de är energiska och glada så blir de inte sådär flabbiga och går på för mkt/är klumpiga etc. Utan de läser av även i glädjeläge liksom..

Jag tror också på papillon om du vill ha en mini som har bra potential för agility. Kanske en av de minsta terrierraserna om du är okej med lite mer attityd. ;) Jag kan inte se mig äga en minihund men var jag tvungen så hade det blivit nån terrier, jag tycker att de generellt är roligare än hundar ur grupp 9.

Jag tänker dvärg/toypudel, pinne, pappis och jrt med schipperke som bubblare beroende på vilken personlighet du föredrar i vardagen. Det är trots allt den viktigaste biten.

Liknande trådar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Min katt är sjuk
  • Vad har ni för klösträd?

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar

• Vintertid