Liten ponny med stor häst

parellikusken

Trådstartare
Hej!

Jag har en liten ponny på under 1 meter, en smäcker modell. Har henne nu i en hage tillsammans med en annan liten ponny men ägaren till den ponnyn ska inte ha kvar henne. Problem har alltså uppstått.
Jag har förutom henne ett kallblod på 155 cm som går på lösdrift tillsammans med några andra hästar i hans storlek, ponnyn och kallblodet går som ni förstår i två olika hagar.

Kallblodet behöver såklart äta mycket mer mat än den lilla ponnyn, han äter ungefär 15 kg hö om dagen och den lilla ponnyn runt 4-5 kg. Ponnyn har lätt att gå upp i vikt, men har börjat gå ned i vikt nu sedan jag tog hem henne i vintras, vilket hon behövde!

I och med att jag står inhyrd är ett alternativ att hitta ett nytt stall, men då jag har lite krav så är det svårt. Kallblodet har kronisk sommarbronkit och därför vill jag ha honom på lösdrift, ponnyn kan stå på både stall och lösdrift men jag föredrar lösdrift till henne med.
Är svårt att hitta ett sådant ställe då den lilla ju behöver stå i en egen hage med sällskap i hennes storlek och den stora i hage med hästar i hans storlek. Håller på att leta, men känns svårt.

Ett annat alternativ är att ha den lilla ponnyn ihop med de stora hästarna, men då är maten ett av problemen (skaderisken ett annat..). Finns det någon som har en lättfödd liten ponny ihop med hästar som äter mycket mat?
Hur har ni löst det?

Alternativet att ha henne ensam finns inte, inte heller att hitta en till ponny som vill hyra in sig av olika orsaker. Så dom alternativen behöver vi inte spekulera kring.

Behöver råd då jag verkligen vill ha kvar den lilla ponnyn, men känns just nu svårlöst. :(
 
Vi hade shettis med fullblod. Shettisen var i o f s inte jättelättfödd, men fullblodet skulle ha fri tillgång både ute och inne.

Enkelt löst med en höhäck med masonit i sidorna. Spillet blev till ponnyn (precis lagom). I höhäcken (insidan) hängde vi kraftfoderkrubban så fullblodet kom åt men inte shettisen.

Inga problem ö h t.

Skaderisken finns ju såklart, om den större viftar med bakhoven blir det i huvudhöjd för ponnyn.
 
Vi hade shettis med fullblod. Shettisen var i o f s inte jättelättfödd, men fullblodet skulle ha fri tillgång både ute och inne.

Enkelt löst med en höhäck med masonit i sidorna. Spillet blev till ponnyn (precis lagom). I höhäcken (insidan) hängde vi kraftfoderkrubban så fullblodet kom åt men inte shettisen.

Inga problem ö h t.

Skaderisken finns ju såklart, om den större viftar med bakhoven blir det i huvudhöjd för ponnyn.

Tack för tipset!
Kanske går att lösa det så, ska prata med de andra i stallet om det.

Har ponnyn på foder, så ska prata med ägaren om hur hon bedömer skaderisken också.
 
Jag har en minishettis ihop med mina halvblod. Skulle säga att han är normalfödd men inte supermatglad. De får hö ute 2-3 ggr per dag i en låda som de stora kan äta ur uppifrån men den lilla får pilla mellan ribborna. Inne står de på halm med fri tillgång, han äter dock max 2 kg över natten.
Han är i ganska bra hull tycker jag, kanske 5-10 kg kunde tränats bort. Motioneras mer under den här tiden på året än vintern så det löser sig nog automatiskt.
 
Ang skador så är det framför allt min ena stora som åkt på stryk av den lilla. Dock hade vi en allvarlig incident för 3 år sedan som kostade minin ett öga. Vi såg inte vad som hände men mest troligt fick han en spark (av en häst som inte sparkas, antingen har minin varit riktigt jävlig eller så har han slagit efter flygfän och träffat olyckligt).
 
Ang skador så är det framför allt min ena stora som åkt på stryk av den lilla. Dock hade vi en allvarlig incident för 3 år sedan som kostade minin ett öga. Vi såg inte vad som hände men mest troligt fick han en spark (av en häst som inte sparkas, antingen har minin varit riktigt jävlig eller så har han slagit efter flygfän och träffat olyckligt).

Okej, skönt att höra. Vi har dock en unghäst i hagen som är lite ivrig, och mitt kallblod kan vara rätt bestämd och lite tjurig.
Men å andra sidan är ponnyn vettig, låg i rang och rejält kvick i benen och snabb i svängarna. Tror inte de stora hästarna skulle störa sig så mycket på henne, utan vara snälla.
Känns dock riktigt trist att hon mister sin ponnykompis, de är riktigt tajta och fina vänner. :(
 
Jag har haft shetlandsponnyer och halvblod tillsammans i hagen så länge jag haft båda raserna, vilket är drygt 25 år. De senaste 10 åren har de haft fri tillgång till hösilage både inne och ute.
Man ska inte göra problemet större än det är...
 
Haft ponny med stora. Shettis och B-ponny.

Med shettis så hölåda de inte når ner i vid fri tillgång. Annars portioner - alltid varit stora som varit ranghög.

Har gjort en hage i hagen med enkel övertråd. Där kan den lilla gå under och komma undan sen stora om behövs. Vid portionsfodring har jag gett den lilla sin mat där så den kan äta i lugn och ro.

Inga skador men gäller ha rätt hästar. Hade ett tag en urgammal shettis som fick gå själv eftersom den gärna sparkade. Och när de små slår hamnar det lätt rakt på knä/has på de stora. Generellt är det de stora hästarna som lider störst skaderisk. Just för de får ev sparkar från de små på benen.

Sen kan små bli sparkade i huvudet med, men aldrig hänt här ens med sura större och mopsiga små.
 
Skönt att läsa att det går bra för er!

Tror ponnyn i så fall får stå inne i box på natten tillsammans med en annan häst och vara ute med de andra i lösdriften på dagen. Då kan jag reglera maten mer och hon trivs bra med att stå på box.
 
Jag har liten shettis modell mini som går ihop med 2 stora halvblod på 176 + lättare modell.

Fri tillgång i hagen men reglerat på natten inne.

Tyvärr går hon upp lite under sommaren med allt gräs men det får vi ner på vinterhalvåret igen.

Kan du ta in den lilla under natten är det nog optimalt lösning :)
 
Jag har liten shettis modell mini som går ihop med 2 stora halvblod på 176 + lättare modell.

Fri tillgång i hagen men reglerat på natten inne.

Tyvärr går hon upp lite under sommaren med allt gräs men det får vi ner på vinterhalvåret igen.

Kan du ta in den lilla under natten är det nog optimalt lösning :)

Skönt att det fungerar.
Hon kommer inte att få äta gräs i sommar, räcker med det lilla hon lyckas sno åt sig medan hon är ute och motionerar. :)
 
Har haft mini på 83 med ardenner på 170/1000 kg. Shettisen var den stores "bebis", han vaktade honom som en hök mot andra hästar. Samma mini gick även ihop med systers valack på 180 cm och det gick väldigt bra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 967
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 186
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 073
Senast: Twirro
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp