Liten ponnyhingst med gång!

Jate Volim

Trådstartare
Ja, vad ska jag välja?

Jag söker en liten (max ca 130 cm) ponnyhingst med utmärkta gångarter. Jag har tittat mkt på Welsh (mountiain, sek b) men även andra raser är intressanta (Avkomman blir rp oavsett).

Önskemål:

* Liten (ca B-ponny) och gärna som har små ponnyer bakom sig/lämnar smått
* Utmärkta gångarter
* Ädlare modell på ponny med vacker sida (typ welsh)
* Har den egna prestationer (dressyr) eller tävlande avkommor så är det ett stort plus men inget krav.

Dessutom vill jag ha en hingst med bra temperament.
Gärna på naturlig betäckning i Småland/Blekinge men även semin är av intresse.

Stoet har korrekt exteriör, bra benställ bortsett från ngt korta kotor. Välformad, något brett ansatt hals (men upplevs inte som lågställd), fin överlinje, vackert ädelt huvud. Bra gångarter och hoppar trevligt.
Något korta ben, så en hingst med lite luft under magen vore kanske inte fel.

Ge mig förslag för ponnyhingstar är inte min starkaste sida :o

Mvh JV
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Betäcker du med welsh kan du regga fölet som welsh partbred så den kan visas på welshutställningar, WPB har även en egen stambok.

Nu har jag mest kollat skåne hingstar.
Mina småkillar (welsh mountain) är efter salstas silver ghost, trevlig liten hingst.
Moflos Fester RW 119 är snygg.. sek B, men bara 123 cm i mkh.

kolla på welsh föreningens hemsida.
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Jag tänker direkt på Henfynyw Tywysog, han är welsh av cobtyp och 129 cm. Har sett både honom och flera avkommor till honom och han är väldigt vacker och kan verkligen röra sig. Tävlar i dressyr på nationell nivå, har inte koll på om han gått internationellt.
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Svarar er båda:

Salstas Silver Ghost är fin :) Dock har jag svårt att hitta info om honom, en hemsida med lite bilder m.m. hade inte varit så dumt. Ska googla lite och se ifall jag hittar mer.

Fester är fin men går bort ändå av olika skäl tyvärr :(

Twysog är en kanonfin ponny! Lite i överkant när det kommer till storleken... Tyvärr så blir det alldeles för långt för oss att åka till Leksand för att betäcka :S

Jag roar mig just nu med att gå igenom welshhingstarna i tur och ordning och placera dessa i en tabell med bedömningspoäng, avelsvärdeklass, stam, strl och annan relevant info. Ska börja gallra när listan är klar :o

Finns det några andra raser som kan vara intressanta för mig? (B-ponny med bra gång). Vart finns alla högt premierade welshar? Tycker mig mest se avelsvärdeklass G...

Mvh JV
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

HT (Henfynyw Twysog) Kanske kan finnas på semin nästa, ägaren har pratat om det förut, kanske det går att ordna till nästa säsong.
Vad är det för stam på stoet?
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Och gör han inte det kanske han står på station någon annanstans än hos ägarna. Vet att han har stått nere i mina trakter tidigare.
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Humlans och Görel:

Ja, det är klart. Kanske ska jag inte utesluta hingstar p.g.a. nuvarande station redan. När brukar det komma ut offentligt s.a.s. vart hingstarna är stationerade för säsongen? Eller är det bättre att ringa och fråga?

Semin har jag tagit för givet att det inte finns då det är så ovanligt bland ponnyhingstarna men så klart kan det vara ett alternativ.

Stoet är ett halvblod vilket är anledningen till att jag söker ponny i B-ponnystorlek. Vill att avkomman ska stanna under ponnymåttet. Det är också därför jag inte vill använda rp-hingstarna eftersom de har så mkt stort bakom sig i stammen.

Stoet är 160 cm och på hennes mammas sida är både ston och hingstar mellan 160-165. Någon enstaka 158 och någon 166. De flesta dock ca 160-163-64. Dvs inga stora hästar men kanske "starka anlag" för just den storleken. Hennes pappa är 167 och bakomliggande hästar har inte specificerad mankhöjd mer än ett fåtal som då är ungefär lika stora.

Mvh JV
 
Senast ändrad:
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Vänta till i februari/mars, årets betäckningssäsong har ju precis tagit slut och jag tror inte att många hingstägare redan har bestämt nästa års station.
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Betäcte ett hbls sto (ca 160, ganska smått bakom sig), med welsh hingst på 138 cm, fick en trevlig D-ponny, Welsh partbred.
Fick ett föl iår med fbl mamma (160 cm) och samma pappa, även det verkar bli d-ponny (iofs såld så....)
Mina båda fbl (160) är dräktiga med samma welsh hingst, fölar maj-juni.
(Hingsten är Castor II RW 98).
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Varför inte kolla in stuteri Eirians hingstar.
Bostorp Tuborg o hans pappa Bostorp Bells står där . Bells har flera godkända avkommor och har själv visat mkt fina gångarter och kan dessutom hoppa! Båda hingstarna är mkt trevliga, har själv haft dem på station och ägt Bells helbror Besk. Bells är dessutom halvbror på mammans sida med Bostorp Bravad som fick elit och har många tävlande avkommor.

Tror att Bells kommer att stå på station hemma på stuteriet nästa år.

Som kuriosa kan jag berätta att jag köpt en WPB avkomma e Besk u halvblodsto som är riktigt trevlig och som rör sig bra, visad med 39p i år som 2 åring.
Fördelen med Bells o Tuborg är att de är godkända enl gamla systemet och därmed så kommer deras avkommor in i 93 registret hos ASRP vilket inte "enbart licens " welsh hingstar gör.
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Görel: Jo, jag inser att alla inte har bestämt allt inför nästa säsong ännu. Jag tänkte mer ifall det brukar synas framåt vårvinter på t.ex. welshponnyföreningens hemsida vart hingstarna är stationerade eller ifall de är sena med att uppdatera = smidigare att ringa hingstägaren och fråga.

Hemi: Kul att höra om avkommor som stannat som ponny. Kanske vågar man sträcka sig till att använda en mindre C-ponny? Vad tror ni bukefalister? Vad är det "största" man vågar lägga på? Fler som har erfarenhet av samma korsning?

Welsh: Jättekul om Bells och Tuborg finns i min direkta närhet i vår. Jag har kikat lite på båda två men trott att de finns/kommer att finnas på annan station. Kollade hemsidan nu och det verkar ju positivt!

Roligt att jag får så många förslag men fler välkomnas ju såklart :D Så småning om kommer jag visa min lilla sammanställning av kandidater och motiveringar till dessa men jag är inte riktigt klar ännu ;)
Än har jag ju dock tiden på min sida men eftersom detta i så fall blir stoets första gång så vill jag ha hingstvalet klart innan säsongen börjar så att man verkligen har hela säsongen på sig att försöka.

Mvh JV som :bow:för att ni delar med er av tankar och erfarenheter
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Du ska inte stirra dig blind på hur stor hingsten är utan snarare kolla upp hans härstamning och se hur stora de är bakåt.

Jag har sett stora halvblod + WM bl över D ponny medan C ponny + stort halvblod stannat kvar inom ponnymåtten.

Tuffe har lämnat en hel del avkommor som stannat på D ponny nivå trots moderns storlek. Det får du inte heller glömma att kolla upp, hur stora är stoets föräldrar? Är det en slump att hon blivit liten el är alla bakom henne 170 el 150?

Av alla welshhingstar som finns på marknaden idag så tror jag mest på HT o B Bells. Jag har haft avkommor efter bägge och jag gillar dem alla skarpt! Har även haft turen att ha sett många HT avkommor live ridna och med ett undantag så har de alla varit bra!
Tuffe själv har jag följt i flera år, sen han var en liten prick som importerades hit men Bells med sin familj går inte av för hackor! Hans bägge föräldrar är ju elit prem och hans mamma var en av Sveriges bästa sekt B ston! Lämnat 4 godkända hingstar och ett antal diplomston!
Svårt val! Du får skaffa dig ett till sto och använda dem bägge :idea:
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Ang. pållans storlek...

Detta är mankhöjden på både hingstar och ston på hennes mammas sida.
154-158cm - 2 st
161 cm - 4 st
162 cm - 3 st
163 cm - 4 st
164 cm - 2 st
165 cm - 2 st
166 -169 cm - 3 st

Mitt stos mormor lämnade litet och var själv 161 cm.
Fick 7 avkommor varav 2 är helt okända.
Avkomma 1: 155 cm. (Pappan var 165cm.)
Avkomma 2: 159 cm. (Pappan var 169cm.)
Avkomma 3 & 4: känner ej till strl.
Avkomma 5: 161 cm (Pappan var 166 cm.)
+ två avkommor som är helt okända.

Stoets syskon vet jag tyvärr inte strl på men hennes mamma är 161 och pappa är 167, hon själv blev 160 som sagt.

Mitt sto har -1,5 i blup på mankhöjd.
Hennes mamma har -1,7
Hennes pappa har -1,2
Hennes mormor har -4,2
Hennes morfar har +0,8
Mormorsmor -1,6
uue. -4,7

Verkar allstå som om större delen av stostammen nedärver sig smått = bra för mig!
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Jo, jag är medveten om att bakomliggande hästar spelar stor roll. Det ska vägas in i beslutet så småningom men jag orkar inte (:o) sätta mig in i ALLA welshhingstar utan vill först gallra bort de som ändå inte passar s.a.s.

Ang. stoets strl så får du läsa inlägget ovan och bedöma själv. MIN bedömning är att hela stostammen lämnar litet vilket ju i sammanhanget är positivt. Däremot när det gäller mitt stos pappa så vet jag inte strl på bakomliggande varken ston eller hingstar. Någon enstaka finns angiven och är då runt 166-167 cm. Hingsten själv har dock -1,2 i blup på mankhöjden.

Twysog och Bells är alltså dina favoriter? Båda intresserar ju mig så de är ju kul om någon annan håller med så att det inte bara är jag som blir bländad av skönheten :D

Kul att du sett lite avkommor, önskar att jag också hade det. (Vilket jag säkert har men inte reflekterat över det då.) Ska kika runt lite på nätet och se vad jag hittar. Får man se lite bilder och filmer är ju det bättre än inget.

Just nu har jag inte möjlighet att köpa ett till sto men om någon vill skänka mig ett så vore jag mkt intresserad av att betäcka henne :rofl:

Mvh JV
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

:) Har själv ett sto e. Karlfälts Bocelli 129 cm jättetrevlig hingst helbror med K Caruso.
Kolla även in Gasque fast han är ridponny så får du se en jättetrevlig individ 133 cm. Har träffat hans helbror och även hans godkände halvbror Pondus.
På mödernet finns många väldigt duktiga framgångsrika tävlingponnyar,
Med bra temprament och väldigt hög ridbarhet , snälla.
Gasque står på semin,
Bostorpshingstarna är också jättefina och de avkommor jag har sett är väldigt trevliga med utstrålning och bra gång
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Hej!

Kände en b-ponny för massor av år sen som tjuvbetäcktes av ett halvblod (stor häst). Fölet var litet och sött, men slutade som stor d-ponny på gränsen (om inte över?) häst..

Så det är inte alltid säkert att det blir som man tänkt sej. Om du säkert vill ha en ponny, kolla om hingsten lämnat stort eller litet. Kan ju ge en liten fingervisning iaf:-)

/Lavinia
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Korsningar vet man aldrig hur stora dom blir!
Jag har 2 två-åringar efter Pentyparc Shonnyn Du (welsh sec C, 134cm hög) Balett undan DanzaOX (150 cm hög) är som två-åring 135cm hög, Shagusta som är undan Augusta (AmaalyOX-Guvenör-Maskerad, 160cm hög) är nu som två-åring 155cm hög. Min mamma har ett stoföl f 09 e Shonnyn undan Nordsvenskt sto (150cm) som är 138cm hög. Det är alltid spännande om det blir stort eller smått.
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Bocelli gillar jag, en ponny helt i min smak. Tyvärr finns han alldeles för långt från mig.
Gasque vågar jag mig inte på, han har alldeles för mkt stort bakom sig.

Bostorp har flera fina hingstar som jag absolut ska ta i beaktande.

Tack för dina tips!
 
Sv: Liten ponnyhingst med gång!

Jag håller på att gå igenom detta nu. Jag vill absolut ha en hingst som uppfyller mina kriterier men den måste också ha "rätt" storlek. Dvs inte för stor själv, inte för stort längre bak i stammen och gärna nedärva sig smått. Det är rätt mkt pyssel att gå igenom alla både förfäder och avkommor :angel:
Men jag är ju ute i god tid i alla fall :D

Mvh JV
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 214
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 161
Senast: prallan
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 016
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp