Liten rabatt vid bilparkeringen

vilse

Trådstartare
Hjälp mig, vad kan jag plantera här?

DSC_1989.jpg


Ca 1,5 meter lång och 40-50 cm bred rabatt, men där ca 15-20 går ut framför grinden... Den som byggde det var nog inte helt nykter ;)

Vita ramen över grindarna kommer där troligen växa upp murgröna på igen. Har jag mot förmodan lyckats ta död på den så kommer där någon annan klätterväxt så småningom.

Min tanke var att sätta några buskar där (max 1 m höga - helst inte bredare än 30-40 cm), lägga markduk och sen kanske sten eller bark.
Men hitta en sådan buske misstänker jag blir svårt :crazy:


Så kanske sätta blommor där istället? Tja.. nackdelen är att där är massvis med smårötter och jag misstänker även att murgrönan kommer försöka ta sig upp där...


Några tips, tankar eller idéer om vad jag kan göra med min lilla plätt?
 
Sv: Liten rabatt vid bilparkeringen

Små rosbuskar, sk marktäckande rosor. Fairy tror jag en av de vanligare sorterna heter.
 
Sv: Liten rabatt vid bilparkeringen

Att jag inte tänkte på det! :o:o

Har ju fairy i en annan rabatt, samt att jag älskar rosor. :D

Hitta en trevlig kusin/likande till Fairy kommer det bli! Snabbt och lätt bestämt :D
 
Sv: Liten rabatt vid bilparkeringen

Glad att kunna hjälpa, och lycka till med shoppingen. :D
 
Sv: Liten rabatt vid bilparkeringen

Tänk på att de flesta växter, speciellt rosor, INTE gillar salt, så salta inte på vintern om du vill att rosorna ska överleva.

Som klätter rekommenderar jag vildvin som du hade på ett annat ställe, växer fortare än murgröna och har fantastiska höstfärger. Förvisso inte vintergrön, men andra kvalitéer.
 
Sv: Liten rabatt vid bilparkeringen

Buxbom :love: den ultimata busken! Lätt att formklippa och är vintergrön. När vi flyttade in i huset vi bor i nu var det två stoooora yviga buxbom precis framför matsalsfönstret kanske 2 meter höga! Nu är de två fina kuber som slutar strax under fönstret och det skall tilläggas att jag aldrig formklippt något förut och klarade av dessa två vidunder med en billig eldriven häcksax. Buxbom är super kul!
 
Sv: Liten rabatt vid bilparkeringen

Liten varning på buxbom, det håller på att etableras en sjukdom som går på buxbom. Därför ska man inte köpa buxbom nu förrän det kan erbjudas en säkrare/ friskare sort.
 
Sv: Liten rabatt vid bilparkeringen

Jag hade stört mig så mycket på att rabatten sticker ut vid grinden att jag hade asfalterat så infarten är lika bred som grinden (alt gjort grinden mindre), sen hade jag planterat någon form av häck i den kvarvarande rabatten.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter I sommar nu rev vi bort det som växte i den här rabatten lite halvt oplanerat då det var kaos med nån vintergrön klätterväxt som inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Trädgård & Växter Vi vill ta bort ett fult staket vi har i trädgården ut mot garageuppfarten och vägen det ser ut ungefär så här (jag vet skitdålig och ej...
Svar
5
· Visningar
919
Senast: SusieQ
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 742
Trädgård & Växter Jag är fullkomligt nybörjare på det här med trädgård men eftersom jag förnärvarande inte har någon häst har trädgården istället fått...
Svar
12
· Visningar
1 345
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp