Liten sadelkammare - att tänka på? Bilder

TP1

Trådstartare
Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag sadelkammaren och det visste han nog att jag skulle göra också ;) :D
Vi köpte gård ifjol, och vi behövde få stallet i skick så att vi skulle kunna ta med hästarna i flytten, men på grund av oförutsedda utgifter så lämnade min sadelkammare bort. Var tvungen att prioritera :( Något som har gjort att jag inte har haft något utrymme att ha mina saker på. Fick lägga upp dem på uthusvinden, och bara ha det jag absolut behövde i ett litet skåp i stallet, vilket resulterade i att alla mina lädersaker totalt möglade bort samt att bland annat många täcken nu är mössangripna och söndergnagade :cry:
Nu har min sambo fått en inkomst vi inte räknade med, och därav ställde han mig denna fråga igår :) :love:
Nu ska vi fixa en sadelkammare till mig som är 3 x 1,60m. Inte så stor, men räcker nog till mig och mina två hästar. Kan ju säga att jag är världens lyckligaste kvinna idag, och har kört grus med mera med skottkärra som om det varit guld :p
Jag har redan i planerna att göra platsbyggda (heter det så?) hyllor längs med hela den ena kortsidan, så att jag får rum med alla schabrak, tunnare täcken med mera på dessa. Tjockare vintertäcken och liknande tänkte jag hänga längs med den andra kortsidan på fullstora täckeshängare. Alltså sådana där som man använder för att torka täcken, affärer brukar använda sig av dem också har jag sett, för att man ska kunna se hur täckena ser ut (vet ni kanske vilka jag menar?)
Men sen då? Vad ska jag tänka på nu egentligen för att få rum med så mycket som möjligt utan att det blir rörigt och oframkomligt? Kraftfoder och liknande behöver inte få rum här, det har jag på annat ställe, utan nu är det endast saker: sadlar, träns, borstar, täcken, grimmor, schabrak och allt annat man samlar på sig :D :p Dörren kommer finnas på den ena långsidan, så då man kommer in i sadelkammaren så kommer man in där de tjockare täckena hänger. Dörren blir av den lite smalare sorten för att spara utrymme, och jag har redan kikat på en som är endast 70cm bred.
Någon här inne som har en liten sadelkammare som kan komma med tips och ideer? Sätt också gärna in bilder på hur det ser ut hos er! :up: Har tittat runt på nätet men där hittar man ju bara en massa sadelkammare som är lika stora som hela mitt stall och lyx i överflöd typ :grin: Jag vill se hur "vanligt" folk har det i sina sadelkammare, inte hur rikemansfolk har det :rofl:
Tacksam för all hjälp av Er! :)
 
Där jag står är det inte "lyx i överflöd" i sadelkammaren, men däremot betydligt mer golvyta än du kommer att ha - och mina sadlar hänger på sadelbockar som står på golvet..så relevanta bilder kan jag inte erbjuda.

Däremot tycker jag att det låter klokt med hyllor för täcken och annat bylsigt, skrymmande vid kortsidan av rummet, även med hängarna (de är grymt smidiga, tycker jag!). På hyllorna skulle jag även förvara borstar och liknande "krafs" som inte behöver hängas upp snyggt för att hållas ordning på. Däremot skulle jag inte vilja hänga täcken på tork i sadelkammaren - vet inte hur du tänkt där men blöta täcken i litet rum där lädret hänger..min erfarenhet säger att det inte blir särskilt bra.

Sen beror det på vad du har för sadlar. Jag vill ha bladsadlar - i synnerhet lite tyngre sådana såsom t.ex. westernsadlar - på sadelbockar stående på golvet. Min erfarenhet är att sadeln hänger bättre på en sådan, och också att det blir smidigare i hanteringen. (Här går säkert meningarna isär..oh well. Har haft w-sadel på vanlig hängare och gör inte om det, så det är förstås baserat på mig själv.) Engelska sadlar däremot går ju utmärkt att hänga upp på väggen, och har du litet utrymme skulle jag säga: utnyttja takhöjden för förvaring (gäller förstås all förvaring, egentligen) ! Samma för träns och annat som hängs på mindre hängare (alt på kroken som ofta finns undertill på sadelhängarna för "väggbruk").
 
har en mini sadelkammare men då jag inte har täcken eller schabrak där så är det ganska gott om plats ändå.
skulle jag ha en så liten sadelkammare och alla täcken osv där i också så hade jag nog byggt en platsbyggd ganska djup hylla för täcken på ena kortsidan, dvs hyllan får vara minst 50cm djup. och då bara ha hyllplanen från ca 100cm-110cm uppåt, så att man kan få plats med att ha schabrak och stövelhängare under + andra väskor och saker som man kan behöva stuva undan. sen så på andra kortsidan så hade jag velat ha sadlarna. beroende på hur högt i tak det är så hade jag hade alla på höjden eller i bredd.
långsidan med dörren så hade jag haft träns och grimmor osv. och andra långsidan så hade jag haft en smalare hylla för div sjuklåda, skydd, borstar hjälmar osv. räcker med en 20-30cm bred hylla för det.
sen så hade jag satt en stol eller pall mitt på långsidan så att man kan kränga på och av ridskorna.
min sadelkammare ser ut såhär. har som sagt bara sadlarna här + fodret. 2*3 är detta.
http://s1115.photobucket.com/user/lindalif91/slideshow/sadelkammaren

http://s1115.photobucket.com/user/lindalif91/library/sadelkammaren?sort=3&page=1
 
Nu har jag lite större sadelkammare än dig. ca 2,5*4m. Men jag har lågt till tak istället.
Man kommer in på min långsida. till vänster om dörren har jag sådana täckeshängare du prata om. Där torkar täckena. På kortsidan efter det har vi byggt en hemma gjord djup hylla där det får rum med allt möjligt extra. Köpte flera stora lådor från ikea där man mår rum med schabrak, och annat som man inte använder så ofta. Bra lådor att slänga bra att ha saker.:p
Vi har vattenkran i stallet med slang pluss kraftfodret. Detta tar upp ca 1 meter plats. Sen kommer ca 1½m med tränshängare. PÅ andra kortsidan har jag flera sadelhängare. Och på en liten vägg så har jag hjälmhängare. Sen har jag placerat ut krokar lite här och var där det passar.Alltid bra att ha krokar.
JAg hade flera inhyrningar i stallet tidigare och då måsta jag få flera sadelhängare/tränshängare, fast det bara är två hästägare och 3 hästar i stallet har vi alla hängare kvar. Man kan hänga upp annat på dem också.
Krokar skullle jag tipsa om att sätta upp lite här och var. Och sen hyllplan av olika slag. Samtidigt ska det vara praktiskt och lättskött tycker jag. Vi försöker att ha så lite saker på golvet som möjligt för att det inte sska se rörigt ut.

Rörigt inlägg men hoppas du fick lite tips...
Lycka till!
 
tips;
det viktigaste jag tycker är när man har en liten sadelkammare, är att inte ha ngt på golvet.
det blir för det första lätt skräpigt, = man snubblar över allt så fort man ska gå in.
svårstädat,= samlas päls och damm i alla skrymslen på golvet.
man får också sämre överblick över sadelkammaren.

så bygg på höjden, ha ett hyllplan högst upp så att man kan sätta undan saker man sällan använder där, möbler ska vara från golv till tak och inte ngn låg 4kantig byrå som bara kommer fyllas med böss och gamla trasiga senskydd. sånna tar bort stor vägg plats och golv yta, bygger man en smalare hylla så tjänar man mer yta och förvaring :).

(älskar att fundera kring sadelkammare :))
 
Tack för alla era svar och ideer! :bow:
Med några små justeringar så kommer nu min sadelkammare att bli 3 x 2 meter istället, så några cm till fick vi inklämda :bump: Samt att den blir 3 meter i takhöjd :banana: Så jag kommer absolut att utnyttja takhöjden också för att få alla saker att rymmas dit utan att det blir rörigt. Golvet ska vara helt rent, inga saker ska stå där och ta plats har jag bestämt. Kanske någon stol/pall då så jag slipper upp till hyllor, krokar med mera som kommer att bli högt uppe, man är ju själv inte så värst lång så det behöver jag :rofl: men utöver det så ska det vara rent. Sen kom min sambo på igår då vi funderade och planerade att själva taket på sadelkammaren så ska han fixa så att jag kan slänga upp spånsäckar och liknande dit för förvaring, så behöver jag inte ha dem stående inne i stallet heller. En liten trappa/stege-liknande sak kommer att finnas på en kortsida så att jag enkelt kan gå upp dit och hämta då jag behöver :banana: Sadelkammaren byggs ju inne i en befintlig byggnad, så det kommer att finnas metrar att ta av innan taket på byggnaden kommer emot :)

Fortsätt att slänga in ideer på inredning, bilder och så vidare, så ska jag nu gå ut och börja fixa isolering, stenar med mera till gjutningen som vi ska göra idag :love:

Edit: Jaa! En annan sak som jag nu också kom på: vad har ni på väggarna i Era sadelkammare? Alltså skivor, virke...? Vad är bäst att använda? Vill ha något som ser någorlunda snyggt ut, men som också håller för att hänga saker på.
 
Senast ändrad:
Har ungefär samma mått på min sadelkammare och jag har precis som du platsbyggda hyllor längst in, längs med kortsidan, hela vägen upp till taket. Jag har köpt stora plastlådor på IKEA som jag har massa prylar undanstuvade i. Typ reflexer i en, benskydd i en, schabrak och sadelfiltar i en. Allt hålls rent och dammfritt, och framför allt fritt från eventuella gnagare! På IKEA har jag även köpt stora klädförvaringspåsar med dragkedja. Dessa är perfekta att ha täcken i och stuva undan på de översta hyllorna när det inte är säsong. Annars är väl tipsen att sätta upp MÅNGA träns-, sel- och sadelhängare. När man kan hänga upp grejer blir det mycket bättre ordning, åtminstone i min sadelkammare. Jag har tränshängare på höger sida, med selhängare ovanför, och sadelhängare på vänster sida när man kommer in.

Kan tyvärr inte fixa bilder då hästarna är på bete så jag åker inte till stallet så ofta just nu...
 
Ett till tips för att köpa allehanda hängare är att kolla Blocket, man kan hitta superbilligt. Sen är det bara att köpa en burk hammarlack och måla i önskad färg så det blir enhetligt och snyggt :) (säger hon som har svarta, rosa och lila hängare i en härlig blandning i sin sadelkammare :D )
 
Tack för alla era svar och ideer! :bow:
Med några små justeringar så kommer nu min sadelkammare att bli 3 x 2 meter istället, så några cm till fick vi inklämda :bump: Samt att den blir 3 meter i takhöjd :banana: Så jag kommer absolut att utnyttja takhöjden också för att få alla saker att rymmas dit utan att det blir rörigt. Golvet ska vara helt rent, inga saker ska stå där och ta plats har jag bestämt. Kanske någon stol/pall då så jag slipper upp till hyllor, krokar med mera som kommer att bli högt uppe, man är ju själv inte så värst lång så det behöver jag :rofl: men utöver det så ska det vara rent. Sen kom min sambo på igår då vi funderade och planerade att själva taket på sadelkammaren så ska han fixa så att jag kan slänga upp spånsäckar och liknande dit för förvaring, så behöver jag inte ha dem stående inne i stallet heller. En liten trappa/stege-liknande sak kommer att finnas på en kortsida så att jag enkelt kan gå upp dit och hämta då jag behöver :banana: Sadelkammaren byggs ju inne i en befintlig byggnad, så det kommer att finnas metrar att ta av innan taket på byggnaden kommer emot :)

Fortsätt att slänga in ideer på inredning, bilder och så vidare, så ska jag nu gå ut och börja fixa isolering, stenar med mera till gjutningen som vi ska göra idag :love:

Edit: Jaa! En annan sak som jag nu också kom på: vad har ni på väggarna i Era sadelkammare? Alltså skivor, virke...? Vad är bäst att använda? Vill ha något som ser någorlunda snyggt ut, men som också håller för att hänga saker på.
Täckeshängare som hissas upp i taket kanske kan vara något..?
 
Tack för alla era svar och ideer! :bow:
Med några små justeringar så kommer nu min sadelkammare att bli 3 x 2 meter istället, så några cm till fick vi inklämda :bump: Samt att den blir 3 meter i takhöjd :banana: Så jag kommer absolut att utnyttja takhöjden också för att få alla saker att rymmas dit utan att det blir rörigt. Golvet ska vara helt rent, inga saker ska stå där och ta plats har jag bestämt. Kanske någon stol/pall då så jag slipper upp till hyllor, krokar med mera som kommer att bli högt uppe, man är ju själv inte så värst lång så det behöver jag :rofl: men utöver det så ska det vara rent. Sen kom min sambo på igår då vi funderade och planerade att själva taket på sadelkammaren så ska han fixa så att jag kan slänga upp spånsäckar och liknande dit för förvaring, så behöver jag inte ha dem stående inne i stallet heller. En liten trappa/stege-liknande sak kommer att finnas på en kortsida så att jag enkelt kan gå upp dit och hämta då jag behöver :banana: Sadelkammaren byggs ju inne i en befintlig byggnad, så det kommer att finnas metrar att ta av innan taket på byggnaden kommer emot :)

Fortsätt att slänga in ideer på inredning, bilder och så vidare, så ska jag nu gå ut och börja fixa isolering, stenar med mera till gjutningen som vi ska göra idag :love:

Edit: Jaa! En annan sak som jag nu också kom på: vad har ni på väggarna i Era sadelkammare? Alltså skivor, virke...? Vad är bäst att använda? Vill ha något som ser någorlunda snyggt ut, men som också håller för att hänga saker på.
blir säkert jätte smidigt att kunna utnytja förvaringen över sadelkammaren :)
(går ju att ha gamla "bra att ha" saker och täcken som man sällan använder där också). :)
 
Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag sadelkammaren och det visste han nog att jag skulle göra också ;) :D
Vi köpte gård ifjol, och vi behövde få stallet i skick så att vi skulle kunna ta med hästarna i flytten, men på grund av oförutsedda utgifter så lämnade min sadelkammare bort. Var tvungen att prioritera :( Något som har gjort att jag inte har haft något utrymme att ha mina saker på. Fick lägga upp dem på uthusvinden, och bara ha det jag absolut behövde i ett litet skåp i stallet, vilket resulterade i att alla mina lädersaker totalt möglade bort samt att bland annat många täcken nu är mössangripna och söndergnagade :cry:
Nu har min sambo fått en inkomst vi inte räknade med, och därav ställde han mig denna fråga igår :) :love:
Nu ska vi fixa en sadelkammare till mig som är 3 x 1,60m. Inte så stor, men räcker nog till mig och mina två hästar. Kan ju säga att jag är världens lyckligaste kvinna idag, och har kört grus med mera med skottkärra som om det varit guld :p
Jag har redan i planerna att göra platsbyggda (heter det så?) hyllor längs med hela den ena kortsidan, så att jag får rum med alla schabrak, tunnare täcken med mera på dessa. Tjockare vintertäcken och liknande tänkte jag hänga längs med den andra kortsidan på fullstora täckeshängare. Alltså sådana där som man använder för att torka täcken, affärer brukar använda sig av dem också har jag sett, för att man ska kunna se hur täckena ser ut (vet ni kanske vilka jag menar?)
Men sen då? Vad ska jag tänka på nu egentligen för att få rum med så mycket som möjligt utan att det blir rörigt och oframkomligt? Kraftfoder och liknande behöver inte få rum här, det har jag på annat ställe, utan nu är det endast saker: sadlar, träns, borstar, täcken, grimmor, schabrak och allt annat man samlar på sig :D :p Dörren kommer finnas på den ena långsidan, så då man kommer in i sadelkammaren så kommer man in där de tjockare täckena hänger. Dörren blir av den lite smalare sorten för att spara utrymme, och jag har redan kikat på en som är endast 70cm bred.
Någon här inne som har en liten sadelkammare som kan komma med tips och ideer? Sätt också gärna in bilder på hur det ser ut hos er! :up: Har tittat runt på nätet men där hittar man ju bara en massa sadelkammare som är lika stora som hela mitt stall och lyx i överflöd typ :grin: Jag vill se hur "vanligt" folk har det i sina sadelkammare, inte hur rikemansfolk har det :rofl:
Tacksam för all hjälp av Er! :)
Jag vill ge tipset att se till att det finns någon ventilation. Fönster blir det kanske inte tal om men en sk paxfläkt som du kan starta + ett element så du får lite värme. Det finns billiga el-element man kan ha på golvet som man kan starta om det blir fuktigt. Ett sådant element är bra för man kan ställa undan det när man inte behöver det. Även några svettiga schabrak gör det snabbt fuktigt i sadelkammaren och det börjar mögla.
Jag har också köpt billiga hatt- och skohyllor på IKEA. Bra att kunna ställa upp skor och stövlar och hänga upp kläder och lägga hjälmar på.
För träns, grimmor och annat sådant har jag en "spjälvägg" med krokar högt och lågt. Vet inte hur jag ska förklara...Mannen spikade till mig. Brädor ca 1 dm breda och 1,5 m höga, typ som ett plank. Detta satte han fast på väggen och sedan satte jag krokar högt på en bräda och lägre på nästa var annan gång. Jag får plats med väldigt mycket där.
 
Jag vill ge tipset att se till att det finns någon ventilation. Fönster blir det kanske inte tal om men en sk paxfläkt som du kan starta + ett element så du får lite värme. Det finns billiga el-element man kan ha på golvet som man kan starta om det blir fuktigt. Ett sådant element är bra för man kan ställa undan det när man inte behöver det. Även några svettiga schabrak gör det snabbt fuktigt i sadelkammaren och det börjar mögla.
Jag har också köpt billiga hatt- och skohyllor på IKEA. Bra att kunna ställa upp skor och stövlar och hänga upp kläder och lägga hjälmar på.
För träns, grimmor och annat sådant har jag en "spjälvägg" med krokar högt och lågt. Vet inte hur jag ska förklara...Mannen spikade till mig. Brädor ca 1 dm breda och 1,5 m höga, typ som ett plank. Detta satte han fast på väggen och sedan satte jag krokar högt på en bräda och lägre på nästa var annan gång. Jag får plats med väldigt mycket där.
el element är inte att rekomendera i en så liten sadelkammare, kommer bara vara i vägen och inte tillföra så mycket mer än svordommar..
har det själv och även om jag har ett mini mini nu som kan stå på foderbordet så är det jäkligt irriterande med sladden och att det tar värdefull plats.
golvvärme må vara lite dyrt men det är det bästa. Sen så är ett inbyggt" element det näst bästa, går dock inte att ha läder i närheten då det inte är så bra för lädret.
 
el element är inte att rekomendera i en så liten sadelkammare, kommer bara vara i vägen och inte tillföra så mycket mer än svordommar..
har det själv och även om jag har ett mini mini nu som kan stå på foderbordet så är det jäkligt irriterande med sladden och att det tar värdefull plats.
golvvärme må vara lite dyrt men det är det bästa. Sen så är ett inbyggt" element det näst bästa, går dock inte att ha läder i närheten då det inte är så bra för lädret.

Jag tänker mest att ett flyttbart är bäst just för att det går att flytta och sätta mitt på golvet när man inte är där inne. Ett väggfast element tar väldig plats i o m att man inte kan hänga/ställa något över eller vid sidan om. Man kan ju också tänka sig en liten värmefläkt. Huvudsaken är att man får värme för att få bort fukt och ett utsläpp så att luften cirkulerar och kommer ut.
Lägga golvvärme är både dyrt och en ganska stor apparat.
 
Jag tänker mest att ett flyttbart är bäst just för att det går att flytta och sätta mitt på golvet när man inte är där inne. Ett väggfast element tar väldig plats i o m att man inte kan hänga/ställa något över eller vid sidan om. Man kan ju också tänka sig en liten värmefläkt. Huvudsaken är att man får värme för att få bort fukt och ett utsläpp så att luften cirkulerar och kommer ut.
Lägga golvvärme är både dyrt och en ganska stor apparat.
ja man kan ju flytta då den mitt i rummet då man inte är där.
men efter att ha haft ett mindre el element i 4 år nu så är det inte en ondska jag önskar på mina värsta fiender typ ;).

hade jag haft bara en liten ledig 4kant i sadelkammaren eller ett hörn där man kunde ha uttag och bli av med den så vore det bra. men har inte det och vill inte ställa det under sadlarna eller tränsen av risk för att de ska torka ut. så då står det mitt i rummet, vilket leder till att vad man än ska göra så är det i vägen. lika så är hinkarna med torrbollar ivägen och tar plats.

dvs ts, planera för element och avfuktare direkt även om du bara använder det 2 månader om året. det är såna saker som tar plats och ställer till det då man sätter in det i efterhand.
sätt också in eluttag på bra platser, gör inte som jag och sätt det i taket över vasken för att slippa borra i stenväggen...
 
Jag antar att dörren kommer att öppnas utåt?

Samt att du menar den rörliga typen av täckeshängare, alltså sådana man kan skjuta åt sidan? :)
Här kan du också hänga byxhållare (alltså byxgalgar med nypor) på samma stång och på det sättet hänga upp svettiga schabrak på samma ställe.

Isåfall tycker jag att rörliga täckeshängare (helst galg-typen på stång) längst hela ena kortsidan samt platsbyggda hyllor som går hela vägen upp längst taket på den andra kortsidan. Viktigt att hyllorna är tillräckligt djupa för att kunna ha schabrak liggandes "ovikta" alltså bara rätt och slätt uppradade på varandra. Djupet behövs också för stora tunga vintertäcken osv.

Jag är förvaringsnörd och älskar lådor! De skapar ett organiserat intryck även om det som ligger i är kaosartat.
Ett helt hyllplan med likadana lådor uppmärkta med tex. "reflexer" "förstahjälpen" "benskydd" osv blir riktigt snyggt. Har de dessutom lock som kan fästas i bakre ändan och på det sättet bara lyftas i framkant så fort man skall lägga i eller ta ur något så har man dessutom inte en massa lock liggandes överallt eller lådor som står öppna.

Sadelhängare längst ena långsidan, placerade på höjden (du har väl kanske max 4 sadlar? så den översta inte hamnar för högt)
Krokar för sadelgjordar precis intill. Tränshängare likaså. Hjälmhängare ovanför dessa. Alltså alla typer av krokar placerade på en långsida på ett enhetligt sätt helt beroende på vad man hänger på kroken.

Det är lätt att sätta upp krokar med jämna mellanrum men hänger man en hjälm på den ena och en sadelgjord på den andra så blir intrycken ändå ojämna, så tänkt ut redan från början vad krokarna är avsedda för, och placera ut dem utefter det.

Hur tänker du med dina egna kläder osv? Har du alla kläder hemma eller tänker du förvara jackor och stövlar osv i sadelkammaren?
Isåfall är ju en standard garderob att föredra ändå. Kanske att du kan ha en garderob på samma kortsida som hyllorna?
En som är 60cm bred (standard) ger ju ändå plats åt 140cm breda hyllplan, vilket räcker gott och väl åt både schabrak och täcken, samtidigt som du får undan jackor, byxor och skor på ett så bra sätt som möjligt.

Önskar jag hade ett illustreringsprogram men icke..

Ni kanske märker att jag går totalt igång på detta? :angel: Älskar inredning! Speciellt på begränsad yta. :love:

Jag hade dessutom försökt att hålla en långsida helt fri. Kanske hängt upp någon fin tavla eller ett gäng rosetter?.
Skulle det visa sig att man måste utöka förvaringen eller tänka om, så är det enkelt då man har en helt fri vägg att använda sig utav.
 

Liknande trådar

Gnägg Tjohooo äntligen håller vi på att bygga stall!:) Väggar och tak är på plats och nu ska vi sätta in fönster, dörrar, innertak och sen ska...
Svar
3
· Visningar
1 685
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
14 712
Senast: iddiss
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 566
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej alla kära bukefalister!! Jag och sambon är i plan att flytta till ny gård som kommer delas med min pappa och hans sambo. Mao ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 429
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp