Bukefalos 28 år!

Liten Tysklandsrapport

Cyllene

Trådstartare
Så här bland alla bruksprovstrådar! :)

Här ligger bilder från visningen:

http://www.kikibeelitz.de/fotos/hengste/meyer_hvf_2006/

Cashman imponerade stort. 17 år gammal och hade inte hoppat ett hinder sen jag var nere i oktober. Jesper som tävlat honom internationellt tidigare hade inte suttit på honom på 2 år och kom ner från Danmark och visade honom. Han hoppade verkligen super!

Dacaprio visades tillsammans med 5 avkommor, vilka jag håller fast i är bättre än sin far.

Falsterbo blir bara bättre och bättre. Tre avkommor visades varar den ena är godkända hingsten Fitzgeraldos som vuxit och fått sin fars långa ben.

His Highness behöver jag inte säga så mycket om. Han utvecklas åt rätt håll och Balkenhols clinic var som vanligt mycket bra. Betonade vikten av att inte forsera unga hästar vad gäller form, ökningar osv.

Nya hingsten Damsey imponerade dock inte så mycket på mig. :crazy: Försvann lite i mängden och jag red honom på fredagen hemma och visst är han bra, men inte WOW.

Däremot lilla nya segerhingsten (trakhener) Herzensdieb däremot var bara :love: !! Inte så stor än men OJ vilken galopp och takt i traven. Grymt lätt framtill. Tydligen ska han ha hoppat riktigt bra på premieringen så jag ser fram emot att se hans resultat på 30 o 70-dagars i år. En riktig liten pärla som dock rätt tuff i stallet. Inte dum men redigt kaxig. Får inte betäcka i Hannover i år utan först nästa år.

Franke Sloothaks Cyrano de Bergerac var inte alls kul. Rätt hyfsad trav med bra takt men tråkig galopp och framförallt för korta framben. Ingen rolig typ. Fick dock inte se honom hoppa så det kanske hade ändrat allt. Hopphingstarna blir ju lite bleka jämfört med dressyrhingstarna vilket är synd.

Sen kom det stora utropstecknet. KAISERKULT Vinnare av Bundeschampionaten 2004, och helbror till förra årets vinnare Kaiserdom var helt fantastisk. Stor, rörlig, och lika bra fram som bak. Kanske ingen förädlare men OJ OJ vilken hingst. Trevligt temperament, helt kanon att hålla på med.

kaiserkult_18.jpg



För övrigt så red jag unghästar hela fredag och lördag. Tre stycken fastnade jag för riktigt mycket. En svart 3-årshingst e Falsterbo - Davignon som var superlätt, rörde sig i uppförsbacke och var så oerhört ridbar.

Ett svart 3-års sto (Tysklands fölchampion 2003, samma ägare som HH, Damsey och Herzensdieb) e Worldly som hade de bästa bakben man kan tänka sig. Har aldrig sett en unghäst trampa under sig så naturligt med sån kraft. Dock över 170 cm stor och inte så lätt, kommer behöva tid vilket hon inte lär få i Tyskland. :crazy: För övrigt så bockade hon av mig i lördags eftermiddag till allas glädje. De tyckte inte jag åkt av ofta nog sista tiden... Jag hade dock inte ens hunnit ner i sadeln och tagit andra stigbygeln innan hon la iväg så jag skyller på det! ;)

Sist men inte minst en liten brunskimmel e Cornet Obolensky som var riktigt riktigt go! Samarbetsvillig, mjuk, lätt och rörde sig riktigt bra. Såg inte mycket för världen ut i stallet men när man satt på var den riktigt trevlig.

Ett annat tips är att kolla på Kikis övriga bilder från årets hingstvisningar.

http://www.kikibeelitz.de/index.php?id=42

Dagens bästa - kolla Stalypso från Sprehe. Anses vara Stakkatos bästa avkomma hittills! Fick 9,88 på hoppningen på 30-dagarstestet och inte mycket sämre på gångarter... Står högst upp på min önskelista till mitt Cashmansto! :D

http://www.gestuet-sprehe.com/cms/front_content.php?idcat=87

Nu ska jag läsa igenom alla trådar om bruksprovet! :)

/C
 
Senast ändrad:
Sv: Liten Tysklandsrapport

Som vi har väntat på dig, skall kolla in länkarna nu. Tack för rapporten
 
Sv: Liten Tysklandsrapport

Blir det Stalypso på import till Sverige för din del nu då ? Hur ser avkommorna ut ? Jag tycker också att han är spännade då jag är förtjust i Stakkato.

Helen
 
Sv: Liten Tysklandsrapport

Cyllene skrev:
Så här bland alla bruksprovstrådar! :)

För övrigt så bockade hon av mig i lördags eftermiddag till allas glädje. De tyckte inte jag åkt av ofta nog sista tiden...

Sist men inte minst en liten brunskimmel e Cornet Obolensky som var riktigt riktigt go! Samarbetsvillig, mjuk, lätt och rörde sig riktigt bra. Såg inte mycket för världen ut i stallet men när man satt på var den riktigt trevlig.

Dagens bästa - kolla Stalypso från Sprehe. Anses vara Stakkatos bästa avkomma hittills! Fick 9,88 på hoppningen på 30-dagarstestet och inte mycket sämre på gångarter... Står högst upp på min önskelista till mitt Cashmansto! :D

Hoppas du inte slog ihjäl dig men man skall få veta att man lever lite då och då så man inte somnar av helt!!

Stalypso har jag läst något lovande om förut men så insåg jag att han stod på samma ställe som Stakkato Gold som visade här förra året och hade en tragisk extriör så då tappade jag intresset. Får kolla upp honom igen. Stakkato är ju lite blandad i sin förärvning. Svante visade ju sin Saint Amour och han var just så blandad som de är. Hopplös vid handen, tråkig och bara blä. Men sen på hinder, wow vilken skillnad. Man skulle ju gärna se lite Stakkato speed, studs och reaktioner i vår avel men inte till vilket pris som helst (tänker på övriga egenskaper).
Finns det importör för Sprehe i Sverige?

Cornet O fortsätter alltså att imponera. Har haft kontakt med Imke Ligges som berättade att Cornet saknar importör till Sverige men att det gick bra att köpa semin ändå. Men då får man fixa pappersarbetet själv. (Och ta hela kostnaden) Synd på så fin hingst, du är inte intresserad av att utöka ditt "sortiment"? ;)
 
Sv: Liten Tysklandsrapport

Han utvecklas åt rätt håll och Balkenhols clinic var som vanligt mycket bra. Betonade vikten av att inte forsera unga hästar vad gäller form, ökningar osv

Otroligt förnuftig människa!:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Liten Tysklandsrapport

Svante visade ju sin Saint Amour och han var just så blandad som de är. Hopplös vid handen, tråkig och bara blä. Men sen på hinder, wow vilken skillnad. Man skulle ju gärna se lite Stakkato speed, studs och reaktioner i vår avel men inte till vilket pris som helst (tänker på övriga egenskaper).
Ja tycker också att han var riktigt fin över hinder men det räcker inte för att jag ska våga prova på honom i aveln, tyvärr.

Finns det importör för Sprehe i Sverige?
Nope...

Cornet O fortsätter alltså att imponera. Har haft kontakt med Imke Ligges som berättade att Cornet saknar importör till Sverige men att det gick bra att köpa semin ändå. Men då får man fixa pappersarbetet själv. (Och ta hela kostnaden) Synd på så fin hingst, du är inte intresserad av att utöka ditt "sortiment"? ;)

Är Co lika komplett som Corlensky då ?

Helen
 
Sv: Liten Tysklandsrapport

Tack för en bra och uppskattad rapport! Det var användbar info.
 
Sv: Liten Tysklandsrapport

Cornet O fortsätter alltså att imponera. Har haft kontakt med Imke Ligges som berättade att Cornet saknar importör till Sverige men att det gick bra att köpa semin ändå.
Såg förresten nu att Upsilon vd Heffinck finns på import till Sverige i år - kanske kan Corlensky G vara anledningen till detta ?

Gissar att nästa års sjuka bland hingsthållarna blir CO avkommor till bruksprov ;)

Helen
 
Sv: Liten Tysklandsrapport

Ber Cyllene om lite isikt. Har en tråd längre ner på mit Rubignon sto med Wörmann och Ibikus på moderns sida. Såg första gången Kaiserkult på bild förra veckan och blev lite förtjust...
Har nämligen försökt sätta mig in i annat än Rubistein och Donnerhal blod...
Har du kanske sätt vad Kaiserkult lämnar?

Tackar för alla information :bow:

MVH
Nybörjaren som försöker studera ;)
 
Sv: Liten Tysklandsrapport

clownen skrev:
Såg förresten nu att Upsilon vd Heffinck finns på import till Sverige i år - kanske kan Corlensky G vara anledningen till detta ?
Helen

Det är väl en bidragande orsak men främst tror jag Eklunda vill ersätta för dem mycket framgångsrika Orlando (ca 40 ston ifjol) som sålts till USA och därför ej finns på TAI längre. Han har Heartbreaker-Darco och är lite lik Upsilon som har Clinton-Darco.
Dessutom gick ju inte Eklundas Undercover och Wallenberg igenom bruksprovet så det behövs nog någon mer hingst på TAI för att fylla ut det tomrummet.
 
Sv: Liten Tysklandsrapport

Om jag fattat saken rätt så godkändes Kaiserkult först förra året på prestation, så det kan inte finnas så många avkommor.


Hade jag ett relativt lätt sto (han är stor och maffig) så hade jag inte tvekat.
 
Sv: Liten Tysklandsrapport

Kommer någon att ta in på KAISERKULT ?? Eller kan man åka ner med ett litet nätt fullblodsto med supertrav och betäcka henne där??
 
Sv: Liten Tysklandsrapport

Det borde du kunna... Dessutom borde du kunna få avkomman reg. i Trakener Verband om jag har förstått saken rätt, och det är faktiskt en fördel tror jag! Nätt fullblodssto med supertrav?? Var har du hittat den där guldklimpen ?!? Låter som en riktigt bra idè för övrigt. //Avundsjuk!
 
Sv: Liten Tysklandsrapport

Hos en hästhandlare. Hon är liten men har en mkt fin trav med fina gester framben och mjuk. Har aldrig sett så bra grundtrav på ett fullblod innan.

Tyvärr är hon väldigt liten ca 157cm
 
Sv: Liten Tysklandsrapport

Vad kul! Då skulle jag göra som du, dvs betäcka med en bra gångartshingst. Såg en del fullblod/trak korsningar i Neumünster när jag var där som var riktigt fina.
Det gör nog inget att hon är liten, nästan alla hingstar numera är ju 168 - 170... är det första fölet? Lycka till!
 
Sv: Liten Tysklandsrapport

Går garanterat att få skickat hit från Kaiserkult och sen regga avkomman som trakhener. Du ska inte behöva åka ner med stoet när det funkar så bra med flyg. De 100 Euro (cirka) som frakten kostar är ju inget jämfört med att köra hästen.

Kaiserkult står inte hos oss utan hos Dorothee själv och de skickar därifrån.

Skicka ett pm om du vill så kan jag kolla upp hur man kan gå tillväga.

/C
 
Sv: Liten Tysklandsrapport

Hei Cyllene!
Lärde mig först just detta PM system... ursäktar för försenat svar...

Fins det möjligen bilder på Kaiserkult avkommor? Har man redan någon idé hurudanna ston som man rekommenderar honom till?

Tackar!
 
Sv: Liten Tysklandsrapport

Tack för den superba länken till fina bilder på tyska hingstar!!!!

Har du flera i bakfickan?

Mvh Monika
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 290
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 945
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 573
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp