Liten vårdskada

Jamtland

Trådstartare
Jag var in på sjukhuset för några veckor sedan på en undersökning och fick en infart i armvecket. När sköterskan satte infarten gjorde det plötsligt fruktansvärt ont på översidan underarmen, det kändes både stickande (som om hon körde in tusen nålar) och brännande (som om armen hölls över öppen låga). Sköterskan förklarade att hon förmodligen kommit åt någon nerv och den akuta smärtan gick över efter några plågsamma minuter.

Men ända sedan dess får jag, när jag anstränger musklerna i den delen av armen som ett "hugg" av smärta i armen, påminner om känslan av att få en elstöt. Det gör olika ont i armen beroende på om jag är trött i musklerna eller inte, värre när jag är trött.

Jag gissar på att det så småningom kommer att gå över, har förstått att nerver tar lång tid att läka, men vill ändå ha ryggen fri och allt dokumenterat. Är det då avdelningen jag var till jag ska kontakta och "anmäla" skadan? Eller till vem?
 
Jag var in på sjukhuset för några veckor sedan på en undersökning och fick en infart i armvecket. När sköterskan satte infarten gjorde det plötsligt fruktansvärt ont på översidan underarmen, det kändes både stickande (som om hon körde in tusen nålar) och brännande (som om armen hölls över öppen låga). Sköterskan förklarade att hon förmodligen kommit åt någon nerv och den akuta smärtan gick över efter några plågsamma minuter.

Men ända sedan dess får jag, när jag anstränger musklerna i den delen av armen som ett "hugg" av smärta i armen, påminner om känslan av att få en elstöt. Det gör olika ont i armen beroende på om jag är trött i musklerna eller inte, värre när jag är trött.

Jag gissar på att det så småningom kommer att gå över, har förstått att nerver tar lång tid att läka, men vill ändå ha ryggen fri och allt dokumenterat. Är det då avdelningen jag var till jag ska kontakta och "anmäla" skadan? Eller till vem?

Jag hade nog börjat med avdelningen. Sen eventuellt gått till VC för att få skadan dokumenterad om inte avdelningen kan/vill göra det. Men det finns kanske andra instanser man ska kontakta? Jag är osäker.
 
Jag var in på sjukhuset för några veckor sedan på en undersökning och fick en infart i armvecket. När sköterskan satte infarten gjorde det plötsligt fruktansvärt ont på översidan underarmen, det kändes både stickande (som om hon körde in tusen nålar) och brännande (som om armen hölls över öppen låga). Sköterskan förklarade att hon förmodligen kommit åt någon nerv och den akuta smärtan gick över efter några plågsamma minuter.

Men ända sedan dess får jag, när jag anstränger musklerna i den delen av armen som ett "hugg" av smärta i armen, påminner om känslan av att få en elstöt. Det gör olika ont i armen beroende på om jag är trött i musklerna eller inte, värre när jag är trött.

Jag gissar på att det så småningom kommer att gå över, har förstått att nerver tar lång tid att läka, men vill ändå ha ryggen fri och allt dokumenterat. Är det då avdelningen jag var till jag ska kontakta och "anmäla" skadan? Eller till vem?

Du kan vända dig direkt till den mottagning där problemet uppkom.
Ett annat alternativ är att ringa Patientnämnden. De kan hjälpa dig med hur du bör gå tillväga.
Vårdskador kan man anmäla till Löf (Landstingets ömsesidiga försäkriungsbolag). De gör en utredning efter att ha fått fullmakt från personens ifråga (dig i detta fall) att hämta ut aktuella journaler och bedömer om man har rätt till ersättning.
 
Håller med de ovanstående som skriver att du bör vända dig till avdelningen först. :)
Jag fick ett rejält blåmärke på överarmen efter plasmagivning en gång och kontaktade Blodcentralen.
De ville ha in mig för kontroll direkt, fick träffa läkaren där och sedan i princip bara skriva på en anmälan om vårdskada som de förberett! Fick ersättning också, det hade jag verkligen inte väntat mig!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 105
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp