Bukefalos 28 år!

liter i kg?

A

ankans

Någon som vet på ett ungerfär hur mycket 1 liter av följande är i kg. har ingen bra våg
Kornkross
havre
Betfor (svårt jag vet, men jag blandar 50/50 alltså ganska blött)
 
Har du råd att ha häst måste du rimligtvis ha råd att köpa en vettig våg. Variationerna är väldigt stora o skall man ha ett vettigt värde måste man väga varje parti. Betfor vägs torrt.
PL
 
Äh, lägg av med attityden, för det första har du ingen aning om varför jag frågar och jag är fullt medveten om att värdena varierar, därför skrev jag ungefär.
 
Det går ju inte att generellt svara på din fråga. "Uppfluffad" betfor har förstås en lägre volymvikt än "ihopskakad", välmatad havre är tyngre än en dåligt rensad etc. Håller med mannen som sa köp en våg.
 
Jag köper fn havre och kornkross på lantmännen och då bör inte havren vara dåligt rensad. Näringsvärde per kg ska vara jämn och så även kvaliteten. Jag "fluffar" inte upp betforen.
Jag kanske har fått mina foderstater ställd av en expert och fått omvandlat i deciliter eftersom jag brukar använda deciliter mått?
Eller så är jag tillfälligt bortrest med hästen utan våg?
Eller så är jag helt enkelt en "dum" hästmänniska som ställer ointelligenta frågor? :devil:

Jag tänker inte använda svaren för att beräkna nya foderstater, jag är helt enkelt nyfiken på det ungefärliga förhållandet och det torde väl någon kunna svara på utan att diskutera huruvida jag behöver en våg eller inte? ;)
 
Äh, lägg av med attityden,
Men frågan är ju såååå korkad.

Och detta av flera anledningar:
* Varför i hela världen köper inte hästägare en bra våg?
* Alla borde väl ändå veta att man ALLTID väger torr betfor.
* Kross varierar så oändligt mycket beroende på själva apparaten som krossar, så det kan slå så mycket som på dubbelt eller hälften.
 
Ja men då så, då är jag korkad. Vi sätter en stämpel i pannan så är det klart. :devil:

Åter igen, titta på mitt förra inlägg, du vet inte varför jag frågar. Sen får du tycka vad du vill om att min våg är dålig.

Coola ner en nivå och försök hjälpa istället för att skapa irritation

Jag tycker det är jättebra att man poänterar saker som verkar helt åt skogen och kanske jag uttryckte mig otydligt och korkat i min fråga, men det ursäktar inte attityden utan vuxna människor kan väl svara med respekt och viss artighet

jag försöker tänka på följande saker när jag försöker hjälpa till, och hade jag varit dig hade jag gjort det samma.

1. Hur jag svarar, man kan vara mer eller mindre trevlig och om man verkligen VILL påverka/hjälpa någon så hjälper det inte att kalla folk eller frågorna korkade utan då bör man använda sig av lite pedagogik

2. Svara på frågan, förutsätt inte att det ligger något "fel" bakom, alla kan uttrycka sig klumpigt ibland och en text är öppen för tolkningar eftersom man inte kan uttrycka nyanser i språket på samma sätt som vid tal.
 
jag är helt enkelt nyfiken på det ungefärliga förhållandet och det torde väl någon kunna svara på utan att diskutera huruvida jag behöver en våg eller inte?
Nej, det går faktiskt inte att svara på den frågan. Enda sättet är att du själv väger en liter av varje. Och när det gäller betforen, så måste den vägas torr. Blanda betfor 50/50 hurdå, en liter av varje då eller? En liter betfor + en liter vatten blir INTE två liter uppblött betfor.
 
Men snälla rara lilla människa, jag svarar väl hur jag vill.
Vem är du att sätta nivån här?

Jag har ingen skyldighet att vara pedagogisk, och jag tyckte du var oförskämd mot P_L.

Ibland så gäller även devisen att "Som man ropar i skogen får man svar".

Och inte verkar du heller vilja bidraga till en god stämning genom att försöka att stäcka upp mig för hur jag svarar. Detta är ett foderforum, och inte ett "Nu så skall vi lära folk hur de skall uppföra sig" forum.

Prova med att hålla dig till ämnet du!
 
Om PL tycker jag var oförskämd och vill diskutera det så tar jag det med honom.

Du har vädrat din åsikt och jag har vädrat min, och vi måste inte ha samma. Slut på diskussionen tycker jag?
 
Slut på diskussionen tycker jag?
Jaha, då så kanske vi kan återgå till sakfrågan?

Hel havre väger mellan 500g och 750g per liter.
Kornkross går inte att säga.
Uppblött betfor är meningslöst att väga.

Och så undrar jag vad i hela världen du är ute efter?
 
Faktiskt, men litar inte på den längre, jag tror den väger fel. Ville höra vad som var rimligt. Jag var nog otydlig i min förfrågan, jag skrev "har ingen bra våg" men borde kanske förklarat mig bättre.
 
Jag köper 30 kg säckar. Men det står inte volymen vad jag vet? Det ska jag kolla när jag kommer hem men jag tror inte det...
:confused:
 
En rimlighets uppskattning helt enkelt. Om 1 liter havre väger 2 kg på min våg, medans svaren på min fråga indikerar på mellan 0,5-1 kg, så borde jag investera i en ny.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 602
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 725
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 557
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp