Bukefalos 28 år!

Litet foster?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lupin

Trådstartare
Vad kan det bero på om fostret bara väger ca 187 gram i vecka 20 (19?)? Det ska tydligen väga ca 300-320? Inte mig det gäller om någon undrar...bara nyfiken! Och mycket tacksam för snabbt svar! :bow:
 
Sv: Litet foster?

Hmm läste nu på Liberos hemsida att fostret ska väga ca 340 gram i vecka 19. Någon som kan ge råd eller tips i frågan???
 
Sv: Litet foster?

Det kan väl bero på att moderkakan inte ger tillräckligt mycket näring, eller att det är något annat fel.
 
Sv: Litet foster?

Ok, vad kan då vara fel menar du? Någon sa att det kunde vara ett tecken på havandeskapsförgiftning? Kan det bero på tex att mamman snusar?
 
Sv: Litet foster?

Dålig blodcirkulation i moderkakan, eller att moderkakan delvis har lossnat.
Sjukdom hos modern som havandeskapsförgiftning, diabetes etc.
Infektion eller missbildning hos fostret.
Snusning/rökning vet jag inte om det kan påverka storleken, min bekant vars foster var litet pysslade inte med sådant under graviditeten. Men det lär ju knappast vara bra för barnet :smirk:
 
Sv: Litet foster?

Tack för svar!

Någon som vet hur stor chansen är att barnet föds fullgånget och friskt? Eller hur stor risken är för att graviditeten avbryts i förtid?
 
Sv: Litet foster?

Helt omöjligt att svara på över nätet, tyvärr :(
De enda som kan uttala sig om det är mammans läkare och barnmorska, som kan undersöka henne.
Hoppas det ordnar sig för din kompis!
 
Sv: Litet foster?

lingonben skrev:
Dålig blodcirkulation i moderkakan, eller att moderkakan delvis har lossnat.
Sjukdom hos modern som havandeskapsförgiftning, diabetes etc.
Infektion eller missbildning hos fostret.
Snusning/rökning vet jag inte om det kan påverka storleken, min bekant vars foster var litet pysslade inte med sådant under graviditeten. Men det lär ju knappast vara bra för barnet :smirk:
Förutom det du påpekat så har barn med downsyndrom lägre vikt än "normala" barn.
 
Sv: Litet foster?

Tänk på att det är jättesvårt att jämföra vikter på "nätet" och i det verkliga livet. Är det i gravidetsvecka 19 eller är det 18+0? (är samma).
Dessutom spelar dagarna här en jätteroll. Barnen kan säkert växa 30-50 gr om dagen. Ultraljudsviktberäkningar är dessutom _mycket_ osäkra. Så viktskattningar skall tas med en stor nypa salt.
Kan ta min dotter som exemple. I v25+0 uppskattades hennes vikt till 430 gr. Två dagar senare 650 gr. Ytterligare någon dag 500, osv osv. V28+1 uppskattades hon till 1050 gr. Föddes dagen efter och vägde då 810 gr.

Dessutom är inte vikten av så stor bestydelse när barnen föds (om de föds förtidigt) det är antalet veckor som är helt klart avgörande. Och naturligtvis att de inte mått för dåligt i magen. Min dotter fick för lite näring via moderkakan (dåliga flöden), därav den låga vikten. Men eftersom man hade en mycket bra koll på henne så kunde man se att hon inte var för stressad.

Att sia om någon framtid med dessa knapphändiga uppgifter är omöjligt.

Hoppas att det går bra för din vän!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 159
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 457
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 468
Senast: Linn-Nora
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp