Litet hagproblem (LÅNG)

Hetla

Trådstartare
Okej, nu är det så här att min häst går i en hage med 5 till hagkompisar.
2 av dessa är VÄLDIGT övercosiala mot människor, (kallar dom 1 och 2)
de 2 andra är rätt utmanande i rang. (kallar dom 3 och 4)
Den femte är rätt skygg och går undan när folk han inte känner kommer in i hagen. (Kallar denna 5)
Till sist har vi min lilla ranglåga islandshäst som vi kallar (min häst).

Om jag nu ska förklara hur en hämtning av min häst är i hagen.
Jag kommer in, häst 5 märker oftast först när det kommer besök och förmedlar de andra. 1 och 2 kommer genast och ska hälsa, min häst står och väntar eftersom hon inte vågar gå fram. När jag väl har kommigt förbi 1 och 2 följer dom efter mig vart jag än går. 3 och 4 kommer fram, den ena har oftast en aggresiv hållning, det ser ut som om han utmanar mig. Jag försöker vifta bort dessa ligister så gott det går men dom kan vara riktigt respektlösa. Häst 5 har redan dragit sig undan. Jag har fortfarande hästarna 1 och 2 i hasorna även efter många försök att få dom att backa undan. 3 och 4 har hängt på klungan där bak också.
Nu börjar det jobbiga, min häst är riktigt ranglåg efter ha blivit väldigt illa sparkad och alla de andra hästarna är ganska mycket större än henne. Men hon står kvar för att jag kommer. 1 och 2 blir väldigt närgångna och min häst blir orolig. Jag försöker visa med riktig aggrisivitet att nu får 1 och 2 faktiskt flytta på sig för jag ska förbi. 1-2 går undan men är genast lika närgånga igen.

Det har hänt två gånger nu att jag blivit sparkad i det här kaoset, 1 gång av min egna häst (hon blev biten av häst nr 1, och skulle sparka denna, men träffade mig rakt i magen). Jag ville nog bara skriva av mig, men finns det nån där ute som kanske har något tips eller är detta ett hopplöst fall. Jag vill inte slå nån annas häst heller och jag vill inte ta till våld för att få respekt av de andra haghästarna. Byta hage är nog ingent alternativ heller då jag bara är i stallet några gånger i veckan. Men det blir verkligen kaos med alla hästar som hänger efter, och det blir nästan rangfight mitt upp i allting. Jag vill ju inte heller riskera att få en riktigt hård missbedömd spark i huvet från hästens sida. :(
 
Sv: Litet hagproblem (LÅNG)

Stackars dig. Detta låter verkligen både farligt och jobbigt. Kanske kan du prova att ägna dig åt att hälsa på de andra hästarna så de tappar intresset för dig. Jag tycker verkligen synd om dig. Kan du ha spö med dig in i hagen för att vifta bort dem, jag tänker då ett längre dressyrspö. Annars får du väl överväga att byta hage/ flytta om det blir för jäkligt. Du måste ju kunna hämta din egen häst i hagen. Vet inte om detta är nåt som funkar men jag hoppas verkligen det löser sig för dig.
/ C
 
Sv: Litet hagproblem (LÅNG)

Stackars dig. Detta låter verkligen både farligt och jobbigt. Kanske kan du prova att ägna dig åt att hälsa på de andra hästarna så de tappar intresset för dig. Jag tycker verkligen synd om dig. Kan du ha spö med dig in i hagen för att vifta bort dem, jag tänker då ett längre dressyrspö. Annars får du väl överväga att byta hage/ flytta om det blir för jäkligt. Du måste ju kunna hämta din egen häst i hagen. Vet inte om detta är nåt som funkar men jag hoppas verkligen det löser sig för dig.
/ C

Jo 1 och 2 hälsar jag alltid på, men dom går alltid mer eller mindre efter en. 3-4 brukar jag inte hälsa på eftersom dom verkligen inte förtjänar det med sitt beteende. Jag har försökt med att ta med ett extra grimmskaft för att få bort dom, men får oftast ingen respons, ska testa med spö, dom kanske har mer respekt mot det.

tack för tipset ock stödet :p
 
Sv: Litet hagproblem (LÅNG)

Tänkte bara säga att om du kommer in med ett spö och börjar vifta mot 1-4, och de lyssnar och går undan, kanske detta inte är så kul för hästarnas ryttare om denne använder spö. De kanske då vid ridning blir rädda elelr liknande... tänkte bara inflika det.
 
Sv: Litet hagproblem (LÅNG)

Jag skulle ha tagit med mej ett långt spö och vifta bort dom. Dom får skylla sig själva om dom får en pisk på sig om dom inte går undan... Givetvis så slår man inte utan petar på dom om dom inte flyttar på sig när man viftar. Dom måste få respekt för människor, de är farligt annars.

Lycka till:laugh: berätta gärna hur de går :D
 
Sv: Litet hagproblem (LÅNG)

Tänkte bara säga att om du kommer in med ett spö och börjar vifta mot 1-4, och de lyssnar och går undan, kanske detta inte är så kul för hästarnas ryttare om denne använder spö. De kanske då vid ridning blir rädda elelr liknande... tänkte bara inflika det.

Jo tänkte på detta med, men jag kommer ju givetvist inte spöa skiten ur dom. men spöt kan fakiskt vara en livslina i detta läga, för både hästarna och mig :/
 
Sv: Litet hagproblem (LÅNG)

Innan du går in med spö, se till att för "stallfridens" skull ha pratat med de andra hästarnas ägare och förklara varför du anser dig behöva ta med det och ge dem en chans att komma med alternativa lösningar, även om du inte tänker använda spöt.

Det kan så lätt bli fel och missförstånd annars.:crazy:
 
Sv: Litet hagproblem (LÅNG)

Jag råkade ut för något liknande igår. Förutom några veckor i början så har min häst alltid varit enkel att hämta i hagen. Han kommer visserligen inte till mig för det mesta, men han går heller inte undan. Igår gick han och betade i den bortre delen av hagen. Hans hagkompis, en unghäst, fick syn på mig när jag kom in och gick fram till mig för att hälsa. Så långt allt gott och väl. Men sedan följde unghästen med mig och gick in mellan mig och min häst. Varpå min häst gick undan. Unghästen flyttade sig när jag knuffade undan honom men bara en kort bit och sedan var han snabbt tillbaka igen.

Får se hur unghästen beter sig ikväll. Eventuellt får jag strunta i ridningen av min egen häst och bara gå in i hagen för att utöva ledarskap gentemot unghästen.
 
Sv: Litet hagproblem (LÅNG)

Jag skulle ha efterlyst ett stallmöte och pratat med ägarna till de här hästarna och frågat dom hur du skulle göra.

Går hästarna ute dygnet runt? Annars om du är där bara ett par ggr i veckan kanske du kan åka dit när hästarna redan är inne?


Eller lägga ut hö till de andra innan du tar in din?

Men som sagt, det är ett farligt problem och ta upp det med övriga i stallet först! Lycka till
 
Sv: Litet hagproblem (LÅNG)

Jag hade som flera sagt tagit med mig ett spö.

Min unghingst är lite närgången och översocial när dom andra ska ta in sina hästar och jag har sagt till dom att dom får ta med sig ett spö och smälla till honom om han dummar sig. Nu är han ganska väluppfostrad och dom behöver bara peka mot honom med spöt men hade dom behövt ta i med hård handskarna hade inte jag blivit upprörd över det. Jag har sagt att dom inte får slå honom på huvudet:p

Kan låta hårt men det kan bli farligt om fyra hästar blir lite påflugna och man hamnar i mitten.
 
Sv: Litet hagproblem (LÅNG)

Jag förstår precis vad du menar.
Min häst går tsm med en hingst som är rädd att bli lämnad ensam. Han anfaller min häst precis i grind hålet, villket resulterar i att han sliter sig från mig.

Var själv med om en olycka för ca 2 månader sedan. Det var mellan att leva eller dö.

Jag skulle ta ut min häst, satte på honom grimman o började gå. Då kommer denna hingst och ska på o bita min häst. Jag gick runt o smällde till honom. Han blebv lite mer reserverad mot mig men fortastte änå att följa efter, men utan att gör anågot. Precis innan jag skulle öppna grinden så börjar han gnaga på min häst. Då jag skulle runt o slå till honom flydde min häst i vildaste panik, över mig. Resultatet blev två backut sparkande hästar som sprang över mig i fullt sken. Ngn av hästarnas hovar var cm från min tinning o det tramade mig på håret, så nära var det. Efter som hagen var mycket lerig låg jag ner på marken och satt fast. Det var REN TUR att jag inte bröt något, blev sparkad i huvudet. Jag hade tur som bara blev träffad på benet. Så kan det gå..

Men iaf, nu har jag skkrivit lite om mina problem, tbx till dina..

Jag håller på o traggla med hingsten o han är mkt bättre. Man får inte vara rädd att ta till med LITE våld. Inte alls mycket. En häst klarar mer än vad du tror. Som ovanstående skrev kan ett spö vara till stor hjälp. Har du pratat med ägarna till de andra hästarna om detta?

Ett tips från mig är, om du ska in o kivas med alla hästar HA PÅ DIG EN HJÄLM! För mig var det nära nära att hela mitt huvud blev mos, en sådan upplevelse vill jag inte att någon ska få uppleva!
 
Sv: Litet hagproblem (LÅNG)

Tänkte bara säga att om du kommer in med ett spö och börjar vifta mot 1-4, och de lyssnar och går undan, kanske detta inte är så kul för hästarnas ryttare om denne använder spö. De kanske då vid ridning blir rädda elelr liknande... tänkte bara inflika det.


Nu tänker jag skriva något väldigt osvenskt.. hästar blir inte spörädda av ett rapp, inte heller av ett par OM hästen förstår Varför den får en "korrigering". Att likna vid en ranghög hästs spark mot en ranglåg som "pockar" för mkt.

Men TS, ta med dig Något som gör att du kan få hästarna att hålla sig utanför din bubbla! Din bubblar är din safety zone och det som gör att du kan gå ut till (som här) en hage med två ettårshingstar, en tvååring och en femårig hingst med en Hink med mat.. utan att de rör dig eller kommer närmare än en armslängd.

Hästar som är så klängiga som du beskriver häst 1 och 2 som har ingen respekt för din "säkerhetszon" och då Bör du verkligen ha med dig en pisk/pinne/någon förlägning av din arm så du kan hålla dom ifrån dig och din häst. För din säkerhets skull!! Och.. för en gångs skull säger jag; ha hjälm på dig när du är i hagen!! I en sådan flock (eller någon flock för den delen) är det absolut inte fånigt att ha hjälm, var rädd om din skalle!
 
Sv: Litet hagproblem (LÅNG)

Precis som ovanstående har skrivit. Hästar måste ha ett rapp ibland, annars blir de odrägliga. Ialla fall en del, det finns vell supersnälla hästar med..
Kolla bara med ägarna innan, så du inte åker på en anmälan elr något.

Om ägarna till dessa överscosiala pollarna förbjuder att ta till spöt kan du kanske säga till dom att uppfostra sina hästar lite.En häst som inte respekterar avstånd, har oftast inte många gränser!

Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag för mig att spöt är till för att tillrättavisa en häst som uppförsig illa, eller som en förstärkande hjälp. I det här sammanhanget tycker jag att spöt i denna hage räknas till en hjälp!:)
 
Senast ändrad:
Sv: Litet hagproblem (LÅNG)

Jag skulle aldrig utsätta mig för detta om jag var du.

Stallmöte vore ju bra, och om de andra ej förstår problemet så be dom titta på hur det är för dig när du ska ta in din häst.

Vore jag i samma situatioin. så skulle jag ta med ett grimskaft och veva (mota med) undan hästarna så att de flyttar sig från dig.

Om det inte funkar, så skulle jag be att få byta hage om det går, eller dela av en hage till din och ev nån mer häst.

Man ska aldrig utsätta sig för att bli skadad.

hoppas det går bra för dig
 
Sv: Litet hagproblem (LÅNG)

Håller med föregående inlägg (flera) att dessa hästar inte respekterar människan eftersom de verkar både utmana eller klampa in på safety zonen utan bekymmer. Dock tycker jag itne att det är DIN sak att uppfostra andras hästar som du i övrigt inte hanterar. det kan lätt bli knas, och dessutom kan det bli oroligt hästägare emellan.
Om man flänger runt med spö och energier mot andra hästar i hagen, hur blir din egen häst då om de flyttar sig för dig? risken är alltid att de går på någon med lägre rang för att människan knuffar till den med högre. Det blir i värsta fall en dominoeffekt.
jag hade faktiskt tagit ut min häst ur hagen och hittat kompisar både den och du trivs med. det ska vara roligt att komma till hästen, lätt att få ut den ur hagen och den ska också trivas i sin hage. om den får sparkar och det hänt olyckor förr kanske det inte är bästa flocken för din häst.
lycka till!!!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 928
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp