Litet sår och svullnad

MiniLi

Trådstartare
Upptäckte ett litet sår på ena frambenet, mitt på benets utsida typ mellan sena och skenben, för ca 3 veckor sedan.
Var inte så orolig, det var ytligt och hästen verkade inte lida.
Men nu i tre veckor så har detta ben varit ngt varmt/svullet till och från. Ena dagen är det lite svullet och några dagar senare helt bra för att sedan bli lite varmt en annan dag.
Jag gissar att det har med såret eller det som orsakade såret att göra.
Bör jag vara orolig?
Har aldrig varit med om att svullnad/värme kommer och går på detta sättet..

Hästen har inte varit halt.
Såret är inte infekterat men lite ärrigt..

Funderar på att ringa veterinären om det inte stabiliserar sig snart..

Har ni några ideér kring vad det kan vara som orsakar detta?
Hur skulle du agerat? Veterinär?
 
Sv: Litet sår och svullnad

Hur behandlade du såret när du upptäckte det?
Låter som att det kommit in nån smuts i såret och blivit lymfangit så ta ut en veterinär så du kan få medicin.
 
Sv: Litet sår och svullnad

Jag tvättade med vatten. Det var så litet och ytligt så jag tyckte inte att det behövdes annat.
Men lymfangif? Brukar de inte vara väldigt svullna då?
Det blir lite varmt och lite svullet, inte så det syns men man känner det om man palperar. Dessutom går det över helt i perioder..
Jag har inte så jättestor erfarenhet av lymfangit men de hästar jag sett har varit väldigt tjocka om benen..
 
Sv: Litet sår och svullnad

lymfangit behöver inte göra benet jättesvullet, det kan vara mer diffust, det som verkar lite konstigt i ditt fall är om värmen kommer och går. Om svullnaden går ner under dagen är vanligt. Prova att lägga ett jodopax omslag över natten blir det inte bättre så ring veterinär.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 886
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 523
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
579
Hästvård En av mina hästar har en långsamt läkande sårskada på ena bakbenet, mitt på skenan. Väldigt ytligt av typen skrapsår/skrubbsår, men jag...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp