Litet sår på benet

BernT

Trådstartare
Min nya häst har sparkat sig själv på insidan av ena bakbenet och är lite lite tjock i benet + typ ljummen.
Hon är inte halt alls, och igår red jag och hon var pigg och glad, idag däremot lät jag bli för säkerhets skull. Det har blivit en sårskorpa, ska jag låta det vara eller pilla bort den och göra rent ordentligt? Plus ha benskydd i hagen tills de läkt (lite lerigt i hagen).

Hon fick troligtvis såret på lördag eftermiddag, jag var där på förmiddagen och sedan först på söndagkväll igen, så såret hade redan hunnit få en skorpa då.

Hon är som sagt lite tjock i benet, lite varm men inte halt alls. Bryr sig inte när jag petar på såret heller. Eftersom jag ägt henne i mindre än två månader vet jag inte riktigt hur hon reagerar på sår och sånt och hur försiktig jag ska vara. Liksom ska jag låta henne vila eller ska jag bara rida på och hålla koll på benet? Tror hon kommer bli riktigt stallmodig om jag låter henne bara stå.
 
Sv: Litet sår på benet

Hade det varit min häst så hade jag bara rengjort med jodopax första dagen och sprayat med aleovera. Sen spolat av med vatten och sprayat med aleovera varje dag efteråt vid insläpp.
 
Sv: Litet sår på benet

Jag hade bara sköljt med koksaltlösning första dagen och sen inte gjort något mer :) brukar räcka så.
 
Sv: Litet sår på benet

Har det redan bildats skorpa och det inte är några tecken på infektion skulle jag låta det vara i dagsläget. :) Det kommer nog läka fint av sig självt.
Verkar hästen inte ha ont så skulle jag fortsätta rida som vanligt under tiden.
 
Sv: Litet sår på benet

Min häst sväller ordentligt,för minsta lilla. Sista skadan här var jag riktigt orolig faktist,för han svällde ordentligt,och många dagar (se tidigare tråd) men nu är det helt borta. Han var heller inte halt under tiden. Däremot har vi snö i hagen.

Skorpan skyddar ju mot att det ska komma in skit i såret,men frågan är om det är något som vill komma ut först? På min pålle så började det rinna lite sårvätska ena dagen,då gnuggade jag loss skorpan,på med jodopaxgel,sen promenerade vi en bra stund,när vi kom tillbaka så rann det rejält från såret,efter det vände det äntligen. Såret hade varit torrt i flera dagar så trodde inte att det var nått som skulle bli att rinna,men det behövde tömma sig lite som sagt.

Veterinären sa att jag skulle hålla det öppet,sen motionera på så det vart cirkulation i benet,kunde rida som vanligt så länge han inte var halt eller hade feber. Efter det rann så minskade svullnaden lite direkt,sen var den borta på ett par dagar,rann från såret som satt 1 dm ovanför knät,ner till mitten på skenbenet när jag gnuggat bort skorpan och promenerat. med skorpan på och bara hagvistelse så hade det runnit till knät bara,så vart ju lite skillnad.

Nu är det inte säkert att din häst har nån vätska som vill ut,oftast så blir det ju bara en svullnad utan rinn,och det är ju inte så kul att pilla bort skorpan om ni bara har lera heller. Jag skulle avvakta någon dag,raka lite runt såret så du har koll och lättare att hålla rent bara.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Fazeem
·
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
787
Senast: jemeni
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 502
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 717
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp