Litet sto + stor hingst = hur stortföl?

Astana

Trådstartare
Hej alla!

Jag funderar på att köpa ett föl med fin hoppstam e. Balou.

Det enda som får mig att vara lite fundersam är att fölets mamma är 154cm men pappan är 170 cm.

Kan stofölet bli mellan 165-170 cm högt fast mamman är så litet?
 
Hej alla!

Jag funderar på att köpa ett föl med fin hoppstam e. Balou.

Det enda som får mig att vara lite fundersam är att fölets mamma är 154cm men pappan är 170 cm.

Kan stofölet bli mellan 165-170 cm högt fast mamman är så litet?
Min första häst var u en c-ponny och e en häst på 153 (större bakom) och hon blev 151 och hon i sin tur fick en avkomma som blev 160 där hingsten var 172.
 
Hej alla!

Jag funderar på att köpa ett föl med fin hoppstam e. Balou.

Det enda som får mig att vara lite fundersam är att fölets mamma är 154cm men pappan är 170 cm.

Kan stofölet bli mellan 165-170 cm högt fast mamman är så litet?
Ja, det kan det, precis som att det kan bli större än hingsten, eller mindre än stoet. Är höjden väldigt viktig för dig kanske det inte är optimalt att köpa ett föl.
 
Hej alla!

Jag funderar på att köpa ett föl med fin hoppstam e. Balou.

Det enda som får mig att vara lite fundersam är att fölets mamma är 154cm men pappan är 170 cm.

Kan stofölet bli mellan 165-170 cm högt fast mamman är så litet?

Det beror på vad som ligger bakom resp. förälder. Just i detta fall vågar jag inte uttala mig, men kan ju exemplifiera med min egna häst (om än något extremt exempel).
Mamman: På B/C-ponnygräns, med B-D-ponnyer bakom sig.
Pappan: (Förmodligen) Stor/maxad D-ponny. Kan ha haft allt mellan 130-160 cm bakom sig.
Min häst: 162 cm i mkh.
 
Vet en häst vars föräldrar båda är runt 155. Avkomman blev ca 170 cm. Allt beror på vad som ligger bakom.
 
Det enda man helt säkert kan säga är att det är större chans/risk att stoet slår igenom än hingsten.
Finns forskning (som jag inte hittar just nu) som säger att stoet typar mer än hingsten.

Sedan som skrivet innan måste man gå bakåt och inte bara ett led utan flera led för kunna se hur stor chansen är för hur stor hästen ska bli som färdig.

Det du kan titta på idag (antar att fölet är fött) är hur långa kotor och skenor fölet har i jämförelse med stoet. Är dom lika eller mindre än stoet blir det inte någon stor häst. Är dom längre kommer fölet bli större än stoet. Om det har normal exteriör.
 
Hej alla!

Jag funderar på att köpa ett föl med fin hoppstam e. Balou.

Det enda som får mig att vara lite fundersam är att fölets mamma är 154cm men pappan är 170 cm.

Kan stofölet bli mellan 165-170 cm högt fast mamman är så litet?

Det KAN, men jag skulle personligen inte chansa på det om du vill ha en vuxen häst på minst 165. Utan några andra uppgifter än dessa skulle jag gissa att fölet blir max 160.

Enda undantaget där jag skulle säga att det är sannolikt att avkomman blir över 165 vore om mamman är den enda i sin släkt som är under 165, det kan ju hända av orsaker som inte beror på genetik - t.ex. om hon är tvilling, var sjuk som föl el.l.
 
Hej alla!

Jag funderar på att köpa ett föl med fin hoppstam e. Balou.

Det enda som får mig att vara lite fundersam är att fölets mamma är 154cm men pappan är 170 cm.

Kan stofölet bli mellan 165-170 cm högt fast mamman är så litet?

Ja det kan den, men det finns inga garantier.
Om det är Balou du Rouet du menar så höjer han storleken på avkommorna enligt statistiken. Men det är större chans att den blir stor om du köper ett hingstföl och kastrerar. Upplever att valackerna blir större än stona.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 068
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 987
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 496
Senast: Masse
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 805
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp