Litet stoföl äntligen, men...

E

Eem

En griiinig mamma på köpet. Väldigt överbeskyddande. Ibland får man komma inärheten ett tag, men sen så börjar öronen slickas bakåt, sen börjar hon nicka o trampa och göra fnysljud. Då är det inte o leka med.
Mutar man henne med godis så går det ett tag, men så vill man ju inte hålla på!
Så alternativet är att binda upp henne i boxen, då går det bra.
Men finns det nåt annat sätt, á la NH kanske?
 
Mitt råd är att låta henne ha fölet ett par dar, det brukar gå över men dom första tre dagarna brukar stona vara över beskyddande. Vi brukar leda fölet de första dagarna sedan följer de normalt sin mamma.
 
Är dom friska förövrigt tycker jag du ska låta dom vara, risken för att hon skadar fölungen i sin ilska är ganska så stor(inte på mening, men om fölis är i vägen) dom brukar bli snälla på fölbrunsten igen, då kan du börja ta på den lilla ..innan är ingen ide när mamman är sådär..
 
Jag fick inatt en bebse, en liten märr :D :Dfast "min" mamma är gööörsnäll :rofl:
men bebsen har lite problem med att få bena rakt :( Fast det går väl till sig....Vad har du för stam på din?
Min är Yankee Mustang-Lindy's Crown.
 
Mitt råd är att låta dem vara ifred så mycket som möjligt. Reta henne inte. Det går över.

Jag har också ett sånt sto, men 7 resor värre...
:mad:
Hon blir aggressiv bara man tittar mot hennes box.
De första dagarna efter fölning får man försöka slänga in halm och hålla torrt i boxen så gott det går. Hon brukar lugna sig efter sin fölbrunst, som kommer relativt tidigt. Skönt!

Hon är en exemplarisk mor och tar hand om sinna ungar på bästa sätt och det är tur, för annars kunde jag inte ha henne till avelssto. :crazy:

Får jag mot förmodan tag på henne dessa första dagar så är hon med ens en ängel :angel: och även ute i hagen är hon snäll, men boxen den försvarar hon med näbbar och klor. :devil:
Jag vet iallafall att hon inte kommer med "tomma" hot. Hon går till regelrätt anfall med krökt nacke och bakåtslickde öron om man försöker komma in i boxen. :devil:

Det lugnaste är att bara låta henne vara ifred och irritera henne så lite som möjligt.

Det som oroar mig är om det skulle hända henne eller fölet något så man måste ha tag på henne innan hon hunnit lugna ner sina hormoner. Den dagen hoppas jag att veterinären har någon bra lösning...

Nu har hon även hunnit med sin 30-dygnsbrunstoch blivit seminerad på den. Igår konstaterades hon dräktig!! :) Jag var övertygad om att hon var dräktig redan innan vi kollade eftersom hon numera endast vänder öronen bakåt för att lyssna och har samma godmodiga uttryck som en nymjölkad ko.. ;)
Snacka om att ha två personligheter, tiger och kossa... :) :)

Fölungarna blir tama så snart jag regelbundet kan ta fast dess mor. Då brukar jag binda upp henne i boxen och pyssla med fölet. Hon är lite märklig, för så snart hon är fast så får jag röra mig i boxen och ta på fölet... :confused:
 
Jag fick ett hingstföl för tre dagarsedan. mamman är lite orolig men mycket snäll.
Vi får fixa och klappa båda . Men jag har problem att gå med dom . Hon snurrar och putter mm.
Vi har haft fölet löst efter.
Hur gör man när man tränar att gå i grimma och grimmskaft ???
 
bounce.gif
Nu går det iallafall jättebra med stoet och fölet. Märrn bryr sig inte mycket nu, kan lägga öronen bakåt om man kollar in i boxen ibland men så har hon vart jämt.
Fölet har blivit väldigt social. Har sällan haft fölungar som man får hålla på med så som med henne.
Stammen är, håll i dig
wink.png
e. Giant Chill ue. Utah Bulwark
biggrin.png

En stam man kallar "intressant"
wink.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Flyinge har gjort en utmärkt film som heter "Att handskas med föl". Jag rekommenderar den till alla som är i föltankar till dom som just ska få eller fått. Där får man svar på många frågor, särskilt som "förstagångs-uppfödare". :)
 
Var i ett stall där det bodde en sådan dam, som ägaren sa att det var med livet som insats man gick in till henne när hon hade föl. För något år sedan hände det som inte fick hända fölungen skadade sig och behövde ses till och de kom som sagt inte in i boxen men då fick de ett smart tips av vet. De har nu ett långt skaft med en krok ute vid (typ en båtshake om ni förstår) så att de kunde fiska tag i märren utifrån innan de gick in i boxen, kanske en ide för er som har sådana ston att ha hemma om det händer något så att ni måste in i boxen. :idea: :idea: :idea:
 
Ojjj :angel: :angel: Tittade inte ens då den låg först på frågorna med nya inlägg i, så det var någon annan som grävt fram den :bump: :bump: :bump:
 
Sv: Litet stoföl äntligen, men...

Spelar det så stor roll egentligen? Om tråden är ny eller gammal alltså. Men "gammelmärrarna" här på Buke har väl bäst svar på detta, eller? ;)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp